Remco Evenepoel krijgt nog zwaarder verdict na aanvullende onderzoeken in ziekenhuis
woensdag 4 december 2024 om 08:02

Remco Evenepoel krijgt nog zwaarder verdict na aanvullende onderzoeken in ziekenhuis

Nog meer slecht nieuws voor Remco Evenepoel. De Belg heeft niet alleen meerdere breuken overgehouden aan zijn trainingsongeluk, maar kampt ook met kneuzingen aan beide longen en een luxatie van zijn sleutelbeen. Dat meldt zijn ploeg Soudal Quick-Step.

Het ongeval vond plaats in Oetingen, in de provincie Vlaams-Brabant. Evenepoel, die in zijn eentje aan het trainen was, botste daar op een openzwaaiende deur van een wagen van bpost. Hij werd daarna met een ziekenwagen afgevoerd naar het Erasmusziekenhuis in Anderlecht.

Eerder werd er nog gewag gemaakt van ‘slechts’ een sleutelbeenbreuk, maar de schade bij Evenepoel blijkt toch groter. In het ziekenhuis bleek dat de 24-jarige Belg breuken heeft opgelopen aan zijn rib, rechterschouderblad en rechterhand. Daarna werd Evenepoel overgebracht naar een ander ziekenhuis (in Herentals), waar hij nogmaals door de medische molen ging.

Immobilisatieperiode
“Onderzoeken hebben ook kneuzingen aan beide longen en een luxatie van het sleutelbeen aangetoond”, laat Soudal Quick-Step na aanvullende onderzoeken weten in een nieuw perscommuniqué. “Deze blessures komen bovenop de drie eerder vastgestelde breuken.”

“Zijn sleutelbeen zal dinsdagavond geopereerd worden. Dit zou – als de operatie succesvol verloopt – Remco in staat moeten stellen om woensdag het ziekenhuis te verlaten. Daarna zal een immobilisatieperiode (een periode van platte rust, red.) van twee weken nodig zijn, waarna een plan kan worden gemaakt voor zijn terugkeer naar de training.”

RIDE Magazine
15 Reacties
04-12-2024 09:13
Heftig hoor. Ik hoop op een spoedig herstel. En nog even over de term 'luxatie' (bron OLVG Amsterdam):

Luxatie betekent: uit de kom. Bij een SC-luxatie gaat het sleutelbeen (clavicula) uit de kom van het borstbeen (sternum). Meestal schiet het sleutelbeen naar voren uit de kom. Als het sleutelbeen naar achteren uit de kom schiet, kan dit belangrijke bloedvaten, de slokdarm of de luchtpijp beschadigen
    04-12-2024 09:49
    Een luxatie is ook een veel vervelendere blessue dan een sleutelbeenbreuk. Zeker wanneer de ligamenten geraakt zijn, kan je daar nog heel lang last van ondervinden.
04-12-2024 11:35
Je kan het wel op gedrag medeweggebruikers gooien maar merendeel van de trainingsongelukken renners is toch vaak eenzijdig, tegen stilstaande auto’s aanrijden, tegen openstaande autodeur, wegmarkeringen, verkeersborden, bochten niet halen, daar waar de medeweggebruiker wel fout zit is het vaak omdat deze de snelheid van een renner onderschatten en daardoor de inschattingsfout maken dat ze nog kunnen uitstappen of afslaan, je moet dus als renner ( en eBiker) er op anticiperen dat ze jou snelheid niet ‘zien’ en je sneller dichtbij bent dan wat ze gewend zijn van fietsers.
04-12-2024 09:02
Hoe moeten of kunnen renners nog trainen tegenwoordig? Het gaat er bijna heen dat een safety car nodig is bij de trainingen. Zo vaak lees je over dit soort ongelukken.
    04-12-2024 09:04
    Elk 10e artikel reageer ik nog eens per onderwerp.

    Ik denk dat je dit toch relatief moet zien ten opzichte van het aantal kilometers die deze lui afleggen. Misschien is het juist wel enorm bijzonder dat het zo wéinig gebeurt, in acht genomen hoe atypisch trainende profrenners zich in het reguliere verkeer begeven.
    04-12-2024 09:41
    Rv. Eens hoor. Op een ritje van 60km kom ik gemiddeld 2 a 3x in een onveilige situatie door medeweggebruikers die niet opletten of regels negeren. En dan ligt mijn snelheid niet bepaald hoog.
    Het is een soort russische roulette.

    Het moet een flink klapper zijn geweest. Dat is het al snel tegen een stilstaand object…
    04-12-2024 10:09
    @Fast Freddy: Dat heb ik in mijn dagelijkse woon-werkverkeer al (ik fiets naar mijn werk). Het is constant anticiperen op automobilisten die denken dat de weg van hen is.
    04-12-2024 10:12
    @Gr.R

    Als ik in de ochtend naar mijn werk fiets, heb ik koptelefoon op met muziek. Altijd lekker rustig zo ontzettend vroeg.
    Als ik naar huis fiets, echt geen muziek meer, moet teveel aandacht erbij houden om ongelukken te voorkomen.
    04-12-2024 10:41
    "Op een ritje van 60km kom ik gemiddeld 2 a 3x in een onveilige situatie door medeweggebruikers die niet opletten of regels negeren."

    Maar hoe zit het andersom? Ik moet de eerste wielrenner nog tegenkomen die zich aan de maximum snelheid houdt in een 30 km/u zone... Het probleem is natuurlijk dat trainen en deelnemen aan het verkeer niet binnen dezelfde mindset vallen.
    04-12-2024 16:10
    Nou Panache hier heb je alvast 1...
    04-12-2024 17:18
    @Panache officieel geldt de maximumsnelheid enkel voor gemotoriseerd verkeer.
    Wij hanteren als toerfiets vereniging een maximumsnelheid van 25-30 km/uur binnen de bebouwde kom.
04-12-2024 10:08
De timing van het ongeval is nog eens extra vervelend voor Evenepoel. Hij komt al uit een rustperiode. Toen hij in Baskenland viel, had hij al een hele basis gelegd. LBL was dichtbij en dat was een piekmoment. Dus de conditie waarop hij toen de klap opving was een stuk beter. Nu kwam hij uit het offseason. Zal zeker een rol gaan spelen.
04-12-2024 11:59
Ik train nu ook in Calpe. Ongelooflijk hoe snel de profs rijden, ook in bebouwde kom. Eigenlijk niet vreemd dat je met deze snelheid, ik las 50 km, enorme risico's neemt.
Ook wegafwaarts fietsen ze hard terwijl de weg nog vochtig is van de dauw. Zag laatst WvA voorbij stuiven in Denia. Dat het zo vaak nog goed gaat verbaasd me dan weer.
04-12-2024 09:39
MAW
men gaat geheimzinnig doen hoe het et hem gaat. Of hij zijn doelen wel haalt.
Vrvolgens doet hij toch mee aan zijn eerste groete doel, wnat toch op tijd kunnen herstellen.
Rijdt een goede race, maar wordt tweede achter Pogi
04-12-2024 21:46
Remco Evenepoel breekt weer wat. “Vanmorgen bij het uitruimen van de vaatwasser ontglipte mij een kopje. Was potdorie nog het favoriete stuk servies van mijn overgrootmoeder ook!”

Reacties zijn gesloten.