Evenepoel trots en zelfkritisch na Amstel Gold Race: “Zonder val was resultaat anders geweest”
Interview Met een mengeling van trots en zelfkritiek blikt Remco Evenepoel terug op zijn derde plaats in de Amstel Gold Race 2025. De Belgische topfavoriet moest terugkeren na een valpartij die hem meer dan twee minuten kostte, dichtte samen met Mattias Skjelmose het gat op Tadej Pogacar, maar moest in de sprint het hoofd buigen. “Met de benen die ik had, is het duidelijk dat zonder die valpartij het resultaat anders was geweest,” onthulde Evenepoel op de persconferentie na afloop.
Wat was je strategie na de grote valpartij?
“We kwamen terug na de grote valpartij, dus voor mij was er geen optie om in de aanval te gaan. Omdat we als team niet echt georganiseerd waren, raakte ik niet in paniek en wilde ik wat langer wachten. Er stond ook behoorlijk wat tegenwind om terug te komen. Het was een dappere en mooie actie van hen. Ik kreeg mijn kansen, ik was niet gestrest, dus ik wachtte gewoon wat langer om mijn move te maken.”
Op een gegeven moment was het verschil met Pogacar dertig seconden. Was je er altijd zeker van dat je terug zou komen?
“Ja, natuurlijk. Ik denk dat voor mij het grootste probleem was dat ik na de valpartij meer dan twee minuten achterstand had. Het duurde echt lang, er was veel oponthoud en ik denk dat me dat vandaag in de wedstrijd veel energie heeft gekost. Ik denk dat ik zonder die valpartij een compleet andere finale en een compleet ander resultaat had kunnen behalen, omdat ik me vrij goed voelde. Het is een beetje pech vandaag, maar ik kan tevreden en trots zijn op de wedstrijd die ik reed, de wedstrijd die het team reed. Als ik niet betrokken was geweest bij die grote valpartij, had ik een andere finale kunnen rijden.”
Hoe bepalend was de tegenwind in de sprint?
“Ik denk dat als ik wat later was aangegaan, ze misschien niet over me heen waren gekomen zoals nu gebeurde. Kleine fout van mijn kant – ik had langer kunnen wachten en het wat explosiever kunnen maken met een lagere snelheid. Ik denk dat dit de enige fout is die ik vandaag heb gemaakt, en het is iets waar ik van zal leren voor de komende wedstrijden.”
Voor het publiek was het geweldig. De eerste strijd tussen jou en Pogacar in een eendaagse wedstrijd. Hoe was dat voor jou?
“We hebben allebei niet gewonnen, dus de andere renners waren ook nog steeds op een heel goed niveau. Ik denk dat we met z’n drieën de beste renners in de koers waren. Het was een heel mooie finale om naar te kijken en ook om te racen. Ik ben gewoon blij met mijn eerste top-3 finish. Het geeft veel motivatie voor volgende week en ook voor volgende edities. Het betekent dat ik deze wedstrijd zeker kan winnen.”
Er waren wat klachten over hoe UAE reed, omdat ze na de valpartij vol gas gaven. Blijkbaar ook na een plaspauze reden ze vol door. Wat vind jij van hoe ze reden?
“Ik heb het zelf niet gezien, dus ik kan geen commentaar geven. Ik hoorde dat een team aanviel na de grote valpartij. Ik weet niet welk team of welke renners. Maar uiteindelijk is een van de renners gevallen, dus dat was niet verstandig. De eerste twee valpartijen waren vlak voor me. Ik was er heel dichtbij om het te redden, maar toen viel een fiets tegen mijn fiets en kon ik nergens heen.
Pech gebeurt in wedstrijden. Met de benen die ik had, is het duidelijk dat als ik niet bij die valpartij betrokken was geweest, ik geen twee minuten achterstand had hoeven goed te maken op de groep. Het duurde echt lang, ik denk bijna 20-25 kilometer om terug te komen. Ik denk dat ik vandaag misschien op het hoogste schavotje had kunnen eindigen, maar dat zullen we nooit weten. Hopelijk volgende week wel.”
Hoe voel je je na afloop? Is er geen fysieke schade?
“Mijn elleboog was flink geraakt. Ik denk dat je dat waarschijnlijk op de tv-beelden hebt gezien. Ook mijn rug is wat geschaafd, niets ernstigs. Voor mij was het een vrij langzame val. Ik zag alles gebeuren en remde al flink af, dus ik maakte meer een soort salto, maar echt langzamer. Ik voelde meteen dat alles in orde was. Ik denk dat mijn schoen een beetje los zat, dat soort dingen, maar niets ernstigs. Het was meer een verlies van energie door het achtervolgen dan letselschade. Dat is koersen, het gebeurt.”
Was je sterker dan Pogacar vandaag?
“Ik dichtte het gat op hem, dus we waren sterker dan Tadej in de finale, anders kan je hem niet terughalen. Ik denk vooral bij de tweede keer Cauberg. We dichtten zo’n 15 seconden, wat behoorlijk veel is. Maar uiteindelijk moet je altijd koersen. Als je wilt terugkomen na een valpartij, moet je altijd harder trappen dan ze vooraan doen. Dus elke keer moest ik waarschijnlijk zo’n vijftig tot honderd watt meer geven om het gat te dichten. En de eerste klim in de achtervolging was niet de makkelijkste met de steile stukken.
Als je dat bij elkaar optelt, zijn dat veel kilojoules en watts die ik extra moest leveren in de achtervolging. Al die dingen, vooral in wedstrijden van zes uur, betaal je uiteindelijk contant. Ik denk dat ik zonder de valpartij zeker een andere finale had kunnen rijden. Maar zoals ik al zei, dat is koersen, je moet het accepteren en ik geef niemand de schuld.”
Als je de sprint ingaat, lijkt het alsof er een schijnbeweging is waarop je reageerde. Hoe kijk jij terug op de sprint?
“Ik voelde een kleine beweging, dus misschien zorgde hij ervoor dat ik aanging. Dat is een kleine truc, maar zoals ik al zei, als ik mijn sprint 50 meter later start of als ik niet als eerste aanga, kan ik misschien in het wiel springen. Als je 170 of 230 meter sprint, is dat een behoorlijk groot verschil. Dus ik denk dat dat de enige fout is die ik maakte – ik ging wat te vroeg of van te ver aan vandaag. Ik neem dat mee voor volgende week als we aan het einde zouden moeten sprinten, natuurlijk.”
Kan je met deze benen ook winnen in de Waalse Pijl?
“De aanloop naar de Muur van Huy is moeilijker dan in voorgaande edities. Nu hebben we ook weer de Côte d’Ereffe, die niet makkelijk is, dus ik denk dat we anders kunnen koersen. Ik voel me vrij goed, dus ik hoop dat ik voor woensdag zal herstellen. En natuurlijk willen we Thibau Nys niet gratis naar de finale brengen. Dus we gaan zeker koersen. Het is een heel mooie wedstrijd. Als mijn punch er is, zal ik het proberen. Het is nu dag voor dag. Ik heb twee dagen herstel, dat is één meer dan afgelopen vrijdag.
Ik ben gewoon blij met hoe ik heb gekoerst. Na zeven maanden zonder competitie denk ik dat ik er trots op kan zijn en mijn team kan tevreden zijn. Dit zijn weer goede resultaten in de klassiekers, dus ik ben er zeker van dat onze vorm op punt is en we ons best doen. We gaan voor zoveel mogelijk goede resultaten.”
Skjelmose verontschuldigde zich bijna voor het weinige kopwerk dat hij heeft gedaan. Neem je hem iets kwalijk?
“Hij is niet langzaam. Ik denk dat hij me ook versloeg in de sprint voor een derde plaats in Parijs-Nice vorig jaar. Hij is dus geen langzame renner, dat weten we allemaal. Hij is behoorlijk explosief. Maar na zo’n wedstrijd weet je het nooit. Als je kijkt naar de sprint van vrijdag, denk ik dat niemand zou verwachten dat ik zou winnen. Waarschijnlijk zou vandaag met ons drieën niemand verwachten dat Mattias (Skjelmose, red.) zou winnen. Na zes uur weet je het nooit. Sprinten na 260 kilometer is altijd anders dan na 160 of na een vlakke etappe.
Ik neem het hem natuurlijk niet kwalijk. Ik ben gewoon blij dat ik weer vrij kan koersen. Ik betaal er vandaag een beetje de prijs voor. Dus ik neem het hem niet kwalijk. Ik denk dat we alle drie de overwinning verdienen. Tadej reed lange tijd solo op kop. Ik denk dat als ik niet naar Mattias spring, hij nooit het gat dicht. Dus misschien heeft hij wel wat van mij geprofiteerd, maar dat is koers. Uiteindelijk was het een heel mooie finale om naar te kijken, hoop ik.”
In de Brabantse Pijl en vandaag zagen we dat je heel explosief bent. Ga je daar nog meer profijt van hebben in Luik-Bastenaken-Luik?
“Het is duidelijk dat Luik een andere wedstrijd is dan hier. Hier zijn het behoorlijk veel bochten naar links en rechts, korte hellingen. Het was vandaag een behoorlijk explosieve wedstrijd, moet ik zeggen. Ik denk dat Domen Novak van UAE vanaf het begin een heel hoog tempo reed, dus het was een behoorlijk vermoeiende wedstrijd. Maar Luik is een andere wedstrijd, dus het is moeilijk te vergelijken. Ik denk dat ik in het verleden al heb laten zien dat ik goed kan presteren in Luik. Het vereist ook wat explosieve aanvallen, dus we zullen zien.
Als ik goed herstel, zal ik er staan. Ik denk dat de eerste twee koersdagen me zullen helpen om naar een ander niveau te gaan. Dus als ik woensdag een goede wedstrijd kan rijden, denk ik dat ik helemaal klaar ben om weer voor de overwinning te gaan in Luik.”
Maar het is wel ergerlijk als ie denkt dat ie in je eentje het gat op Pogi heeft dicht gereden, terwijl de hele wereld heeft kunnen zien dat er nog een tweede renner bij was. Die met hem mee werkte en hem regelmatig uit de wind heeft gezet.
Onlangs was er overigens nog een renner gevallen en toen was die val toch wel een verschonende reden hier waarom hij iets minder was omdat je na een val moet terugkomen en het ook sowieso een fysieke invloed heeft. Maar nu dus blijkbaar niet...?
Wel, dat woord zat er zeker niet bij in het interview na afloop bij Sporza. Jantje Bakelants had al wat rond horen gaan voordat Evenepoel aan tafel stond, en Jan was ogenschijnlijk zo beschaamd over hetgeen hij hoorde dat hij het niet zelf de ether in durfde te slingeren. En dat dus aan Remco zelf liet.
Maar sowieso is hij zijn verhaal al wat aan het afzwakken. Eerst moest ie 40 km achtervolgen, 3 minuten dichtrijden in zijn eentje, en 100 watt extra duwen. Waarna hij net voor de demarrage van Pogi weer kwam aansluiten. Daarna was het 20 tot 25 km achtervolgen samen met zijn ploeggenoten en 2 minuten dichtrijden, hoefde ie nog maar 50 watt extra te duwen en zat ie wel gewoon in het peloton aan de voet van de Gulperberg. Maar elders had iemand de exacte verschillen opgezocht: anderhalve minuut achterstand, achtervolging van 15 km. En hij zat ruim voor de Loorberg al gewoon in het peloton, bij de start van de live uitzending. Dus een klein half uur voordat Pogi en Flip eraan begonnen.
Tja, we kunnen het allemaal fantastisch vinden wat ie na afloop laat optekenen. Hart op de tong en dat soort dingen. Of dat het allemaal niet politiek correct hoeft te zijn. Maar ergens hoop je toch dat een renner niet allerlei onzin de wereld in slingert om zijn eigen prestatie groter te maken dan ie is, en vooral die van een ander kleiner.
"Het eerste wat Remco zei, was "sorry". Hij is natuurlijk een beetje in shock, dat is normaal. Maar al bij al gaat het goed. Hij gaat er op zijn Remco's mee om. Ik zou gewonnen hebben", zei hij ook. Maar dat is nu niet belangrijk. Wel dat we er nu nog om kunnen lachen", zei Lefevere tegen Sporza."
https://www.nu.nl/wielrennen/6071197/lefevere-geschrokken-van-zware-val-evenepoel-eerste-wat-hij-zei-was-sorry.html
Hoe bedenken ze het
Neem gisteren: Evenepoel heeft lang moeten achtervolgen, maar er was geen beeld dus niemand kan die inspanning echt wegen. Pogacar reed te vroeg alleen en blies zich op. Tussen km 25-10 van de streep maakte Evenepoel in mijn optiek de beste indruk. Maar het gaat niet alleen om hard kunnen fietsen, het gaat ook over nadenken en belangen afwegen. Het gaat ook over blufpoker durven spelen. Allemaal onderdelen van het wielrennen die Skjelmose in ieder geval gisteren beter onder de knie had. De Deen anticipeerde (slim), hij rook de eerzucht van de Belg (intuïtief), had de voorsprong op de achtervolgers goed ingeschat (overzicht) en kende zijn eigen kracht (een uitstekend sprinter en puncheur). Binnen die mix van belangen kon hij zowel in het wiel als op kop krachten sparen en daarmee zijn kansen vergroten. In die analyse ben je gewoon de verdiende winnaar: gefeliciteerd Skjelmose.
Nee jij bent lekker relaxed.
Edit: de Evenepoelpolitie is ongeëvenaard. Er is geen renner die heftiger wordt beschermd op Wielerflits dan Evenepoel. Wie het waagt om kritisch te zijn krijgt vaak hordes leden van de Evenepoelpolitie over zich heen. Van der Poel heeft ook een dergelijke bescherming hier, maar die verbleekt toch wel bij die van Evenepoel.
Persoonlijk denk ik dat de heren even sterk waren en ook allebei dure fouten gemaakt hebben waardoor een ietsie minder doch dapper en snugger coureur hen de zege heeft weten af te snoepen. Wielrennen pur sang.
Los daarvan, wat zal Wielerflits blij zijn dat Evenepoel terug is. De reacties zijn vertienvoudigd.
Denk dat er geen enkele discussie is of Evenepoel een attractieve renner is in de koers. Maar het is gewoon een eikel als ie een micro voor zijn neus krijgt.
En dan heb ik het over uitspraken als "Ik dichtte het gat op hem, dus we waren sterker dan Tadej in de finale, anders kan je hem niet terughalen." Of "ik ben de enige renner die ooit Pogacar heeft terug gehaald in de laatste 2 jaar" Nee, dat deden Evenepoel en Skjelmose samen. Waarbij we gerust kunnen stellen dat Evenepoel het leeuwendeel van het werk deed (zeker nadat Skjelmose al 10 km alleen in de wind aan het spartelen was op het plateau na de Keutenberg). Maar waar de aanwezigheid van Skelmose, die gewoon zijn beurten deed, een belangrijke factor was. Maar het is altijd IK. IK zou gewonnen hebben als ik niet was gevallen. (en bovendien heeft ook Vingegaard Pogi een keer terug gehaald: SOLO! En het sprintje gewonnen)
En vwb de Evenepoel politie: als je kritiek hebt op Evenepoel, of zijn koers kritisch analiseert, dan krijg je slechts zelden een inhoudelijk weerwoord. Maar vooral een heel vervelende vorm van "persoonlijke aandacht". Waarbij we allemaal de namen kunnen opnoemen.
Van mij mag Evenepoel zeggen wat ie wil, maar laat het dan ook aan anderen om daar in alle vrijheid wat van te vinden. Bij mij is ie de gunfactor die hij langzaam aan het opbouwen was al weer kwijt.
Taatuutaatuutaatuu... ik hoor in de verte al de sirenes van de politie!
Precies dus wat Panache fijntjes aanstipt.
Mooie argumenten die je aanhaalt, maar ik gok dat 99% van de Evenepoel-fans die ook gewoon ondersteunen en begrijp dus niet zo goed wie zich aangesproken moet voelen.
Ik vind het persoonlijk altijd eerlijker en duidelijker als je op iemand specifiek reageert ipv de Michel-methode: uitspraken of redeneringen toekennen aan een groep fans en er dan algemeen op reageren.
Aan de andere kant blijft het clubje anti-supporters ( aan allen hier welbekend) hard van leer gaan. Ellenlange teksten, uitgebreide in-depth analyses van de interviews van Remco en zijn entourage en natuurlijk de quotes vanop het WF forum die bewijs leveren voor hun grote gelijk.
Soit, het is bon temps dezer dagen om Farage/Trumpgewijs veel en hard te roepen en vooral vaak datzelfde duizend keer te herhalen en je wint weer wat hartjes. Als je de reacties op WF moet geloven, zou Evenepoel zowat publiekelijk beschimpt moeten worden voor zijn gedrag, maar ik heb enkel maar aanmoedigingen en applaus gezien onderweg en aan de finish. Het duiden van 'een gebrek aan respect' hier en 'naar mannetje daar' is niet meer dan false balancing, daar gaan 10/20/50 duimpjes voor een post niks aan veranderen, omdat het niet meer is dan de visie van een kleine minderheid.
Hier op Wielerflits is het frame echter verschoven naar een uitspraak van Evenepoel in de voorwaardelijke stijl - misschien - en sindsdien is alles (artikels en reacties) gericht op dat kader van het arrogante ventje. Het feitelijke, waar het over zou moeten gaan - het sportieve - is helemaal naar de achtergrond verschoven ten nadele van een voorwaardelijke uitspraak. Framing? Yep.
Zonder val was het resultaat mogelijk anders geweest. Maar je bent gevallen. je was goed, geen twijfel mogelijk. Maar Pogi was ook goed. Was hij (Pogi) dan op 40km zelf weggereden, waren jullie samen weggereden, waren jullie samen naar de meet gereden, had jij verloren in de sprint van Pogi, had je Pogi gelost, had je alleen gewonnen, had iemand anders gewonnen, was je mogelijk alsnog gevallen, was Pogi gevallen. Alles is mogelijk. Maar ga niet zeggen dat jij gewonnen had. Dat weet je niet. suggereer het dan ook niet. Teleurgesteld zijn mag. Zeg dat je goed was en dat de val helaas krachten gekost heeft, spijtige zaak, hoort helaas bij het wielrennen. Daarmee is de kous dan af. Meer hoeft niet. Iedereen zal je erom meer waarderen.
Gewoon genoten van Pog, Remco, en stiekem ook wel blij dat Skjelmose 'm pakt. Als je ziet wat dat voor hemzelf doet, én z'n ploeg, die blijheid van -ook een beresterke- Nys.
Eindelijk nog eens een finale om vingers en duimen bij af te likken, spannend tot op de meet. Meer van dat de komende dagen aub.
Mocht deze bejegening je niet zinnen zit er, ahum, ene toetsobject uwes stuurboordzijdens deze beeldscherms. Thans deftig ik u, wragh-aardaappel-in-me keel, wacht even,.. ahum, plechtig daar de essentie van uw afkeuring richting de directie te dirigeren, proest-ahum-kuch * doet net alsof ie beschaafd is * Iets met vaag verhaal dat zou moeten bewijzen dat je zogenaamd niet aan het zeiken bent (terwijl je dat lekker wel doet).
Jouw laatste bericht vind je zelf vast hilarisch en boink er op (waar is boink overigens gebleven?), maar het is vooral een zwaktebod om stromannen op te werpen en je eigen slappe voorzet in te koppen. Ik lees liever jouw bevlogen bijdragen over Wallonië, waar je overduidelijk een passie voor hebt. Met berichten zoals jouw laatste post laat je vooral zien weinig zelfbeheersing te hebben en niet bekend te zijn met de term 'ondergrens'. Om in jouw woorden te spreken: Bro, ik zweer, dit is lijp kalm.
Verder ook heel gemakkelijk (en fout imo) dat op zelfoverschatting toe te wijzen. Zoals hij zegt kon hij niet beter op laatste keer Cauberg + hij laat zich in de luren leggen door Pogacar.
Neem dit eens onbevooroordeeld door:
https://www.hln.be/wielrennen/hij-reed-de-kloof-op-pogacar-dicht-niet-skjelmose-waarom-remco-evenepoel-de-morele-winnaar-van-de-gold-race-mag-worden-genoemd~a256a743/
We moeten onbevooroordeeld een artikel uit HLN over Evenepoel lezen? HLN, de grootste Evenepoel-juichkrant van België?
Dit is de beste Belgenmop die ik vandaag heb gehoord...
Ben je echt zo dom of is dit een trollaccount die Belgen nog dommer wil laten lijken dan ze al zijn?!?!?!
Maar ach, dat soort Vlamingen zijn er ook.
Gelukkig zijn de meeste wielerfans leuke mensen ongeacht nationaliteit.
Hij zat er ook al weer een tijdje bij voor de aanval van Pogacar
Hij is gewoon aan het liegen