Rémi Cavagna botst op taalbarrière bij Movistar: “Niet verwacht dat de overstap zo moeilijk zou zijn”
foto: Cor Vos
zaterdag 22 juni 2024 om 17:50

Rémi Cavagna botst op taalbarrière bij Movistar: “Niet verwacht dat de overstap zo moeilijk zou zijn”

Rémi Cavagna maakte de voorbije winter de overstap van Soudal Quick-Step naar Movistar. De Fransman hoopte een nieuwe impuls te geven aan zijn carrière, maar kan voorlopig nog geen potten breken. Hij wijt dat in een interview met L’Équipe aan aanpassingsproblemen bij zijn nieuwe team. Met name de taalbarrière met zijn Spaanse collega’s speelt hem parten.

“Ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn”, zegt Cavagna, die nog tot eind 2026 onder contract staat bij Movistar, over zijn overstap. “Ik heb zeven jaar bij Quick-Step gezeten, het was allemaal gemakkelijk, maar ik kwam op een leeftijd waarop ik iets anders wilde proberen. Hoe dan ook, ik heb geen spijt van mijn beslissing.”

Cavagna eindigde donderdag als vierde op het Frans kampioenschap tijdrijden, waar hij een minuut en negen seconden toegaf op winnaar Bruno Armirail. Het was voor de 28-jarige renner zijn beste uitslag van het seizoen. In het voorjaar had hij zijn zinnen gezet op de kasseiklassiekers, maar daar kwam hij niet verder dan een 47ste plaats in de E3 Saxo Classic.

Taalbarrière 
Het is vooral de taalbarrière die het voor Cavagna lastig maakt om optimaal te presteren bij Movistar. “Mijn Spaans is verbeterd. Ik heb wat cursussen gevolg, ik heb erin geïnvesteerd en begrijp nu bijna alles. Maar wanneer ik mezelf een beetje wil uiten, wordt het lastig. Dat is vervelend als je probeert te integreren. De Spanjaarden vormen een blok binnen het team. Op de radio is alles in het Spaans, wat ingewikkeld is op de belangrijke momenten in een koers.”

“Ik ben van teams gewisseld voor de verandering, maar ik heb het gevoel dat ik nog aan het begin sta”, glimlacht hij. “Hier heb ik niet voor getekend.”

Communicatie
Cavagna wisselde niet alleen van omgeving, maar ook van fiets: hij ging van een Specialized naar een Canyon. Die overstap ging niet zo gemakkelijk als gehoopt. Ook veranderde hij van coach. “Ik kwam naar dit team om me te ontwikkelen, maar voorlopig gaat het bergafwaarts. Ik ben hier niet op top-vijftig te rijden in de Ronde van België. Ik ben meer waard dan dat.”

“We moeten communiceren. Dat is de basis van alles, net als in een relatie. Op die manier kunnen we elkaar verbeteren. Op dit moment geef ik niets en krijg ik ook niets terug. Het is ingewikkeld.”

Tour de France?
Cavagna zou aanvankelijk starten in het Critérium du Dauphiné, maar die wedstrijd werd van zijn programma geschrapt. Ook voor de Tour de France is hij nog onzeker. “Ik weet het nog niet. Het was bevestigd, maar op dit moment heb ik weinig nieuws. Ik heb gekeken naar de tijdritten in de Tour, die zijn heel mooi. En er zijn meer mooie ritten. Ik weet dat een etappezege in de Tour een carrière kan veranderen. Als ik de Tour niet doe, zou dat echt een klap zijn.”

“Maar ik verlies de hoop niet. Hoewel ik niet een spectaculair seizoen heb, voel ik dat het momentum komt. Als ik een vrije rol kan krijgen in de Tour, is er slechts één etappe nodig om een seizoen te veranderen, om van rood naar groen te gaan.”

RIDE Magazine
32 Reacties
22-06-2024 18:35
Typische reactie van een franssprekend iemand. Die denken nog steeds dat we in de 18de eeuw zitten en ze een wereldmacht zijn met een wereldtaal. Laat een Fransman overal ter wereld doen, en hij zal Frans praten, én verbouwereerd zijn dat ze hem niet begrijpen. Ja Remi, bij Quickstep praat iedereen Frans, dat klopt. Maar Belgen, of eerder Vlamingen zijn wereldkampioen talen. Daar had hij even niet aan gedacht...
    22-06-2024 18:52
    Tja, Frankrijk is inderdaad veranderd van een wereldmacht in een totale puinhoop. Helaas geldt dat ook voor Engeland en ons eigen afvoerputlandje…
    22-06-2024 19:06
    Las vorige week een artikel in een Spaanse krant van een Frans echtpaar dat op een groot plein in Madrid cervezas en tapas had besteld en van de Spaanse ober eiste dat hij hen in het Frans zou toespreken….die hebben 2 eeuwen overgeslagen vlg mij….
    22-06-2024 20:33
    @landisimo... onwaarschijnlijk toch. Ik heb familie die in het Duitstalig gedeelte van Zwitserland wonen. Wel die mensen zeggen dat zowat iedere Duitstalige of Italiaans talige , Zwitser op zijn minst een beetje basiskennis heeft van alle 3 de talen in Zwitserland, behalve de Franstalige Zwitsers, die praten enkel Frans, Frans, en Frans....of het nu uit arrogantie of uit domheid is, geen idee, maar het is wel zo
    22-06-2024 20:36
    @alfred, ja. Dat er momenteel in veel landen van alles mis loopt om het nog zacht uit te drukken, dat klopt. Maar daar gaat het hier niet over hè.
    22-06-2024 20:47
    'of het nu uit arrogantie of uit domheid is, geen idee, maar het is wel zo'

    Een niet te onderschatten probleem is dat vanuit sommige talen het lastiger is om er talen bij te leren. Naast Frans is ook Italiaans daar redelijk berucht om. Daarnaast is het voor een deel ook pure beeldvorming en napraterij. In mijn persoonlijke kring ken ik 2 stuks camebertvreter die uitstekend Engels spreken, dus ja, dan kan ik weer zeggen van 'nee! het is niet zo!'. Wat vaak wél meespeelt is de omvang van het taalgebied waarvan je vandaan komt, hoe groter dat is des te makkelijker je hele leven daarin door te brengen.

    Cavagna lijkt wel de motivatie te hebben maar lijkt op het eerste probleem te stuiten.
    22-06-2024 20:59
    @romāns. Waar jij het over hebt is wat men in het Nederlands ook wel es " de uitzondering die de regel bevestigt" heet. Tuurlijk praat er wel hier en daar een Franstalige een woord Engels, maar laat het er ongeveer op houden dat ongeveer 95% van de Franstaligen dat niet doet, en bij niet Franstaligen ligt dat percentage zeker niet zo hoog.
    22-06-2024 21:54
    Laat ik nu zelf opgegroeid zijn en Suisse Romandie en sinds m'n geboorte vloeiend Frans spreken....

    Wanneer we over de vijfenveertig plussers spreekt dan sluit ik me volledig aan bij bovenstaande woorden van jullie... Maar alles onder die leeftijd heeft gewoon Engels gehad op school....


    Daarnaast loopt Cavagna gewoon uit z'n nek te lullen, want de stap om vanuit het Frans ook Italiaans, Spaans en Roemeens te begrijpen is bijzonder klein... Ik heb nooit Italiaans of Spaans geleerd maar kan probleemloos 80% à 90% begrijpen van alles wat er in iedere Italiaanse of Spaanse krant geschreven staat.

    Het spreken vergt inderdaad een kleine extra stap, maar ook dat zou met een beetje inzet ook geen probleem mogen zijn.... Als een Nederlander al binnen enkele maanden Spaans kan spreken in die mate dat hij zich verstaanbaar kan maken (Zie de gemiddelde voetballer in Spanje), dan moet dit voor iemand met een Franstalige achtergrond een koud kunstje moeten zijn.
    22-06-2024 22:31
    Ik speel online regelmatig samen met een Zwitser van de Franse kant. Die kerel is reservist in het leger en geeft regelmatig aan dat hij de trainingskampen toch erg lastig vindt vanwege de taalbarrière. 20km van zijn woonplaats spreken ze Duits. En dan zit je in de zelfde online groep met o.a. Italianen, Zweden, Russen, Schotten (zowel man als vrouw), die allemaal wel Duits kunnen spreken... Tsja, gelukkig zegt die kerel in ieder geval pain au chocolat i.p.v. chocolatine.
    22-06-2024 23:05
    @Kubus.... Kleine kanttekening is natuurlijk wel dat het Zwitsers Duits in niets op het Duits lijkt wat er hier net over de grens wordt gesproken...... Duits is ook niet mijn sterkste taal, al kan ik me er wel in uitdrukken... Maar Zwitsers Duits is als koeterwaals voor me...

    Zelfs een Duitser begrijpt geen ruk van Zwitsers Duits, wat dan ook bestaat uit talloze verschillende soorten dialecten.... Niet alleen verschillen die dialecten van kanton (Provincie) tot kanton, maar zelfs van dal tot dal... Waar ze aan de ene kant van de berg het ene dialect spreken, en aan de andere kant van de berg een totaal ander dialect...

    Dit willen ze dan af en toe ook nog wel eens mengen met Reto Romaans, waar al helemaal niemand iets van begrijpt. (Slechts gesproken door zo'n zestigduizend mensen in de hele wereld.)

    Maar ja Zwitserland is dan ook een apart landje. Het is eigenlijk meer een samenwerkingsverband (Confederatie) tussen 26 regio's (Kanton's), en ze hebben dan ook zeven presidenten die tegelijkertijd aan de macht zijn....

    Een systeem wat De Wever er hier in België ook dolgraag doorheen zou willen drukken.



    P.S Ik weet niet in welke context je hier overigens praat over "reservist" , maar in principe is iedere Zwitserse man reservist wanneer hij zijn militaire plicht heeft gedaan... Na je militaire dienst zal je altijd in het bezit blijven van je dienstwapen, en wordt je nog meerdere malen in je leven opgeroepen om herhalingsoefeningen te doen... (Maar dit wel in beperkte mate... Dus niet meer als een X aantal maanden of een X aantal maal.)

    Het Zwitsers leger is naar verhouding dan ook absurd groot natuurlijk, wanneer men beseft dat er meer dan een half miljoen militairen zijn op nog geen negen miljoen inwoners.
    22-06-2024 23:35
    'Ik heb nooit Italiaans of Spaans geleerd maar kan probleemloos 80% à 90% begrijpen van alles wat er in iedere Italiaanse of Spaanse krant geschreven staat'

    Los van of de percentages naar boven afgerond 'zouden kunnen zijn' is lezen natuurlijk wel een pak anders dan babbelen en in een groep meekomen. Je beroepen op 'het is allemaal Romaans' is ook wat kort door de bocht en niet uniform toepasbaar. Ik kan ook wel lezen wat er in Litouwse kranten zo ongeveer bedoeld wordt maar spreken is een serieus ander paar mouwen.

    En dan nog: ik ken een redelijk aantal buitenlanders vanuit allerlei verschillende windstreken die het Nederlands geleerd hebben maar die achterstand wordt toch zelden zó ingelopen dat je helemaal mee komt in Nederlands 'slap geouwehoer' 'klessebessen' etc. Ik denk dat Cavangna hier stelt dát onderschat te hebben en niet zozeer dat hij een rit plant terwijl de weerman al zei dat er een donderstorm aankomt of dat hij olijven moest hebben maar met garnalen thuis komt.
    23-06-2024 08:52
    @Promiz Eigenlijk heb je wel gelijk, Zwitsers is niet helemaal hetzelfde als Duits. Nog wel prima te begrijpen voor mensen uit Schwaben, de Elzas of bepaalde delen van Bayern. Vindt het ook wel grappig dat iedere keer dat je als tourist daar bent dat de Zwitsers onderling ervan uitgaan dat je ze toch niet verstaat.

    Met reservist bedoel ik paar maal per jaar enkele weken op training. Geen idee hoeveel exact, zit natuurlijk ook niet bij iemand thuis
    23-06-2024 20:55
    @Romans ... > Gaap ik beroep me nergens op, dat maak jij er weer van... En ik betwijfel dat jij (als je iig een pure Nederlander bent) 90% in het Italiaans of Spaans kan lezen, zonder hiervoor ooit een lesje gehad te hebben... Nederlanders staan nu niet bepaald bekend om kennis van de Latijnse talen...

    Daarnaast bevestig je enkel wat ik zelf ook al schreef... Wanneer je aantipt dat er tussen lezen en spreken nog een verschilletje zit... Dus dank voor het bevestigen. ;)
22-06-2024 18:07
Mon Dieu Remi… je stiekem op een Canyon laten rijden, en Spaans spreken !
Ja, daar moet je echt een maandje of acht van bekomen…
22-06-2024 18:28
Het is wel van een belachelijk amateurisme om op de radio maar gewoon lekker in het Spaans te schreeuwen tegen je renners, wetende dat ze dat niet of amper spreken. Mijn god zeg..
    22-06-2024 19:03
    Amateuristisch ook nog…dat is een povere reactie met een NL bril op en met weinig inlevingsvermogen…

    Wat denk je zelf: zou Cavagna het niet van te voren hebben geweten dat er (voornamelijk) Spaans over de radio gesproken word bij Movistar ?
    Come on zeg….kritiek hebben is prima ( ben zelf super kritisch op Movistar) maar wel een beetje niveau aub
    24-06-2024 14:13
    Anderzijds mag je van Movistar ook wel verwachten dat ze - als ze daar Spaans als voertaal hebben - daarbij passende renners halen en daaraan voorafgaand even checken of de taal een onoverkomelijk probleem gaat zijn.
    Maar Cavagna bevestigt wel weer het beeld van de Fransman die zich buiten eigen taalgebied nauwelijks verstaanbaar kan maken. Zouden die Italianen, Amerikanen, Duitsers die de afgelopen jaren bij MOV reden ook deze problemen hebben gehad, of waren/zijn die iets flexibeler?
22-06-2024 18:11
Maar wat had hij dan verwacht? Is er in de afgelopen 5 jaar ooit iemand beter geworden na een transfer naar de Movi's?
    22-06-2024 18:20
    Pelayo Sanchez
    22-06-2024 18:55
    Dat is nogal een zwart / wit reactie….lekker makkelijk om labels te plakken. Voor sommigen van ons wordt de troebele wereld waarin we leven een stuk makkelijker te begrijpen door dit soort labels er op te plakken.

    Lazkano, Pelayo Sánchez, Aranburu en in het verleden Carapaz en Quintana zijn vlg mij een stuk sterker gewonden sinds ze bij Movistar zijn gaan rijden of niet Mr. Winkelss?
    22-06-2024 21:20
    Mooi rijtje. Allemaal Spaans sprekende renners. Kennelijk echt lastig rijden daar als je geen Spaans spreekt. Nog een wonder dat Jorgensen daar ook al goed was.
    23-06-2024 01:51
    Wordt iedereen slechter bij Movistar of is Cavagna een schromelijk overschatte renner (vooral door zichzelf) die eigenlijk nog niets in zijn carrière heeft laten zien buiten een paar tijdritten.
    Dat dit een flop ging worden kon iedereen zien aankomen. Movistar zou hem ook nog een flinke zak geld geven. Ik verwacht niet dat Cavagna een top 5 zal noteren in zijn tijd bij Movistar. Hij zal daarna wel door een Franse continentale ploeg een aanbieding krijgen voor veel te veel geld.
22-06-2024 20:19
Mooi, open relaas. Zit geen woord Spaans bij.

Geeft eerlijk dat tegelijk zijn 'doe ik effe' en aan de andere kant 'is geen probleem' in de praktijk nog wel eens pittig tegenvallen kan. Van alle internationale personen in mijn omgeving zijn het er maar een paar die de aansluiting qua taal en cultuur weten te maken, dat vergt enorm veel van je en kost bakken energie. Veel meer dan landen in een internationale mix waar men met gedeelde uitdagingen en een hoger acceptatieniveau zit.
22-06-2024 18:46
Wat een slap gelul, excusez le mot…. Hij noemt enkel externe factoren…alsof alles aan Movistar ligt en niets aan hemzelf.
Hij is het hele jaar al superslecht in vorm…ik zou hem niet naar de TdF meenemen als ik Unzue was.

De meeste Spaanse Movistar wielrenners spreken behoorlijk Engels (Lazkano, Pelayo, Más etc.) ; vind het dus drogredenen die hij aanhaalt.

En dan ook nog het merk fiets erbij halen als een reden voor zijn zeer zwakke aanpassing…..MvdP en zijn team boeken heel veel successen ….op een Canyon…dus aan de fiets ligt het écht niet hoor.

Nogmaals: ik had hem niet meegenomen naar de TdF; op basis van prestaties en vooral vorm verdient hij het niet…Echter Unzue is vrij conservatief….beloofd is beloofd dus gaat deze slappeling helaas naar de TdF…
    22-06-2024 19:28
    Zelf heb ik toevallig een Canyon Aeroad (niet het topmodel uiteraard), maar geen idee of een Specialized Tarmac SL8 beter is. Wie weet zou Van der Poel daarmee nóg beter zijn ;). We zullen het nooit weten. Het enige carbon raspaardje dat renners ogenschijnlijk echt beter laat koersen dan voorheen is de inmiddels alom geprezen Van Rysel uit de Decathlon stal.
    22-06-2024 20:20
    Met betrekking tot deze affakkeling ga ik eens een boemerang gooien:

    'dat is een povere reactie met een NL bril op en met weinig inlevingsvermogen…'
    22-06-2024 22:46
    Alpecin blinkt niet uit in tijdritten
22-06-2024 19:35
Begrijpt hij ook direct hoe buitenlanders zich voelen in Frankrijk. Ook al spreken ze Engels, vertikken ze het gewoon.
    22-06-2024 22:16
    De gem. oudere Spanjaard spreekt ook geen woord Engels, dus wat dat betreft kunnen ze elkaar een hand geven.
22-06-2024 23:03
Als je renners in je team hebt die niet Spaans zijn dan spreek je toch gewoon Engels?
    23-06-2024 01:42
    Zou hij dat wel spreken? Of alleen maar Frans?
23-06-2024 00:14
Goed dat hij niet geswitched is naar een Chinees team. Had hij Chinees moeten leren.

Reacties zijn gesloten.