Remco Evenepoel won tijdrit met 62-voorblad: “Hebben we ‘gepikt’ van Victor Campenaerts”
foto: Cor Vos
zaterdag 17 februari 2024 om 19:34

Remco Evenepoel won tijdrit met 62-voorblad: “Hebben we ‘gepikt’ van Victor Campenaerts”

Remco Evenepoel blies de concurrentie zaterdag weg in de tijdrit van de Volta ao Algarve. Daar waren in de eerste plaats natuurlijk goede benen voor nodig, maar ook over het materiaal was de winnaar zeer te spreken. Vooral zijn monsterverzet viel op. De kopman van Soudal Quick-Step had namelijk een voorblad met maar liefst 62 tandjes, vertelde hij na afloop aan Het Laatste Nieuws.

“We hebben deze winter de fietspositie een beetje aangepast en de mecaniciens en het performance team hebben ook allerlei zaken uitgedokterd, qua verzetten en allerlei andere zaken”, aldus Evenepoel, die een klein beetje lager en ‘iets compacter’ is gaan zitten. “Ik denk dat we gewoon op alle vlakken een serieuze stap vooruit hebben gezet.”

Wat die ‘verzetten’ betrof, vertelde Evenepoel dus dat hij in de tijdrit van de Volta ao Algarve met een 62-voorblad reed. “We hebben die keuze gemaakt door het parcours – het ging veel vals plat bergaf. Ik vond het zelf limiet. Onze goeie vriend Victor Campenaerts is daarmee begonnen, we hebben het van hem ‘gepikt’. Het is heel goed gegaan. Ik kan alleen maar tevreden zijn over het werk van het hele team.”

RIDE Magazine
8 Reacties
17-02-2024 20:23
Credits to the Vocsnor, dat vind ik nou leuk.
17-02-2024 20:49
De nieuwe Gonshar!
17-02-2024 22:40
Het zag er gewoon niet ... Draaien moet een motor doen, niet hakkelen en stoempen ...
    18-02-2024 09:45
    Ik vind het er veel beter uitzien dan de koffiemolens van pakweg Hart of Kuss. De gustibus…
    18-02-2024 10:17
    Hart is sowieso een van de lelijkst rijdende renners, en als klap op de vuurpijl lijkt zijn helm er ieder moment af te kunnen vallen.
18-02-2024 04:56
De grootte van het voorblad lijkt spectaculair maar wat echt meetelt is wat er achteraan gebruikt is. Op dalende stukken kan je met een 62 blijven meetrappen en nog meer snelheid genereren, daar zit het grootste voordeel… Vocsnor heeft er zelfs in sommige wegkoersen een monsterblad op zitten om dezelfde reden…
    18-02-2024 08:02
    Precies. Aan de afmetingen te zijn lijkt de cassette achter namelijk ook een 11-32, dus daar heb je dan ook meer ruimte. Dikke kans dat ie vooral op de 15/14/13 rijdt (op de vlakke stukken) waardoor je kettinglijn een stuk beter is. 62x15 is met 100rpm ongeveer 53 per uur op 28mm banden, dus dat is niet heel gek.
    18-02-2024 08:28
    Nou ja, niet zo heel gek...als je een 62 voorblad kunt vinden, moet je volgend ritje es 62x14 ofzo gaan rijden. Het zal niet het leukste ritje van het jaar worden denk ik zo :-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine