Remco Evenepoel: “Hoop dat twijfelaars nooit meer zeggen dat ik geen grote rondes kan rijden”
Foto: Cor Vos
zondag 21 juli 2024 om 20:55

Remco Evenepoel: “Hoop dat twijfelaars nooit meer zeggen dat ik geen grote rondes kan rijden”

Remco Evenepoel mocht in Nice op het podium van de Tour de France staan, en dat maakte bij de Belgische kopman van Soudal Quick-Step veel emoties los. Bij Sporza blikte hij nog eens terug op zijn dag en de voorbije weken en maanden.

“Ik heb weer veel meegemaakt dit jaar. Ik heb veel druk gekend, veel twijfels van buitenaf”, klonk het bij Evenepoel. “Ik heb heel hard gewerkt om dit niveau te staan. Om het dan te doen en te finishen na de twee beste coureurs van de wereld, is heel speciaal en mooi. Het is een bevestiging van het harde werk dat ik heb geleverd.”

Evenepoel kende nochtans geen ideale aanloop naar de Tour. “Het was zeker niet gemakkelijk, de val in de Ronde van het Baskenland heeft er geen deugd aan gedaan. Het was een rush, maar het is goed afgelopen. Dat is alleen maar goed voor de toekomst. Ik zie deze prestaties ook als een mooi antwoord aan alle twijfelaars en criticasters. Ik hoop dat alle twijfelaars in mij blijven geloven en dat het gedaan is met te zeggen dat ik geen grote rondes kan rijden.”

Wat is de belangrijkste les die Evenepoel leerde deze Tour? “Als er iemand beter is, moet je gewoon je eigen ding blijven doen. Vandaag zie je weer dat Tadej outstanding is. Ik eindig wel weer heel kort bij Jonas. Het was misschien niet mijn beste tijdrit, de Col d’Eze was niet mijn beste stuk. Op het vlakke heb ik wel wat terrein goed kunnen maken. Het was heel lastig, het vat was een beetje af. Ik heb het maximale gegeven. Ik neem één ding mee: dat er nog veel marge is en dat ik wil terugkomen om proberen te winnen.”

De focus ligt al snel weer op de Olympische Spelen. Zaterdag 27 juni is Evenepoel alweer een van de grote favorieten in de tijdrit. “Vanavond gaan we er nog van genieten. Het is toch speciaal, op het podium staan en het winnen van de witte trui. Misschien is het de enige keer in mijn hele carrière dat ik op het podium sta van de Tour. Vanaf morgen gaat de focus op zaterdag.”

RIDE Magazine
97 Reacties
21-07-2024 21:23
Op dit moment vraag ik me af wat een type als Michelango/dorpspastoor/wijsgeer op zo'n moment denkt. Urenlang (dagenlang) epistels geschreven over het gedoemde falen van Remco Evenepoel als grote ronderenner en finaal heb je het dan mis. Ik wil er geen polemiek over opstarten, maar ben oprecht benieuwd naar het vuurwerk in de hoofden van zij die van het neerhalen van één van de grootste renners van deze generatie hun levensdoel hebben gemaakt.
    21-07-2024 21:52
    Je weet dat ie derde is geworden? Is Kruiswijk ook gelukt om je een idee te geven.
    21-07-2024 21:57
    @Arno: met een ritzege en op het podium naast de 2 beste ronderenners van de laatste x jaar. En daarnaast nog 50 andere zeges op het hoogste niveau, waaronder enkele zeer imposante zeges. Tot zover de vergelijking met Kruiswijk.
    22-07-2024 11:04
    De tour van kruiswijk was dan ook veel zwakker qua niveau
21-07-2024 21:24
"Ik zie deze prestaties ook als een mooi antwoord aan alle twijfelaars en criticasters. Ik hoop dat alle twijfelaars in mij blijven geloven en dat het gedaan is met te zeggen dat ik geen grote rondes kan rijden.”

Kom op zeg, ga nu niet wéér Calimero spelen Remco? Ik blijf mij verwonderen: of het nu zijn fans zijn of Evenepoel zelf, dat jongleren tussen dan weer de beste ter wereld zijn en dan weer een jong aanstormend ‘next big thing’ die het allemaal maar overkomt. Daar prikken we doorheen, het slaat nergens op. Gedraag je naar je status, niet als een espoir. In welk jaar leven we? Het is 2024. De meeste wielerfans hebben in het najaar van 2022 gezien dat Evenepoel zijn belofte waarmaakte. Twee jaar geleden won hij een grote ronde en werd hij wereldkampioen. Dan is die discussie, of Evenepoel bij de allerbeste renners van het peloton behoort, toch gesloten? Het is daarom onzin om deze dikverdiende podiumplek in de Tour de France te gaan verkopen als een of ander ultiem bewijs dat hij een uitstekende grote ronde renner is. Voorheen blies Evenepoel vanaf zijn zetel hoog van de toren dat hij zichzelf in het wiel van Rohan Dennis naar de Giro zege zag rijden en daar kwam terecht kritiek op. En vorig jaar nog reed hij geen Tour omdat er in België een bom zou ontploffen wanneer hij ‘wegens halve voorbereiding’ ergens zou moeten lossen.

Onze aerekogel weet inmiddels dat de wereld, zelfs de wielerwereld, niet alleen om hem draait en heeft in zijn mediaoptredens enorme stappen gezet. De uitspraken in de voorbereiding waren nu bescheidener: top-5 en ritwinst in een tijdrit. Het voordeel van bescheiden doelstellingen is dat je deze “makkelijker” haalt, maar kijkend naar de stand is hij het ook aan zijn stand verplicht om boven zijn knecht Landa en Rodriguez (die zijn belofte nog niet inlost) te eindigen. Van iemand die wereldkampioen is geweest, gezien wordt als de beste tijdrijder en zijn seizoen richt op de Tour, staat hij nu niet hoger of lager dan je mag verwachten. Dat is geen downplayen maar neutraal analyseren. Evenepoel heeft geleverd daar waar veel andere renners (Roglic [ook voor zijn val], Rodriguez, Simon Yates) het deze keer niet gelukt is. Mocht Remco een groot feest organiseren wegens deze prestatie dan is dat terecht, want de Tour is een van de zwaarste wedstrijden ter wereld en daar podium behalen is slechts weinigen gegeven. Het enthousiasme bij hemzelf én vele fans slaat echter voor de zoveelste keer om wanneer het gaat om de waarde van deze derde plek. De waarde is net zo groot als die bij Kruijswijk die derde werd, of Carapaz die derde werd. Die waarde is niet kleiner, maar ook niet groter. De podiumplek is een beloning voor maandenlang hard werken en in deze Tour naar vermogen alles goed doen. Maar het is vooralsnog absoluut geen teken dat wedijveren met Pogacar en Vingegaard op dit moment binnen bereik is. Evenepoel staat op een kleine 10 minuten en als Vingegaard-Pogacar het als een driestrijd hadden gezien dat was de Belg al minimaal op 12-15 minuten gereden. Het aantal keren dat hij heeft moeten lossen is namelijk niet op één hand te tellen.

Mensen, waaronder Remco zelf, die hun gelijk denken te halen met “zie je wel” zijn in juli 2022 in slaap gevallen en werden vandaag pas wakker. Als neutrale volger van deze Tour de France zie ik een renner die in niemandsland zit. Pogacar is niet perfect voorbereid, Vingegaard is zelfs amper voorbereid (Evenepoel weet hoe moeilijk het is om na een blessure de competitie te hervatten in een grote ronde), en ondanks die feiten is hij om de oren gereden. In het punchen, in het dalen, op het gravel en in het hooggebergte lag hij er af en gaf tijd toe. En in het tijdrijden pakte hij geen minuten maar sprokkelde seconden. Wetende dat er maar twee tot drie uur vol man tegen man gekoerst is dan is dat verschil gigantisch. De schattingen zijn dat Evenepoel 0,2 watt/kg zou moeten verbeteren om misschien te kunnen volgen en 0,4 watt/kg achter ligt op de beste Pogacar die we gezien hebben. Wanneer de euforie van het podium wegebt blijven deze kille cijfers over en reken er maar op dat Evenepoel hier even van moet slikken. Maar de sportman zoals ‘ie is zal de Sloveense benchmark hem ook motiveren om beter te worden en heeft hij iets om naar toe te werken.

Het zal wel weer geframed worden als #kennie….. maar het is feitelijk gewoon een hele zware opgave om dat wattageverschil te dichten (dat geldt voor Jonas net zo goed). Dus mijn advies aan de fans van Evenepoel: geniet van de podiumplek en trek op ludieke wijze dat bekende kabouterbier (La Chouffe) open om het te vieren, leef in het moment, en heb er vrede mee dat het in de Tour misschien nooit meer beter wordt dan dit.
    21-07-2024 21:29
    Een mens verspilt letterlijk heel veel tijd met uw onzin te lezen.
    21-07-2024 21:33
    LDV lees jij dat hele verhaal dan ?
    21-07-2024 21:33
    Een heel betoog, Panache. Maar, voor wie het objectief bekijkt klinkt het heel zinnig. Ik zit in het kamp ‘ja, Remco kan de Tour winnen’. Er moet dan wel écht alles zijn kant opvallen. Hij was hier duidelijk minder dan Pogacar en Vingegaard. Daar kan niemand zelfs over twijfelen of moeilijk over doen, anders maak je jezelf gewoon belachelijk. Pogacar is een alien en Vingegaard is ook nog echt een ferme level te hoog. Deze jongens in vorm staan gewoon zoveel verder dan de rest van het AK-veld. Dat is gewoon echt hoe de verhoudingen liggen, met een Pogacar als absolute nummer 1. Ook Vingegaard zal echt weer een niveau omhoog moeten om Pogacar de komende jaren te pakken. Dat heeft deze Tour wel duidelijk gemaakt. Er liggen echter wel gewoon kansen voor de rest. Gewoon slim kijken waar deze twee rijden en je ook focussen op waar zij niet rijden. De Giro ligt echt helemaal open als zij niet rijden. Het is de mooiste beker in het wielrennen en ook een prachtige ronde. Ga daar dus gewoon vol voor en ga niet lopen bikkelen en worstelen voor plek 3 in de Tour.
    21-07-2024 21:33
    De laatste dagen krijg ik een beetje de indruk dat Michelangelo het account van Panache gehackt heeft...
    21-07-2024 21:37
    Daar lijkt het wel op idd, en dan een beetje in fase 2 blijven hangen, inclusief complimentjes dan een heel verhaal erachteraan dat hij toch maar eigenlijk k*t is. Okeeeeeee,..
    21-07-2024 21:46
    Eens, met het hele epistel.
    21-07-2024 21:51
    Haha panache..gaat het jongen? Frustrerend zeker dat Rev het er een stuk beter vanaf heeft gebracht dan velen hadden gehoopt.
    Take in easy man…tomorrow is another Day.
    21-07-2024 21:58
    Net zoals niet elke Evenepoel-"fan" er van overtuigd is dat hij ooit de Tour zal winnen is ook niet elke twijfelaar over dezelfde kam te scheren. Het gaat van haters over criticasters tot koele minnaars en iedereen weet zelf wel in welke categorie die thuishoort. Hij spreekt hier toch duidelijk die categorie aan die zelfs na die Vuelta (geen tegenstand en geen bergritten met meerdere cols) bleven volhouden dat hij niets te zoeken had in de Tour en dat hij zich beter op eendagskoersen zou richten. Ik las hier zelfs na een week nog steeds dat ik naief was te hopen op een top 5 (de slechte dag in de derde week en de bergritten over meerdere cols zouden hem nekken).

    Tenslotte is het toch duidelijk dat hij daar zelf óók met twijfels zat, want inderdaad, hij had tot nu toe 1 goeie en 1 slechte Vuelta, misschien zou hij inderdaad kraken in de derde week. Het feit dat hij zegt "hopelijk geloven die mensen nu wat meer in mij" geeft toch aan dat hij niet per se bedoelt "zie je wel, ik wist wel dat ik dit kon" maar eerder "het was zowel voor mij als voor jullie allemaal nieuw, spijtig dat sommigen al op voorhand zeiden dat ik het niet zou kunnen".
    Dat is spijtig, en dat geldt trouwens niet enkel voor Evenepoel aangezien ik hier in de vergelijkingen ook lees dat Arensman nooit een grote ronde zal winnen. Hoezo kunnen we daar iets zinnigs over zeggen?
    21-07-2024 22:31
    Vreemd dat er op een enorm inhoudelijk verhaal zo schamper wordt gereageerd. Je kan het er niet mee eens zijn, en dat kun je aangeven. Maar om de schrijver, die de moeite heeft gedaan om een heel genuanceerd stuk zo te beschrijven, belachelijk te maken....bah!
    21-07-2024 22:35
    Hij richt zich vooral tot de oude Belgische knarren a la De Muynck en Van Impe die al meermaals in de media lieten optekenen dat Evenepoel niet veel te zoeken had in de Tour. Hij kon niet 2 bergetappes na elkaar aan, hij kon de grote hoogtes niet aan en etc...
    Voor de rest een bijzonder zielig betoog van Panache, maar zoals verwacht. Je ligt in dezelfde schuif als andere losers zoals Marik en onze huisschilder met zijn 101 alterego´s.
    21-07-2024 23:21
    Ik apprecieer de tijd en moeite die je hebt gestoken in je betoog, Panache. En ik snap zelfs dat je dit een vervelende uitspraak van Evenepoel kan vinden omdat je misschien zelf het gevoel hebt om onterecht op je ongelijk gewezen te worden.

    Maar wees eens empathisch en probeer je eens in te leven in de gedachtegang van een wielrenner die drie weken fysiek en mentaal tot het gaatje is moeten gaan om een podiumplek te behalen in de Tour. Je staat op het podium te blinken naast groterondegoden Jonas en Pog in je witte trui en denkt onvermijdelijk terug aan alle commentaren die je hebt moeten verwerken na een slechte dag in de Vuelta. Niet enkel van toestenbordhelden zoals wij hier en op andere louche sites maar ook van journalisten, wielercoryfeeën, columnisten, misschien zelfs collega’s binnen of buiten je eigen ploeg. Om dan niet even een “dit heb ik toch maar mooi bewezen”- gevoel te hebben, dat zou niet menselijk zijn.

    Als je ziet hoeveel moeite flitsers hier doen om hun gelijk te bewijzen over iets futiel als hun mening over een of andere renner of zich net in de vreemdste bochten proberen te wringen om hun ongelijk te maskeren, vind ik die uitspraak van Evenepoel helemaal niet zo overdreven.

    Nog even over de derde plaats. Er is een groot verschil in derde worden en consequent al je concurrenten voor plek drie op minuten rijden in de bergritten of na een felle strijd met renners 4, 5, 6 etc die derde podiumplek uit de brand te slepen. Voor de start van de Tour waren we het er allemaal over eens dat dit de beste bezetting in een grote ronde was in vele vele jaren. Uit deze Tour leren we dus dat Evenepoel een voorsprong heeft op iedereen behalve Pogi en Jonas. Het is dus wel degelijk een zeer grote stap in de carrière van Evenepoel, een grotere stap dan zijn Vueltawinst als je het mij vraagt.
21-07-2024 21:09
Zeggen dat iemand geen grote rondes kan rijden klinkt een beetje onzinnig wanneer die iemand reeds de Vuelta gewonnen heeft.
21-07-2024 21:03
Hij doet net of gewonnen heeft, is op bijna 10” gefietst.
    21-07-2024 21:05
    Wat hij deed, kan jij als toetsenbord-toerist nooit verwezenlijken. Iemand afzeiken van op afstand, dat is heel laag. Sport is emotie, en als je daarvan kan genieten, dan heb je de sport in je hart.
    21-07-2024 21:14
    Man hou toch op. Remco heeft het prima gedaan, maar hij heeft net zoveel kans om een grote ronde te winnen als een Thymen Arensman of een Joao Almeida. Als Pogi of Jonas een keer een giro of vuelta overslaan dan geef ik hem een kans(je).
    21-07-2024 21:18
    [quote]op bijna 10”[/quote]
    Op bijna 10 seconden ...
    Weer een laaggeschoolde erbij op WF. Zucht.
    21-07-2024 21:19
    Hahaha, ok. Laat die overwinning van Almeida en Arensman dan maar eens zien. Evenepoel heeft er al eentje gewonnen. Toevallig stonden die twee kerels daar ook aan de start trouwens.
    21-07-2024 21:32
    Evenpoel heeft natuurlijk meer kans. Reeds een ronde gewonnen ook al.

    Maar vlak ook Almeida niet uit inderdaad, in dienst 4e,… stuur die maar weer eens als kopman naar de giro, 100% zeker dat hij die winnen kan.

    Arensman is weer een ander paar mouwen. Ontegenzeggelijk zeer talent- en beloftevol, al mooie dingen laten zien. Maar die extra stap? Ik neig het te betwijfelen, eigenlijk.
    21-07-2024 21:33
    10 seconden is toch vrij nipt.
    21-07-2024 21:50
    En door zo scherp te staan dat hij in de buurt van de klimmers kan blijven (maar niet winnen), heeft hij in moeten boeten op zijn tijdrit met als gevolg dat hij in geen van beide disciplines de beste is (in een grote ronde). Zelfde probleem als Dumoulin had. Snap de branie ook niet zo goed.
    21-07-2024 23:02
    @ tpp dat jij het in deze ook nog over Jonas hebt...ook hij werd door Pogacar op 7 minuten gereden...als je dan serieus blijft erken je dat er deze Tour 1 iemand boven alles en iedereen uitstak en da's Pogacar. Evenepoel deed het prima, heel volwassen ook, in zowel woord als gebaar en hij beseft dat hij werk heeft, geen enkele garantie dat het hem gaat lukken , maar wie niet probeert verliest zeker, of wint zeker niet, is maar hoe je het bekijkt.
    21-07-2024 23:20
    @jan
    Pogo heeft niet tegen Remco gereden. Zag alleen Jonas als zijn concurrentie. Had hij wel tegen Remco gereden had ie hem helemaal zoek gereden in de bergen. Vinden fans niet leuk om te horen maar zo is het wel.
    22-07-2024 09:56
    En voeg daar maar aan toe dat ook Vingegaard niet TEGEN Evenepoel heeft gereden in de eerste twee weken. Anders was de achterstand op beide heren nog groter geweest (Bologna, gravelrit, etc). Die twee waren enkel bezig met elkaar, waardoor Remco een paar keer "gratis" kon terugkeren.
21-07-2024 22:08
Ik wist het zeker: hij zou in de TdF in het hooggebergte door de knieën gaan. Heb dus ongelijk gekregen; heb mij vergist. Chapeau voor REV; hoeft zich dus in de toekomst niet alleen op lastige eendagswedstrijden te focussen.

Zou niet weten waarom hij in de toekomst de TdF niet kan winnen. Parcours, vorm ( van hem en zijn concurrenten) , verdere ontwikkeling van REV….factoren die in de toekomst zijn kant kunnen uitvallen. Sorry dat ik mij vergist heb REV; ik vind je een geweldige eendagscoureur maar je bent dus absoluut meer!!
    21-07-2024 22:34
    Toch 1 iemand die z’n ongelijk durft uitspreken ipv te ontkennen / volharden in de boosheid. Chapeau!
    22-07-2024 09:51
    Sluit ik me bij aan. Had dit niveau en zo'n stabiele tour niet verwacht.
21-07-2024 21:22
Remco geeft hier gewoon de ‘haters’ lik op stuk. Mondjes gesnoerd. Fantastische tour (podium, ritwinst, witte trui). Geeft ook letterlijk gewoon toe dat hij ruim achter die 2 staat. Volwassen interviews met inhoud perfect in 3 talen onmiddellijk na volle inspanning.
    21-07-2024 21:39
    Moah, REV heeft een goede tour gereden. Zijn grootste winst is dat hij stabiel heeft gereden. Daar kan hij op voortbouwen naar wie weet ooit wel een tourwinst.
    Maar een fantastische of grootse prestatie vind ik REV zijn tour zeker niet. De ploeg framed het mooi, door te stellen dat top 5 de doelstelling was. Maar het zou toch een flinke teleurstelling zou zijn mocht hij onder een Almeida zijn geeindigd in het klassement.
    Daarbij vind ik dat "eerste tour" praatje wel een beetje een nonargument. Welke renner van zijn statuur rijdt pas na 4-5 jaar kopman zijnde zijn eerste tour?
    21-07-2024 21:59
    1. Maar hij is toch niet achter Almeida geëindigd? Die zat 10 min achter ofzo
    2. De tour blijft de tour: de drukte, het niveau, het circus, het gevecht voor de plaatsjes… dus een debuut blijft een debuut
    21-07-2024 22:12
    1. Nee idd. De derde plaats is dus niet teleurstellend. Maar daarom nog niet fantastisch.
    2. Calimero gedrag.
    22-07-2024 08:19
    In hoeverre snoer je de monden als je voldoet aan de verwachtingen? De eerste tijdrit winnen twijfelde niemand over. Gezien de concurrentie en de rol van een groot deel van potentiële concurrenten (Yates, Almeida, Ayuso als knechten van Pogi) was een podium ook realistisch en daarmee gelijk ook de witte trui.

    Hij heeft bewezen geen zwak moment te hebben, dat is misschien de grootste winst en dan vooral richting de toekomst. Vingegaard had ook die tweede plaats achter Pogi nodig om er van overtuigd te zijn dat hij mee kan op dit niveau en de volgende stap te zetten.
    23-07-2024 11:01
    @riccardo: heel simpel.
    Internationale pers is lovend. Hier op WF is het plots heel stil (lees: mondjes gesnoerd)
    Slechts nog een handvol anti rev’s doen nog een poging om de feiten te downsizen maar moeten eigenlijk toegeven dat hun betoog steeds zieliger wordt.
    Yates, Almeida, Ayuso ook gewoon naar huis gefietst in etappes waar ze geen meter op kop hebben gereden
21-07-2024 21:15
Ik zeg goed gereden!
21-07-2024 21:44
Uitstekende Tour gereden. Na de Dauphiné werd hij door sommigen al gretig afgeschreven voor zelfs nog maar een top-10 plek in een zwaar bezette Tour, maar de laatste jaren was hij bijna altijd top voor zijn grote seizoensdoelen.

Met een ideale voorbereiding, nog wat meer know-how & ervaring binnen de ploeg en wat meeval zie ik hem de komende jaren zeker meespelen voor Tourwinst. Ik denk niet dat SQS al op het niveau zit van Visma of UAE.

En de kans dat Pogacar de komende 5 jaar elk seizoen dit niveau haalt en nooit wat tegenkomt, is niet zo groot. De kloof met Vingegaard (‘beste waarden ooit’) was minder dan verwacht, maar Pogacar is natuurlijk nog andere koek en de meest complete coureur in decennia.

Of Evenepoel dan ooit de Tour wint of niet, valt niet te voorspellen. Misschien wordt het zelfs nooit meer beter dan dit.

Toen Dumoulin tweede werd, leek hij nog maar begonnen aan zijn carrière als groteronderenner maar was ze eigenlijk al afgelopen. Je weet nooit hoe het loopt, daar is Bernal in deze Tour jammer genoeg ook een mooi voorbeeld van.

Voor nu dus genieten van een podium in de Tour, dat is heel zeldzaam geworden in België. Het is echt een renner zoals we er al heel lang geen gehad hebben.

Maar zoals gezegd: Evenepoel staat er bij zijn grote doelen, en zo zijn er eigenlijk maar een handvol in het peloton. Zeer geslaagde Tour dus. En in de wetenschap dat er 2 beter waren en hij niks heeft laten liggen.

Ik ben wel benieuwd wat er nog bij komt dit jaar. Want ja, een Tourpodium is fantastisch maar daar evenaart hij (mede door zijn valpartij en het missen van de klassiekers) zijn vorige 2 topseizoenen niet mee, waar hij telkens grote overwinningen pakte.

Met 2x OS, 2x WK en Lombardije zijn er nog een paar kansen, maar ook daar zal hij voorbij Pogacar moeten.
    21-07-2024 22:16
    Klopt. Hij heeft dit jaar voorlopig (mede natuurlijk door die valpartij) te weinig ritten in lijn gewonnen. Dit jaar is mogelijk een jaar waarin duidelijk wordt dat er veel kan in de toekomst van het ronde werk maar zonder de vele grote overwinningen die we inmiddels van hem gewoon zijn.
    21-07-2024 23:26
    Klopt allemaal, maar als je er niet in gelooft iets te kunnen bereiken kan je, Evenepoel zijnde, beter onmiddellijk stoppen met koersen. Wat je zegt klopt wel, misschien wordt het in de Tour nooit meer beter dan plek 3 , maar net zo goed heeft hij hem over 5 jaar 2 keer gewonnen, net zoals hij dubbel Olympisch kampioen kan worden, en ook naar huis kan worden gereden. Wait and see zeker ?
21-07-2024 20:57
En zo is het! Die kritiek was ook nergens op gebaseerd
    21-07-2024 21:04
    Die kritiek is heel vaak onderbouwd geweest. Hij heeft grote EN kleine rondes gereden met slechte dagen, meerdere malen. En heel vaak kwam hij tekort in het hooggebergte, of in afdalingen op het scherpst van de snede.

    Maar voor sommigen is dat geen onderbouwing, omdat ze het simpelweg niet willen horen.

    Heeft ie daarmee ook mij de mond gesnoerd? Hij heeft in ieder geval bewezen om 3 weken te kunnen rijden op een heel hoog niveau; ik sla deze derde plek een stuk hoger aan dan zijn Vuelta winst; waarbij al zijn tegenstanders letterlijk wegvielen uit het klassement (door valpartijen of Corona). En waarbij hij niet af te rekenen had met de maat der dingen in het rondewerk (Vingegaard of Pogacar).

    Maar ik vind het fijn dat de mensen in zo'n mooie KET-poster aan de muur nu hun gelijk hebben gehaald. Dezelfde mensen die nog dachten dat Remco in de slottijdrit wel anderhalve minuut op Vingegaard zou kunnen pakken (en vooral DAT was nergens op gebaseerd!!)
    21-07-2024 21:35
    De kritiek was er op zijn gedrag buiten het fietsen
    21-07-2024 21:37
    De kritiek was er op meer dan z’n gedrag alleen hoor.
21-07-2024 21:16
Hij kan de tour niet winnen. Dat is geen schande en dat mogen we rustig zeggen. Daarentegen kan hij wel, als alles de goede kant op valt, af en toe de Giro of Vuelta winnen. Dan ben je een grote meneer. Maar er zijn grotere.
    21-07-2024 21:19
    Precies dit.
    21-07-2024 21:24
    Hij zou nooit een grote WT koers winnen, want bij de profs is het wat anders dan tegen de junioren. Hij zou nooit een monument winnen, want dat is enkel weggelegd voor de echte grote klassieke renners. Hij zou nooit een grote ronde winnen, want hij kon niet klimmen en had niet de bouw van een klassementsrenner van 3 weken. Hij zou nooit wereldkampioen tijdrijden worden, want Ganna is maar 2 jaar ouder en die ging de komende 10 jaren alles winnen wat er te winnen valt. En nu kan hij nooit de Tour winnen. Hij zit perfect op schema dus.
    21-07-2024 21:24
    Hij kan wél de Tour winnen. Als Thomas, Sastre en Evans de Tour kunnen winnen, dan kan Evenepoel dat ook. Het hangt gewoon af van het parcours en de tegenstand. Met een Pogacar en Vingegaard in topvorm wordt het natuurlijk heel lastig, maar die kunnen ook eens wat tegenkomen. De Giro kan hij sowieso de aankomende jaren meermaals winnen, daar dit tegenwoordig de makkelijkste GT is om te winnen. De absolute top start in de Tour en dubbelt dan vaak de Vuelta. Of er rijden renners de Vuelta die zijn uitgevallen in de Tour. Als Pogacar en Vingegaard namelijk de komende jaren de Tour/Vuelta dubbel gaan doen, dan wint de rest natuurlijk ook de Vuelta niet. Wil je een GT winnen, dan moet je als subtop nu kijken naar de Giro.
    21-07-2024 21:34
    Nee hoor. Vaak zat zullen de echt groten elkaar gaar rijden in de tour en ook de vuelta niet doen. Gelukkig ook maar.
    21-07-2024 21:41
    Dat zal zeker vaak gebeuren. De laatste jaren zien we echter dat de Tour/Vuelta vaak wordt gedaan door een echte topfavoriet of door een topfavoriet die uitvalt in de Tour. De rest die daar nakomt heeft de laatste jaren absoluut niet laten zien, dat ze die renners kunnen kloppen. Een Roglic is straks toch ook gewoon weer de favoriet voor de Vuelta, ook al is de rest dichterbij gekomen.
    21-07-2024 23:16
    maw beste meneer van niem kan Evenepoel volgens U niet heel veel...Hij kan een Giro of een Vuelta winnen.....maar enkel als alles zijn kant uitvalt....anders gezegd, als alles meezit, als hij geluk heeft (en anderen pech)...daar komt het zo'n beetje op neer. En mocht hij dan een ronde winnen dan gaat het weer van ja dat kan ie omdat die en die er niet bijzijn...steeds hetzelfde riedeltje. Mocht zo'n Evenepoel jullie advies volgen kon ie net zo goed onmiddellijk ophouden met wielrennen. Zeg ik nu dat Evenepoel zomaar effetjes de Tour gaat/kan winnen ? Zeker niet, hij zal werk hebben, maar het kan wel.
    21-07-2024 23:30
    @Jan
    Remco kan Cancellara doen vergeten, v/d Poel doen verbleken en de beste tijdrijders doen janken. Kortom een gigant. Maar de beste ronderenner is ie niet en wordt ie ook niet. Snap niet waarom jullie daar allemaal zo gevoelig over moeten doen.
    21-07-2024 23:41
    @11na11 de tegenhanger van wat jij schrijft is dat er ook een aantal schreven dat hij alles ging winnen waar hij aan zou meedoen.
    22-07-2024 04:11
    Lalsacien, dat geloof ik dus niet. Niemand is zo achterlijk om werkelijk te denken (en dus die mening te uiten) dat iemand "alles gaat winnen" waaraan hij meedoet. Zo idioot is niemand. Zelfs Merckx won niet alles waaraan hij deelnam. Als iemand dat dus al zo zou gezegd hebben, zal dat als boutade bedoeld zijn. Maar mensen die herhaaldelijk beweerden dat Evenepoel geen grote ronde kon winnen, of wat dan ook, meenden dit wel.

    Waarschijnlijk vergis jij je, en hebben mensen beweerd dan Evenepoel alles "kan" winnen. En dat is al een heel ander verhaal. Hij kan een grote ronde winnen, hij kan het WK winnen, zowel op de weg als de tijdrit. Hij kan Olympisch kampioen worden. Hij kan de Ronde van Frankrijk winnen. Mogelijk niet in een 1 tegen 1 met Pogacar of Vingegaard, dat zal de toekomst moeten uitwijzen, maar Nibali won ook de Tour zonder Froome of Contador te moeten verslaan. Er is dus een groot verschil tussen kunnen en zullen.
    22-07-2024 09:30
    Hij kan de Tour niet winnen tegen deze Vingegaard en Pogacar. Het wielrennen zit vol onverwachtheden, de puzzelstukjes kunnen altijd wel eens in elkaar vallen.

    Kijk bijvoorbeeld naar toen Nibali zijn Tour won.
21-07-2024 21:52
La lekker gaan joh... ! Wat kan jou nou schelen wat andere van je zeggen of vinden!
21-07-2024 21:43
Evenepoel heeft zijn focus de laatste jaren wat verdeeld, van vlakke tijdritten naar klassiekers tot grote rondes. Als hij zich vanaf nu echt focust op het klimmer zijn is er volgens mij nog wel wat progressie mogelijk. En zal er ook ervaring bijkomen omdat het makkelijker meedoen is in bv. Parijs-Nice of Dauphiné. Vlakke kampioenschapstijdritten hoeft hij niet meer naar te kijken, daar heeft hij al quasi alles gewonnen dat er te winnen valt.
    21-07-2024 23:31
    Idd, ik hoop dat hij en het team het licht gezien hebben en dat gejojo met z'n gewicht achterwege laten. Wat eenmetamorphose maakte hij door in vergelijking met de Dauphiné; hij gewoon leven als een ronderenner. En dat zal hem nog steeds in staat stellen om zware eendagskoersen te winnen, solo aan te komen, TT's te winnen of op een punchy aankomst te scoren. Daar hoeft hij echt geen 5kg méér voor te wegen.
21-07-2024 21:44
Toen ik hem op dat junioren wk zag dacht ik meteen ‘tourwinnaar’, destijds waren Pogacar en Vingegaard nog niet eens opgestaan. Vandaag de dag denk ik het nog steeds, omstandigheden zullen eens meezitten en hijzelf kan denk ik nog ferme stappen zetten. Hij heeft de fysiek, het talent, de lef, de skills en het verstand: al deze componeneten zijn nog steeds groeienende.

En het mooiste is: ook qua zijn (steeds maar weer fel bekritiseerde) persoonlijkheid heeft hij 0,0 ingeleverd. Best moeten lachen om de kontkruiperij die iedere succesvolle renner ineens ondergaat van ‘o, o, o, hij is zo ve raaaan derd’. Henny en Henny hebben daar een liedje van gemaakt.
21-07-2024 22:06
[quote]Ik hoop dat alle twijfelaars in mij blijven geloven en dat het gedaan is met te zeggen dat ik geen grote rondes kan rijden.[/quote]

Hulde. Voor mij de grootste verrassing deze Tour. Ik zei al niet dat hij geen grote rondes kan rijden, maar durf nu zelfs te geloven dat hij iedere rittenkoers kan winnen. Ook de Tour... wanneer het geluk zijn kant op valt.
21-07-2024 22:29
Hij is nogal bezig met wat anderen van hem vinden. Beetje sneu.
21-07-2024 22:34
Hij heeft mij verbaasd. Ik had verwacht dat hij niet tegen de druk bestand zou zijn en op een gegeven moment weg zou vallen uit het klassement. Dat dit niet gebeurd is bewijst dat hij dit jaar weer een stap gezet heeft, zowel mentaal als fysiek. Ben benieuwd naar zijn plafond.
    21-07-2024 22:48
    Zit nog lang niet aan zijn plafond. Kan echt bijna elke koers winnen. Zoals door velen al gezegd, het zal echt aan de tegenstand en het parcours liggen. Hij heeft nu gewoon duidelijk bewezen dat hij alleen Pogacar en Vingegaard hoeft te vrezen, de rest kan hij allemaal pakken. Sterker nog, hij is nu de favoriet in elke grote koers voor AK-mannen waar die twee niet starten. Dat respect heeft hij wel verdiend. Hij heeft de rest gewoon naar huis gereden. Zo eerlijk moeten we ook zijn. Qua tegenstand is het voor Evenepoel enkel Pogacar en Vingegaard, maar voor de rest is het toch zeker Pogacar, Vingegaard én Evenepoel.
    22-07-2024 03:59
    Welke druk?

    Als je steeds maar zegt dat top 5 je doel is en ook rijdt op een manier die past bij een dergelijk laag doel dan kan je inderdaad zonder al te veel druk rijden ja.

    Hij heeft nauwelijks gereageerd op de momenten dat de strijd losbarstte tussen klassement strijders, alleen een paar keer gedemarreerd als die andere 2 met elkaar bezig waren.

    Het enige wat we geleerd hebben is dat als Remco vooral zijn eigen koers en tempo rijdt en niet in het rood gaat als het er echt om gaat, hij best of the rest kan worden…….. maar dat verbaast toch niemand lijkt mij?
    22-07-2024 09:06
    @Richard van Hoof ...in de media en bij toeschouwers stond hij de afgelopen weken genoteerd bij "de grote 3". Daarachter de grote leegte. In het jongerenklassement zet hij de tweede op meer dan een kwartier, dat belooft voor de toekomst... Remco moet gewoon in de tour zijn, zo simpel is het.
    Er zijn anderen die zich vragen mogen stellen: Yates, Almeida, Rodriguez, Jorgenson... kortom alle klassementsrenners tussen plaats 4 en 15. Hun achterstand op de grote 3 is nog gigantischer dan de verschillen op het podium.
21-07-2024 21:01
De twijfel, is overigens heel iets anders dan kritiek, was wel zeker ergens op gebaseerd. Wanneer een voetballer van Heerenveen, waar hij de beste speler is, naar Ajax gaat is er twijfel of hij een niveau hoger aan kan. Dit is een hele normale manier van denken. Ik vind het heel bijzonder dat mensen hier zo veel moeite mee hebben, alsof Remco zelf geen twijfels had na het drama op de Tourmalet van vorig jaar.
    21-07-2024 21:04
    De twijfel die hier te lezen was, valt nog enigszins te plaatsen. Maar het afzeiken en continue kritiek geven, dat is al jaren ongefundeerd.
21-07-2024 21:25
De twijfel was natuurlijk terecht maar heeft deze Tour wel bewezen dat als hij verstandig rijdt hij geen slechte dag hoeft te hebben, en dat relatief kort na een blessure.

Natuurlijk wordt ie op gigantische afstand gereden en heeft het uitvallen van Roglic hem in een comfortabele positie geholpen maar hij heeft gewoon een sterke Tour achter de rug. Nu volledig toewerken naar de Tour van volgens jaar, net als Vingegaard, en hopen dat ze beide die kloof kunnen dichten of in ieder geval grotendeels.
21-07-2024 21:29
Ik ben vooral benieuwd naar de doelen van Evenepoel voor de komende jaren. Zijn probleem is dat Pogacar en Vingegaard voorlopig een treetje te hoog zijn voor de Tour/grote rondes. Hij moet vooral kijken waar zij niet meedoen en eens kijken of hij een nog veel mooier palmares bij elkaar kan fietsen. Hij lijkt mij ook in staat om alle vijf de monumenten te winnen dus een uitstapje naar Roubaix en Vlaanderen lijkt mij echt fantastisch om te zien
    21-07-2024 23:20
    Hij moet net WEL meedoen waar zij ook aan de start staan, overwinningen die hij behaalt waar genoemde twee er niet bij zijn zullen anders weer afgedaan worden met "jamaar dat is omdat die 2...enz..." en als ie dan zo'n race wint is het maar logisch want geen tegenstand.
21-07-2024 21:34
Ik heb het idee dat het bij Evenepoel heel veel dedicatie kost om zijn topniveau te halen (of in dit geval het best mogelijke na val in Baskenland) en dat hij daarom wellicht even emotioneel werd. Je ziet dat het niet vanzelf komt aanwaaien, kijkend naar hoe hij in San Juan presteerde en in voorgaande twee jaren in Zwitserland. De twee die hem vooraf gaan zijn in elke ronde waaraan ze deelnemen altijd competitief of eindwinnaar. Die luxe heeft Evenepoel niet om dat zo uit z’n benen te schudden als hij op ander punt van voorbereiding zit of ietwat tegenkwam.

Naar de toekomst toe weet hij dat hij er nu nog meer aan moet doen om de Tour te winnen. Dat moet je kunnen opbrengen en in zijn geval kan dat mogelijk effect hebben op hoe snel zijn palmares gevuld blijft worden. Anderzijds heeft hij wel al doelen afgevinkt die je zou kunnen laten lopen, zoals WK TT en LBL. Hij is ook dichtbij en kanshebber genoeg om er wel voor te blijven gaan de aanstaande edities. Voor de kijker leuker daar het geen grijze muis is en er genoeg bewijsdrang in zit om zich te laten gelden.
    21-07-2024 21:46
    Hij moet vooral echt de verschillende parcours afwachten, een tikkeltje meer dan zijn grote tegenstrevers die gewoon al een stuk verder, veelzijdiger en in bezit van betere ploegen zijn.
    21-07-2024 22:07
    Dit was al best wel een lekker parcours voor hem. Als hij die tijdrit als een wapen wil gaan gebruiken had hij vandaag en in de andere tijdrit eigenlijk meer het verschil moeten maken met de klimmers.
21-07-2024 21:35
Hij kan geen grote rondes rijden. Heb ik het toch gezegd, Remco. Ha!
    21-07-2024 22:24
    Ha! Ik twijfel ook nog steeds of in het rondewerk zijn toekomst ligt. :)
    21-07-2024 22:39
    @Wheely

    Dan moet je ook durven toegeven dat dat komt omdat hij zo goed is in andere dingen. Ik zeg laat het hem maar proberen tot zijn 30e, als je derde wordt in de Tour bij je debuut moet je het op zijn minst proberen.
21-07-2024 22:56
Remco heeft vooral op eigen tempo de Tour gereden en is daardoor niet gekraakt, maar tegelijkertijd kon ie ook talloze keren volstrekt niet de strijd aangaan al die 2 voor hem demarreerden. Het was vlees nog vis op die manier, ja prima om 3e te worden, maar wat moet hij daar nou mee in de toekomst, lijkt mij dat dit en op deze wijze geen voldoening blijft geven want hij streed op geen enkel moment echt mee om de eindwinst en was daardoor voor die ene renner die het podium mocht vullen.
Geen idee wat hij in de toekomst gaat doen met de Tour, een beetje zijn eigen tempo blijven rijden zonder echt mee te doen in de strijd om de eindwinst, of durft hij daar wel ooit een keer voor te gaan met dan dus wel het risico te breken.
Het lijkt er nu op dat hij vooral gekoerst heeft om maar niet te falen, zie ook zijn uitspraken achteraf, maar als de opluchting van dat behaalde doel wat is verdwenen rest hem de vraag en wat nou dan in de toekomst, podiumvulling blijven of mee gaan strijden.
    21-07-2024 23:15
    Zijn vloek is dat hij Belg is. Dat maakt het wielerleven onmogelijk. Altijd gezeik.
    22-07-2024 03:51
    Belg of geen Belg, er zijn door de jaren heen zo vele renners geweest die heel blij waren met een kansloze 3e plek op het podium, maar vervolgens erachter kwamen dat ze tot inzicht kwamen dat dit geen voldoening zou blijven geven en daarna andere doelen na zijn gaan streven waarbij ze wel om de winst mee konden doen.

    Remco gaat hooguit nog 1 keer een seizoen helemaal in teken van klassement van de Tour doen en als het dan wederom blijft bij eigen tempo rijden om vooral maar geen inzinking te hebben, maar dat dit niet voldoende is voor de eindwinst, dan zal hij na die keer ook wel inzien dat dit geen zin heeft en zelf op termijn een beetje sneu gaat over komen.
21-07-2024 21:11
Evenepoel heeft wat mij betreft ruim een eeuw na dato Nietzsches ongelijk bewezen.
    21-07-2024 22:05
    God is niet dood, bedoel je?
21-07-2024 21:44
Is ook fantastisch toch, hij staat nu op gelijke voet met Kruiswijk!
    21-07-2024 22:00
    Je kan wel schamper lopen doen over Kruijswijk maar het was met heimwee terugdenken aan die tijd voor de Nederlanders in deze Tour met niemand in de top-20.
    21-07-2024 22:14
    Toppertje.
    21-07-2024 23:32
    qua topklassering in de Tour staat hij inderdaad op gelijke hoogte van Kruijswijk...en haal nu de rest van diens palmares er eens bij....Oeps, Evenepoel doet in de Tour zelfs al iets beter want wint een rit.....
22-07-2024 00:30
Knappe derde plaats.
Wel jammer dat zijn grootste concurrent voor die plek wegviel.
Had die toch graag tegen elkaar zien strijden.
Nu is hij eigenlijk best of the rest voor drie knechten.

Dat er sowieso vier knechten ook top 10 rijden, is toch wel.een beetje verontrustend.
Hoop dat er de komende tijd toch ook andere ploegen renners in dienst krijgen die in ieder geval mee kunnen doen voor het podium.
    22-07-2024 08:47
    Die knechten zijn gewoon toprenners die kopman hadden moeten geweest zijn in andere ploegen. Probleem is dat ze knecht zijn en geen kopman.

Reacties zijn gesloten.