Remco Evenepoel na overwinning: “Ik wist dat ik goed was”
foto: Cor Vos
woensdag 2 februari 2022 om 18:05

Remco Evenepoel na overwinning: “Ik wist dat ik goed was”

Remco Evenepoel is goed aan zijn seizoen begonnen. De Belg won de eerste rit in de Ronde van Valencia. Op de laatste beklimming van de dag reed hij de tegenstand vlot uit de wielen.

De 22-jarige renner reed op de Torralba del Pinar de tegenstand vlotjes uit de wielen. Aleksandr Vlasov was de enige die in de buurt kon blijven van de Belg, al bedroeg zijn achterstand aan de finish toch zestien seconden.

“Het is fantastisch om zo mijn seizoen te beginnen. De ploeg had vertrouwen in mij op deze aankomst. Het team heeft me goed afgezet. Ik viel aan op het zwaarste punt van de klim, we wisten dat ik vanaf dat punt alles kon geven tot aan de finish. Het was zeker zwaar, maar ik ben blij dat ik het heb kunnen afmaken met een mooie voorsprong. De rest van de Ronde wordt zo iets makkelijker voor ons”, aldus Evenepoel na afloop in het flashinterview.

“Morgen kunnen we weer winnen met Fabio (Jakobsen, red.), vrijdag is het weer aan mij.” Verder gaf Evenepoel nog wat commentaar over zijn seizoen in 2021. “Vorig jaar moest ik met veel twijfels beginnen aan mijn seizoen, nu kan ik direct koersen op mijn beste niveau. Ik wist dat ik goed was en de ploeg wist het ook. Op de trainingen van de laatste weken kon ik mijn beste waarden voorleggen. Ik hoop dat het team nu vertrokken is, dit is de eerste overwinning voor ons dit jaar”, sloot de Belg af.

RIDE Magazine
57 Reacties
02-02-2022 18:35
tska ! wat mot 'r nog van zegguh ?
02-02-2022 18:35
Deze jongen heeft een talent waar alleen de haters naast kunnen zien. Maar we moeten natuurlijk ook niet overdrijven: de renners zijn nog in opbouw zoals iemand anders al zei, misschien hijzelf ook) dus weten we niet of de verhoudingen al helemaal correct zijn. Voor hetzelfde geld is over 1 à 2 maanden Vlasov de betere, of rijdt Evenepoel net verder weg van Vlasov.
Desondanks was dit gewoon een mooie zege, en kunnen we vaststellen dat hij inderdaad al goed is!
    02-02-2022 19:08
    Er heeft nog niemand overdreven, of er wordt al gezegd dat we niet moeten overdrijven
    02-02-2022 19:27
    @Mwielerfan, ik heb natuurlijk ook de reacties op het ander artikel over zijn overwinning gelezen dat (op dot moment al) 110 reacties telt. ;)
    02-02-2022 19:59
    @S'mon haten: (iemand) haat toedragen, een sterk gevoel van afkeer of vijandschap tegen hem koesteren zodat men wenst dat het hem slecht verga.
    Dat heb ik hier nog niet gelezen.
    De woorden misgunnen, hekel, minimaliseren en kleineren zijn meer van toepassing.
    Als tegenhanger kom ik ook tegen: idolaat van zijn, overdrijven en op een voetstuk plaatsen.
    Echter, de (zwijgende) meerderheid zit in het midden.
    02-02-2022 20:12
    @Lalsacien Haten is misschien inderdaad een groot woord, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel. :)
    02-02-2022 20:35
    Ik zou het wel fijn vinden om meer te horen van de zwijgende meerderheid. Om voor hen ruimte te scheppen kunnen we misschien de misgunners, de idolata, de hekelaars, de overdrijvers, de minimaliseerders, de voetstukplaatsers en de kleineerders gezamenlijk 'cancellen'? ;-)
02-02-2022 18:44
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij is Evenepoel iemand die heel slecht kan doseren. Die altijd en overal de beste wil zijn: of het nu gaat om de eerste groepstraining, of om een gravelrace in Schubbekutteveen.

Dat betekent dat hij zelden zijn seizoensstart mist. Maar uiteindelijk moet hij niet zijn beste waarden ooit laten optekenen voor de start van de Ronde van Valencia, maar rondom Tirreno Adriatico of de Vuelta.

En dat vraagt volgens mij dat je ook als sporter leert te doseren. Misschien heeft hij het niet nodig, en kan hij een heel seizoen op een hoog niveau presteren. Misschien doseert hij nu al, en is hij zo fantastisch goed dat hij zelfs gedoseerd alles op een hoop fietst. Maar dat vraag ik me af.

Persoonlijk denk ik dat je uiteindelijk meer kans hebt om je doelen te halen als je periodiseert en doseert. En ik vraag me af hoe goed hij daarin is, aangezien dat toch uiteindelijk zowel een kwaliteit is die nodig is om op je best te zijn op de momenten dat het er echt toe doet, en als je na 3 weken in een grote ronde bovenaan wilt staan in het klassement.

Neemt niet weg dat doseren ook gewoon saai is, en dat het niet gedoseerd rijden vaak de mooiste koersen oplevert (met heroische zeges en vette zeperds).
    02-02-2022 18:53
    Exact dezelfde vragen heb ik me ook al gesteld. Maar ik ga ervan uit dat men in de ploeg weet wat men doet en dat Evenepoel niet anders wordt klaargestoomd dan de anderen.
    02-02-2022 19:04
    @Michelangelo je seizoen winnend starten is altijd leuk voor de motivatie. Dat gezegd zijnde is het voor iedereen een opwarmingskoers dus goed maar ook niet meer dan dat.
    02-02-2022 19:07
    Dat van 'beste waardes ooit' is wel een riedeltje dat de meeste renners tegenwoordig afhaspelen. Remember Bernal in 2020 en Degendt en GVA vorig jaar.
    Waar het zelden over gaat is het mentale aspect van de koers. Waardes zijn 1 ding, belangrijk meetpunt natuurlijk.
    Wat echter niet gemeten kan worden is wie er het verst in het rood kan gaan wanneer het ertoe doet. Wie kan door die muur van pijn heenfietsen?
    Tejay was een goed voorbeeld van uitstekende waardes. Maar die blokeerde mentaal telkens opnieuw.
    02-02-2022 19:11
    @Michelangelo: Dat kan je ook van Pogacar of Van Aert zeggen. Die winnen ook heel het jaar door. MvdP trouwens ook.
    02-02-2022 19:15
    @Dubbele Dave,
    Ik vraag me af in hoeverre de ploeg grip heeft op dit stukje karakter van Evenepoel. Het zit namelijk heel erg in de aard van het beestje. Denk nog even terug aan zijn revalidatie, en het veel te snel en overmoedig beginnen. Met een terugslag als gevolg.

    En denk ook even terug hoe de ploeg hem heeft klaargestoomd voor de Giro afgelopen jaar. Op nadrukkelijk verzoek van Evenepoel zelf? Of ook vanuit de ploeg? Hoe dan ook, het getuigde niet van visie over een zorgvuldige opbouw van een jonge renner.

    Neemt niet weg dat ik dit stukje van zijn karakter wel kan waarderen, want het levert vaak mooie koers op, ook in een wedstrijd in Schubbekutteveen. Maar het kan hem ook regelmatig in de weg zitten, dat zie je ook wel eens bij die andere Poel...

    Edit:
    @Gunther, bij Pogi zie je ook regelmatig wedstrijden waar hij voor spek en bonen lijkt mee te rijden. Denk even aan het WK tijdrijden, of de opwarmwedstrijden in aanloop naar de RvLombardije. Ook van Aert kiest zijn wedstrijden uit, die rijdt in een normale rittenwedstrijd niet tot de laatste meter. En vdPoel, zie hierboven.
    02-02-2022 19:16
    Door een muur van pijn heen fietsen heeft juist een heel meetbaar fysiek aspect. Iets met combinatie van watts en lactaat over een bepaalde periode
    02-02-2022 19:22
    @Michelangelo:
    Resultaten rittenkoersen Pogacar in 2021:
    UAE: 1
    Tirreno: 1
    Baskenland: 3
    Slovenië: 1
    TdF: 1
    Opwarmwedstrijden Lombardije:
    Giro dell'Emilia: DNF
    Milaan - Turijn: 4
    Tre Valli Varesine: 3

    Ik zie toch niet veel dosering.
    02-02-2022 19:27
    @Mwielerfan

    Dat wist ik niet. Interessant.
    is er dan niets van mentaal/karakter dat het verschil kan maken wat niet gemeten kan worden.
    02-02-2022 20:04
    Hetzelfde als vdp dus? Die zichzelf volledig naar de klote heeft gereden omdat hy overal de beste in wil zijn. En meestal is het dan nog niet gelukt..
    02-02-2022 20:29
    @Michelangelo: het grote verschil met vorig jaar is dat hij nu ook snel meedoet voor de zeges maar dat hij nu wel een erg brede basis heeft. Dan kan je ook gewoon langer een hoogvorm aanhouden. Algarve en Tirreno zie ik hem zeker nog in hele goede vorm starten, of het in LBL nog absolute top zal zijn is afwachten.

    Daarnaast denk ik dat het voor hem (en de ploeg) ook belangrijk was om meteen "goed" te zijn na dat half mislukte seizoen. Hij weet zelf ook dat hij vorig jaar voornamelijk B-wedstrijden won - hoewel op een mooie manier. Voor het mentale aspect was het voor een haantje als hij dus belangrijk dat hij snel weer het gevoel had dat hij kon meedoen tegen de iets grotere namen (een Valverde, Mas, Fuglsang, Vlasov, dat type net onder de absolute wereldtop op zijn domein).

    Tenslotte: om door te groeien zal het ook gewoon nodig zijn om nog een aantal keer "zijn beste waarden" te verbeteren. Als je van het niveau Mas-Vlasov (lees plek 4-9 in de Tour) ooit wil doorgroeien naar het niveau Roglic-Pogi dan zal hij nóg harder moeten kunnen trappen.
    02-02-2022 21:05
    @Cochise,
    Ik denk dat "heel goed beginnen" inderdaad erg belangrijk is voor Evenepoel. Hoort bij jonge haantjes, niks mis mee. Hoewel een ouwe haan met heel veel vlieguren als Valverde ook gewoon vaak goed begint.

    Verhalen over beste waarden ooit: uiteindelijk is het ook "maar" de ronde van Valencia. Mijn eerste echte ijkpunt voor Evenepoel is Tirreno Adriatico. Aangezien daar doorgaans de renners aan de start staan die zichzelf op punt zetten voor MSR en de rest van het seizoen. Eerlijk gezegd zie ik hem ook daar gewoon een goede beurt maken. Mocht hij daar daadwerkelijk in slagen om te winnen of mee te doen met de allerbesten, dan is dat voor mij een teken dat hij weer een stapje heeft gezet.

    Of hij dan LBL nog haalt in goede vorm moet nog blijken. Dat is nog ruim 2 maanden volgens mij, en dat is erg lang. Gelukkig heeft QS daar nog een ander ijzer in het vuur, dus ik denk eerlijk gezegd dat het voor die ploeg niet zo erg is mocht Remco toch eerder opgebrand zijn.
    02-02-2022 22:13
    heerlijk man, lekker stuk proza, ik zit al vol na 2 zinnen.
    Hoeveel tijd heb je hierin gestoken??
    02-02-2022 22:19
    hé Mick, kippen kunnen helemaal niet vliegen joh
    03-02-2022 09:35
    @michelangelo: niks dan voordelen dus aan die vroege "vorm" (al zegt Steels dat hij nog niet op z'n best is maar dat hij dit soort koersen ook op 90% moet kunnen betwisten als hij ooit tegen de echt grote jongens wil winnen). We zijn het zowaar eens!
    03-02-2022 16:39
    Michel, misschien heb je wel gelijk. Vele toppers maken deze fout en willen het ganse seizoen top zijn. Maar dat lukt niet. Ook MVDP maakt deze fout. Maar ik ben er van overtuigd dat velen jaloers zijn op hun palmares.
02-02-2022 18:50
onder de gedachte 'meepakken wat je kan', voila...
02-02-2022 19:03
Het is gewoonweg een mooie ouverture van zijn seizoen, in de tweede helft van vorig jaar leek het al dat hij op de terugweg was.
En wat het haten betreft... Zielig
In ieder geval betekent een overwinning van Evenepoel dat er enorm veel zal gelezen en gereageerd worden. Of het nu op wielerflits, op sporza of procyclingstats is, iedereen ziet ze'n clicks omhoog gaan. Evenepoel wordt op die manier natuurlijk slapend rijk, sponsors staan in de rij, iedereen weet dat hij reclame maakt voor pizzahut, iedereen heeft er zijn mening over. En Evenepoel? Hij casht. zijn sponsordeals leveren nu al meer op dan die van MVDP en WVA, met dank aan iedereen die hem wil afbreken.
En intussen is hij gewoonweg weer bezig aan de weg hogerop te timmeren. Het is een toptalent en het zal eruit komen, hij wint ooit de Tour, dan zal het haten en het cashen pas echt beginnen.
    02-02-2022 19:08
    @Miguelon,
    Wat is "haat" in jouw ogen? Hoe ziet dat eruit? Je hebt je mond ervan vol, dus je zult daar vast een beeld bij hebben.
    02-02-2022 19:09
    Ik denk ook dat hij ooit de Tour gaat winnen maar dat is nog heel veraf. Er kan nog zoveel gebeuren onderweg.
    Zijn concurrenten gaan hem ook altijd onder druk zetten in de afdaling. Hopelijk is zijn stuurmanskunst verbeterd.
    02-02-2022 19:12
    @Michelangelo, ik denk dat dat vrij duidelijk is in deze context, neen?
    Je gunt hem de overwinning niet, je wil die afgunst wat gaan ventileren...
    Je hoeft het idd niet te letterlijk nemen het woord 'haters' wordt vrij vlug gebruikt op sociale media, maar dat hoef ik je wsch niet uit te leggen. Het punt is hetzelfde, er komen negatieve reacties, zo beter?
    02-02-2022 19:15
    @Michelangelo: Er zijn wel enkele mensen op WF die hem en zijn prestaties consequent belachelijk proberen te maken. Ik ben de eerste om toe te geven dat zijn gedrag de afgelopen jaren soms ongepast was, maar hij lijkt dat in te zien. Kunnen we iemand z'n jeugdzonden vergeven en gewoon genieten van zijn sportieve prestaties?
    02-02-2022 19:24
    @miguelon
    Heb jij een bron van het feit dat Evenepoel zijn sponsordeals meer opleveren dan die van WVA en MVDP.
    02-02-2022 19:27
    We kunnen net zo goed genieten van REVKET zónder hem per sé grotendeels aangelulde 'jeugdzondes' te moeten vergeven. Jammer dat de smeekpartij naar standaardstatements uitbrakende kostschoolknapen vanuit hun roeping gemist hebbende wannabe-PR managers kennelijk onderhuids de bloedbaan van velen nog bereikt,. Er is werkelijk niets gebeurd dat een verontschuldiging waard is.
    02-02-2022 19:34
    @adelaar, nee, eerlijk gezegd niet, toch niet om het hier op die manier te poneren, maar onderstaande artikels doen me dat wel vermoeden ;);)
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200813_97762901
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20210406_97758870
    https://www.msn.com/nl-be/sport/wielrennen/patrick-lefevere-reageert-op-sponsordeal-van-remco-evenepoel-met-pizza-hut-daar-trekken-we-de-grens/ar-AAOBsxf
    02-02-2022 19:55
    @miguelon,
    Misschien ben ik een ouwe lul en ben ik niet echt mee met de nieuwe definitie van "haat".

    Als ik aan haat denk, dan denk ik aan Gargamel en de smurfen. Die ouwe tovenaar die niets liever deed dan een kleine blauwe smurf vangen, in een pan flikkeren en opvreten. Dood moesten ze, die kleine blauwe krengen. Zo snel mogelijk. En de manier waarop maakt niet uit.

    Maar tot op heden heb ik hier dus nog weinig "haat" gezien... Hooguit wat mensen die niet bepaald fan van hem zijn. En persoonlijk hoop ik dat dit ook zo blijft. Maar het zou de supporters sieren om niet meteen met de term "hater" te strooien, want daarmee is vaak de toon gezet.
    02-02-2022 20:18
    Dus stel dat ik iemand met hatelijke, quasi grappige en valse bijdrages over een enkele renner die 9 vd 10 x niet over de coureur maar alle allerlei achterlijke randzaken gaan wel een hater noem:

    Dan is de consequentie dat ik NIET sier?
    02-02-2022 20:23
    @RV, in jouw geval "spoor" ipv "sier".

    Maar da's niks nieuws aangezien 9 van de 10 bijdrages van jou niet over een wielrenner gaan maar over iemand die hier wat plaatst. En dan iets met een murmelende gereformeerde pastoor en een belerend vingertje.
    02-02-2022 21:18
    Vergeet het tuinkabouterknuistje niet. Om eerlijk te zijn ben ik deze discussies over Evenepoep nu al beu. Dit gaat een heel lang seizoen worden.
    02-02-2022 22:49
    @ Michelangelo, ik denk dat je wat in overdrive gaat door er hier een semantische discussie van te maken.
    Mijn punt : geen renner die zoveel clicks en comments (mag dit woordgebruik?) genereert als REV, geen renner ook die zoveel negatieve commentaar krijgt als REV.
    Maar.... Dat werkt z'n commerciële waarde alleen maar omhoog, wàt er ook over hem gezegd en gezeurd wordt.
    Ik vermijd het woord 'haters'. Enige inhoudelijke reactie op m'n post?
    En maak je geen zorgen, ik zal je geen ouwe lul noemen, m'n eerste koershelden die ik volgde waren Lucho Herererra en Fabio Parra, dus waarom zou ik ook???
    02-02-2022 23:58
    Moet er in 2022 nog uitgelegd worden hoe termen als haat en adoratie in de online context en in het hedendaags taalgebruik moeten geïnterpreteerd worden? Het gebruik van hyperbolen op de interwebs is toch geen revolutionair nieuw concept waar we nog aan moeten wennen.
    03-02-2022 10:27
    “Het gebruik van hyperbolen op de interwebs”

    Daar ben ik het 100% mee eens. Zeg maar het vroegere 80%. Al die modetrends volgen zorgt er niet voor dat men elkaar beter begrijpt (al kan dat ook wel weer het doel zijn post truth). Gehoord willen worden is belangrijker dan elkaar verstaan.
02-02-2022 19:09
Vlasov ook meteen goed, net als Mas trouwens, dat had ik niet meteen verwacht. En het volgende talent Rodriguez dient zich aan.
    02-02-2022 19:12
    Rodriguez was uitstekend in l'Avenir vorig jaar. Mas was ook al goed op Mallorca. Die man heeft duidelijk een stap gezet. Die lijkt op weg om 'best of the rest' te worden dit jaar.
    03-02-2022 00:11
    Leuk weetje: die Rodriguez stond in 2018 samen met Evenepoel op het EK-podium voor junioren. Het was die fameuze wedstrijd waarin hij iedereen op 10 minuten reed, waarmee de Evenepoelhype zowat begon.

    https://www.procyclingstats.com/race/european-championship-mj/2018/result
02-02-2022 19:24
En weer une solo
    02-02-2022 19:30
    Un solo zal je bedoelen ;-)
    02-02-2022 20:03
    Of une arrivée en solitaire.
02-02-2022 19:48
En god zag dat het goed was…
02-02-2022 19:49
Netjes begonnen! Wat een haat hier zeg.
02-02-2022 20:30
Mooie overwinning. Wie de benen had om hem te pakken, had hem ook gepakt. Potsierlijke discussie.
02-02-2022 20:32
Wat me opvalt is dat REV wel zijn gebrekkige sprint compenseert met een meesterlijk gevoel voor timing. Vaak een onderschat wapen. Knappe zege, nu benieuwd of deze zege de druk wat wegneemt of juist zal vergroten.
    02-02-2022 20:36
    Weet niet of ik de rest klink uit het wiel rijden op het lastigste stuk van de klim, onder de noemer zou scharen van een meesterlijk gevoel voor timing. Dan denk ik toch eerder aan bv. een Stuyven in MSR vorig jaar.
    02-02-2022 21:23
    Nuyens in de ronde 2011, misschien wel het mooiste voorbeeld van beste timing ooit.
    02-02-2022 22:22
    Was toch niet van de kop af, klink uit het wiel?

    Enkele mindere goden laten rijden, Mas de kastanjes uit het vuur laten halen voor Bala, toen ging er nog eentje weg en die counterde die.

    Zat de hele tijd op de tweede lijn dus ze hadden een goed zicht op 'm.
02-02-2022 21:04
Zo wint Remco altijd met een prachtige solo. Ja tussen winnen en winnen zit een wereld van verschil
02-02-2022 21:17
Mooie overwinning. En 'topvorm' is een breed begrip. Ik kan me voorstellen dat zijn trainer niet naar deze ronde heeft toegewerkt. Dat hij zelf tevreden is, is mooi, maar dit zal - neem ik aan - niet zijn piek zijn.

En of je hem als persoon nu zo leuk vindt, tsja. Dat is persoonlijk. Ik vind het een vervelend mannetje maar op de fiets steelt hij niets en rijdt hij mooie koersen. En ik had toch al geen plannen om met 'm samen te gaan wonen dus dat is prima zo.
02-02-2022 22:19
Het ziet er naar uit dat hij een goeie winter heeft gehad, zonder veel revalidatie-stress. Die spiermassa ziet er gezonder uit, en tussen de oren ook veel minder druk om zich te willen bewijzen omdat het volk het wil.
03-02-2022 09:35
Lees de visie van Tom Steels op Sporza en doe er verder het zwijgen toe !
03-02-2022 13:14
Het valt natuurlijk niet mee om de druk van een gehele natie op je rug te dragen en veel te vroeg een Merckxiaanse hegemonie toegedicht te krijgen. Probeer dan maar eens anoniem tussen de wielen te blijven. Wel vraag ik me oprecht af, hoeveel marge Evenepoel nog heeft in zijn groeicurve. Als ie nu al (het is potdikkie pas begin februari) op bijna 7w/kg over 10 minuten beschikt, wat moet dat dan gaan worden als zijn piek pas in maart/april staat gepland? Hij knalt dan toch over de menselijke limiet, of geldt die voor hem niet?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine