Remco Evenepoel na massale val in Dauphiné: “Op zulke momenten ga je negatiever denken over je job”
foto: Cor Vos
vrijdag 7 juni 2024 om 09:16

Remco Evenepoel na massale val in Dauphiné: “Op zulke momenten ga je negatiever denken over je job”

Remco Evenepoel kwam met de schrik vrij tijdens de vijfde etappe van het Critérium du Dauphiné. De geletruidrager lag wel bij de massale valpartij, maar hield daar enkel wat schaafwonden aan over. Direct na de val had hij het mentaal echter wel even moeilijk.

“Op het moment zelf had ik wel een heel somber gevoel”, vertelt Evenepoel in gesprek met Het Nieuwsblad. “Ik bleef even zitten omdat ik mijn knie niet meteen kon bewegen, en ik dacht: moet dat nu weer gebeuren, na mijn lange weg terug, en zeker na mijn goede gevoel van gisteren? Ik zat met van alles in mijn hoofd.”

“Maar door de neutralisatie kon ik de tijd nemen om alles te laten bezinken en toen de adrenaline gezakt was, voelde ik gelukkig snel dat alles normaal bewoog. Er waren gasten die er veel erger aan toe waren, van wie je meteen doorhad dat ze hun sleutelbeen hadden geblesseerd. Het was een slagveld.”

Rust
“Mijn helm heeft mij gered”, aldus Evenepoel, die benadrukte hoe belangrijk het is om deze te dragen. Wat deze specifieke valpartij betrof, meende de Belgisch kampioen ook dat de renners het anders aan had kunnen pakken. “Het was het laatste gevaarlijke punt van de dag. En we wisten dat er in de vorige afdaling ook al gevallen was, dus we hadden misschien voor iets meer rust kunnen zorgen.”

Evenepoel kreeg ook nog de vraag voorgelegd of hij nog wel plezier heeft in het wielrennen, nu er zo vaak grote valpartijen zijn. “Ik hou nog altijd van mijn job, maar mijn job is koersen winnen zoals in de tijdrit en niet op de grond liggen. Op dit soort momenten begin je er wel iets negatiever over te denken. Waarom al die druk naar voren als we de afdalingen ingaan? Waarom wil iedereen almaar snellere fietsen met snellere banden en minder grip? Er zijn veel ‘waaroms’, maar geen antwoorden.”

Gino Mäder
Ondanks dat Evenepoel zelf al enkele keren hard is gevallen, probeert hij de ernst ook altijd te relativeren. Hij is dan blij dat hij nog leeft. “Vorig jaar reed ik tien seconden vóór iemand die is overleden”, memoreert hij aan het noodlottige ongeluk van Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland. “Valpartijen maken helaas deel uit van de sport, maar soms krijg je helaas ook te maken met de dood. En dat helpt me om moeilijke momenten te accepteren en de moraal hoog te houden.”

RIDE Magazine
21 Reacties
07-06-2024 09:26
Hij stelt goede vragen en gaat de verantwoordelijkheid van de renners niet uit de weg. Om de cirkel rond te maken: hier kan Plugge iets van leren :-P
07-06-2024 09:26
Ik vind Evenepoel de laatste tijd hele zinnige dingen zeggen in interviews. Heeft die jeugdige bravoure nog steeds wel, maar reflecteert heel volwassen op z'n vak als een professional. Ik hoop dat hij een mooie Tour rijdt, toch wel een parel voor de sport.
    07-06-2024 09:53
    Je hebt eigenlijk wel gelijk. Ik zit regelmatig op hem te fitten, maar indien ie op weg is om een volwassen kerel te worden, sociaal bewogen in de koers, dan gaan we nog mooie dingen zien. Ik denk echter dat het nog niet zover is. We houden de vinger aan de pols:)
    07-06-2024 11:48
    Pfff, die sociaal wenselijke gedragingen en antwoorden hoeven voor mij niet. Ik zie liever de gebeten, nijdige Remco met zijn kleine maniertjes. Dan is hij op zijn best. We hebben met Wout al een ideale schoonzoon, laat Remco maar de bad boy zijn.
07-06-2024 10:14
Plugge: "Ze waren in de vorige afdaling al gevallen, waarom greep de organisatie niet in?"

Evenepoel: "Ze waren in de vorige afdaling al gevallen, waarom reden we dan opnieuw zo snel?"

Als de snotneus al meer verantwoordelijkheidszin toont dan de ervaren ploegbaas. Je kan niet verwachten dat je ploegleiders lopen de schreeuwen in de oortjes dat ze moeten pushen om op 17 cruciale punten (in een sprintersrit nota bene!) vooraan te zitten en dan de verantwoordelijkheid bij de organisatie leggen als er gevallen wordt.
    07-06-2024 10:30
    Kijk wie het tempo maakten.. weer de bijen Brigade.
    07-06-2024 15:41
    In het Baskenland waren het de mannen van Patlef, dus ze doen er allemaal aan mee. Ook UAE.
07-06-2024 09:59
Eerlijk gezegd verbaas ik me er soms over dat al die renners weer op de fiets stappen na de zoveelste crash, je moet ontzettend veel liefde voor je sport hebben om elke keer maar weer je lichaam aan zoveel risico bloot te stellen. Zeker als er een thuisfront is met partner en (kleine) kindjes.
    07-06-2024 10:24
    Een van de voorbeelden is Primoz. Deze man is zo sterk in zijn hoofd. Als je ziet wat hij al heeft meegemaakt aan valpartijen en toch altijd weer de kracht vind om door te gaan. Petje af...
    07-06-2024 13:08
    Liefde voor de sport en liefde voor de portemonnee. Roglic wordt als voorbeeld gegeven, maar die verdient vele miljoenen per jaar. Haal die miljoenen weg en hij gaat ook liever iets anders doen.
07-06-2024 11:45
Goed dat Remco niet schuwt om ook verantwoordelijkheid bij de renners en ploegen te leggen. Ze doen het deels zichzelf aan.

De massa crashes in Dwars door Vlaanderen, Baskenland en Dauphine vonden allemaal plaats in afdalingen waar de renners onnodig veel druk voelden vanuit ploegleiding om 'perfect van voren' te gaan zitten.

Wordt dus tijd voor een gentleman's agreements bij renners en ploegleiders onderling om de renners niet maniakaal de afdalingen door te schreeuwen.

Ik denk dat Remco (in tegenstelling tot bv Jonas, Pogi en VdP) wel de personality heeft om een leidende rol te nemen in deze mentaliteitsverandering.

Tweede punt is de fietsveiligheid.

Vorige week nog had Wielerflits weer een juichartikel over die Nederlandse mafketel (Jan Willem van het Schip) die voor de zoveelste keer een loophole in de regels had gevonden om een zo smal mogelijk stuur te gebruiken. Waar ben je dan mee bezig?

We weten uit het mountainbiken dat juist bredere sturen het reactievermogen en de controle enorm verbeteren in penibele situaties.

Er moeten snel veel stringentere mimimumeisen op het gebied van de fiets komen. Brede banden. Meer profiel. Meer grip. Bredere sturen. Meer buigzame fietsen.
    07-06-2024 12:26
    Ik weet niet of ik per se van de gentlemens agreements ben. Uiteindelijk hoort bergaf rijden ook gewoon bij het wielrennen.
    Maar ik denk wel dat je er met elkaar over hoort te spreken. Of desnoods je eigen conclusies trekken. Nu zie je vaak ploegen tegen elkaar opbieden in de finales of in afdalingen. Maar je kunt ook gewoon denken: laat ze maar rijden, dan blijven wij er wel gewoon achter zonder druk te zetten. En dan gaat het voorin waarschijnlijk ook niet meer zo hard.

    Teams als Vislab zullen ergens wel eens de balans opmaken, en zich afvragen of je op die manier koersen wint, of toch vooral verliest. En wie weet een keer andere keuzes maken.
    07-06-2024 13:24
    En...minder risico nemen.
07-06-2024 09:39
Absoluut 1 van zijn betere interviews. En de nagel op de kop als het gaat om de waarom-vragen. Waarbij hij, net als alle renners om zich heen, gewoon mee doet aan de ratrace. Het is inderdaad het hele systeem binnen de wielrennerij, het zoeken naar dat allerlaatste procentje.

Ik ben overigens wel benieuwd, mocht hij vader worden, wat dat dan nog met hem gaat doen. Hij heeft er nu al een paar keer serieus bij gelegen, maar lijkt vooral de #kennie's te willen ontkrachten. Maar wat als je straks een kleine thuis hebt zitten? Ga je dan inderdaad nog heel stoer hard op kop rijden en druk zetten (zoals bijv. in Baskenland), of gaat ie dingen dan toch in ander perspectief zien? En, met alles in zijn achterhoofd, op bepaalde momenten denken: "laat maar..!" Zeker op punten waar je eigenlijk niks te winnen hebt, maar alles te verliezen.

EDIT: @Kennie, volgens mij woon ik vooral gratis bij jou in je hoofd. Normale bijdrage van mij, kutpost van jou eronder. Gelukkig is er woonruimte zat bij jou in je bovenkamer, want veel andere zaken kom ik er niet tegen.
    07-06-2024 14:28
    Als we de lijn van wat je allemaal neerpent over hem doortrekken dan zouden kinderen wel een goed ding voor je zijn. Dan kan je ook afgeven dat hij alles fout doet als vader, als hij valt is hij een klootzak die niets inzit met zijn kinderen, als hij niet valt is hij niet gedreven genoeg meer om een toprenner te zijn en dat komt dan door zijn kinderen. Ik ben vrij zeker dat je dat onderwerp ook tot in de treure gaat uitmelken, want hij woont toch echt wel gratis in je hoofd (samen met wat andere stomme belgen) want over landgenoten ben je meestal wel erg stilletjes en je duikt bij alles over Evenepoel, SQS, PL, toch wel massaal op...
07-06-2024 10:31
In dat kader begrijp toch ook Dumoulin wel. Hoe leuk is dat beroep eigenlijk?
07-06-2024 11:58
Ik reageer nauwelijks, maar 15 artikelen over 1 valpartij?
    07-06-2024 12:03
    Thanks voor je bijdrage man. Kun je straks op alle voetbalsites ook protestberichten plaatsen als er meer dan 1 artikel wordt geplaatst over een wedstrijd van Oranje? Ook een groot probleem dat we moeten bestrijden.
07-06-2024 12:53
Massaal artikelen plaatsen over massale valpartijen. Wielerflits wil meer artikelen over de massale tuimelperte van gisteren dan het aantal slachtoffers van de massale tuimelperte? Renners breken botten, deze site breekt records met artikeltjes erover. Zal het ze lukken het record te breken? Ik wens ze succes, in het Engels "break a leg!!"
07-06-2024 12:58
"Als hij maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien halfdood", zong Boudewijn. Dus werd hij wielrenner. En toen......? Alles heeft twee kanten, mensen! Zelfs een bal. Want die heeft ook een binnen- en een buitenkant.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine