Richard Plugge: “Kruijswijk en Roglic zien ook dat het niveau omhoog gaat”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 19 augustus 2019 om 18:47

Richard Plugge: “Kruijswijk en Roglic zien ook dat het niveau omhoog gaat”

Jumbo-Visma heeft de huidige kopmannen Steven Kruijswijk en Primož Roglič afgelopen week op de hoogte gesteld van de komst van Tom Dumoulin. Sportief directeur Merijn Zeeman sprak de afgelopen week over de aanwinst. “Zij zien ook dat het niveau van de ploeg omhoog gaat en dus wordt de kans groter dat we kunnen winnen”, vertelt manager Richard Plugge in het radioprogramma Nieuws en Co.

“We hebben de afgelopen dagen veel met de mannen gesproken”, zegt Plugge over de gesprekken met Kruijswijk en Roglič. Vanaf 2020 komt daar dus Dumoulin bij. “We hebben straks een heel grote en sterke ploeg, daar kijken we enorm naar uit.”

Tom Dumoulin is een fantastisch goede renner die we graag in ons team hebben. Hij is een meerwaarde voor onze ploeg”, gaat Plugge verder. “Hij ziet veel in de manier hoe wij werken. Hij ziet van buiten welke ontwikkeling wij hebben doorgemaakt met onze renners. Wij hebben hem kunnen overtuigen dat wij het beste programma voor hem te bieden hebben en dat wij gezamenlijk de strijd met Team Ineos aan kunnen gaan. Wij verslaan ze graag. Als je dan een aantal toppers in kunt zetten, dan is dat heel mooi. Dat ziet Tom ook en hij gaat ook graag die strijd aan.”

Koersprogramma
Welke kopman in 2020 de Giro, de Tour of de Vuelta gaat rijden, heeft Jumbo-Visma nog niet bepaald. Daar wordt in de winter over gesproken. Plugge verwacht geen problemen bij de afstemming van de programma’s. “In de komende Vuelta starten we bijvoorbeeld met Primož Roglič, Steven Kruijswijk en George Bennett. We spreken met iedereen de rollen af, om een zo hoog mogelijk resultaat als ploeg te halen. Ze kunnen heel goed van elkaar profiteren”, aldus de manager.

“Onze ambitie is om een grote ronde te winnen, met uiteindelijk de heilige graal: de Tour de France. We hebben als ploeg die doelstelling en elk individu ziet dat die kansen toenemen als we met meer sterke mannen aan de start staan.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
65 Reacties
19-08-2019 23:39
Ik hoop dat ze het werkend krijgen, maar ik ben bang dat het te veel kapiteins op een schip zijn. Het is heel mooi hoor dat ze Dumoulin aantrekken, maar ik had liever gehad dat hij naar een ander team was gegaan.
    20-08-2019 00:45
    Hoezo teveel ?

    Primoz en Tom, meer is er niet.
    20-08-2019 01:16
    En Steven en Dylan.
20-08-2019 01:55
@ RodyTur10 >>

Steven heeft z'n absolute piek bereikt met het behalen van een derde plek in een ronde waar een aantal kleppers ontbraken. Ik heb ontzettend veel respect voor hem als mens en coureur, maar aanspraak maken op winst in een grote ronde is toch net ietskes te hoog gegrepen voor hem. Iets wat het (mijn inziens) voor Primoz en Tom niet is. Bergop zullen ze niet veel voor elkaar onder doen, maar twee laatst genoemde zijn daarnaast ook nog eens wereldtoppers in het tijdrijden. Wat ze dus gelijk tot topkandidaten maakt om een grote ronde te winnen.

Dus zal Kruijswijk altijd in dienst moeten rijden als ze samen aan de start staan. Mocht Kruijswijk nu bijvoorbeeld bij Ineos gereden hebben of destijds bij een US-Postal dan zou hij enkel fungeren als luxe knecht. Goed genoeg om top tien te rijden en zelfs top vijf, maar nooit sterk genoeg om zelf te winnen.

Wat betreft Dylan. Tsja, prachtige sprinter zolang het parkoers min of meer biljartvlak is. Maar bij de minste beklimming of heuvel ligt hij eraf. Gezien het feit dat biljart vlakke ritten steeds meer een utopie worden in de grote rondes is hij dus never nooit kopman binnen een ploeg.

Nu wil ik in deze echt niet de zwarte piet richting Dylan schuiven hoor, want op zijn terrein is hij absoluut een wereldtopper. Daarnaast heeft hij de vorige winter enkel getraind op pure sprintsnelheid en is het hem door de ploeg zelfs verboden om te trainen op zijn klimcapaciteit iets wat te verbeteren. Wellicht dat hier aankomende winter meer werk van gemaakt word ? Maar als je ondertussen ook nog een jong veulen als Teunissen in de ploeg hebt die de heuvels duidelijk beter verteerd als Dylan, dan zou ik m'n geld toch eerder daar op inzetten richting de toekomst.

Want een Tour met acht vlakke ritten gaan we nooit meer krijgen, want dan worden de kijkers weggejaagd vanachter hun tv. Dus Dylan zal never, ever nooit in aanmerking komen voor winst van bijvoorbeeld een groene trui of zo.

Dus zal hij simpelweg pas op de plaats moeten maken, wat niet meer dan normaal is. Ik zie teams als Ineos, Movistar en/of Astana ook nooit een sprinter meenemen naar een grote ronde waarin ze voor het klassement gaan.

Het feit dat we tegenwoordig nog maar met acht renners in de ploeg hebben tijdens de grote rondes is hier ook mede debet aan.

Dylan was mooi in tijden dat er toch nul komma nul kans was om podium te rijden, maar nu dat ze vol voor winst willen gaan in de heilige graal van het wielrennen, vrees ik dat we hem in de Tour voorlopig niet meer gaan zien. Helemaal niet erg overigens, laat hem in Italië en Spanje ook maar eens proberen wat ritjes te winnen.
    20-08-2019 07:18
    Je weet dat Groenewegen maar 1 jaar ouder is dan Teunissen?
    20-08-2019 12:27
    @ ssj >>

    Ja uiteraard ben ik daarvan op de hoogte, maar wat veranderd dat aan de capaciteiten die beide coureurs hebben ?

    Je bedoeld waarschijnlijk dat ze allebei nog een groeimarge hebben ? En ja daar sluit ik me volledig bij aan. Ik sluit ook niet uit dat Dylan zich in het heuvelwerk nog wel wat zal verbeteren. Maar laten we aub wel realistisch blijven, Dylan's klimcapaciteiten zijn op dit moment zelfs nog te min om in koersen als Gent-Wevelgem of een Milaan-San Remo voor de prijzen mee te strijden.

    Ik sluit niet uit dat hij dit misschien in de toekomst wel zal kunnen, maar dat zal voorlopig een groot vraagteken blijven. Echter hebben ze met Teunissen al iemand in huis die dit soort beklimmingen al wel aankan en daarnaast blijkbaar ook de benen heeft om mannen als Sagan, Matthews, Colbrelli enz enz enz in de sprint te verslaan.

    Zoals ik het op dit moment zie is, dat wanneer het op pure sprintsnelheid aankomt Dylan de meerdere is van Teunissen. Echter zijn er maar verdomd weinig koersen op World Tour niveau waar er een vlak parkoers wordt voorgeschoteld, wat dus ook terug te zien is aan de zeges van Dylan. Slechts drie van zijn twaalf zeges waren op het allerhoogste niveau dit seizoen, en de overige werden behaald op biljart vlakke wegen rond Duinkerken of in Zeeland ed.

    Dus dat is voor mij te weinig om kopman te zijn.


    Maar natuurlijk mag iedereen hierover zijn eigen mening vormen, dat is dan weer het mooie van dit platform. ;)
20-08-2019 07:05
Dat hebben ze goed gezien dan, want Bernal en mogelijk ook Pogacar lijken een maatje te groot.. ook met Dumoulin erbij.
20-08-2019 07:08
Ja volgens Frans Maasen gisteren bij L1 hebben ze van te Vooren gesproken met Kruijswijk en Roglic over de komst van Dumoulin en geen van de twee had bezwaar ,en zagen ook in dat ze dan alleen maar sterker worden in de rondes
20-08-2019 09:24
Tja. Voor het wielrennen geen goede ontwikkeling als een paar sterke ploegen alle toppers verzamelen. Het Sky-effect..
20-08-2019 09:32
Vorig jaar reed TLJ een erg sterke tour met twee kopmannen. Dit jaar kwamen ze een mannetje te kort in de Giro. De basis was te smal met één goede klimkecht die uitviel. Tour was wel weer goed met sterke knechten, maar dit had ook te maken met een frisse de Plus (zie giro) die hier normaal gesproken niet had gereden. Een kwaliteitsinjectie was hard nodig om mee te doen om winst. Met een goede de Plus in de Giro kun je je afvragen of Carapaz überhaupt wel gewonnen zou hebben.
Ik verwacht volgend jaar geen tridente, maar spreiding van de kopmannen over de rondes. Kruijswijk wellicht als kopman naar de giro en in dienst naar de Tour. No problemo.
20-08-2019 10:37
@ John
Wat zeg jij tegen jouw baas als hij jouw mededeelt: "we hebben iemand aangenomen voor jouw functie die nog beter is".
    20-08-2019 12:38
    @ TI-Raleigh

    Dan ben ik daar blij mee. Want het scheelt mij in werklast en waarschijnlijk kan ik nog iets van de andere persoon leren. Daarnaast heb ik een contract met mijn werkgever en wordt ik uitstekend betaald.

    Of je nu loodgieter bent of ergens in de sales op kantoor zit, je zal altijd collega's hebben die dezelfde functie als jou uitvoeren. (Bij veel bedrijven toch in ieder geval. Ik heb het nu even niet over eenmansbedrijven.)

    En dit zie je overigens ook in andere sporten terug. Stel ik ben voetballer bij een Belgische of Nederlandse voetbalclub, en ik en m'n teamgenoten krijgen de mededeling dat de club Messi en Ronaldo hebben aangetrokken. Vertrek ik dan omdat zij betere voetballers zijn als ik, of ben ik juist blij omdat dit de kans op prijzen vergroot ?

    Het zal wellicht ook wel iets te maken hebben met ieder zijn persoonlijke ingesteldheid. Maar ik zou dus blij zijn met iedere versterking, het geeft mij de energie om nog meer van mezelf te geven. Weglopen zou dan toch echt een teken van zwakte zijn, en dus niet sportman/vrouw waardig.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine