Richard Plugge kritisch voor organisatie Dauphiné: “Zou dit in de Formule 1 gebeuren?”
Foto: Cor Vos
donderdag 6 juni 2024 om 18:36

Richard Plugge kritisch voor organisatie Dauphiné: “Zou dit in de Formule 1 gebeuren?”

Visma | Lease a Bike-ploegmanager Richard Plugge heeft op het sociale medium X zijn ongenoegen geuit over de veiligheidsoverwegingen van de organisatie van het Critérium du Dauphiné.

“Zou dit ook in de Formule 1 gebeuren? Of zou de veiligheidsorganisatie daar wel op voorhand maatregelen nemen?”, stelt Plugge kritisch bij een filmpje waarin te zien is dat het halve peloton onderuitgaat. Die stelling is opvallend, want andere ploegmanagers zoals Patrick Lefevere (Soudal Quick-Step) en Rolf Aldag (BORA-hansgrohe) lieten juist optekenen dat een val als deze lastig te voorkomen is en dat niemand volgens hen schuld trof.

Wel zag Plugge met Steven Kruijswijk en Dylan van Baarle twee van zijn renners het zwaarst getroffen worden. Beide Nederlanders moesten in de ambulance worden afgevoerd naar het ziekenhuis en lijken een kruis te mogen maken over de Tour de France.

Niermann
Ook ploegleider Grischa Niermann deed op de ploegsite nog zijn verhaal van de dag. “Er waren al enkele valpartijen geweest, dus het was duidelijk dat de wegen er best glad bij lagen. De rechte weg waar de grote val gebeurde vormde eigenlijk geen gevaar, maar het was er spekglad. De helft van het peloton lag op de grond, waaronder dus Dylan en Steven. Ze waren allebei zwaar gehavend, wat een nieuwe grote domper is.”


Column Richard Plugge
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) is de volledige column van Richard Plugge (CEO van Visma | Lease a Bike) te lezen. Daarin schrijft Plugge over zijn kijk op het voorjaar vol pech voor de Nederlandse formatie en bespreekt hij de – in zijn ogen – negatieve ontwikkelingen rond veiligheidsinstantie SafeR. Lees zijn column in het 236 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!
RIDE Magazine
53 Reacties
06-06-2024 18:41
Wat een onzinnige vergelijking. Maar goed, als het aan Plugge ligt gaan de ploegen alleen nog maar op hoogtestages en zien we aan het eind van het seizoen op Strava wel welke renners en ploeg het beste hebben gepresteerd.
06-06-2024 18:48
Brr, wat een enge opportunist en populist blijft Plugge toch. Inderdaad een prima opvolger van Lefevere, minus het alcoholisme dan misschien.

In de Formule 1 worden coureurs die onveilige situaties veroorzaken trouwens gewoon gestraft. Lijkt me een goed plan Richard, kom maar door! Zolang de daadwerkelijke daders geen zelfreflectie hebben en de schuld steeds op anderen blijven afschuiven zal het alleen maar erger worden.
    06-06-2024 18:56
    Als hij eng en populistisch is, hoe zou je je eigen bijdrages hier dan willen noemen? Lijkt mij dat een spiegel in huize Jachtluipaard/Maxtin/Xevar/MaGarin hard nodig is.
    06-06-2024 19:19
    Plugge zijn uitlatingen op het internet wel is bekeken? Dat vind ik vrij extreem en eng
    06-06-2024 20:32
    En ik word moe van jouw gezwets. Overal liggen te bashen. Klein kind
Los van de figuur Plugge (die kennelijk nogal emoties oproept) vind ik het opvallend dat opnieuw naar anderen dan de renners wordt gewezen. Renners die zich kennelijk toch weer niet in kunnen houden op gevaarlijke wegen. Zonder enige zelfreflectie van de renners is iedere veiligheidsmaatregel zinloos.
    06-06-2024 19:50
    Is dat opvallend? Renners (of welke sporter dan ook) zullen altijd de limieten op zoeken van wat mogelijk is. Daarom bestaan er in allerlei sporten spelregels om het spel eerlijker te laten verlopen of risico's te vermijden. In het voetbal bestaan er gele en rode kaarten voor overtredingen. Waren die er niet, wat zou er dan gebeuren? In de Formule1 bestaat de safety car (die ook altijd het wedstrijdverloop beinvloed), was die er niet. Dan zouden de coureurs gewoon doorrijden op plekken waar gevaar dreigt. In verschillende sporten bestaan er time-outs wanneer gevaarlijke situaties dreigen. Waarom zou het invoeren van spelregels (die de veiligheid van renners ten goede komen) in het wielrennen niet ook kunnen werken?
    Ja, dat is opvallend, want veel valpartijen die ik de afgelopen jaren heb gezien kwamen door achterlijk gedrag van renners en konden met geen enkele veiligheidsmaatregel voorkomen worden.
    06-06-2024 20:03
    Dan hebben we een totaal andere kijk hierop. Natuurlijk heeft de renner zelf ook een rol. Maar ik heb bij geen enkele valpartij een renner een andere renner moedwillig van de fiets zien duwen. Ik heb ze wel op de limiet het parcours zo snel mogelijk willen zien afleggen (volgens mij de essentie van het wielrennen). Rondom alle grote valpartijen dit jaar zijn maatregelen te verzinnen die het risico op die valpartij aanzienlijk hadden verkleind. Het risico helemaal naar 0 krijgen is onmogelijk. Maar alle risico's zijn in te perken. Ook het risico op deze valpartij. Voor de grote valpartij van vandaag was er al vaker gevallen door de spekgladde wegen. Met die informatie had je best iets kunnen doen (annuleren, neutraliseren, afdaling neutraliseren, de etappe inkorten, verzin er nog maar een aantal). Maar vaak wordt er helemaal niks gedaan en wordt het risico geaccepteerd. Achteraf makkelijk praten natuurlijk. Maar niks doen is geen optie. Het verbaast mij dat sponsors zich nog niet beginnen te roeren en extra maatregelen eisen. In welke sport worden er zoveel botten gebroken en zware blessures opgelopen als in het wielrennen? Allle andere sporten nemen serieuze maatregelen (inclusief F1) alleen de wielrennerij doet niks.
06-06-2024 19:44
Zijn reactie is er wellicht een uit frustratie. Maar de andere kant, roepen dat niemand hier wat aan kon doen, vind ik ook te makkelijk. Je kan zoveel bedenken: Geneutraliseerde afdalingen bij regen, een verplicht bandenprofiel (en dikte) bij nat weer, een snelheidslimiet, een striktere controle van het parcours voordat de wedstrijd plaatsvindt (wellicht was er dan olie ontdekt, wellicht ook niet), etc.

Het is typisch de wielrennerij om dit soort ideeën bij voorbaat meteen weer af te schieten omdat het ook allerlei nadelen zou hebben. Alle aangeboden oplossingen hebben nadelen die geld kosten, de wedstrijd beïnvloeden, de heroïek minder maken, noem het allemaal maar op. Het is maar net wat je voor meer veiligheid van de renners over hebt. En dat lijkt vooralsnog niet heel veel te zijn...
    06-06-2024 20:29
    Hou toch op Kelly. Een verplicht banden profiel bij nat weer? Serieus? En wat moet er dan gebeuren als er bij de start een stralende zon schijnt en het halfweg plots begint te gieten ? Iedereen langs de kant, en een nieuwe fiets nemen? Een snelheidslimiet ? Serieus ? Met flitspalen en boetes en al bedoel je? En wat als blijkt dat een renner die de rit won, in een afdaling 10 kilometer vooraf aan 88 reed waar maar 75 toegestaan was? Schrappen uit de uitslag dan maar ?
06-06-2024 18:46
Wat een enge man die Plugge, de nieuwe Lefevere aan het worden met zijn negatieve uitspraken. Enig verschil is dat hij zijn renners nog niet aanvalt als ze vertrekken
    06-06-2024 18:56
    Ja, dan liever Mauro Gianetti! Een rechtschapen, eerbiedwaardig en moreel hoogstaand man van onbesproken gedrag.

    Dat men er een voorbeeld aan neemt!
    06-06-2024 19:00
    Een geluk is Niermann dan altijd zuiver op de graat geweest! Als je over doping uit het verleden gaat beginnen kan je ook gewoon elke ploeg afgaan en dat heeft totaal niets te maken met dit artikel.
    06-06-2024 19:10
    @De Zeboe van de Zoncolan .. > Hahahaha heerlijk die ironie... Ik nam net een slok van m'n koffie, maar schoot zo hard in de lach dat m'n koffie er langs m'n neus weer kwam uitgelopen.

    Hahahaha heerlijk man !! :D
    06-06-2024 21:18
    Een verschil is dat Niermann voor zover bekend enkel als renner gebruikt heeft, dat zonder dwang bekend heeft, en zijn schorsing uitgediend heeft.

    Ik hoef je niet uit te leggen wat Gianetti allemaal heeft uitgevoerd of laten uitvoeren, toch? Zonder ooit ergens verantwoordelijk voor te nemen.

    En je mag van mij fan zijn van wie je maar wil, maar als je de meest creepy van alle ploegdirecteuren accepteert, moet je misschien niet te hard van de toren blazen over Plugge of Lefevere.
06-06-2024 19:13
Ik kan begrijpen dat Plugge inmiddels moedeloos wordt van de vele renners die vallen binnen zijn ploeg. Maar de situatie die we vandaag voor hadden kan je niemand kwalijk nemen, hooguit zijn eigen renners die mee vooraan in het peloton reden en niets deden om zelf het tempo te drukken.
06-06-2024 20:18
Lijkt wel alsof Plugge elke opportuniteit aangrijpt om zich zo onpopulair mogelijk te maken. Een soort van omgekeerde politicus..
06-06-2024 21:05
Misschien moet Plugge zijn renners eens wat minder op de Teide laten trainen en wat meer in het peloton laten rijden. In het peloton leer je sturen en manoeuvreren. Het ligt altijd aan iets of iemand anders bij deze klaagbaak.
06-06-2024 19:18
Wat is het F1 equivalent van de afdaling richting Kanarieberg die door de ploegleiding wordt aangegrepen om eens goed door te trekken aan waanzinnige snelheid?
06-06-2024 19:19
Stel de vraag andersom; hoe kan het dat er zoveel wordt gevallen bij VLAB met veelal pittige verwondingen. Het lijkt of ze vaker en harder vallen dan gemiddeld.
06-06-2024 22:02
Organisatie van een wielerkoers.. het moet wel heel ondankbaar werk zijn. Je doet het nooit goed en je krijgt overal de schuld ban..
06-06-2024 18:44
Welja, het was toch ook duidelijk dat o.a. Visma op kop reed. Dat ze het tempo dan wat drukken
    06-06-2024 20:21
    Precies, kijk eerst even in eigen boezem zou ik zeggen. Net hetzelfde verhaal bij de val van Van Aert, toen werd er expliciet gesteld op de ploegvergadering de dag voor de koers, dat ze vol moesten gaan in de afdaling naar de Kanarieberg toe. Richard jongen, je bent een slechte verliezer én een aandachtshoer..
    07-06-2024 10:40
    Velosolleke niet zo negatief
    07-06-2024 11:41
    @loonwerker Jij moet dringend eens een woordenboek aanschaffen, zodat je het verschil tussen realisme en negativisme leert kennen.
06-06-2024 18:48
Renners rijden weer op een punt waar het niet uitmaakt als idioten veel te hard naar beneden en de organisatie heeft het weer gedaan hoor
    06-06-2024 19:52
    Heb je het filmpje gemaakt door toeschouwers gezien? Er werd helemaal niet veel te hard gereden. Er werd niet op de limiet door renners afgedaald. het was gewoon een rustige afdaling, totdat er renners onderuit gingen...
06-06-2024 21:51
Wat een sneue zielige zeikerd is die Plugge ook. Ja, zijn ploegje behoort weer eens tot de grote slachtoffers en gelijk wordt de schuld weer bij de organisatie gelegd.
Kom op zeg, ben een grote jongen en neem je verlies. Het regent en ja daar dien je dan als ploeg met je renners en eventueel met materiaal op in te spelen. Ik zie het door al dit "gezeur" nog zover komen dat straks alle wedstrijden geneutraliiseerd gaan worden bij regen of zelfs afgelast gaan worden.
06-06-2024 22:08
Plugge is op een aantal gebieden ongetwijfeld erg sterk, maar hij kan echt gewoon maar beter niets zeggen op social media of tegen journalisten, want keer op keer is 't gewoon écht onhandig.
06-06-2024 18:42
In de formule 1 rijden ze ook door hoor!
06-06-2024 19:59
Heeft deze man geen spiegel?
06-06-2024 20:24
De openbare weg is stilaan geen optie meer voor wegwielrennen, te veel factoren die niet beheersbaar zijn…
Als ze niet massaal gevallen waren in de bewuste afdaling was het verderop gebeurd in de straten van Lyon of op 1 van de twintig rotondes die ze nog te goed hadden…
06-06-2024 20:25
Wat een zielig mannetje die Plugge.
    07-06-2024 12:17
    Wat een treurige reactie. Bestaat GeenStijl nog?
06-06-2024 19:22
Er is op dit vlak één groot verschil tussen F1 en wielrennen: de F1 teams stellen een wagen af op asfalttemperatuur, wind, hoogte, bochten en regen, terwijl de wielerteams los van de omstandigheden altijd voor dat ene snelste materiaal kiezen. Tel daarbij op dat wielrenners amper parcourskennis hebben en niet weten hoe snel ze overal kunnen gaan en je hebt het ene ongeluk na het andere.
    06-06-2024 19:34
    Lijkt me dat je in het geval van de wielersport dus eigenlijk nog meer aanleiding hebt om daarin vanuit de wedstrijdleiding op in te spelen.
06-06-2024 19:44
De renners kunnen zelf ook langzamer gaan rijden op zulke wegen.
06-06-2024 19:52
De vergelijking met F1 gaat natuurlijk niet op. Ten eerste zijn er in de racerij al talloze ongelukken met verwondingen en doden gevallen, dus laten we F1 vooral niet als de heilige graal nemen, pas na heel veel ongelukken en doden is er verbetering gekomen. Lang werd het in de racerij ook geaccepteerd dat er gewonden en doden vielen dat hoorde bij de sport. Pas de laatste jaren zijn er meer en meer maatregelen genomen, de auto’s zijn computers, er kan veel meer beheerst worden. Dat kan op een circuit waar je de condities veel beter kunt voorspellen, waar je onmiddellijk kunt ingrijpen, waar alles op korte afstand is. Waar elke deeltje van het circuit continu gemonitord kan worden. Dus nee die vergelijking gaat niet op.

Dat je naar alle parameters moet gaan kijken die veiligheid kunnen verbeteren staat buiten kijf. Dat het tijd wordt dat alle partijen in het wielrennen daar mee aan de slag moeten gaan zou geen discussie meer mogen zijn. Maar als ik naar dit ongeluk kijk vraag ik me af of dit te voorkomen was, als je ziet hoe er zoveel renners zo makkelijk onderuit gaan, dan was het gewoon super glad daar. Het zou heel fijn zijn als niet met de vinger naar elkaar wordt gewezen maar dat men met elkaar aan de slag gaat. Stel een team van experts samen, laat die voorstellen uitwerken die tot afspraken leiden en dwing die afspraken af.
06-06-2024 19:53
F1, loskomend putdeksel dat bijna bij Sainz in de cockpit eindigt. China waar ze last minute er achter komen dat het asfalt geverfd is en het gras spontaan vlam vat..... en dat zijn dingen binnen een gecontroleerde omgeving, slechte vergelijking om je punt te maken.
Snap dat ie butt-hurt is om weer meer renners te verliezen voor de tour maar het is enorm lastig om zo'n lange route volledig veilig te krijgen en houden.
06-06-2024 20:34
In de F1 rijden ze dan met andere banden. Kijken wat de snelste band is waarmee je toch nog controle over je machine hebt en daarmee starten.

In het wielrennen is 't sowieso starten met de snelste band en je zal onderweg wel ontdekken waar de limieten van die band lagen.
07-06-2024 08:53
Beetje gek om naar de organisatie te wijzen als het nota bene zijn ploeg is die op kop rijdt en dus op zijn minst graag mee doet aan een van de oorzaken van dit probleem (op elk cruciaal punt van het parcours koersen om collectief vooraan te zitten). Zowel in DDV als hier zijn ze daar zelf het grootste slachtoffer van.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine