Remco Evenepoel komt met schrik vrij: “Blij dat driekilometerregel bestaat”
foto: Cor Vos
dinsdag 6 september 2022 om 18:20

Remco Evenepoel komt met schrik vrij: “Blij dat driekilometerregel bestaat”

Het leek lang een dag zonder zorgen voor Remco Evenepoel, maar in de straten van Tomares was er toch tegenslag. Net toen zijn Primoz Roglic demarreerde, kreeg de rodetruidrager te kampen met materiaalpech. Omdat de Belg binnen de laatste drie kilometer lek reed, bleef het verschil beperkt. Roglic liep slechts acht seconden in, waardoor het verschil nu 1m26s is in het voordeel van Evenepoel.

“Ik zat niet in de beste positie”, blikt de jonge wolf van Quick-Step Alpha Vinyl terug op de hectische slotfase. “We hebben de aankomst gisteren verkend en ik wist dat het wat glad lag. Ik was in de laatste vijf kilometer wat angstig. Ik wilde op het steile stuk opschuiven, maar toen voelde ik dat ik achter lek had.”

“Ik ben blij dat de driekilometerregel bestaat, anders had ik vandaag veel tijd verloren. Toen hoorde ik dat Primoz gevallen was; ik hoop dat hij oké is en dat hij de wedstrijd kan vervolgen. We weten allemaal dat hij heel explosief is en dat een finale als deze hem heel goed ligt. Dat maakt het extra zuur voor hem. Je wil nooit dat iemand crasht, maar op deze manier zeker niet.”

“De rustdag was welkom”, vervolgt Evenepoel. “Ik voelde me vandaag veel beter dan afgelopen weekend. Ik merkte dat ik de rustdag nodig had om mijn stijve spieren na de val van vorige week te laten herstellen. Het ziet er goed uit voor de rest van de week.”

Evenepoel kijkt hoe het met zijn grootste concurrent gaat – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
82 Reacties
06-09-2022 18:26
Komaan jongens, zoiets fake je toch niet voor een tijdsverlies dat anders nooit meer dan die 8 seconden was geweest.
Leegloper vóór de 3km, dat wellicht wel.
    06-09-2022 19:07
    Dat denk ik ook. Met leegloper naar 3km rijden en dan stoppen
06-09-2022 18:31
Wat moet hij doen. Niet juichen op het podium. Het eerste wat hij zei is dat hij hoopt dat met Roglic alles ok is. Hij rijdt lek, natuurlijk heeft hij dat gefaket, want hij wil tijd verliezen. Nee hoor. Wees toch zo chagrijnig niet. Uiteindelijk kan hij er ook niet aan doen dat Roglic valt. Iedereen wil winnen met een eerlijke strijd.
06-09-2022 18:29
Wat een haters hier
    06-09-2022 18:31
    Haters? Geloof jij wel dan dat ie niet voor de 3km al lek was?
    06-09-2022 18:34
    maakt dat nu zoveel uit?

    het is zoeken naar dingen om Remco minder leuk te kunnen vinden

    hij reed lek, dat heeft hij niet gewild.

    06-09-2022 18:37
    Snap je zelf nier dat het iets uitmaakt stabanger?
    06-09-2022 18:42
    Maakt helemaal niets uit hoor. Dit gebeurt heel vaak tot men doorrijdt tot de laatste 3 km. Is slim gezien. Men zoekt hier gewoon een steen om mee te werpen
06-09-2022 18:52
Wat een grap... als je ziet welke gaten er vallen (die zeker en vast wél aangerekend worden) waarom zou hij dan het risico nemen om pech te faken ?

Laat de essentie vooral zijn dat - zonder die pech - REV uiteraard gewoon in de grote groep met oa Mas en de andere top-10 mannen zou zijn geëindigd.

Roglic doet een sublieme move, gevolgd door een dramatische move. Twee keer zijn eigen verdienste. De verhalen uit het peloton omtrent zijn stuurkunsten zullen niet verzonnen zijn...
06-09-2022 19:08
Grappig dat dit bijna dagelijkse kost is maar als het Evenepoel overkomt dat alle reglementen overboord moeten. Vanaf nu moeten ze wielrennen op een paard!
    06-09-2022 19:14
    Is het omgekeerd met een lekke Roglic en een vallende Evenepoel... Lol ik moet al lachen als ik aan de reacties dan denk. :D
06-09-2022 18:26
Natuurlijk rijdt hij met die lekke band door tot binnen de 3 km zone.
06-09-2022 18:28
Complottheorieën geactiveerd. :D
    06-09-2022 18:31
    Hahahaha ja genoeg! Buiten alle saaiheid van deze ronde kan men hier nog wel een pintje bij nemen en hoe wat wie waar afvragen
06-09-2022 19:05
Als je met een leegloper middenin een peloton op drift zit, is dat toch niet zonder gevaar.. Eén stuurbeweging en je ligt op je snuit.. Dus alle begrip dat Remco het risico niet genomen heeft..
    06-09-2022 20:33
    Met al die onnozele insinuaties... Rijden met een leegloper, dat gaat niet bergop. Je kan evenmin een bocht nemen zonder dat je schuiven gaat.

    Allemaal flauwekul van de geel/zwarten.
06-09-2022 18:39
Waarom in vredesnaam zou Remco dit faken? Oh ja, Roglic ging zeker nog drie minuten uitlopen.. lol
    06-09-2022 18:42
    Omdat ie het niet bij kan benen natuurlijk. Moet dat echt uitgelegd worden. Wat een niveau.l
    06-09-2022 18:48
    Ja Dion, graag een gefundeerde uitleg. Mag met afbeeldingen, video's en statistieken
    06-09-2022 19:01
    Omdat de banden niet plat zijn nadat hij afstapte wat prima kan worden verklaart.
    06-09-2022 19:03
    Tuurlijk het Jumboevangelie !!!!!
    06-09-2022 19:08
    @Quincy, heb jij al beelden/foto's zien passeren dan? Jouw nickname doet mij trouwens vermoeden dat je naar het verkeerde wiel hebt gekeken
06-09-2022 19:01
Stel, geen 3 km regel : dan verliest Evenepoel allicht 30" (want dan gaat hij uiteraard vol rijden tot aan de meet) doch Roglic quasi een minuut...
06-09-2022 18:58
Waarom zou hij dit moeten faken? Hij zou prima mee moeten kunnen met roglic. En als het echt faken is, dsn issie wel niet zo mega slecht dst ie morgen op de 1e heuvel lost.
    06-09-2022 19:00
    Inderdaad, als je bergop niet mee kan met Ackermann of Van Poppel, overleef je de komende dagen ook niet. Geen paniek, mensen.
06-09-2022 20:30
Met wat ik hier van verzuurde reacties allemaal heb gelezen, hoop ik dat Remco er deze week nog een dikke laag oplegt en iedereen nog eens naar huis rijdt. Surtout om die geel/zwarte bril een toontje lager te laten zingen...

Nee, laat het ons vooral sportief houden, vooral insinuaties vermijden en argumenteren met feiten. Vooralsnog kan men niemand beschuldigen alvorens er bewijs geleverd word.
06-09-2022 18:52
Ik erger me zo aan het gebruik van Wolfpack enz. door journalisten.
    06-09-2022 18:53
    Het leven is zoveel leuker als je je aan dat soort kleinigheden niet ergert, Klootje.
    06-09-2022 18:55
    Vast wel. Maar je verandert de aard van het beestje niet. Ik zal het WF vergeven, onder het mom van zoektocht synoniemen.
    06-09-2022 18:58
    Inderdaad, wat variëren leest vlotter. Zelfs al moet je dan eens een term gebruiken die je in een dagdagelijks gesprek niet met uitgestreken gezicht uit je strot zou krijgen. :)
06-09-2022 18:21
Als ze de regel van Flipje bij ronde Baskenland toepassen is Mas de nieuwe leider
06-09-2022 18:47
Evenewappies, leggen we deze term al vast? :D
06-09-2022 18:49
Don’t hate the player, hate the game
06-09-2022 18:57
Ga me enorm storen aan José de cauwer. Wat een ergerlijk commentaar.
    06-09-2022 20:15
    Nee, Michel. Je mag niet terugkomen.
06-09-2022 18:59
De 3km regel geldt altijd en overal met uitzondering van tijdritten en aankomsten bergop. Dat laatste was hier zeker niet het geval.
En dan zou ook Roglic veel tijd verliezen.
Denk dat gerechtigheid geschiedt is en dat het niet mag uitmaken of je nu in een JVS trui of andere rondrijdt.
06-09-2022 19:15
Iedereen dat hier zit te zeggen fake kunnen ook evengoed zeggen dat de aanval er kwam na te horen lek oke beelden Valen anders maar zo iets gaat snel rond in peloton jammer voor alle twee en hopen op verdere eerlijke strijd en altijd die kritiek
06-09-2022 19:16
Drie km regel is zelfs veel te weinig. Moet materiaalpech dan beslissend zijn op vier km ? Net of je dan wel nog kans hebt om terug te komen. Men mag er al gelijk een 30 km regel van maken. Die regel is er gekomen omdat men in een peloton ook nog eens valt in de spurt en dat er daardoor oponthoud is. Deze regel is er alleszins niet gekomen om Roglic ter wille te zijn. Niemand anders houdt hem op, dat doet hij zelf wel. Een zeer gevaarlijke move trouwens. En als 'cadeautje' krijgt hij acht seconden extra ondanks hij vijf minuten na de rest binnenkomt. Ik vreesde zelfs nog even dat de jury nog met een zeer creatieve oplossing ging komen, Mas weet je wel !? QS had in dat geval wel alles ingepakt en dat risico zal men ook niet hebben willen nemen. Soit, de vuelta lijkt voorbij nu wat betreft het eindklassement, maar in feite is het dat wel nooit als je ziet hoe snel er iets kan gebeuren.
    06-09-2022 20:03
    Ik denk zelfs dat renners na een valpartij op elke willekeurige plek in een elke wedstrijd geneutraliseerd terug zouden moeten kunnen worden gebracht door de organisatie zelf. Waarom zou zoiets als een valpartij of mechanische pech het wedstrijdverloop moeten bepalen? Je wilt toch gewoon dat de beste wint, en niet de gelukkigste?
06-09-2022 18:59
Alleen maar verliezers. Roglic is wel gezien. Die stapt niet meer op of gaat anders sowieso de tol betalen. REV wint de Vuelta maar wel dankzij vandaag. Roglic valt zelf natuurlijk maar REV krijgt die slechts 8s wel een beetje cadeau. Voor de kijker is het nu ook wel klaar. Of Mas moet iets doldwaas gaan proberen. Zonde.
    06-09-2022 19:32
    Dat is geen cadeau hoor. Dat is een regelement dat al heel erg lang bestaat. Informeer je anders eerst even, dat helpt.
    06-09-2022 20:31
    Nee REV wint de Vuelta omdat hij ruim voorstaat na "meer" dan 2 weken koers... Niet omdat Rogla vandaag valt...
06-09-2022 18:59
Dus een lekke band staat gelijk aan valpartij? Wat betreft de 3k regel. Wist ik niet.
    06-09-2022 19:07
    Pech in het algemeen. Kan ook spaakbreuk of whatever zijn
    06-09-2022 19:58
    Stuurlint gescheurd
06-09-2022 19:03
Wat als we de 3km eens alleen zouden invoeren voor valpartijen?
    06-09-2022 19:09
    Ja tuurlijk dat komt jou waarschijnlijk goed uit omdat je Remco wil zien verliezen en het in Roglic zijn voordeel is.
    06-09-2022 20:07
    Selmar, via de KNWU of de KBWB kan je je kandidatuur stellen voor de verkiezing tot voorzitter of directiecomitee van de UCI. Met een lange arm en veel steun (geld) wordt je dan verkozen en kan je mee de regels opmaken en wijzigen. Uw probleem daarmee opgelost ?
    07-09-2022 06:45
    @Keukentafel, ehm nee, want dat gaat niet met terugwerkende kracht. Naar mijn mening is het nooit eerlijk vast te stellen wanneer iemand pech krijgt itt een valpartij. Verder is pech de schuld van de renner en zijn/haar materiaal, dus dat mag je wat mij betreft best afstraffen. Een valpartij is juist vaak de schuld van een collega.
06-09-2022 20:28
Was Roglic niet gevallen, dan was niemand dit gaan denken, wedden!!! Dan was het gewoon Roglic pakt mooi 8 sec. op Remco die lek stond.
06-09-2022 20:34
Ik ben vurig tegenstander van de 3 k regel en absoluut voorstander van het zuiver tijd opnemen, op basis van transponders. Maar deze koers is niet als zodanig ontworpen en vantevoren was dit er zo een. Evenepoel mag dan gewoon gebruik maken met doorrijden op een tamme leegloper tot in dit ‘dode element’ (wat met afstand de meest plausibele verlaring is voor zijn optreden)

En Roglic had hier zonder meer een dikke 20 sec (want daar ging hij wel heen) verdiend hebben. Wat een jammerlijke crash maar eigenlijk is het sinds op de Zijpendaalse weg 2016 van dat geweest met hem. Sterk en dapper maar ook klunzig en gebutst. Het hoort bij hem en maakt hem ongewild een nog kleurrijker coureur.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine