Remco Evenepoel grijpt de macht in tijdrit Dauphiné, Vingegaard deelt tik uit aan Pogacar
woensdag 11 juni 2025 om 17:00

Remco Evenepoel grijpt de macht in tijdrit Dauphiné, Vingegaard deelt tik uit aan Pogacar

De eerste grote tijdritstrijd tussen de ‘Grote Drie’ van het seizoen, heeft Remco Evenepoel als winnaar én de nieuwe leider opgeleverd in het Critérium du Dauphiné. De Belgische wereldkampioen troefde Jonas Vingegaard af, die op zijn beurt heel wat tijd aan zijn rechtstreekse concurrent Tadej Pogacar kon aansmeren.

Interessant dagje in de Dauphiné, vanmiddag. Hoe de grote favorieten zich in een explosieve finale verhouden, mochten we in de openingsetappe – waar Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Mathieu van der Poel en Remco Evenepoel een strijd man tegen man uitvochten – al vaststellen. Maar ook een tocht tegen de klok kan interessante inzichten met het oog op de Tour de France opleveren.

Zeker omdat het over ruim 17 kilometer ging. De tijdrit voerde voor het grootste deel over vlakke wegen, maar halverwege zat wel een behoorlijk steile puist. Ook de tegenwind op de lange, rechte stukken zou een grote rol spelen.

Iets na de klok van 14 uur mocht Domen Novak de debatten op gang trappen. Maar het waren Søren Waerenskjold, Tobias Foss, Rémi Cavagna en niet in het minst een ijzersterke Matteo Jorgenson – de tweede kopman bij Team Visma | Lease a Bike en winnaar van Parijs-Nice – die één voor één op de hotseat mochten plaatsnemen in de beginfase. De Amerikaan zag zo vanop de eerste rij hoe de andere kanonnen voor de eindzege hun rit tegen de klok afwerkten – en genoot daar zichtbaar van.

Vingegaard maakte indruk onderweg – foto: Cor Vos

Remco Evenepoel was de eerste van de zogenaamde ‘Grote Drie’ die aan het eerste tussenpunt zou voorbijkomen. Wie dacht dat Matteo Jorgenson een goede maatstaf zou zijn, kwam bedrogen uit. Wereldkampioen Evenepoel deed op zijn beurt nog eens een halve minuut van de tijd van de Amerikaan af. De Belg was de topfavoriet voor de tijdrit en zette op die manier meteen iedereen op scherp.

Net geen minuut later werd duidelijk dat ook Jonas Vingegaard niet verkeerd bezig was. De Deense tweevoudige Tourwinnaar dook ook onder de tijd van zijn Amerikaanse ploegmaat, maar moest wel 11 seconden op Evenepoel toegeven. De Belg bleef intussen maar renners opslokken die voor hem waren gestart.

Moest dan nog afklokken: de Tour-topfavoriet Tadej Pogacar. En bij hem duurde het opvallend lang vooraleer hij aan het eerste tussenpunt na tien kilometer tijdrijden zou passeren. Uiteindelijk zou de Sloveen een halve minuut langer dan Evenepoel over die eerste kilometers doen. Maar vooral: Pogacar deed het zo ook een dikke twintig seconden minder goed dan Vingegaard. Dat was een eerste tik die kon tellen.

Die waardeverhoudingen werden uiteindelijk ook aan de streep doorgetrokken. Evenepoel leek in de slotfase zelfs nog een beetje te versnellen, waardoor hij aan de aankomst kwam in een indrukwekkende eindtijd van 20 minuten en 50 seconden – goed voor een gemiddelde van net iets meer dan vijftig kilometer per uur. Aangezien hij 37 seconden sneller was dan Matteo Jorgenson, was het voor iedereen alvast duidelijk dat Evenepoel daarmee de dagzege voor het grijpen had.

Is Pogacar de grote verliezer van de dag? – foto: Cor Vos

Ook bij Vingegaard nam het verval een beetje toe. De Deen kwam aan de aankomst op twintig seconden van een beresterke Evenepoel over de aankomst. En Pogacar? Die kreeg een serieuze tik te verwerken en strandde op 48 seconden. Ofwel méér dan een halve minuut van zijn Deense opponent. Na weken van verbale strijd in interviews en persconferenties, werden de échte waardeverhoudingen zo duidelijk.

Evenepoel nam ook voldoende tijd op de renners die nog voor hem stonden in het klassement, zoals gele trui Ivan Romeo en Florian Lipowitz. Zo mag hij morgen in etappe vijf in de leiderstrui van start.

RIDE Magazine
92 Reacties
11-06-2025 17:19
Schitterende Dauphiné zo met dit deelnemersveld. Evenepoel haalt uit met zijn specialiteit. VdP gewoon 6e hier, waar is die mee bezig?
    11-06-2025 17:22
    Koershardheid opdoen. Lukt prima naar het zich laat aanzien.
    11-06-2025 17:25
    Die heeft iedereen op een verkeerd been gezet met zijn MTB en gaat gewoon voor die top 10 in de Tour!
    11-06-2025 17:57
    Twintig minuten knallen, dat kan MVDP als de beste. Is ook niet zo lang dat het saai wordt, Mathieu is een speelse, vrolijke fietser.
    11-06-2025 18:14
    En puntjes scoren voor de groene trui.
    11-06-2025 18:22
    Echt niet de eerste deftige tijdrit van Matje hoor, die kan dat prima als hij zich er toe zet.
    11-06-2025 21:26
    Trainingsritje
11-06-2025 17:50
Maar wat is die Vingegaard met dat magere lijfje weer hard aan het rijden zeg!!!
11-06-2025 17:11
Vingegaard op 20 seconden
Pogacar op 48 seconden
Dat is niet meer (of méér zoals in dit artikel) maar minder dan een halve minuut.

Ook knap dat dit artikel 7 minuten voor Romeo zelfs aan de finish kwam maar dat er toch al werd geschreven dat hij zijn gele trui niet ging houden. Was het zo belangrijk om dit zo vroeg mogelijk te posten?
    11-06-2025 17:14
    Waarom wachten als dat al duidelijk was dat Romeo z’n gele trui verloor ??
    11-06-2025 17:17
    Omdat het uiteindelijk maar 9 seconden scheelde. Met Lipowitz (die ook nog niet binnen was) zelfs nog minder
11-06-2025 17:40
Mooie tijdrit van Mathieu gezien zijn inspanning van gisteren!
11-06-2025 17:34
schitterende tijdrit, zal het voorspel voor de Tour alleen maar verder aanwakkeren. Vingegaard en Jorgenson zeer goed, maar Evenepoel is in de tijdrit onomstreden de beste van de wereld.

Wat een klasbak. Het voelt alsof dit de mooiste Tour in jaren gaat worden...
11-06-2025 17:13
Evenepoel doet wat die moet doen in de tijdrit, toch interessant om te zien hoe dicht hij in de bergen bij de grote twee zit.
Vingegaard zeer goede tijdrit, jammer van dat schakelprobleem, dat kost hem toch nog een paar seconden.
Pogacar niet goed zijn team niet goed, die hebben nog veel werk te doen.
    11-06-2025 17:39
    Hij wist te zeggen dat er geen schakelprobleem was maar dat hij gewoon zocht naar een grotere versnelling (die er niet was) op een bepaald stukje
11-06-2025 17:37
Paul Seixas als 18 jarige mooi tiende.
Lenny Martinez ook niet abnormaal veel verloren. Lipowitz kan er een mooie Dauphiné van maken.
    11-06-2025 18:14
    Inderdaad wellicht het meest opvallende feit van de dag, een junior wereldkampioen die tussen de grote jongens eindigt. Ik ben alleszins benieuwd naar zijn evolutie, maar wat geldt in België (de erfenis van Merckx), geldt zeker ook voor Frankrijk met de zware erfenis van Hinault. Hopelijk schermen ze de jongen er wat voor af.
    11-06-2025 18:41
    @djerkson
    Mooi verwoord. Het lange Franse wachten… met Bardet die hier symbolisch stopt.
    11-06-2025 21:06
    In die zin goed dat ze Kooij hebben gehaald om een jaar of 3 speerpunt te zijn vooraleer ze alle ballen op Seixas gooien
11-06-2025 17:11
Evenepoel duidelijk nog eens de beste in de tijdrit, Vingegaard er niet ver achter en Pogacar de tegenvaller van de dag die nog flink tijdritwerk aan de winkel heeft.
Ook Van der Poel een hele knappe tijdrit met een 6de plaats en met deze klassering pakt hij toch nog wat extra punten voor zijn groene trui.
Heb je t gezien Pat McQuaid?
    11-06-2025 17:24
    Nee, Pat Mcquaid heeft het niet gezien. Was niet nodig aangezien hij er verstand van heeft. Thieu doet hier goeie zaken. Ligt, voordat er echt geklommen wordt, nog op koers voor geel. Top!
    11-06-2025 17:31
    Haha, ja had je goed. Top!

    (Correcte spelling van mijn naam wordt wel zeer gewaardeerd. )
    11-06-2025 17:41
    Vergeet dé verassing van de dag niet! Eddie fr*cking Dunbar, die met z’n 40kg op dit parcours 8e wordt
    11-06-2025 17:42
    Sportief van je Pat!
    (Naam wordt verbeterd)
11-06-2025 17:18
Misschien wel handig dat je tekst goed is, Vingegaard op 20 seconden en Pogacar op 48, dat is niet meer dan een halve minuut.
On topic, top tijdrit van Evenepoel, zoals verwacht, Vingegaard deelt tikkie uit aan Pogacar en ook Jorgenson zeer sterk.
Benieuwd naar de bergen van Evenepoel, heeft eigenlijk nog niet echt aangetoond dat hij zijn rivalen echt bergop kan volgen.
Edit, benieuwd naar Pogacar morgen, als hij een slechte dag heeft knalt hij de dag er na er meestal vol in.
11-06-2025 17:09
Prachtige ITT zege van Remco, wat een mooie nr 1000 voor de ploeg! Benieuwd naar Pogacar zijn reactie na de koers, dit zag er toch echt niet goed uit. Vingegaard reed goed maar tegen deze Remco is op dit parcours niks te doen.
    11-06-2025 17:40
    Dat de pannenkoek voor Evenepoel is en de taart op het einde van de tdF voor hem, zoiets in de aard ;-) Zelfs pogacar moet het héél soms afleggen tegen de specialisten en ook heel soms eens pieken naar zijn hoofddoel van het jaar :-)
    11-06-2025 18:19
    Vingegaard krijgt ook nog een tikje uitgedeeld door Remco, want 20 sec
    verliezen op slechts 17 km is behoorlijk veel.

    Jorgenson als 3de reed ook nog een zeer knappe tijd en Mathieu op een 6de plek,
    is de renner die niet gekend staat om hierin uit te blinken en is
    wellicht de énige renner uit de top 10, die haast nooit op het tijdrijden traint.
11-06-2025 17:32
Al bij al niet slecht gereden voor een voetballer. Pogi op 48” rijden op 17 km. Je moet het toch maar doen hoor
11-06-2025 19:42
Als je dit ziet is het toch zo spijtig dat er in de tour geen echte tijdritten meer liggen zoals in de tijd van indurain armstrong of zelfs wiggins dumoulin. Dan is er een kans op een eindoverwinning
    11-06-2025 20:02
    Klopt helemaal, meer nog, mocht er zoals in de tijd van Hinault jaarlijks meer dan 100 km tegen de klok gereden worden in de Tour, verdeeld over 2 tijdritten, dan kunnen Pogi en Vinge wellicht gewoon inpakken.
    11-06-2025 20:13
    Ook dan is er geen kans omdat je geen afwachtende koers meer hebt.
    Dan wordt er gewoon gelijk alles of niets gespeeld.
    Gasten als Pogacar en ook Vingegaard spelen dan gewoon alles of niks.
    11-06-2025 20:14
    @Velosol Vergeten wie de allerbeste tijdrit ooit in een Tour de France reed 2 jaar terug?
    11-06-2025 22:24
    Indurain had meestal grotere verschillen volgens mij.
    11-06-2025 22:49
    Idd Meqadon! Deed de Indurain van de jaren 90 mee aan de laatste Tours dan stond ie wss niet eens op het podium. De TT kms zijn drastisch afgenomen de laatste 20 jaar waardoor een type Indurain nooit meer de Tour kan winnen. Gelukkig is Evenepoel een tijdrijder die ook enorm goed klimt en schat ik hem hoger in qua talent dan Indurain. Waren de tijdritten langer dan had ie het Pogacar en Vingegaard veel lastiger kunnen maken in de strijd om de Tourzege.
    12-06-2025 06:11
    @Sean Kelly. Neen hoor, hoe zou je nu zo een geweldige tijdrit kunnen vergeten. Alleen tja...hij deed dat 1 keer...in alle tours die hij al reed zaten er 10 tijdritten. Wat is uw punt precies?
11-06-2025 17:16
Ik had verwacht dat Evenepoel ongeveer 20 seconde zou pakken op de andere 2. Vingegaard heeft daar zeker aan voldaan en reed net als Evenepoel een goede tr. Pogacar viel mij toch wat tegen. Zoveel verliezen, is toch best wat. Echter kan dat uiteraard aan meerdere dingen liggen, dus ik trek er zeker geen conclusies uit.
11-06-2025 17:17
De messen waren wellicht al geslepen, maar Evenepoel is op de afspraak. De kleine voorsprong volstaat meer dan wellicht niet in het hooggebergte, ondanks het minder aantal kilo's. Knappe zege!
11-06-2025 17:53
Dat Evenepoel zou winnen, was toch wel te voorzien. Dat Vingegaard sneller rijdt dan Poga is de echte verrassing. Bij Evenepoel is het vooral de vraag af hij straks in de Tour in het hooggebergte de twee kemphanen kan volgen. Waarschijnlijk net niet als ze echt gaan knallen. En altijd het gevaar van een klassieke slechte dag.
11-06-2025 17:12
Er zijn nog zekerheden in de koers
11-06-2025 18:38
Dé specialist, schrijft iedereen, maar toch behaalt hij - in tegenstelling tot een Rohan Dennis bijvoorbeeld- nog niet eens een derde van zijn profoverwinningen tegen de klok: de teller staat op 19 tijdritzeges op een totaal van 62. Zijn veelzijdigheid wordt nog steeds onderschat.
    11-06-2025 19:41
    Klopt! In tegenstelling tot pure TT specialisten als een Ganna of Tarling is Evenepoel bijzonder veelzijdig. Dat maakt het eigenlijk straffer nog dat ie dan zoveel tijd pakt in de tijdrit op z’n grootste concurrenten, terwijl ie afgelopen winter amper op de tijdrit getraind had. Als ie ook in het hooggebergte een grote stap heeft gezet kan het nog een leuke Tour worden straks met niet de grote 2 maar misschien toch de grote 3 die ervoor strijden…
11-06-2025 17:09
Was dit nu nr. 1000 of niet?
    11-06-2025 17:10
    Neen. 998 of 999, afhankelijk van de officiële uitslag van UCI van san Sebastian 2007. SQS telt Paris-nice rit die Carlos Barredo won ook mee, maar die uitslag van hem is geschrapt wegens een dopingschorsing.
    11-06-2025 17:11
    Laat ze
    11-06-2025 17:13
    Nr 1003 zelfs volgens mijn telling!
    11-06-2025 17:54
    Evenepoel moest die 1000e pakken en daarom worden dopinggevallen ook meegeteld... Onbegrijpelijk en slecht voor het imago van de sport. Waarom wordt niet aan SQS gevraagd of Armstrong volgens hen ook nog zeven Tourzeges heeft?
    12-06-2025 05:56
    Niet zo lekker zeker, trappist met azijn ?
Liep Eurosport 5 minuten achter of heeft WF dit artikel al geplaatst voordat de laatste binnen waren?
    11-06-2025 17:25
    Doen ze toch heel vaak ? Als de winnaar al bekend is waarom dan wachten ?
11-06-2025 17:19
Yes !! Geweldige tijdrit dit !
11-06-2025 17:33
Heerlijk, als Belg kunnen we nu beginnen dromen over de Tour. Tijdritten dan toch, gebergte zal hij altijd tekort komen op de topklimmers. Geen schande om het te houden bij beste tijdrijder van dit decennium en wat leuke klassiekeroverwinningen en ereplaatsen erbij!
    11-06-2025 17:36
    In de bergen moet je hem ook nog niet afschrijven. In principe zijn daar Pogacar en Vingegaard beter, maar ja, we dachten ook dat niemand anders dan Roglic of Ayuso de voorbije Giro gingen winnen. Je weet nooit wat er gebeurt.
    11-06-2025 17:42
    Als Evenepoel iets verrassends wil gaan doen in de Tour, gaat hij toch een Del Toro-Carapaz situatie nodig hebben waarvan hij kan profiteren en het ligt niet meteen in het karakter van Pogacar en Vingegaard om zo te koersen.

    Al denk ik wel dat, indien Pogacar voelt dat hij Vingegaard niet aankan, dat hij dan wel liever Evenepoel ziet winnen dan Vingegaard.
11-06-2025 18:09
Iemand een idee hoeveel voordeel die lelijke Visma helm oplevert?
    11-06-2025 18:22
    Heel veel ergernis bij sommigen...
    11-06-2025 18:40
    Een artikel gevonden:

    https://www.hln.be/wielrennen/we-hebben-de-tekenaar-carte-blanche-gegeven-het-verhaal-achter-de-futuristische-tijdrithelmen-van-visma-lease-a-bike~a09c9d4c/

    Quote:
    De Belgische hoogleraar Bert Blocken, die tot vorig jaar aan de Technische Universiteit Eindhoven de windtunnel bemande, heeft wel een idee: “Ik schat de winst op 3 tot 5 seconden per tien kilometer. Dat is erg veel”, zegt Blocken die benadrukt dat hij met het nieuwe ontwerp niets meer te maken had. Zegt Paul Martens: “Ik durf te stellen dat het voordeel nog groter is.”

    Dit zal dan op het vlakke zijn. 5 sec. op 10 km bij 50 km/h is dan 0.7% tijdswinst.
    Op de 14 km vlak/afdaling van vandaag zou dat 7 seconden zijn.
11-06-2025 18:12
Leuk voor het zelfvertrouwen van Remco. Hij zal die eerste ITT in de Tour ook wel winnen. Maar later in de Tour staat er ook een klimtijdrit op het programma waar grote verschillen gemaakt kunnen worden en Remco niet zo heel veel aan zijn aero houding heeft.
    11-06-2025 18:22
    Het is niet dat ie slecht klimt, en gezien zn voorbereiding veel beter is verlopen dan vorig jaar en ie ook terug lichter staat wil ik het toch wel eens zien. Zou normaal spannender moeten zijn dan de laatste ITT vorig jaar in de Tour maar veel hangt af van wat de fysieke paraatheid nog is van de protagonisten zo ver in de Tour.
11-06-2025 17:09
knap. I stand corrected. snipperdagje voor Pogi
    11-06-2025 17:17
    Ha gewoon weggereden heet dit
    11-06-2025 17:28
    Gisteren schreef ik al dat Pogacar vermoeid oogt... TE veel gedaan wat mij betreft in t voorjaar... We gaan zien of hij topfit aan Le Tour verschijnt (ik betwijfel dit zeer)!
    11-06-2025 17:40
    Mocht Pogacar de Tour niet winnen dit jaar denk ik dat er volgend jaar redelijk gesneden gaat worden in het voorjaarsprogramma. Geen Vlaanderen en Roubaix dan.
    11-06-2025 17:49
    Perico, ik betwijfel dat. Wint die sprint in de eerste rit. Vermoeide renners winnen geen sprints.
    11-06-2025 17:50
    Gesneden zal er dan inderdaad wel, maar ik denk net wel Sanremo (Vlaanderen) en Roubaix aangezien die nog ontbreken. Erna 2 weken sneller in verlof door de Amstel & Luik te skippen
    11-06-2025 18:57
    Toepe, een fitte Pogacar laat het niet op een sprint aankomen. Maar de komende dagen gaan we zien of Pogi zich kan meten met Vingegaard en andere berggeiten; we gaan t zien!
11-06-2025 17:16
Zo dit geeft duidelijkheid , tour wordt leuk
    11-06-2025 17:21
    En wat is er dan duidelijk? Dat Evenepoel beter kan tijdrijden? Dat wist iedereen al namelijk. In de bergen en over 3 weken, daar zit nou juist het verschil in. Nu kunnen we nog niet zeggen of die verschillen kleiner zijn geworden toch? Pog-Ving staat nu 8-7 in onderlinge tr resultaten. Dus zoveel zegt dit nou ook weer niet toch?
    11-06-2025 17:38
    Evenepoel heeft veel meer gewerkt aan het klimmen (en is dan ook merkbaar magerder) en veel minder gefocust op de tijdrit.

    Het valt af te wachten hoe groot het effect gaat zijn op zijn klimvermogen, maar het gewichtsverlies heeft vooralsnog geen gevolgen voor zijn tijdrit, wat nu duidelijk is geworden en wat we nog niet wisten.
    11-06-2025 17:45
    Gewichtsverlies? Volgens mij verliest ie elk jaar 3 kg. Blijft weinig meer over.
    11-06-2025 18:16
    @Giovonazzi: da’s hetzelfde toch als Vingegaard? Die zie je ook niet meer lopen hoor…
    11-06-2025 21:45
    Van Vingegaard lees ik niet elk jaar dat hij gewicht verloren is

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine