Remco Evenepoel is naar verluidt ‘boos op zichzelf’ na zijn prestatie in Dauphiné
foto: Cor Vos
zaterdag 21 juni 2025 om 11:04

Remco Evenepoel is naar verluidt ‘boos op zichzelf’ na zijn prestatie in Dauphiné

Remco Evenepoel zou allesbehalve tevreden zijn na zijn prestatie in het Criterium du Dauphiné. Dirk De Wolf, de ex-renner die goede banden heeft met de familie Evenepoel, vertelde in gesprek met Het Nieuwsblad dat de Belg ‘koleirig’ (Vlaams voor boos, pissig) op hoogtestage zit. “In de eerste plaats op zichzelf”, aldus De Wolf.

In een dubbelinterview met Johan Museeuw vertelt De Wolf meer over wat hij gehoord heeft: “Ik heb al een keer met vader Evenepoel gebeld. Remco zit in Tignes. Koleirig blijkbaar. In de eerste plaats op zichzelf. Het moet beter. De ploeg was in de Dauphiné wel niet goed: veertig man voorop en niemand meer mee. Remco die zelf ijs moet halen. In de Tour moet dat beter.”

Museeuw countert door te zeggen ‘dat dat niet meer beter wordt in de Tour’, maar De Wolf is iets positiever. “Ilan Van Wilder komt er wel bij. In Paret-Peintre geloof ik niet. Er scheelt iets als een Fransman niet goed is in de Dauphiné. Vorig jaar hoorde ik over Landa: ‘Hij zat er, maar hij moest niks doen.’ Dat is het hem net natuurlijk: hij zát er. Als je uw maat ziet, ben je al geholpen.”

“Mocht ik Remco zijn, ik zou mijn gat aan het klassement vegen. Sorry, maar koersen zoals Simon Yates in de Giro – wachten, wachten, wachten – dat kan Remco niet. Hij moet aanvallen.” De Wolf en Museeuw zijn het vervolgens eens dat Evenepoel moet proberen een rit te winnen. “En zo geel te pakken na de tijdrit. Als je onderweg aanvalt, moet de rest sowieso ook mee. Als je goed genoeg bent, komt dat klassement vanzelf.”

RIDE Magazine
34 Reacties
21-06-2025 11:25
Was pas de eerste koers voor Paret-Peintre in 2,5 maand, nadat hij zijn staartbeen had gebroken in Catalonië dus was pas raar geweest als hij de Dauphiné aan flarden had gereden. Heeft nog bijna een maand de tijd vooraleer hij aan de bak moet in de bergritten, dus dat komt wel goed. Denk zelfs dat VPP vaker laatste man zal kunnen zijn dan Van Wilder eigenlijk.
    21-06-2025 11:41
    Hij is op exact hetzelfde moment weer terug in koers gekomen als Pogacar en Vingegaard heeft nog langer geen koers gereden. Kulreden dus. Maar de zalvende teksten blijven maar komen..
    Ik denk dat hij zijn handen mag dichtknijpen met een 3de plaats in Parijs + een tijdritzege. Maar ik weet bijna zeker dat hij heel ver bij een Tourzege wegblijft.
    21-06-2025 12:34
    Volgens mij heb je door je blinde razernij niet eens door dat mijn reactie over Paret-Peintre en niet over Evenepoel ging, gezien je referentie naar een 3de plaats, maar toch maar even inhoudelijk reageren, voor het geval je het toch juist gelezen had:

    Het gaat niet over wanneer hij terug in koers kwam, maar over hoe lang hij uit koers was... VPP is uitgevallen op 27 maart, terwijl Pogi sinds die tijd nog 5 klassiekers/monumenten (in topvorm) heeft betwist. Ook Vingegaard is een heel ander verhaal, want die viel weliswaar ook uit, op 14 maart, maar die zat al op 20 maart weer op de fiets. Die heeft zelfs zijn Tourvoorbereiding gewoon kunnen doen zoals ze voor het seizoen al was uitgetekend, met windtunneltesten en hoogtestage kleine 2 maand terug. Die reed dus, zoals gepland, geen wedstrijden gedurende die hele periode. Dat is wel een heel verschil met Paret-Peintre, die eigenlijk de Giro had moeten rijden. Die kon een maand na Vingegaard pas zijn eerste (kortere) hoogtestage afwerken.

    De situatie van VPP valt dus totaal niet te vergelijken met die van Pogacar of Vingegaard. Sowieso is het ridicuul om een klimknecht te vergelijken met Vingegaard en Pogacar, dat zijn totaal geen waardemeters, want zelfs op halve kracht steken die op klimvlak ver boven de rest uit, dus het zegt eigenlijk weinig tot niets dat die in de Dauphiné op 1 en 2 zijn geëindigd, want zolang ze rechtblijven hadden ze dat altijd wel gedaan.

    Dat gezegd hebbende, en tot spijt van de vele toetsenbordhelden en trollen hier, denk ik dat er amper tot niemand te vinden is die teleurgesteld zal zijn als Evenepoel 'maar' derde wordt na Pogacar en Vingegaard, niet zijn supporters, niet de Belgische media, niet de Vlaamse commentatoren, niet zijn ploeg en niet Remco zelf. Integendeel zelfs, voor zover ik heb kunnen lezen en horen, zouden ze het allemaal fantastisch vinden als hij het podium kan halen naast de 2 beste ronderenners van het moment. Ze zouden het al ontzettend straf vinden als hij de tijdskloof die er vorig jaar nog was wat zou kunnen verkleinen, en ze zouden er al helemaal blind voor tekenen mocht hij de tijdrit winnen ook.
    21-06-2025 13:16
    "...denk ik dat er amper tot niemand te vinden is die teleurgesteld zal zijn als Evenepoel 'maar' derde wordt na Pogacar en Vingegaard, niet zijn supporters, niet de Belgische media, niet de Vlaamse commentatoren, niet zijn ploeg en niet Remco zelf."

    De realistische volgers zullen daar niet teleurgesteld in zijn, ben ik met je eens. Maar Remco zelf, getuige de quote "Remco zit in Tignes. Koleirig blijkbaar. In de eerste plaats op zichzelf" had blijkbaar gedacht de strijd aan te kunnen gaan en verwerkt deze reality check op hoogte. Een renner als Evenepoel die, alles of niets, voor niets minder gaat dan winst, is het wel degelijk een teleurstelling wanneer er een tweede p3 uitrolt. Het zou mij niet verwonderen als bij wat tegenslag de doelpalen snel verzet worden richting de Vuelta, om daar wel echt voor winst deel te nemen.
    21-06-2025 13:42
    Dirk De Wolf vertelt altijd alles nogal kleurrijk, dus denk dat dat 'koleirig' nogal zal meevallen. Teleurgesteld is een ander verhaal, daar ben ik van overtuigd. Denk dat hij op z'n minst had verwacht om 'best of the rest' te zijn al in de Dauphiné, op een kleinere kloof dan nu het geval was, en met meer steun van z'n ploegmaats.

    Wat betreft de Vuelta lijkt me dat niet meteen een oplossing, want gingen de twee aliens daar ook niet naartoe dit jaar?
21-06-2025 11:20
Een koleirige rem is vaak een goede rem, dus ik verwacht hem beter in de tour. Punt blijft het zwakke team, daar gaat v. Wilder weinig aan veranderen. Eerst maar even in het geel proberen te komen in Caen, dat zou echt prachtig zijn, vandaar uit zien we wel verder.
    21-06-2025 14:32
    Remco wordt almaar beter. Dag in dag uit.
    Nog een dag of twee en hij is de grootste van de huidige Grote Drie.
    En wat de Grootste aller tijden betreft: vorige week stak hij Hinault voorbij; deze week, Merckx.
    En de Tour is nog niet begonnen!
    22-06-2025 10:26
    midi, wordt jij niet héél moe van altijd datzelfde anti-Evenepoelvuurtje proberen op te poken?
21-06-2025 11:24
Heel veel afleiding wederom over zijn teamgenoten die niet goed genoeg zouden zijn. Dat speelt pas een rol als de kopman zelf de benen heeft om de Tour te winnen. Echter: er is dit seizoen helemaal niets dat er op wijst dat Evenepoel de Tour zou kunnen winnen. Realistisch gezien kan het team succesvol zijn met de beste sprinter van dit seizoen (Merlier) en Evenepoel die de tijdrit op dag 5 wint (met even geel) en dan spreek je gewoon over een geslaagde Tour. Alles wat daar nog bijkomt is een mooie bonus. Dat de huidige situatie aan hem vreet is begrijpelijk. Vorig seizoen had je nog de Olympische Spelen om te oogsten, maar dit jaar zal het extreem moeilijk worden om nog een grote prijs binnen te slepen (Tour, Vuelta, WK, Lombardije). Zeker met contractonderhandelingen in aantocht is het wat schamel, hoe begrijpelijk ook na afgelopen winter. Het leven van een topsporter is keihard.
    21-06-2025 11:34
    Tot enkele jaren terug zou ik volmondig akkoord zijn gegaan, dan was het gewoon een kwestie geweest van je in het wiel te nestelen van de ploeg van de leider en zo lang mogelijk proberen volgen. Net onder de top wapper je er dan af en rij je die laatste paar hectometers nog in eigen tempo binnen.
    In het hedendaagse wielrennen lijkt me dat echter totaal niet meer van toepassing, omdat je eigenlijk een koers op 2 snelheden hebt. Pogacar/Vingegaard demarreren gewoon met z'n 2 al aan de voet van elke klim, waardoor er niemand meer is om nog een hele col (of meerdere) lang te pacen. Dus net in deze generatie is het volgens mij wél cruciaal om ploegmaten te hebben, niet om Pogacar/Vingegaard te proberen terughalen, maar om zelf makkelijker het verschil te kunnen maken ten opzichte van Lipowitz, Roglic, Mas, Rodriguez etc en de podiumplaats veilig te stellen. Zeker omdat Evenepoel als tijdrijder gebaat is bij een constant, strak, hoog tempo.
    22-06-2025 10:17
    Waar ik Panache wel in volg is het feit dat het moeilijk wordt om die echt dikke vis aan de haak te slaan dit jaar. Misschien vragen aan Pogacar om Lombardije toch eens om te slaan.
    Zo ben je een wereldtopper en heb je de pech om in dezelfde wedstrijden te floreren als Pogacar…
21-06-2025 11:43
Te weinig tot geen basis kunnen leggen afgelopen winter, ik zeg sla het klassement over dit jaar, en ga voor rit overwinningen.
21-06-2025 11:20
Maar even het Vlaams woordenboek erbij gehaald:

gat, er zijn ~ aan vegen (uitdr.)
verwaarlozen, negeren, niet aantrekken
    21-06-2025 11:41
    not... koleire komt van colère (Frans), être en colère, kwaad zijn. Tu as raté le ballon. :-)
    21-06-2025 12:37
    Poeksel zocht gewoon de Nederlandse versie van 'Er zijn gat aan vegen' omdat dat in volgende zin kwam: “Mocht ik Remco zijn, ik zou mijn gat aan het klassement vegen. Sorry, maar koersen zoals Simon Yates in de Giro – wachten, wachten, wachten – dat kan Remco niet. Hij moet aanvallen.”. Ging dus niet over het stuk Koleirig.
    21-06-2025 13:04
    ah ok, dan is het duidelijk. Dank voor de rechtzetting. Het gat vegen aan het klassement zou ik echter niet interessant vinden, veel leuker dat er na de grote 2 strijd is om plaats 3, kwestie van spanning voor de supporters. Komt daarbij dat de grote 2 kunnen uitvallen, zie wat er in de Giro gebeurde... dan sla je je voor je kop als je niet voor dat klassement gegaan bent.
21-06-2025 12:05
Geeft niet hoor Remco, wij zijn ook boos
    21-06-2025 12:39
    Op jezelf of op hem?
21-06-2025 12:50
Wordt tijd dat Evenepoel in een echt sterk team terechtkomt.
    21-06-2025 13:01
    Klopt, en nog belangrijker: het wordt tijd dat hij eens enkele jaren aan een stuk kan koersen/trainen zonder blessures. Want sinds 2020 is het anderhalve stap zetten om er dan, door een lange revalidatie, terug een achteruit te moeten zetten. Want hoe je het ook draait of keert, in 2020 was het verschil tussen Evenepoel en Pogacar erg klein. Maar toen is de miserie begonnen voor Evenepoel, terwijl het voor Pogacar steeds van een leien dakje is blijven lopen.
    21-06-2025 14:39
    @Melkzuur

    Fout. Het verschil is niet klein, maar groot. Remco is namelijk véél beter dan Pogacar.
    21-06-2025 16:42
    @ midi
    Ben jij eigenlijk een wielerfan ?
21-06-2025 13:40
Had Pogi niet zijn polsje gebroken?
21-06-2025 11:12
Goed teken dat hij "koleirig" is: gaat er alles aan doen om in topvorm aan de start te staan. In de tour zelf word je meestal niet beter, maar hij kan wel de renner zijn met het minste verval, voor plaats 3 dan.
    21-06-2025 12:31
    Vraag ik me af. Ik heb bij hem altijd het idee dat wanneer het goed gaat hij zoveel zelfvertrouwen krijgtvdat ie boven de rest kan uitstijgen. Dat zag je ook bij veel solo overwinningen.
21-06-2025 12:23
Waarom zou hij, met Pogacar en Vingegaard in het peloton, vol voor een klassement gaan? Meer focus op mooie etappezeges lijkt mij in zijn situatie beter. Genoeg mooie etappes om voor te strijden, dan ook minder stress en afhankelijkheid van een halfbakken ploeg....
    21-06-2025 12:54
    Denk dat in het geval van Evenepoel vol voor een klassement gaan relatief is. Waar bij de meeste renners een klassement top-10 of zelfs top-20 is, lijkt me dat voor iemand als Evenepoel gewoon het eindpodium in Parijs telt. Voor een podiumplaats zal hij vol rijden, maar mocht plaats 4 het hoogst haalbare blijken, zal hij volgens mij meteen de switch maken naar etappewinst(en)/bolletjestrui. Of hij dan 4de, 13de of 47ste wordt boeit hem volgens mij niet. Toen hij 2 jaar terug in de Vuelta op de Tourmalet die klap kreeg liet hij ook volledig lopen, om in de 8 ritten daarna 5x mee te schuiven in de aanval met 2 eerste, 1 tweede, 1 vierde plaats én de bergtrui als gevolg, terwijl hij zich tussendoor in een ritje van niets nog eens op bijna een kwartier extra achterstand liet rijden.
    21-06-2025 12:59
    @stormjager ....omdat in een peloton zonder Jonas en Pog hij kans maakt op eindwinst. Wat in de Giro gebeurde (Rog en Ayuso vallen uit), kan ook in de Tour gebeuren. Het zou zonde zijn om dan het klassement te laten gaan. Sowieso is een derde plaats in de Tour ook mooi, en willen we toch ook een wedstrijd zien om de derde plaats... best of the rest...
    21-06-2025 13:01
    Financiële zal waarschijnlijk trouwens ook wel een rol spelen om zo lang als het kan voor een podium te gaan. Als 3de krijg je nog altijd 100.000€, terwijl dat voor een ritwinst (11.000€) of bollentrui (25.000€) toch al een flink pak lager uitvalt.
    21-06-2025 13:45
    Klopt het verschil tussen Pogi en Remco in 2020 was heel erg klein. Pogi won de Tour en Remco ook vast wel wat.
21-06-2025 14:55
Van tegen aliens te koersen zou ik ook koleirig worden. Gewoon voor die derde plek en ritzege gaan en dan zien we wel. Er kan vanalles gebeuren zie maar naar de Giro!
21-06-2025 15:28
Koester een talent als Evenepoel. Dat doe je niet door vóór de Dauphine er al zeker van te zijn dat hij de Tour kan winnen en nu al uit te gaan van het podium. Beetje dom!
21-06-2025 18:40
Boos op de westerse wereld...
21-06-2025 19:03
Tsja, gevangen in een ploeg die nooit in staat zal zijn hetzelfde te doen in een grote ronde als de concurrerende ploegen. Iets met structuur, budget en het type mensen in de begeleiding. Maar ja als je contracten tekent en je pa je manager is... Het is wat het is. Snel naar Bora en profiteren van de kennis en kunde van Primoz. Primoz heeft hem al eerder gratis lessen gegeven. Daar was hij toen niet blij mee. Maar hoe ouder hoe wijzer zou ik zeggen. Of Remco ooit een Tour gaat winnen? Geen idee, in theorie zou dat moeten kunnen als je de Vuelta wint. Wat Remco niet mee heeft is het gebrek aan tijdrit kilometers in de Tour. Tegenwoordig noemt met 30km tijdrit al lang, maar als oude lul lach ik me daar rot om. In de jaren 80 waren tijdritten van 60km heel normaal. Je zou de indruk kunnen krijgen nu na een paar jaar dat Remco niet bij de beste klimmers in het peloton behoort en met de huidige tours wordt het dan wel erg moeilijk om er een te winnen. Iets anders is dat ik me nog steeds afvraag wat zijn mentale begeleiding is. De druk die hij zichzelf oplegt is waanzinnig namelijk. Ik had al voorspeld dat Remco na een paar jaar volledig opgebrand zou zijn mentaal/emotioneel. Tot nu toe lijk ik er naast te zitten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine