Richard Plugge kritisch voor organisatie Dauphiné: “Zou dit in de Formule 1 gebeuren?”
Visma | Lease a Bike-ploegmanager Richard Plugge heeft op het sociale medium X zijn ongenoegen geuit over de veiligheidsoverwegingen van de organisatie van het Critérium du Dauphiné.
“Zou dit ook in de Formule 1 gebeuren? Of zou de veiligheidsorganisatie daar wel op voorhand maatregelen nemen?”, stelt Plugge kritisch bij een filmpje waarin te zien is dat het halve peloton onderuitgaat. Die stelling is opvallend, want andere ploegmanagers zoals Patrick Lefevere (Soudal Quick-Step) en Rolf Aldag (BORA-hansgrohe) lieten juist optekenen dat een val als deze lastig te voorkomen is en dat niemand volgens hen schuld trof.
Wel zag Plugge met Steven Kruijswijk en Dylan van Baarle twee van zijn renners het zwaarst getroffen worden. Beide Nederlanders moesten in de ambulance worden afgevoerd naar het ziekenhuis en lijken een kruis te mogen maken over de Tour de France.
Niermann
Ook ploegleider Grischa Niermann deed op de ploegsite nog zijn verhaal van de dag. “Er waren al enkele valpartijen geweest, dus het was duidelijk dat de wegen er best glad bij lagen. De rechte weg waar de grote val gebeurde vormde eigenlijk geen gevaar, maar het was er spekglad. De helft van het peloton lag op de grond, waaronder dus Dylan en Steven. Ze waren allebei zwaar gehavend, wat een nieuwe grote domper is.”
Would this happen in F1? Or would the safety organisation take measures upfront? https://t.co/HLx1eqQX5q
— Richard Plugge (@RichardPlugge) June 6, 2024

Column Richard Plugge
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) is de volledige column van Richard Plugge (CEO van Visma | Lease a Bike) te lezen. Daarin schrijft Plugge over zijn kijk op het voorjaar vol pech voor de Nederlandse formatie en bespreekt hij de – in zijn ogen – negatieve ontwikkelingen rond veiligheidsinstantie SafeR. Lees zijn column in het 236 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
In de Formule 1 worden coureurs die onveilige situaties veroorzaken trouwens gewoon gestraft. Lijkt me een goed plan Richard, kom maar door! Zolang de daadwerkelijke daders geen zelfreflectie hebben en de schuld steeds op anderen blijven afschuiven zal het alleen maar erger worden.
Het is typisch de wielrennerij om dit soort ideeën bij voorbaat meteen weer af te schieten omdat het ook allerlei nadelen zou hebben. Alle aangeboden oplossingen hebben nadelen die geld kosten, de wedstrijd beïnvloeden, de heroïek minder maken, noem het allemaal maar op. Het is maar net wat je voor meer veiligheid van de renners over hebt. En dat lijkt vooralsnog niet heel veel te zijn...
Dat men er een voorbeeld aan neemt!
Hahahaha heerlijk man !! :D
Ik hoef je niet uit te leggen wat Gianetti allemaal heeft uitgevoerd of laten uitvoeren, toch? Zonder ooit ergens verantwoordelijk voor te nemen.
En je mag van mij fan zijn van wie je maar wil, maar als je de meest creepy van alle ploegdirecteuren accepteert, moet je misschien niet te hard van de toren blazen over Plugge of Lefevere.
Kom op zeg, ben een grote jongen en neem je verlies. Het regent en ja daar dien je dan als ploeg met je renners en eventueel met materiaal op in te spelen. Ik zie het door al dit "gezeur" nog zover komen dat straks alle wedstrijden geneutraliiseerd gaan worden bij regen of zelfs afgelast gaan worden.
Als ze niet massaal gevallen waren in de bewuste afdaling was het verderop gebeurd in de straten van Lyon of op 1 van de twintig rotondes die ze nog te goed hadden…
Dat je naar alle parameters moet gaan kijken die veiligheid kunnen verbeteren staat buiten kijf. Dat het tijd wordt dat alle partijen in het wielrennen daar mee aan de slag moeten gaan zou geen discussie meer mogen zijn. Maar als ik naar dit ongeluk kijk vraag ik me af of dit te voorkomen was, als je ziet hoe er zoveel renners zo makkelijk onderuit gaan, dan was het gewoon super glad daar. Het zou heel fijn zijn als niet met de vinger naar elkaar wordt gewezen maar dat men met elkaar aan de slag gaat. Stel een team van experts samen, laat die voorstellen uitwerken die tot afspraken leiden en dwing die afspraken af.
Snap dat ie butt-hurt is om weer meer renners te verliezen voor de tour maar het is enorm lastig om zo'n lange route volledig veilig te krijgen en houden.
In het wielrennen is 't sowieso starten met de snelste band en je zal onderweg wel ontdekken waar de limieten van die band lagen.