Remco Evenepoel reageert na offday: “De tank was gewoon leeg”
foto: Cor Vos
vrijdag 8 september 2023 om 20:26

Remco Evenepoel reageert na offday: “De tank was gewoon leeg”

Remco Evenepoel kende een absolute offday in de dertiende etappe van de Vuelta a España. De Belg van Soudal Quick-Step verloor 27 minuten en duikelde van plek drie naar 19 in het klassement. Via instagram reageert hij nu voor het eerst op zijn inzinking.

“Wanneer je het probeert en alles hebt gegeven, zijn er geen spijtgevoelens. De tank was gewoon leeg vandaag. Bedankt aan het team voor de steun en dat jullie bij me zijn gebleven tot het einde. Wolven geven nooit op”, luidt het in het bericht op social media.

Vlak na de finish koos Evenepoel ervoor om niet met de media te praten. Ploegleider Klaas Lodewyck sprak op de site van Soudal Quick-Step van een slechte dag. “Er hoeft niet veel gezegd te worden over deze rit. Het was een slechte dag voor Remco, hij is niet ziek of geblesseerd. Het is erg jammer en kan gebeuren. Wielrennen is niet koersen op een simulator en we zijn allemaal mensen.”

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Remco Evenepoel (@remco.ev)

RIDE Magazine
84 Reacties
08-09-2023 21:37
@toiletduck verklaart dat ook zo’n inzinking als vandaag? Hij moet toch ook op 95% mee de Aubisque over kunnen als knechten nog rijden.
    08-09-2023 21:43
    Niet als hij al dagenlang op 110% zit te harken
    09-09-2023 00:31
    @quincy en vooral al het kopwerk wat hij deed in de eerste week, terwijl de 3 van Jumbo lekker in zijn wiel zaten(geef ik ze ook groot gelijk in).
08-09-2023 22:03
Wat een geleuter over vorm doortrekken en risico. Vinegaerd heeft de Tour gereden in topvorm, rijdt nu sterk maar zeker minder. Het schort gewoon in de basis bij hem en/of begeleiding.
    09-09-2023 07:52
    De Belgen maken hem vooralsnog veel groter dan hij is. Kan hij niks aan doen.
    09-09-2023 08:28
    Ligt denk ik ook niet aan Remco maar alles om hem heen . De ploeg(lijder) voorop , pers, natie.
    09-09-2023 09:27
    @djamolidine. Hij is ook groots in zijn prestaties. Kijk maar eens op PCS welke toppers hij achter zich laat in de wereldranglijst aller tijden. MVDP staat achter hem, en je kan niet ontkennen dat dit geen topper is
    09-09-2023 11:43
    @wimvl, dan kan je PCS toch niet serieus nemen....
    09-09-2023 11:49
    @wimvl, volgens mij hebben ze bij PCS Kooij ook in de top20 staan. Mooie lijst, maar we zijn nu toch gewoon de Vuelta aan het fietsen?
08-09-2023 22:08
remco heeft gewoon een volledige voorbereiding nodig voor een grote ronde. dat zag je met de giro dit jaar en de vuelta vorig jaar. als die er een hoofddoel van maakt dan doet die echt mee, zo half zoals een roglic na een tour dat kan hij gewoon niet. maar dat zag je bij roglic ook dan was die wel raakbaar en niet ongenaakbaar, maar won hem dan vaak toch de vuelta.mede door zijn sterke ploeg.
Ben benieuwd wat hij kan goed voorbereid tegen de grote kleppers in de tour volgend jaar. ben geen fan ,maar goede concurrentie voor een mooie tour moet er wel zijn.
08-09-2023 22:20
@mechanieker ik kan niet antwoorden onder je antwoord, maar nee ik ben niet opgelucht. Ik had liever gezien dat hij meteen na de finish gewoon eerlijk had geantwoord. Zoals ik al zei ik hou ervan als sporters zich uitspreken, alleen moet dat dan ook gebeuren in slechte tijden. Ik heb helemaal niks tegen Evenepoel en het is uiterst jammer voor de wedstrijd dat hij deze joure dans heeft gehad. Ik heb er alleen moeite mee dat hij grote uitspraken heeft, maar vlucht als het even minder gaat
08-09-2023 22:45
Reset, ronde uitrijden en nog proberen een leuke rit te winnen. Ik vind hem ook lastig voor te stellen als een typische ronderenner, erg breed en gespierd toch wel. Misschien focus op ander soort wedstrijden, absoluut geen schande.
08-09-2023 23:11
Zo hoog van de toren blazen en zo enorm afgaan. Het zat eraan te komen en behoudens de jongens van Sporza is niemand echt verbaasd over vandaag. Een lesje in nederigheid, remco.
09-09-2023 07:01
Wel heel verrassend dat hij als een leeggelopen balonnetje achter alles en iedereen aan dobberde. Maar blijft een steengoede coureur die een sterkere ploeg verdient; Ineos bijvoorbeeld.
De Belgen hoeven echter niet lang te treuren: Cras en Uijtdebroekx zijn jonge rondetalenten die hier al uitstekend werk afleveren en veel voor de toekomst van het Belgische wielrennen in grote rondes beloven.
09-09-2023 07:48
@Tramontana "strijd is mooier dan een overwinning". Daar ben ik het helemaal mee eens.
En deze is niet speciaal voor Evenepoel maar voor de vele renners die hem zijn voorgegaan, verliezen is vaak mooier dan winnen.
Het verlies van Pinot en Roglic in de Tour bijvoorbeeld dat waren indrukwekkende momenten.
09-09-2023 08:20
Leermoment dus.
09-09-2023 08:28
Buiten het feit dat remco een goede renner is. Is remco wel de ronde renner wat hem toe gedicht wordt. Gezien de vele hoogte meters en de weinige tijdrit kilometers moest ik het nog zien. Blijkbaar zijn de hoogte meter hem te veel.
Als remco wel de tour ooit wil winnen moet hij dan niet minder klassiekers doen en meer weekse rondes zoals catalonie etc en meer hoogte stages. Hoe hij nu koerst zie ik hem geen grote rondes meer winnen met weinig tijdrit kilometers.
08-09-2023 21:10
@djerkson Helemaal eens, die zucht naar een instant reactie terwijl vermoeidheid, teleurstelling en wat nog meer door je kop spoken snap ik ook niet. Dit is een goed statement nadat de eerste emotie is gezakt en nu de knop om. Maak wat van de rest van deze ronde, mits je verder gezond bent natuurlijk.
08-09-2023 21:53
Goede reactie. Deze Vuelta nog proberen in te passen na zijn ziekte tijdens de Giro en het WK was sowieso risicovol. Het duurt 6 weken om je lichaam voor te bereiden voor een bepaald type inspanning. De wegrit vereiste een voorbereiding met de nadruk op anaerobe inspanningen en snelle recuperatie, de tijdrit vereiste een voorbereiding met de nadruk op je totaal leeg rijden tijdens een inspanning van 1 uur en voor de Vuelta was de uitdaging om je lichaam voor te bereiden om zo economisch mogelijk te rijden. Dat zijn tegenstrijdige prikkels en dus is een voorbereiding waarin je dat allemaal probeert in te passen een risico. Dat toch proberen had zin omdat 1. een uitzonderlijk atleet als RVE dat misschien toch aankan en 2. hij in de Vuelta ook ervaring opdoet die hij kan meenemen in zijn latere carrière. Hopelijk rijdt hij de Vuelta in die spirit uit. Gewoon in de luwte meerijden en leren.
08-09-2023 22:29
[i]edit wf: niet anti-supporteren[/i]
08-09-2023 22:30
Op z'n zachtst gezegd een grote deceptie. In 1 klap is de vuelta weinig aan om naar te kijken. Nu is het alleen de vraag of het Kuss, Roglic of Jonas wordt.
Zelf geen fan van Remco maar wel van mensen die een ronde kleur geven en dat doet Remco uitstekend.
Hopelijk leert hij er wat van en komt ie sterker terug.
08-09-2023 22:30
Nogmaals: ik denk dat Remco geen grote rondes moet willen winnen; houdt het bij eendagswedstrijden en korte rondes: daar is hij heel goed in. De Vuelta van '22 won hij deels bij gebrek aan tegenstand. Twee van de drie beste renners van nu, Mathieu en WvA, zijn kampioenen geworden zonde grote ronde te winnen, en zelfs de beste van allemaal, Pogiboy, zal zich moeten beperken als hij nog een keer de Tour wil winnen.
De druk die Remco is opgelegd door de Vlaamse media, het Vlaamse publiek, en meneer Lefevere, is onmenselijk, daar is niet tegenop te presteren Zelfs niet door iemand met het ego van Remco.
Beste Vlamingen: ER KOMT NOOIT MEER EEN EDDY MERCKX, net zoals er in Nederland nooit meer een Elfstedentocht zal komen. #gezondverstand
    08-09-2023 22:44
    Evenepoel droomt zelf van de Tour, al jaren. Ikzelf zou het ook liever anders zien, want hij kan met zijn kwaliteiten quasi elke eendagskoers winnen die hij maar wil.
08-09-2023 23:56
Toch krijg je dit soort inzinkingen zelden bij anderen. Zo vroeg in de etappe al. Na twee relatieve rustdagen met daarvoor een tijdrit van 28 minuten en daarvoor een echte rustdag.

Dat kan natuurlijk persoonlijk zijn. Diepe dalen, whatever. En misschien heeft hij wél iets onder de leden. Maar het kan ook de begeleiding zijn die niet up to par is voor de preparatie van een klassementsrenner gedurende een grote ronde.
09-09-2023 00:02
Toch een beetje een flashback naar de Giro als ik die wallen onder zijn ogen zie.. Zou hij niet toch iets onder de leden kunnen hebben, zonder het te merken?
09-09-2023 08:50
Een puur mentale kwestie bij Remcootje.
09-09-2023 09:04
@Tramontana,
Vraag jezelf eens af hoe het komt dat hier veel mensen klaar staan met de botte bijl of het fileermes. Vraag jezelf eens af of men ook zo klaar stond om op Pogacar in te hakken toen die zijn inzinking had. Of Yates destijds...
Remco, en met name ook zijn fans, roepen dit op. Remco door zijn dikke nek en grootspraak, en zijn fans door iedereen die niet mee gaat in de hosanna-stemming van repliek te dienen (soms met het fileermes, soms met de botte bijl), of door koersen die nog moeten starten al bij voorbaat te vergeven aan Evenepoel. En ja, Tramontana, ook jij hebt daar vrolijk aan mee gedaan. Iets wat ik heel vaak niet geapprecieerd heb. Dan kun je nu met termen als "spionkop" aan komen zetten, maar iets met een spiegel en reflecteren zou misschien beter zijn. Ipv hier wat zielig komen doen.
09-09-2023 09:18
@Poeskescherens,
Ik heb hier onlangs ook al gezegd dat ik vind dat Remco te dikke poten heeft om een pure klimmer te zijn. Reacties waren toen niet mals. Net als toen ik zei dat Remco veel geschikter is voor rondes van een week, omdat ie dan veel minder hoeft te doseren. Tijdrit erin, bergrit erin met 1 of 2 niet te lastige cols, wat heuvelritten, en je hebt het perfecte Remco-rondje. Zeker nu hij behoorlijk heeft leren sprinten bergop.
Een grote ronde is energie sparen, niet bezig zijn met randzaken, hoge bergen over kunnen, en dat 3 dagen achter elkaar. En daar liggen m.i. niet zijn kwaliteiten, hoe graag die jongen zelf ook wil.
09-09-2023 09:36
Hele Vuelta ploeg om Evenepoel heengebouwd. Het seizoen van Merlier is hierdoor als een nachtkaars uitgegaan. Merlier begon sterk bij SQS maar de afgelopen maanden zal hij ook wel merken dat zijn keuze voor SQS niet de beste was. Hij mag zich nu tonen in Slowakije. Zijn vervanger bij Alpecin maakt ipv Merlier het mooie weer in de Vuelta
09-09-2023 10:33
@Wouter Van hout ...wel, ik nodig je uit om te refereren naar een post van me waarin ik een renner afbreek, beledig of in een negatief daglicht zet. Laat staan hem graag in de ravijn zie duiken. Herken je het een beetje? Het is een kwestie van fatsoen en beschaafdheid dat het kleuterniveau overstijgt. Als Kuss straks de Vuelta wint, maak ik een diepe buiging. Als Remco aan de start staat van een tijdrit, klaag jij over het radiootje op zijn borst, en of dat wel koosjer is. Je spreekt graag over Remco het voetballertje, welja, het lijkt alsof je daar de mosterd haalt.
09-09-2023 11:41
@ peter_g Evenepoel heeft nooit gezegd dat hij Kuss op 2 minuten zou rijden wat hij wel heeft gezegd is dat hij HOOPTE een 2 minuten te kunnen nemen toch een wezenlijk verschil. Misschien maar goed dat hij nu helemaal door het ijs is gezakt en ineens 27 minuten verliest, beter dan dat je op pakweg 2 - 3 minuten arriveert. Je blijft zo zitten met het gevoel dat er (misschien) nog iets mogelijk is maar je staat te dicht voor zomaar te laten rijden, nu staat hij "nergens" meer en wie weet kan hij in een rit meeglippen of gewoon vanuit de favorietengroep nog een rit pakken, gesteld dat hij op niveau is, ze laten hem nu (wellicht) rijden. Oorzaken van deze inzinking...er wordt gesproken over teveel willen, dat (te) snelle gewichtsverlies enz enz... Feit is dat zo'n klap voor hem ongezien is, hij kan zeker grote rondes winnen, daarvan ben ik overtuigd maar dan moet hij zich specifiek richten op die ene ronde en er niet teveel bij nemen (zoals Vingegaard doet), het zal hem overwinningen kosten, dat is iets wat zeker is maar een Evenepoel die in de grote rondes wil meespelen moet daar op zijn best zijn, op die manier sluit je geen slechte dag uit maar je verkleint toch de kans op een slechte dag, en zeker eentje met 27 minuten tijdverlies. Nu is het maar of Evenepoel dat kan met zijn karakter...een aantal overwinningen te laten liggen....of wil hij "in de breedte" de sterkste of 1 van de sterkste renners blijven (samen met Pogacar) met het risico dat dit hem in de grote rondes zuur opbreekt...(zie diezelfde Pogacar).
09-09-2023 11:54
@Jos_Jas jij geniet hier werkelijk van hé Jos, die afgang...dat zat er natuurlijk in, maar dat zit er voor elke renner in. Jij wist ook al dat het een totale blackout ging zijn natuurlijk !!!!!!!!
09-09-2023 16:58
@Jean: Hoe bedoel je dat Vingegaard er niet zoveel bijneemt? Hij was vanaf februari (bijna) elke maand in een ronde te vinden: Februari: Gran Camino. Maart: Paris-Nice. April: Baskenland. Juni: Dauphine. Juli: Tour. Augustus: Vuelta. Even ter vergelijking het aantal koersdagen en kilometers: Vingegaard: 9052km in 59 dagen. Evenepoel: 8683 km in 57 dagen. Oftewel. Vingegaard heeft bijna 400 koerskilometers meer gemaakt en 2 dagen meer gereden. Dus je bewering klopt niet eens. Als je het zelf rustig wilt bekijken: Procyclingstats.com

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine