Richard Plugge: “Kittel moet eerst zelf bedenken wat hij wil met zijn toekomst”
Jumbo-Visma voert momenteel geen concrete gesprekken met Marcel Kittel over een overgang naar de ploeg. Dat vertelde teambaas Richard Plugge gisteren in De Avondetappe. Plugge benadrukt dat Kittel – die afgelopen mei zijn contract bij Katusha-Alpecin inleverde – eerst zelf zaken op een rijtje moet zetten.
“Hij moet zelf eerst heel rustig bedenken wat hij wil. Als hij vervolgens geïnteresseerd is, dan willen wij met hem praten. Het is een geweldige renner natuurlijk. Wanneer hij er zelf uit is, kunnen we gaan praten. Maar dat is nog heel ver weg”, geeft hij aan. Plugge is ervan overtuigd dat zijn ploeg het beste uit de Duitse sprinter zou kunnen krijgen. “Maar het begint bij hem”, aldus Plugge.
Met Dylan Groenewegen – die op het punt staat bij te tekenen – heeft de geel-zwarte formatie al de beschikking over een topsprinter. Daarnaast heeft de ploeg ook enkele sterke ronderenners in huis en bestaat de mogelijkheid dat Tom Dumoulin zich volgend seizoen aansluit. Plugge is van mening dat rijden voor een klassement en de jacht op dagsucces met een sprinter te combineren blijft. “Toen Wiggins de Tour won, had hij ook Cavendish in de ploeg. Ten tweede is het helemaal afhankelijk van het parcours. We kunnen nu al allerlei scenario’s voor de Tour van volgend jaar bedenken, maar zullen eerst het parcours af moeten wachten. Dat is iets wat we in de winter rustig gaan bekijken.”
1. Voor Sky was dat eens maar nooit meer.
2. Toen had een ploeg nog 9 renners en die ene renner nu minder kan een groot verschil maken.
3. En Sky hoefde niet tegen Sky op te boksen, TJV moet dat wel (tegen Ineos dan).
Ik denk dat TJV met Dumoulin alleen van Ineos met Thomas, Bernal (die dan een jaar verder is) en misschien Froome kan winnen als ze voor een Tourploeg kiezen die volledig gericht is op het winnen van geel.
De rest kan je dan insteken in jongens voor het hooggebergte.
Het zal er vooral aan liggen of de poppetjes in kwestie het elkaar gunnen. Er komt dan op allerlei manier best veel druk op de puzzelstukjes te liggen. Nog los van de moeilijke puzzel die gemaakt moet worden bij het samenstellen van de programma's.
Eén goede klimknecht voor de klassementsrenner om de renner bergop bij te staan en één tijdrijder klimmer die in beide disciplines zijn werk kan doen en de rest voor de sprinttrein. Dan hoef je als klassementsrenner alleen maar je wagonnetje aan te haken.
Om de Tour van Ineos te winnen moet je in staat zijn te reageren op verschillende situaties. Stel dat je een achterstand moet goed maken dan zal dat zeker niet lukken als je maar één of twee helpers hebt. Stel dat je Ineos niet meer kan volgen dan zal je voldoende helpers moeten hebben om de verschillen niet te groot te laten volgen. Stel dat je al in een vroeg stadium de gele trui verovert dan moet je ploeg sterk genoeg zijn om de aanvallen van Thomas, Froome en/of Bernal op te vangen.
De Giro van 2017 verloor Dumoulin van Froome omdat zijn ploeg niet goed genoeg was. Eén of twee toppers naast hem en Dumoulin had ook die Giro gewonnen.
De tactiek van Ineos is echt niet de enige tactiek die werkt om een grote ronde te winnen. Dumoulin won zijn Giro ook niet met een ploeg die alles regisseerde.
Als ik Plugge trouwens hoor praten over volgend jaar zijn voor hem de prioriteiten 1 t/m 5 de Tour de France.
Dumoulin,roglic,kruiswijk,bennett,
kuss,tolhoek,martin,v aert
Jumbo is naast het klassement ook gewoon nog gefocust op het sprintwerk. De belangrijke man daar: Merijn Zeeman. En laat Zeeman nu juist de belangrijke schakel voor Kittel geweest zijn.
De sfeer in het team is goed en dat is iets wat in het begin bij Argos en in zijn Quick Step periode ook goed zat. Bij Sunweb sloeg dat om. Ook Degenkolb heeft zich daar wel eens over uitgelaten. Bij Katusha is er in elk geval duidelijk geen lijn.
Ik zie er op zich geen risico in onder de juiste voorwaarden.
Net zo als toen Tony Martin tekende bij Jumbo,die kwam alleen zijn zakken vullen ,en nou zeggen de nep ploegleiders dat het een goede keus was om Martin aan te trekken
De huidige filosofie en aanpak in de Tour spreek mij zeer aan: iedere dag voor de prijzen, renners die zich wegcijferen voor elkaar, óók in etappes waar dat normaal niet zou hoeven en een moraal die zeer goed is. Net als vorig jaar, maakt dat de Tour (met een warm hart voor TJV) zeer leuk om te volgen.
Daarnaast heb je nul komma nul toegevoegde waarde met Kittel in de ploeg, dit houdt enkel de ontwikkeling van enkele andere renners tegen. Dus dat Kittel maar lekker fijn bij een andere ploeg gaat rijden.
Zoals sommige overige ook al zeiden heb je dan in principe iemand in huis die dezelfde eigenschappen heeft als Groenewegen. (Een sprinter die enkel de vlakke ritten meesprint, want zodra we een viaduct over moeten ligt hij eraf.)
Volgend seizoen dus maar eens wat investeren in zijn klimvermogen (Groenewegen), en anders gaat hij maar lekker de combo Giro/Vuelta doen. Beetje zonde om twee man voor een coureur mee te nemen die nog geen molshoop over komt. Die twee knechten die je daar bespaart, plus een derde man omdat Groenewegen er zelf niet mee is, kunnen dan mooi bidonnen halen zodat die dombo's van ploegleiders hun kopmannen dit iig niet hoeven te laten doen. Kan ook van pas komen overigens voor fietsenwissels wanneer de ploegleiding ergens boven op een berg een wedstrijdje aan het doen is wie het verste kan pissen. ;)
Wat betreft Kittel gun ik hem een hele fijne ploeg en een hele mooie tweede/derde comeback, zolang het maar niet bij Jumbo is. Negatieve gedachtes zoals bij deze gast moet je lekker buiten de ploeg houden.
Het zou al een mirakel zijn als Kittel nog op topniveau geraakt. En van te knechten zal die al helemaal snel weer in een dip geraken als zelfs winnen hem niet gelukkig kon houden...
Wat 'Marcelleke' daar nu over zegt kan helemaal omslaan wanneer die weer in de buurt zou komen van '4-ritten-in-de-tour-vorm' en Dylan er op training eens gortig afsprint.
Sws vind ik het erg raar dat mensen denken dat Tom en Primoz in 1 team kunnen functioneren.