Remco Evenepoel houdt stand: “Opdracht volbracht”

zaterdag 1 augustus 2020 om 17:47
Remco Evenepoel houdt stand: “Opdracht volbracht”

foto: Cor Vos (archief)

Remco Evenepoel kraakte zaterdag in de slotrit van de Ronde van Burgos, maar de kopman van Deceuninck-Quick-Step hield stand. “Opdracht volbracht”, sprak Evenepoel duidelijk na wéér een nieuwe eindzege.

“Het doel was om niet te veel tijd te verliezen om de eindzege veilig stellen”, gaat hij verder in het flashinterview. “De slotklim vond ik wel zwaar. Zwaarder dan donderdag. De hoogte speelde ook niet in mijn voordeel, maar ik kon wel heel wat concurrenten overboord gooien.”

“Landa (die tweede in het algemeen klassement werd, red.) heb ik bijvoorbeeld in mijn vizier kunnen houden”, zo eindigt hij. “Dit was alweer een perfecte week in een perfect seizoen.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Samlambeej 1 augustus 2020 om 17:54

Lachebekje

Wheely 1 augustus 2020 om 17:58

Cute

Abdoe 1 augustus 2020 om 17:57

Heel sterk. Niet iedere aanval was even goed getimed, maar dat leert hij nog wel. Dat zal ook wel moeten, want in de Giro gaat hij deze manier van koersen niet 3 weken volhouden.

FDJ 1 augustus 2020 om 18:13

Als hij de giro uit gaat rijden in de top 10 levert hij gewoon een wereldprestatie.

Dumoulinke 1 augustus 2020 om 18:51

Daar zijn onze critici weer. Evenepoel wint de Giro met twee vingers in de neus. De opmerking “Als hij de giro uit gaat rijden in de top 10 levert hij gewoon een wereldprestatie” raakt kant noch wal.

ProfrondeZevenbergen 1 augustus 2020 om 20:26

?

FDJ 1 augustus 2020 om 21:01

hij heet nog 0 ervaring in een grote ronde. Heeft in het absolute hooggebergte in rondjes van een week niet iets laten zien zoals Bernal die Parijs Nice en Zwitserland al won voor zijn Tourzege.

Dumoulinke 1 augustus 2020 om 22:09

FDJ, Evenepoel is dit seizoen in precies 3 rondes gestart en alle drie heeft hij gewonnen. Noem mij 1 andere renner die nog zo’n 100 procent score heeft bepaald. Ik zeg je alvast: lukt je niet. Erg kinderachtig om dan te stellen dat het geen echte grote rondes zijn. Er zijn nochtans wel echte grote namen in al deze rondes van start gegaan.

Ik zou verder graag een weddenschapje met je willen doen voor de eer: ik wed dat Evenepoel de Giro wint. Als ik gelijk krijg mag je je hier een halfjaar niet meer vertonen. Ik omgekeerd ook niet.

Samlambeej 1 augustus 2020 om 22:21

Roglic?

Dumoulinke 1 augustus 2020 om 22:25

Roglic vorig seizoen, helemaal gelijk, Samlambeej. Die had ik niet over het hoofd mogen zien. Je hebt meteen een andere naam te pakken die heel goed de Tour kan winnen. Maar dat is even een andere kwestie.

FDJ 1 augustus 2020 om 22:32

Met alle respect voor Burgos, San Juan en Algarve, maar die wil je toch niet vergelijken met Zwitserland en Parijs-Nice qua niveau?

harryjohan71 1 augustus 2020 om 22:52

Van Roglic was ook nog een niveautje hoger dan Evenepoel. In Argentinië deden geen toppers mee. In die andere rondes ontbraken de grote tourfavorieten. Alleen Landa en Yates deden in deze ronde mee die je bij de 10 tourfavorieten kunt zetten.

Dumoulinke 1 augustus 2020 om 22:55

We kunnen deze discussie tot het oneindige voortzetten, maar duidelijk is nu al dat we onze mening toch niet gaan veranderen.
Ik neem verder aan dat je akkoord bent met mijn weddenschap. Immers, je bent er zo zeker van dat Evenepoel de Giro niet gaat winnen dat jou toch niets kan gebeuren. En HarryJohan71 … je mag je gerust bij deze weddenschap aansluiten.

harryjohan71 1 augustus 2020 om 23:03

Ik heb al 2 maanden geleden aangegeven dat Evenepoel de Giro kan winnen, omdat het deelnemersveld niet sterk is en de tijdritten in zijn voordeel zijn. Daar had ik Bourgos niet voor nodig. Alleen heb ik mijn twijfels of zijn team hem voldoende kan ondersteunen. Ik schat alleen de prestaties van Roglic en Bernal vorig jaar hoger in dan de huidige prestaties van Evenepoel. Ook vindt ik dat Pogacar in rondes meer heeft laten zien dan Evenepoel.

Deo 2 augustus 2020 om 10:03

@Dumoulinke

Wat is er zo kritisch aan dat Remco in de top 10 een wereldprestatie zou zijn? Die jongen is 20, nog nooit een grote ronde gereden en dan gaat hij gegarandeerd volgens jou, zonder pech, de Giro winnen. Ik vrees dat ik die weddenschap wel aan moet gaan maar dan puur om zo’n onzinnige comments niet meer te hoeven zien.

Dumoulinke 2 augustus 2020 om 13:52

@Deo, het gemak waarmee geroepen wordt dat Evenepoel uitsluitend vanwege zijn leeftijd nu geen grote ronde kan winnen, stoort mij nogal. Ik mis een gefundeerde onderbouwing. Het is vaak genoeg aangetoond dat de allergrootste talenten binnen alle mogelijke takken van sport wél al op deze leeftijd tot topprestaties in staat zijn (lees: de grootste wedstrijden winnen).
Eigenlijk komt wat door menigeen hier wordt gezegd telkens maar op 1 ding neer: “Ja, hij is heel goed, maar hij is pas 20 en daarom zal het hem nooit lukken nu al een grote ronde te winnen.” Wat moet ik hiermee? Evenepoel heeft mij al voldoende overtuigd van zijn kunnen. In de Giro staan liefst drie tijdritten op het programma. In alle drie zal hij de concurrentie een pak slaag geven. Hij kan het zich voorts permitteren in bepaalde bergetappes een mindere dag te hebben. Maar als we vervolgens naar het deelnemersveld kijken in de Giro dan valt op dat de concurrenten veelal dezelfde namen zijn als die in Burgos. Jawel, precies die mannen die het totaal niet gelukte het Evenepoel lastig te maken. Ook in de derde week van de Giro zie ik persoonlijk dit niet gebeuren. Wat alles mee te maken heeft dat Evenepoel dagelijks de verreweg meest trainingskilometers maakt van iedereen. Hij weet niet beter dan wekenlang op de pijnbank gelegd te worden. Deze knul heeft goed vooruitgedacht.

De weddenschap met jou staat bij dezen. We spreken elkaar nog wel na afloop van de Giro. Dan mag je meteen nog heroverwegen of mijn comments zo onzinnig waren. ;-)

Man met de hamer 1 augustus 2020 om 18:18

Petje af! Monsterlijk talent. Die lach is een stuk beter dan dat lullige schouderveegje.

Romāns Vainšteins 1 augustus 2020 om 19:11

De eerste inzichten dat hij een beetje lachwekkend shitgebaartje heeft ontworpen en hij hiervoor beter een agent inhuurt zullen onderhand zijn grijze massa wel genaderd zijn.

Marco Willems 1 augustus 2020 om 19:22

Sterk gereden deze Ronde van Burgos, verdiende winnaar.

Vond alleen dat het aanvallen op het moment dat teamgenoot João Almeida aanklampte niet netjes gedaan. Zoiets kan ook een podiumplek kosten. Die Almeida heeft me wel verrast, veel sterker in de bergen dan ik had gedacht.

Limal 1 augustus 2020 om 19:53

En ze hebben bij DQS ook nog ene James Knox rondrijden. Mooi clubje jonge klimmers.

harryjohan71 1 augustus 2020 om 20:31

James Knox is al bijna 25.

Lance4eva 1 augustus 2020 om 21:07

Nou, dan kan Knox toch nog een jaartje of 10 mee !!

Arema Pro Cycling Team 1 augustus 2020 om 21:27

Zelfde riedel in Polen?

Dirty Derrick 1 augustus 2020 om 23:07

In Polen zie ik hem niet echt meedoen voor de winst. Daar is het parcours niet zwaar genoeg voor. Ik ben trouwens nu al benieuwd welke voorbereidingsrondjes er volgend seizoen op zijn programma gaan staan. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat hij houdt van afwisseling en graag veel verschillende rondes wil winnen.

trigger 2 augustus 2020 om 11:18

Nooit gedacht dat hij al zo goed zou zijn bergop, uiteindelijk verliest hij (maar) 2 seconden op 1 naaste concurrent in de laatste rit bergop. In de Giro zitten 2 a 3 tijdritten? Hoeveel minuten kan hij daar nemen? Vier, zes, acht?

user5697 2 augustus 2020 om 14:40

@Dumoulinke
Je uitgesproken mening over Evenepoel dik je mooi aan door wat te provoceren. Kan ik wel smaken. Sommige niet al snuggere volgers op WF tuinen er zo maar in.
Nu even ernstig. Na de eerste bergaankomst (die hij won) gaf Evenepoel aan niet zo gek te zijn op de steile gedeeltes. Na de tweede bergaankomst (waarin hij derde eindigde) gaf hij aan dat het presteren op hoogte hem minder ligt. Toch twee signalen, eerlijk aangebracht door de betrokkene zelf, die lijken aan te geven dat hij toch riskeert (nog) tekort te komen in een grote ronde. Want daarin komen zowel regelmatig steile beklimmingen voor als passages en aankomsten op grote hoogte. En dan nog eens verschillende keren per etappe (in tegenstelling met in de kleine rondes). Dus eerlijk, ik zie Evenepoel nog niet klaar te zijn voor een grote ronde. Hij zal er wel af en toe uitpakken, maar ook tekort schieten. Over een twee à drie jaar doet hij wel mee voor eindwinst.

Headlines

Materiaalzone

Populair