Remco Evenepoel op de vingers getikt door viroloog Van Ranst

maandag 30 maart 2020 om 08:45
Remco Evenepoel op de vingers getikt door viroloog Van Ranst

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel vindt de huidige coronamaatregelen in België niet altijd even helder. Zo vraagt hij zich af of hij nog wel op bezoek mag bij zijn vriendin, met wie hij niet samenwoont. Inmiddels reageerde de bekende viroloog Marc Van Ranst al en die was duidelijk in zijn beantwoording.

Evenals zijn collega’s staat ook Evenepoel de komende weken aan de kant door de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. “We leven in gekke tijden”, schreef de Belgische renner daar eerder al over. “Maar we moeten het accepteren en luisteren naar wat de overheid ons zegt te doen. Jammer genoeg geen wedstrijden de komende tijd, maar ieders gezondheid is de enige prioriteit nu. Wees verstandig, blijf veilig en tot snel.”

Toch zijn volgens Evenepoel de maatregelen van de overheid niet altijd even duidelijk en spreken de Vlaamse minister-president Jan Jambon en de bekende Belgische viroloog Marc Van Ranst elkaar tegen. “De ene zegt dat je je liefje mag bezoeken en de andere niet”, schreef hij op zijn social media zondagmiddag. “Ik woon letterlijk honderd meter van mijn vriendin vandaan en we weten niet duidelijk wat wel en niet kan. Beiden enkel thuis en aan het sporten, alleen…”

Nog dezelfde avond kreeg de vice-wereldkampioen tijden van Deceuninck-Quick Step antwoord van Van Ranst, die als hoogleraar verbonden is aan de KU Leuven. Op Twitter reageerde hij: “Welk deeltje van ‘blijf in uw kot’ is zo moeilijk te begrijpen? Ofwel wonen jullie samen, en dan is er niets aan de hand. Ofwel woont je lief bij een andere familie, en dan kan je haar vanuit je eigen kot een liefdesbrief schrijven.” (08.32 uur)

Nationaal Crisiscentrum
Toch lijkt het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) in België ruimte te laten voor partnerbezoek. In de lijst met veelgestelde vragen staat namelijk bij Wat als je niet samenwoont onder hetzelfde dak met jouw partner? het antwoord: ‘De nieuwe maatregelen stellen dat je het contact moet beperken tot je gezin en eventueel één extra persoon. Je mag dus nog jouw partner bezoeken. Doe het natuurlijk niet als je zelf of hij/zij ziek is of symptomen vertoont.’

Dit artikel delen:

46 Reacties

Romāns Vainšteins 30 maart 2020 om 08:43

Die van Ranst is volkomen wereldvreemd zeker ?

lander luypaert 30 maart 2020 om 08:47

Die van Ranst is een man die zeer hard werk nu met deze Corona. Hij zit elke dag al 2 weken aan een stuk bij het nieuws. Als je het Artikel leest. ” De bekende viroloog”. Het probleem is dat mannetjes zoals een Evenepoel en dergelijke denken dat ze alles mogen. Dat hij zich er niet aan houdt. Als meerdere mensen Evenepoel volgen en ook hele tijd naar hun vriendin gaan. Dan zijn deze maatregelen voor niets. Je zult zien ineens heeft iedereen dan 4 vriendinnen in elke hoek van het land.

Turtlehead 30 maart 2020 om 08:56

@lander: een liefje in de hoeken van het land mag dan weer wel, want daar zit 1,5 m tussen….

Hollow Knight 30 maart 2020 om 09:00

Die Van Ranst heeft nochtans anders zitten beweren op het nieuws…

Als je 100 meter van elkaar woont, mag je elkaar gerust zien hoor. Wat een gezever allemaal.

O59 30 maart 2020 om 09:03

Van Ranst, is dat die man die in het begin van ’t jaar zei dat Corona net iets erger is dan een griepje en dat we ons niet te veel zorgen moeten maken.
Van Ranst zegt het anders dan wat op de website staat van de Federale overheid.

elrio 30 maart 2020 om 09:07

@lander, Remco Evenepoel denkt helemaal niet dat hij maar alles mag. Hij bezoekt haar juist niet, maar vraagt zich af (vanwege onduidelijke informatie) of dit klopt. Dat is toch een legitieme vraag?

stalle 30 maart 2020 om 09:36

Ik heb de heer de heer Van Ranst nog nooit kunnen betrappen op onwaarheden laat staan op dwaasheden.
Anderen daarentegen……

O59 30 maart 2020 om 20:18

Ah neen, lees dit eens.
Wat een windhaan die Van Ranst !

https://www.gva.be/cnt/dmf20200122_04817139/viroloog-marc-van-ranst-bang-voor-coronavirus-pas-eerder-op-voor-de-griep

Voorgeborchte 30 maart 2020 om 09:47

Er is hier gewoon veel onenigheid over. Van Ranst is gisteren systematisch in tv-studio’s en die tweet gaan vertellen dat hij het geen goed idee vindt.
De Block (minister van volksgezondheid) heeft inmiddels ook weer bitsig gereageerd op Van Ranst met de kritiek dat hij toch ook nog naar tv studio’s gaat.

Vorige week was er ook al veel verdeeldheid over het al-dan-niet mogen fietsen, zelfs onder de ministers.

UrbanSteel 30 maart 2020 om 09:52

Wat een zooitje, blijf thuis, jijzelf kunt misschien het Coronavirus overleven, maar dat virus dat zich in jou bevind kan wel andere en vooral zwakkeren besmetten die het mogelijk niet overleven.
Als je het nu nog niet snapt heb je een ongelooflijke plaat voor je hoofd ben je ongelooflijk stom en egoïstisch.
Snappen we het nu?

wielrenner 30 maart 2020 om 10:22

Daarom de ouderen massaal in quarantaine!

UrbanSteel 30 maart 2020 om 10:35

@wielrenner

En jij gaat dus regelmatig voor de ouderen de boodschappen doen?

vanSpringel 30 maart 2020 om 19:08

+10

Velominatus 30 maart 2020 om 09:57

Laten we niet vergeten dat deze hele situatie enorm lastig is voor de generatie rond de 20 die nog bij ouders thuis woont. Die vaak een relatie hebben met vriendje / vriendinnetje die ook bij zijn/haar ouders woont. Wiens leven bestaat / bestond uit contact met vrienden en generatiegenoten. Die soms vanwege studie al deels op zichzelf woonde maar nu vanwege het sluiten van scholen en universiteiten toch weer op hun ouderlijk huis zijn aangewezen.

Toon wat begrip voor de problemen die deze hele situatie voor die groep oplevert. In plaats van hen als onverantwoordelijk af te schilderen.

UrbanSteel 30 maart 2020 om 10:06

Het wordt tijd dat de jeugd wat begrip krijgt voor de ellende van ouderen, ouderen hebben niet lang meer te leven, de jeugd heeft nog een heel leven voor zich.
Snappen we het nu?

Velominatus 30 maart 2020 om 11:55

@US Onderling begrip is altijd verstandig. Ik begrijp ook dat de crisis vooral voor ouderen bedreigend is.

Maar ik snap ook heel goed dat het moeilijk is als je als 20-jarige een relatie hebt met een jongen of meisje die je nu misschien maandenlang niet mag zien. Ik heb hier zelf ook twee jong volwassenen in huis die keurig binnen blijven maar het er mentaal wel erg zwaar mee hebben. En dat snap ik ook.

Het slechtste wat we kunnen doen in deze situatie is dat generaties elkaar over en weer verwijten gaan lopen maken.

Brabander 30 maart 2020 om 12:52

Eensch met je hoor, Velominatus. Velen doen alsof het allemaal niet zoveel voorstelt om je hele leven aan te passen. Maar dat geldt niet voor iedereen. Ik ben zelf 40 en zie al mijn ontspanning wegvallen. En ja, daar heb ik het moeilijk mee. Heel moeilijk. Maar omdat het schijnbaar noodzakelijk is pas je je toch aan. Maar ik heb er wel problemen mee dat mensen doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Want dat is het niet

Maillot à Pois 30 maart 2020 om 15:18

@brabander
ik vind het zeker niet de normaalste zaak van de wereld, we leven in hoogst abnormale tijden.
Ook ik vind het absoluut niet leuk mijn leven te moeten aanpassen.

Maar zolang we het hebben over ontspanning/bewegingsruimte/sociaal leven dat wegvalt, vind ik het ietwat misplaatst om daarover te zeuren, tov mensen die hun inkomen kwijt zijn of elke dag in de vuurlinie staan om deze crisis het hoofd te bieden.

Velominatus 30 maart 2020 om 15:38

@Maillot Ik vind het jammer om een oproep om begrip te tonen als “misplaatst” en “zeuren” weg te zetten. Zoals al eerder aangegeven het slechtste dat we kunnen doen in deze situatie is elkaar verwijten maken.

Maillot à Pois 30 maart 2020 om 16:17

@velominatus
je hebt gelijk, wederzijds begrip is steeds belangrijk en elkaar verwijten maken draagt niets bij. “Misplaatst” en “zeuren” was dan ook misschien wat scherp verwoord.

Wat ik bedoelde: ik begrijp heel zeker dat deze situatie voor niemand evident, voor iedereen zwaar kut is en alle groepen in de bevolking voor problemen stelt.
Tegelijk wil ik oproepen om die problemen toch in perspectief te blijven zien.

stefanl2512 30 maart 2020 om 17:11

@Urbansteel

Uiteindelijk gaat het toch echt de jeugd zijn die het grote slachtoffer wordt van deze ellende. En dan gaat het niet om deze paar weken binnen zitten maar wel om de economische prijs die de komende jaren betaalt gaat worden.

Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar de oplossing die virologen als Van Ranst voor de komende periode zien. We zitten momenteel allemaal binnen om de ouderen te beschermen maar die groep blijft kwetsbaar zolang er geen vaccin en geneesmiddel is. Hoe lang gaan we massaal binnen blijven en onze collectieve welvaart verder kapot maken? Waar houdt deze waanzin op?

Als we binnen nu en een aantal weken starten met de hervatting van ons normale leven kunnen sectoren als horeca, evenementen en reizen massaal de deuren definitief sluiten en zijn we een paar honderdduizend arbeidsplaatsen armer. Definitief.

Wielervolger 30 maart 2020 om 10:56

De halve maatregelen die er nu zijn werken gewoon niet. Fietstochten, wandelingen, niet noodzakelijke verplaatsingen,… moeten verboden worden en wie het wel doet krijgt een fikse boete. Dan pas zal het effect hebben.

Verder is Van Ranst niet zo perfect als iedereen denkt. In het begin onderschatte hij het virus ook heel erg en dat durft hij nu niet toegeven. Die man geniet teveel van de aandacht die hij nu krijgt want als hij een kleine verplaatsing naar je lief absoluut not done vind snap ik niet waarom we hem en vele anderen nog elke dag in verschillende tv-studios zien zitten.

UrbanSteel 30 maart 2020 om 11:13

Zo iemand loopt hier in Nederland ook rond, Jaap van Dissel schijnt het RIVM te runnen maar spreekt zich zo nu en dan (meer nu) tegen en heeft dus regelmatig een verkeerde inschatting.

r525 30 maart 2020 om 11:26

Je bedoelt die generatie die het grootste deel van hun communicatie toch al via de telefoon deed?
Juist de jongeren zouden geen enkele moeite moeten hebben met de maatregelen, die weten elkaar online toch wel te vinden.
En met alle respect, je hebt het over 20 jarigen, als die het nog niet begrijpen zou het wel heel triest zijn.

BlancoProCycling 30 maart 2020 om 12:55

@r525, ik schaar mezelf voor de vorm maar even onder jongeren met mijn 22 jaar. Ik zit al wekenlang praktisch alleen in mijn studentenkamer van 10 m^2. Dan kan ik nog zoveel contact via een telefoon of wat dan ook hebben, dat wil nog niet zeggen dat ik hier nog niet tegen de muren op loop. Gevangen zitten in een flat zonder enige uitloopruimte en normaal sociaal contact is voor niemand leuk. Dus om nu te zeggen dat jongeren dit zonder moeite maar even moeten kunnen doorstaan gaat echt te ver.

Laten we vooral ophouden met verwijten over en weer maken, het is voor iedereen helemaal kut.

Michiel De Rooij 30 maart 2020 om 11:08

Ik heb de laatste tijd weinig asociaal volk gezien. Maar hardlopers en wielrenners de ik tegenkom vaak wel. Hardlopers scheren je op de stoep voorbij, hun adem letterlijk in je nek. Wielrenners fietsen gewoon in groepjes

UrbanSteel 30 maart 2020 om 11:15

Juist daar heb je het, anderhalve meter afstand en niet met meer als twee bij elkaar en jij hebt het dus over groepjes van vermoedelijk meerdere renners zonder afstand van elkaar, daar ga je dus ook de fout mee in.

JaBo 30 maart 2020 om 11:39

Als ik 1,5 met afstand moet houden zou ik al geen goesting meer hebben om langs mijn vriendin te gaan.

Samlambeej 30 maart 2020 om 12:21

Ach, Remco zal op z'n tijd toch wel eens bij Oumii langs de achterdeur binnen glippen toch? Ik denk dat dat moet kunnen…

Samlambeej 30 maart 2020 om 12:22

Alé serieus, sommige van die jongeren hebben sinds hun eerst serieuze relatie afstand genomen van hun ‘oude’ vrienden dusja… Die hebben dit echt wel nodig.

Ik vind het crisiscentrum duidelijk genoeg. Je gezin + 1 extra persoon.
Ga dus niet ravotten met de kleine broer of knuffelen met de schoonpa.
Voor de ‘verre’ verplaatsingen kunnen ze een PV opstellen dat het toch steeds bij dezelfde is maar een boete van 500 euro gaan ze toch niet direct geven? Kom op.
Duidelijkheid eisen was dus eigenlijk niet zo nodig Remco’tje.

vanSpringel 30 maart 2020 om 19:31

:=)

Pedalo 30 maart 2020 om 12:36

Is dat dezelfde Remco die vorige week in het nieuws ging roepen dat het belachelijk was dat er mss een regel zou komen dat je je niet buiten een omtrek mocht begeven van 30km van huis om het virus in te dammen?

Samlambeej 30 maart 2020 om 13:14

Nee dat denk ik niet want dat was zeker niet wat deze Remco zei.

vluggejapie 30 maart 2020 om 13:05

Meneer Van Ranst blinkt duidelijk niet uit in communicatie. Dat doet de vraag rijzen hoe essentieel zijn bezoekjes aan televisiestudio’s eigenlijk zijn.

Maillot à Pois 30 maart 2020 om 15:03

Meneer Van Ranst is doorgaans heel erg duidelijk in zijn communicatie.
Die communicatie wordt echter niet steeds overgenomen/gevolgd door andere officiële instanties. Dat is iets heel anders.

Ik snap dus dat het voor Evenepoel niet duidelijk is en vind het een terechte vraag van zijn kant. Maar ik heb het grootste respect voor Van Ranst, die werkelijk een baken is in deze crisis. En ja, af en toe moet hij zijn inschatting ook aanpassen – so what, wie heeft de wijsheid in pacht?

vluggejapie 30 maart 2020 om 20:31

Behalve duidelijk is zijn reactie ook aggressief, op de man en gaat deze voorbij aan de aanleiding voor de twijfel. Dat helpt niet bepaald om hem serieus te nemen. Laat hem functioneel communiceren zodam mensen zijn wijze raad ook aannemen.

stalle 30 maart 2020 om 13:19

Van levensbelang voor mij.

aardappeljager 30 maart 2020 om 13:25

Ik lees veel over de bezoekjes aan de tv studio.

Ik denk dat men onderschat hoe belangrijk duiding in deze tijd is. Al moet ik zeggen dat hier in NL het wel een tandje duidelijker kan in de communicatie.

Natuurlijk mag je je mening bijstellen met hernieuwde inzichten, maar duidelijkheid binnen 1 relaas zou toch het minste zijn

GreenDay 30 maart 2020 om 14:22

Sommige mensen hier beseffen helemaal niet dat Van Ranst een autoriteit is binnen zijn vakgebied. Zijn laboratorium heeft baanbrekend onderzoek verricht naar coronavirussen en heeft ook een anti-malariamiddel dat mogelijks verlichtend kan werken voor mensen die een longontsteking hebben ten gevolge van het coronavirus. Het is niet toevallig dat het labo van Van Ranst het enige is waar men coronatesten uitvoert. Ik ben gezondheidssocioloog, geen viroloog, maar ik kan dus wel plaatsen waarom men Van Ranst zo vaak vraagt. En mijns inziens doet hij dat goed. Politici die kritiek hebben op professoren neem ik sowieso niet serieus, zeker niet als dat via Twitter gebeurt.

Maillot à Pois 30 maart 2020 om 15:05

ik had het niet beter kunnen zeggen

Massimo Bataille 30 maart 2020 om 15:06

Dat hij een expert in zijn vak is betwijfel ik niet. En in deze situatie moet je natuurlijk zo’n experts inschakelen voor allerlei informatie.
Probleem is dat hij vanuit zijn medisch standpunt werkt en dat is:
Ieder leven proberen te redden en alle risico’s vermelden.
En dat is goed voor mensen individueel, maar moeilijk om in maatschappij om te zetten. Daarom dat er ook zoveel angst/paniek wordt gezaaid door zo’n mensen (al filtert de media natuurlijk ook wel.
Bv: onderzoekers zeggen dat het virus tot 72uur kan overleven op andere oppervlakken, maar het wordt maar zeer kleintjes gezegd dat 99% v/h virus weg is, en kans op infectie minimaal. Maar het maakt wel de mensen bang.
Bv: Zelfs bij een afstand van 1,5m kunnen mensen elkaar besmetten. Wat maar kleintjes wordt gezegd is dat de kans hierop minimaal is. Maar terug worden de mensen bang.

Panache 30 maart 2020 om 15:19

Dat Massimo Bataille. Daar wil ik aan toevoegen (zo ver ik dat als Nederlander kan) dat van Ranst een adviesfunctie heeft in deze crisis. Hij is geen beleidsmaker en heeft ook geen functie binnen handhaving. Wat zijn pure advies is, is op zich wel interessant, maar hij verwart het klaarblijkelijk met het maken van beleid en wil burgers strenger aanpakken dan de Belgische regering als beleid toepast. Goedbedoeld maar ongepast.

Maillot à Pois 30 maart 2020 om 15:29

En dat beleid dat de regering toepast wordt steeds bijgesteld, met enkele dagen vertraging op het advies. En nog enkele dagen later volgt de publieke opinie.

chasse patat 30 maart 2020 om 16:04

Bij 1,5m afstand tussen mensen die niet in één huis wonen kun je gewoon elkaar ontmoeten volgens de regels. Lichamelijke aanraking zit er even een tijdje niet in. Moeilijk te begrijpen is dat niet. Tot zover de theorie.

skylimit 30 maart 2020 om 20:21

Och, als Remco en zijn vriendin weten met wie ze contact hebben c.q. hebben gehad en er inmiddels al 14 dagen zijn verstreken dan is er geen reden om elkaar niet te zien.
Er zijn veel overdreven paniekere reacties. Gewoon je gezond verstand gebruiken in combinatie met de regels van hygiene etc.

EricV 30 maart 2020 om 21:18

Gelukkig heb je voor hard fietsen niet heel veel hersenen nodig

Headlines

Materiaalzone

Populair