Remco Evenepoel grijpt de macht in tijdrit Dauphiné, Vingegaard deelt tik uit aan Pogacar
De eerste grote tijdritstrijd tussen de ‘Grote Drie’ van het seizoen, heeft Remco Evenepoel als winnaar én de nieuwe leider opgeleverd in het Critérium du Dauphiné. De Belgische wereldkampioen troefde Jonas Vingegaard af, die op zijn beurt heel wat tijd aan zijn rechtstreekse concurrent Tadej Pogacar kon aansmeren.
Interessant dagje in de Dauphiné, vanmiddag. Hoe de grote favorieten zich in een explosieve finale verhouden, mochten we in de openingsetappe – waar Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Mathieu van der Poel en Remco Evenepoel een strijd man tegen man uitvochten – al vaststellen. Maar ook een tocht tegen de klok kan interessante inzichten met het oog op de Tour de France opleveren.
Zeker omdat het over ruim 17 kilometer ging. De tijdrit voerde voor het grootste deel over vlakke wegen, maar halverwege zat wel een behoorlijk steile puist. Ook de tegenwind op de lange, rechte stukken zou een grote rol spelen.
Iets na de klok van 14 uur mocht Domen Novak de debatten op gang trappen. Maar het waren Søren Waerenskjold, Tobias Foss, Rémi Cavagna en niet in het minst een ijzersterke Matteo Jorgenson – de tweede kopman bij Team Visma | Lease a Bike en winnaar van Parijs-Nice – die één voor één op de hotseat mochten plaatsnemen in de beginfase. De Amerikaan zag zo vanop de eerste rij hoe de andere kanonnen voor de eindzege hun rit tegen de klok afwerkten – en genoot daar zichtbaar van.

Vingegaard maakte indruk onderweg – foto: Cor Vos
Remco Evenepoel was de eerste van de zogenaamde ‘Grote Drie’ die aan het eerste tussenpunt zou voorbijkomen. Wie dacht dat Matteo Jorgenson een goede maatstaf zou zijn, kwam bedrogen uit. Wereldkampioen Evenepoel deed op zijn beurt nog eens een halve minuut van de tijd van de Amerikaan af. De Belg was de topfavoriet voor de tijdrit en zette op die manier meteen iedereen op scherp.
Net geen minuut later werd duidelijk dat ook Jonas Vingegaard niet verkeerd bezig was. De Deense tweevoudige Tourwinnaar dook ook onder de tijd van zijn Amerikaanse ploegmaat, maar moest wel 11 seconden op Evenepoel toegeven. De Belg bleef intussen maar renners opslokken die voor hem waren gestart.
Moest dan nog afklokken: de Tour-topfavoriet Tadej Pogacar. En bij hem duurde het opvallend lang vooraleer hij aan het eerste tussenpunt na tien kilometer tijdrijden zou passeren. Uiteindelijk zou de Sloveen een halve minuut langer dan Evenepoel over die eerste kilometers doen. Maar vooral: Pogacar deed het zo ook een dikke twintig seconden minder goed dan Vingegaard. Dat was een eerste tik die kon tellen.
Die waardeverhoudingen werden uiteindelijk ook aan de streep doorgetrokken. Evenepoel leek in de slotfase zelfs nog een beetje te versnellen, waardoor hij aan de aankomst kwam in een indrukwekkende eindtijd van 20 minuten en 50 seconden – goed voor een gemiddelde van net iets meer dan vijftig kilometer per uur. Aangezien hij 37 seconden sneller was dan Matteo Jorgenson, was het voor iedereen alvast duidelijk dat Evenepoel daarmee de dagzege voor het grijpen had.

Is Pogacar de grote verliezer van de dag? – foto: Cor Vos
Ook bij Vingegaard nam het verval een beetje toe. De Deen kwam aan de aankomst op twintig seconden van een beresterke Evenepoel over de aankomst. En Pogacar? Die kreeg een serieuze tik te verwerken en strandde op 48 seconden. Ofwel méér dan een halve minuut van zijn Deense opponent. Na weken van verbale strijd in interviews en persconferenties, werden de échte waardeverhoudingen zo duidelijk.
Evenepoel nam ook voldoende tijd op de renners die nog voor hem stonden in het klassement, zoals gele trui Ivan Romeo en Florian Lipowitz. Zo mag hij morgen in etappe vijf in de leiderstrui van start.
Pogacar op 48 seconden
Dat is niet meer (of méér zoals in dit artikel) maar minder dan een halve minuut.
Ook knap dat dit artikel 7 minuten voor Romeo zelfs aan de finish kwam maar dat er toch al werd geschreven dat hij zijn gele trui niet ging houden. Was het zo belangrijk om dit zo vroeg mogelijk te posten?
Wat een klasbak. Het voelt alsof dit de mooiste Tour in jaren gaat worden...
Vingegaard zeer goede tijdrit, jammer van dat schakelprobleem, dat kost hem toch nog een paar seconden.
Pogacar niet goed zijn team niet goed, die hebben nog veel werk te doen.
Lenny Martinez ook niet abnormaal veel verloren. Lipowitz kan er een mooie Dauphiné van maken.
Mooi verwoord. Het lange Franse wachten… met Bardet die hier symbolisch stopt.
Ook Van der Poel een hele knappe tijdrit met een 6de plaats en met deze klassering pakt hij toch nog wat extra punten voor zijn groene trui.
Heb je t gezien Pat McQuaid?
(Correcte spelling van mijn naam wordt wel zeer gewaardeerd. )
(Naam wordt verbeterd)
On topic, top tijdrit van Evenepoel, zoals verwacht, Vingegaard deelt tikkie uit aan Pogacar en ook Jorgenson zeer sterk.
Benieuwd naar de bergen van Evenepoel, heeft eigenlijk nog niet echt aangetoond dat hij zijn rivalen echt bergop kan volgen.
Edit, benieuwd naar Pogacar morgen, als hij een slechte dag heeft knalt hij de dag er na er meestal vol in.
verliezen op slechts 17 km is behoorlijk veel.
Jorgenson als 3de reed ook nog een zeer knappe tijd en Mathieu op een 6de plek,
is de renner die niet gekend staat om hierin uit te blinken en is
wellicht de énige renner uit de top 10, die haast nooit op het tijdrijden traint.
Dan wordt er gewoon gelijk alles of niets gespeeld.
Gasten als Pogacar en ook Vingegaard spelen dan gewoon alles of niks.
Al denk ik wel dat, indien Pogacar voelt dat hij Vingegaard niet aankan, dat hij dan wel liever Evenepoel ziet winnen dan Vingegaard.
https://www.hln.be/wielrennen/we-hebben-de-tekenaar-carte-blanche-gegeven-het-verhaal-achter-de-futuristische-tijdrithelmen-van-visma-lease-a-bike~a09c9d4c/
Quote:
De Belgische hoogleraar Bert Blocken, die tot vorig jaar aan de Technische Universiteit Eindhoven de windtunnel bemande, heeft wel een idee: “Ik schat de winst op 3 tot 5 seconden per tien kilometer. Dat is erg veel”, zegt Blocken die benadrukt dat hij met het nieuwe ontwerp niets meer te maken had. Zegt Paul Martens: “Ik durf te stellen dat het voordeel nog groter is.”
Dit zal dan op het vlakke zijn. 5 sec. op 10 km bij 50 km/h is dan 0.7% tijdswinst.
Op de 14 km vlak/afdaling van vandaag zou dat 7 seconden zijn.
Het valt af te wachten hoe groot het effect gaat zijn op zijn klimvermogen, maar het gewichtsverlies heeft vooralsnog geen gevolgen voor zijn tijdrit, wat nu duidelijk is geworden en wat we nog niet wisten.