Richard Plugge kritisch voor organisatie Dauphiné: “Zou dit in de Formule 1 gebeuren?”
Foto: Cor Vos
donderdag 6 juni 2024 om 18:36

Richard Plugge kritisch voor organisatie Dauphiné: “Zou dit in de Formule 1 gebeuren?”

Visma | Lease a Bike-ploegmanager Richard Plugge heeft op het sociale medium X zijn ongenoegen geuit over de veiligheidsoverwegingen van de organisatie van het Critérium du Dauphiné.

“Zou dit ook in de Formule 1 gebeuren? Of zou de veiligheidsorganisatie daar wel op voorhand maatregelen nemen?”, stelt Plugge kritisch bij een filmpje waarin te zien is dat het halve peloton onderuitgaat. Die stelling is opvallend, want andere ploegmanagers zoals Patrick Lefevere (Soudal Quick-Step) en Rolf Aldag (BORA-hansgrohe) lieten juist optekenen dat een val als deze lastig te voorkomen is en dat niemand volgens hen schuld trof.

Wel zag Plugge met Steven Kruijswijk en Dylan van Baarle twee van zijn renners het zwaarst getroffen worden. Beide Nederlanders moesten in de ambulance worden afgevoerd naar het ziekenhuis en lijken een kruis te mogen maken over de Tour de France.

Niermann
Ook ploegleider Grischa Niermann deed op de ploegsite nog zijn verhaal van de dag. “Er waren al enkele valpartijen geweest, dus het was duidelijk dat de wegen er best glad bij lagen. De rechte weg waar de grote val gebeurde vormde eigenlijk geen gevaar, maar het was er spekglad. De helft van het peloton lag op de grond, waaronder dus Dylan en Steven. Ze waren allebei zwaar gehavend, wat een nieuwe grote domper is.”


Column Richard Plugge
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) is de volledige column van Richard Plugge (CEO van Visma | Lease a Bike) te lezen. Daarin schrijft Plugge over zijn kijk op het voorjaar vol pech voor de Nederlandse formatie en bespreekt hij de – in zijn ogen – negatieve ontwikkelingen rond veiligheidsinstantie SafeR. Lees zijn column in het 236 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
RIDE Magazine
53 Reacties
06-06-2024 19:01
F1 is op een circuit en kan je veel beter beheersen. Ik denk dat vandaag moeilijk ge vermijden was. Je kan niet elke koers bij regen stil leggen of vooraf heel het parcours nat spuiten om te kijken waar het te glad is.
06-06-2024 19:02
Klinkt toch vooral als een man wiens renners de grootste slachtoffers van een massale val waren. En daar ontzettend van baalt.

Maar zeg eens eerlijk. Wat had de organisatie dan moeten doen? Had de organisatie dit kunnen weten? Of de verzorgers van de ploegen misschien, ja misschien ook die van Vislab? Want die zijn hier als het goed is ook gepasseerd.

Uiteindelijk was dit gewoon een rechte weg, zoals er overal ter wereld zoveel van liggen. Tenminste, zo kwam het op mij over. Maar als ik me daarin vergis hoor ik het graag.
06-06-2024 20:46
Wellicht had de ploegleiding (of de organisatie) door moeten geven dat je bij regen in deze afdaling niet op de linkerrijbaan moeten rijden.

Het lijkt er op dat vooral de rijders op die rijbaan onderuit gaan en niet de rijders op de rechterbaan
06-06-2024 23:02
Valpartijen kunnen altijd voorkomen, maar ten opzichte van vroeger lijken de renners en ploegen ook veel meer risico's te nemen in wat in se voorbereidingskoersen zijn.

Doe wat kalmer aan en vecht het gewoon uit op de slotbeklimmingen. Vechten voor positie in afdalingen lijkt mij iets dat enkel nodig is in de allergrootste koersen, en dan nog...
    07-06-2024 00:16
    Toen hadden ze geen schijfremmen! (2 gevolgen: geven een vals gevoel v veiligheid en zijn lastiger te doseren waardoor wielen blokkeren en het skiën wordt) Veel renners kunnen er niet goed mee overweg.
    En waren de fietsen en renners zwaarder.
    Werd er ander rubber gebruikt (de compound)?
    Meeste mensen vallen als reactie.
    07-06-2024 01:05
    Precies Pelsluis! En ik voeg een derde reden toe : veel te lang wachten om te remmen (je staat toch zo stil).
    Ik probeer nog maar eens een redenering via het absurde ; het peleton zonder remmen (alleen via de hakken van de schoenen oid) : zul je zien hoe bedacht en gecontroleerd ze zullen rijden.
    Er moet echt een technische commissie komen die dit probleem gaat bestuderen en ik zou zelf de verplichte terugkeer van de remblokjes niet willen uitsluiten.
    07-06-2024 07:38
    het zijn profs die 20+ uur per week op een fiets zitten, natuurlijk kunnen die schijfremmen wel goed doseren. Wat een dom conservatief geneuzel zeg. Zwaardere renners en fietsers zorgt overigens voor een hogere snelheid in afdalingen, en de rubbercompounds zijn echt alleen maar beter geworden.

    Het echte probleem qua techniek zijn die buitenbladen van 56/58/60 tanden waarmee ze tegenwoordig in de afdalingen bij kunnen trappen tot 80+ ipv 60+.
07-06-2024 06:40
Wielrennen is toch ook geen F1, of ben ik zo hard mis? Moeten ze dan ook maar rondjes gaan rijden op een circuit dan? Ik hoop van niet.
07-06-2024 07:13
Het zijn de renners die niet meer zo goed sturen. De schijfremmen. De hogere snelheid enz. Maar zelf nadenken als ploegleider…,,renners waarschuwen. In drie wedstrijden zonder betekenis zijn dit jaar de grootste valpartijen. Waarvan eentje veroorzaakt door Visma zelf in DDV. Waarom? Laat die wedstrijdjes lekker aan de UNO X enz
07-06-2024 15:22
Let op mijn woorden: dit komt veelal door het afwegen van voedsel en dus gebrek aan goed eten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine