Remco Evenepoel over nieuwe zegegebaar: “Dat is de Remco-beweging”

vrijdag 31 juli 2020 om 09:46
Remco Evenepoel over nieuwe zegegebaar: “Dat is de Remco-beweging”

foto: Cor Vos

Twee armen in de lucht, vervolgens een veeg over de linkerschouder. Dat was het zegegebaar van Remco Evenepoel na zijn dubbelslag in de Ronde van Burgos. “De nieuwe Remco-beweging, hé.”

“Ik was al een tijdje aan het werken aan dit zegegebaar”, vertelt hij aan Het Laatste Nieuws. “Nu hebben jullie hem dan kunnen zien. Het is iets van mezelf uit, ‘de coole ik’. Het is zeker niet egoïstisch bedoeld. Maar ik denk niet dat al veel renners dit zegegebaar hebben gemaakt.”

Evenepoel is overigens niet de enige coureur met een eigen zegegebaar. Alberto Contador stond bekend om het pistool dat hij afschoot, terwijl ook Richard Virenque een eigen zegegebaar had.

Dit artikel delen:

151 Reacties

Imbatido 31 juli 2020 om 09:50

Weet niet of dit verstandig is. Komt kleinerend over tegenover de concurrentie, en vroeg of laat krijg je het terug. Hier maak je je denk ik niet populair mee in het peloton en bij de fans.

De Bezemwagen! 31 juli 2020 om 09:50

Ach ja, De leuke zege gebaren zijn al bedacht zullen we maar zeggen. Met voetbal net zo na het scoren van een doelpunt. De meest vreemde dingen zie je voorbij komen en allemaal voor branding.

limburgia 31 juli 2020 om 12:51

Gebaartjes , tatoeages , diva gedrag , getwitter etc. van de sporters , het zal wel bij deze tijd horen .

Wheely 31 juli 2020 om 09:52

Ik mag het wel, lekker bijdehand. Past bij zijn leeftijd. Over een paar jaar doet hij dit vast niet meer.

Panache 31 juli 2020 om 13:01

Ik denk dat hij over een paar jaar nog steeds koersen wint.

S. Morgenstern 31 juli 2020 om 09:53

Ik word oud denk..

Pizzi 31 juli 2020 om 09:56

Voetballer.

Piet Lut 31 juli 2020 om 09:58

NU nog leren je shirtje dicht te doen voor je de streep over gaat. Ster allures zijn prima maar het is mede mogelijk gemaakt door je sponsoren

Koers 31 juli 2020 om 10:07

Hij rijdt ook voor de seconden he

Lance4eva 31 juli 2020 om 14:38

Kan ‘ie toch nog wel even zijn shirtje dichtritsen?

Chris Van Uden 31 juli 2020 om 10:05

Overbodig zegegebaar, komt ook best wel arrogant over. Doe gewoon normaal en juich als een vent.

Cyclinglife 31 juli 2020 om 10:08

Hoezo werken aan een zege gebaar? Een zege gebaar hoort toch spontaan te zijn, of op zijn minst iets toepasselijks voor het moment.
Zoals die renner die met een fopspeen over de finish kwam omdat hij vader geworden was en hij daarom de speen bij zich had en besloot zo de overwinning te vieren.

Wheely 31 juli 2020 om 10:22

Sagan had er ook een handje van. Dat krijg je als winnen vanzelfsprekend wordt. Met wat tegenslag leert ie het vroeg of laat wel af en krijgen we wellicht de emotie te zien na een zege.

Gelei 31 juli 2020 om 10:15

Als Contador dat mag…
En binnenkort op zijn REV1703 T-shirts.

Fanny 31 juli 2020 om 10:31

Totaal niet geïnteresseerd in het laten zien van zijn dik betaalde sponsors maar volledig bezig met het perfect uitoefenen van zijn lang zelf bedachte zegegebaar tw de Remco-beweging.
Iedereen zal dat moeten weten.
Absoluut geen spontaniteit bij het zegegebaar (vooraf bedacht).
Wist van zichzelf vooraf al dat hij ging winnen in deze B-koers.
Gaat voor mij steeds meer een arrogante maar ook getalenteerde wielrenner worden.
Jongen hou het gewoon bij plezierig koersen en winnen op een leuke manier.
Dit gaat uiteindelijk tegen je werken.

Dirty Derrick 31 juli 2020 om 10:36

Uitgeweend?

zipp404 31 juli 2020 om 10:33

Ik vraag me af wat Remco niet heeft en Peter en Mathieu wel.
Evenepoel heeft alles om fan van te worden, maar ik heb niks met hem, en dat komt zeker niet omdat hij Belg is.

Gelei 31 juli 2020 om 10:38

spurtersbenen

007 31 juli 2020 om 10:51

Peter, Mathieu en Wout.

dikkechaap 31 juli 2020 om 11:43

Hij heeft eigenlijk niks om fan van te worden, behalve dat ie hard kan fietsen.

Krul 31 juli 2020 om 15:31

Het is niet zo dat Remco super arrogant is zoals Ibrahimovic in het voetbal, maar wielrenners zijn over het algemeen bescheiden mensen en als je dan iets ‘arroganter’ of ‘narcistischer’ bent dan de rest dan valt dat al snel op. Ik heb zelfs ook helemaal niks met de persoon Evenepoel en dit soort gebaren zorgen ervoor dat ik nog meer afkeer tegen hem krijg. Het enige waar ik aan dacht was, doe je shirt dicht om een foto met Quick Step in de krant te krijgen. Dat vergeet ie en nu staat ie overal in het nieuws met dit hand gebaar en gaat het hierover.

Fast Freddy 31 juli 2020 om 16:59

+1 Gunfactor 0
Hij lijkt weinig respect te hebben voor anderen. Als hij zich al in die richting uit, lijkt het gemaakt.

Romāns Vainšteins 31 juli 2020 om 10:34

Hij is echt heel kinds maar ook heel goed. Uiteindelijk gaat dit leiden tot kamp Stockholm en zij die hem willen zien vallen, steeds moeilijker om geen partij te kiezen hoe genuanceerd je ook bent.

Marik 31 juli 2020 om 11:20

Ik vermoed dat je gelijk hebt, het is geen jongen die uitnodigt tot neutraliteit.

klootje kriekeljon 31 juli 2020 om 11:28

Nou dit dus..

Gaat compleet fout dit, maar wanneer. En dan wast iedereen zijn handen in onschuld.

Wheely 31 juli 2020 om 12:02

Het kwaad is al geschied denk ik.

Panache 31 juli 2020 om 13:05

“En dan wast iedereen zijn handen in onschuld.”
Wat is dit nu voor een opmerking?

Jacco van Stierop 31 juli 2020 om 10:38

Flecha eerde dan weer zijn naam bij winst. Heb er niet zoveel moeite mee, beetje zeuren om het zeuren.

xistnc 31 juli 2020 om 10:41

Ik zal er aan denken.

Dirty Derrick 31 juli 2020 om 10:42

Was het een Nederlander, dan vond iedereen het dolletjes!

De Bezemwagen! 31 juli 2020 om 10:46

Dat denk ik niet. 1 voordeel had hij dan wel. Hij zou niet op z’n Belgisch al jaren gehyped worden en de nieuwe Merckx genoemd worden waardoor mensen op voorhand hem al irritant vinden zonder dat hij daar zelf iets aan kan doen. Maar als je dan een zegegebaar bedenkt kom dan met een leuk gebaar en niet dit.

VerstandOpNul 31 juli 2020 om 10:46

Nederlanders zijn dan weer net niet sneu genoeg om uberhaupt dit soort gebaartjes te maken..

kleomantre 31 juli 2020 om 10:48

Boom had er ooit wel eentje, na een gewonnen etappe in de tegenwoordige binckbank tour.

007 31 juli 2020 om 10:52

Zeker niet, DD. Ik ben gewoon geen fan van deze jongen en niet omdat hij Belg is. Wout bijvoorbeeld vind ik echt een top vent!

Wheely 31 juli 2020 om 11:14

@kleomantre
Die van Boom was echt fantastisch! Pure emotie :)

Dirty Derrick 31 juli 2020 om 11:26

Omdat Wout voor een Nederlandse ploeg rijdt. Daarvoor werd Wout hier afgeschilderd als ne loser.

Dirty Derrick 31 juli 2020 om 11:33

Het pistolero gebaar of hulk-gebaar is wel leuk of origineel? Of een podiummiss in haar gat knijpen is wel rock’n roll zeker? Maar Remco zijn gebaar is dan weer flauw, puberaal en arrogant. Triestige kerels zijn jullie…

S. Morgenstern 31 juli 2020 om 11:38

Ja, die gebaren en acties zijn even triest. Geen rijtje om trots op te zijn erbij te horen.

007 31 juli 2020 om 11:42

@DD, dat jij super fan van Remco bent, betekend dat niet dat de rest dat ook moet zijn… Ieder zijn favoriete of niet favoriete renner. Wat het precies is weet ik niet, maar ik ben totaal geen fan van he

klootje kriekeljon 31 juli 2020 om 11:44

Kan niet wachten tot hij met zijn eigen bijnaam komt.
Straks even naar achteren kijken voor je aanvalt. En in de medaille bijten op de OS. Super-authentiek allemaal.

De Bezemwagen! 31 juli 2020 om 11:45

@dd, Ik vind Sagan een leuke renner maar meestal vind ik zijn zegegebaren ook stom zoals zijn hulk gebaren. Dat knijpen in de bips van een ronde miss is gewoon fout.
Maar ik snap niet zo goed waarom wij dat gebaar van Evenepoel mooi moeten vinden van jou?

Marik 31 juli 2020 om 11:48

Dirty, onze Thomas Dekker had ook van die maniertjes en in Nederland was daar veel kritiek op weet ik nog. Dus jouw stelling gaat niet helemaal op.

Dirty Derrick 31 juli 2020 om 13:45

Kijk gerust verder vol frustratie naar iemand van 20-jaar die overloopt van talent, zo enthousiast is als een kind en een vlotte babbel heeft. Bovendien koerst hij met open vizier en loopt hij af en toe met zijn neus tegen de venster (Ronde van Turkije en Romandië). Wat mij betreft waait er met hem en al die jonge talenten een frisse wind door het peloton. Eat your heart out, mannen!

CrazyVonkyStyl3 31 juli 2020 om 14:08

Laat dat jong toch lekker z’n gang gaan, verstand komt met de jaren. Op die leeftijd denk je toch dat je de hele wereld aankan, en hij heeft de resultaten die in zijn voordeel spreken.

Ooit zegt ie misschien…wat een clown was ik toen maar daar komt ie vast vanzelf achter.

Emergo 31 juli 2020 om 10:44

Weten we ook weer, nou nog een Remco-wheely, bij voorkeur achteruit rijdend en zijn imago is compleet.

Etio 31 juli 2020 om 13:04

Haha ik moest echt lachen toen ik dit las. Hoe bizar zou dat zijn.

Ultras100 31 juli 2020 om 11:00

Ik heb echt helemaal niks met die gast

djerkson 31 juli 2020 om 18:39

Fijne mededeling.

thorsen 31 juli 2020 om 11:08

Als we dan toch de vergelijking maken met voetballers. Misschien eens de buikschuiver van Pierre proberen? :)

Martino87 31 juli 2020 om 11:15

Ik ben heel benieuwd hoe hij met de sterrenstatus om zal gaan. Hij gaat de komende jaren veel winnen, veel verdienen en veel bewierookt worden. Ik verwacht dat hij zich steeds met als ster zal gaan gedragen. Kan hij het dan blijven opbrengen om veel te trainen?

CrazyVonkyStyl3 31 juli 2020 om 14:11

Er zijn toch zat topsporters die op die leeftijd al topprestaties leveren en dit jarenlang vol kunnen houden dus waarom zou hij dat niet kunnen?

Dumoulinke 31 juli 2020 om 11:20

Het is in elk geval een zegegebaar dat we nog vele honderden keren zullen gaan zien. De irritaties zullen dan ook bij menigeen flink gaan oplopen. ;-)

Stablinksy 31 juli 2020 om 11:20

Dat ‘op z’n Belgisch al jaren gehyped worden’ klopt helemaal niet. In elk editoriaal van Het Nieuwsblad werd voorzichtigheid gepredikt, ook vandaag nog. Op Sporza maant iedereen opnieuw tot voorzichtigheid. Ik heb in geen enkele Vlaamse krant iemand gelezen die durft te zeggen dat hij de Giro nu al gaat winnen.
De Remco-hype komt er vooral door zijn prestaties. En wie denkt dat enkel de belgische pers hem ophemelt, moet zijn huiswerk dringend hermaken. Kijk maar eens naar de Spaanse sportkrangt La Marca vandaag: “de koning van het volgende decennium” op de cover met een pagina-grote foto. Idem voor l’Equipe, waar lezers hem vergelijken met Bernard Hinault (ook al niet van de grootste). En kijk eens naar La Gazzetta dello Sport, dé Italiaanse sportkrant: “Remco, giù la maschera! Il ragazzino terribile ha lanciato la sua sfida a Nibali”.
Dus dat plaatje van ophemelen op z’n Belgisch, zet het maar af. Los daarvan, die ‘move’ hoeft voor mij ook niet. Maar dit is een puber met een voetbalverleden, dus zo erg is dit niet.

dikkechaap 31 juli 2020 om 11:46

Ja, er wordt in de Belgische media voorzichtigheid gepredikt. Maar tegelijkertijd wordt er al geruime tijd een artikel gewijdt aan elke scheet die Evenepoel laat. En als je elke week leest “we moet voorzichtig zijn met Evenepoel de nieuwe Merkx te noemen”, dan blijft vooral hangen dat Evenepoel blijkbaar wel eens de nieuwe Merkx zou kunnen worden.

De Bezemwagen! 31 juli 2020 om 11:54

Dat is natuurlijk waar wat je zegt. De kranten van vandaag zijn uiteraard lyrisch na zijn mooie overwinning van gisteren. En dat is ook gewoon terecht. Hij is goed en heeft de toekomst. Worden mooie duels tussen hem, Bernal en onder andere Pojacar. Wat dat betreft niets dan lof voor hem. Maar je kan mij niet wijs maken dat hij niet al jaren in de Belgische media wordt bewierookt en elke scheet nieuws is zoals Dikkeschaap ook zegt.
Ik snap België natuurlijk daarin ook wel, ze hebben eindelijk eens echt iemand die de tour kan winnen op termijn.

Stablinksy 31 juli 2020 om 12:10

Dat elke scheet van Remco een artikel krijgt, dat klopt. Veel kranten bezondigen zich daar aan, ook deze website. Idem voor Mathieu. Voor mij hoeft dat niet, maar als er geen publiek voor zou zijn, zouden ze het ook niet doen denk ik.

fustviking 31 juli 2020 om 12:34

Eerst zeggen dat het niet klopt dat die jongen wordt gehyped [sic, moet zijn gehypt], om dan meteen te vervolgen met: ‘In elk editoriaal …’ Tja.

Samlambeej 31 juli 2020 om 13:00

Dat elke scheet van Remco belicht wordt ligt niet aan Remco. Maar aan zijn commerciële waarde en wat dat oplevert voor het medium dat erover bericht.

Stablinksy 31 juli 2020 om 13:46

@fustviking
Het ging "over op z'n belgisch". Dat het geen typisch belgisch fenomeen is. Zorg dus eerst dat je de inhoud snapt, alvorens je per sé iemand wil pakken met een spellingsfout. Dat zegt dat veel over je. Het is trouwens gehypEt. Tja.

fustviking 31 juli 2020 om 17:49

Haha, het is inderdaad gehypet en niet gehypt. Mijn welgemeende excuses Stablinsky. Ik ging er foutief vanuit dat de vervoeging van hypen hetzelfde zou zijn als die van typen. Dat blijkt niet zo te zijn. Ik kruip hiervoor door het stof.
Echter, het is vele malen beter om een normaal woord als ophemelen te gebruiken dan te kiezen voor een goedkoop klinkend leenwoord. Wel lekker hip enzo.

Met betrekking tot de rest:
Het hypen als actie is in België dus iets anders dan in de rest van de wereld? Dacht het niet gast. De belsen gaan sowieso volledig los op die gozer .

edit wf: dat laatste mag je achterwege laten

koos1 31 juli 2020 om 11:25

Ik zou zeggen doe vooral normaal, zulk zege gebaar ziet er nogal arrogant uit

djerkson 31 juli 2020 om 18:41

Hoe was jij toen je 20 was? Nooit fouten gemaakt?

klootje kriekeljon 31 juli 2020 om 11:26

Als er ooit een renner veel wind zaaide dan zien we hem hier. De entourage van deze jongen… amai amai waar zijn die (mee bezig)? En dan niet op sportief vlak.

Het is een cultuur- en een generatieverschil. En toch blijft het heel eng allemaal.

Domestique 31 juli 2020 om 11:51

Manman, 'heel eng allemaal', 'amai amai waar zijn die mee bezig?'… Denk dat er in de maatschappij wel wat engere dingen gebeuren dan iemand die een zegegebaar maakt waar jij je niet helemaal goed bij voelt…

Samlambeej 31 juli 2020 om 13:01

denk het ook

josi 31 juli 2020 om 11:29

Ik vraag me af hoe dat werken aan zo’n zegegebaar precies in z’n werk gaat en hoeveel uren daar in gaan zitten. Elke dag een half uurtje voor de spiegel oefenen voordat je hem echt helemaal onder knie hebt? Wekelijks je laatste ideeën aan de familie presenteren? Je al juichend door je vriendin op video laten vastleggen en het resultaat naar je collega’s sturen om te zien wat zij ervan vinden? Uitgebreid onderzoek op internet naar succesvolle en minder succesvolle zegegebaren? Ik ben geen veelwinnaar en voor mij is dit helaas dus een beetje een onbekende wereld.

wielrenner 31 juli 2020 om 11:37

Zo te lezen wel een aantal uurtjes. Ik vind het een uiting van narcistisch gedrag, het is te belachelijk voor woorden.
Hij heeft dat toch helemaal niet nodig?

Barry Batsbak 31 juli 2020 om 12:34

Waarschijnlijk heeft DQS daar wel een PR-figuur en een verzorger voor vrijgemaakt. Dit wordt op de rollen geoefend, de dynamiek met het bewegende lijf moet wel in balans zijn en het moet vanuit elke camerahoek even aantrekkelijk zijn. Bij voorkeur met het shirtje dicht, maar open mag ook. DQS heeft daar waarschijnlijk wel dispensatie voor gegeven. Het gaat hier tenslotte wel over de Remco-beweging. Kunnen we wel lacherig over doen, maar dit is pure exposure+++ voor de ploeg.

stffl 31 juli 2020 om 11:35

Het komt alleen ontzettend onsympathiek over, Remco.

bilthoven 31 juli 2020 om 15:22

Helemaal mee eens!! Nergens voor nodig dit gedrag.