Remco Evenepoel: “Het was niet het plan om alleen te gaan”

dinsdag 28 juli 2020 om 18:55
Remco Evenepoel: “Het was niet het plan om alleen te gaan”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel animeerde mee de openingsetappe van de Ronde van Burgos. De jonge troef van Deceuninck-Quick Step was er mede verantwoordelijk voor dat de koers in waaiers getrokken werd en ging zelfs enige tijd alleen op avontuur. “Het was niet het plan om alleen te gaan.”

Deceuninck-Quick Step wist dat er kansen waren om het op de kant te zetten op weg naar de Alto del Castillo, vertelde Evenepoel na afloop aan Het Nieuwsblad. “We zaten met een héél sterke groep vooraan. Met mezelf en Valverde waren er ook maar twee grote favorieten voor het eindklassement mee. Ik dacht dat we met die groep naar de meet zouden kunnen gaan, maar de jongens van Trek-Segafredo ontploften een beetje allemaal op hetzelfde punt.”

De Amerikaanse ploeg was mede-initiator van de waaiervorming en had zes renners in een kop van de wedstrijd. “Als dat niet gebeurd was, hadden we het wel gered tot de finish. Maar dan kwamen we op het klimmetje op dertig kilometer van de streep. Ik wou aanvallen en op die manier twee of drie man meepakken tot het einde. Krijg ik die mannen mee, dan had het misschien geluk. Maar ik had pech, dat kan je soms hebben in de koers.”

Nadat Evenepoel twaalf kilometer solo vooruit had gereden, liet hij zich dan terugzakken op 23 kilometer van de streep. “Dan heb ik maar beslist om de benen stil te houden wat de slotklim was nog lastig en er komen nog lastige dagen aan.”

Dit artikel delen:

49 Reacties

Franco Ballerini 28 juli 2020 om 19:20

Ik heb genoten van dit ventje (niet denigrerend bedoeld). Hij heeft zijn woordje wel klaar, maar ik denk dat we nog veel spektakel van hem kunnen verwachten. Hopelijk houdt hij die aanvalslust, zoals ook van der Poel dat heeft, en valt hij niet terug naar het berekend rijden.

Jan Blokland 28 juli 2020 om 20:02

Het is nog vroeg voor conclusies. Maar dit ventje verbaasd iedere keer weer.
Het zal mij niet verbazen als we over een x-aantal jaren zeggen dat dit de nieuwe Merckx is geworden. Nog maar 20 jaar.
We roepen allemaal wel dat Matthieu van een andere planeet is, maar deze Remco Evenepoel hoort daar zeker bij. Man, man wat een baasje.

Emergo 28 juli 2020 om 20:13

BREAKING NEWS Evenepoel pas 10e

boenk 28 juli 2020 om 20:17

:-)

Deo 28 juli 2020 om 20:26

Ik vond het ook een goede move, mits er nog inderdaad 1/2 man bij waren.
Wie had je teruggepakt?

Soler en Valverde zaten beiden in het front, als Evenepoel dan aangaat moet een van hen mee zijn.

Panache 28 juli 2020 om 20:33

Evenepoel heeft al veel moois laten zien en dat zal in de toekomst wel vaker gebeuren. Maar die superlatieven voor een paar km vooruit rijden zijn lichtelijk overdreven.

Limal 28 juli 2020 om 20:59

Het is nochtans eenvoudig: als we lyrisch mogen doen over De Gendt die enkele keren per jaar een straffe stoot uithaalt, dan mogen we dat evengoed doen over de 20-jarige Evenepoel die zowat in elke koers die hij rijdt een straffe stoot uithaalt, of dat met verve probeert. Net zoals we ook lyrisch doen over vdP vanwege zijn spectaculaire rijstijl.

Panache 28 juli 2020 om 21:11

Alles mag. Maar vandaag heeft hij geen moment mee gedaan voor de overwinning. Het is geen staaltje zoals Stuyven in de Tour (Cherbourg?) of die net niet overwinning van Tony Martin in de Vuelta (Caceres). Maar ervaar gerust een climax bij het aanschouwen van je idool, dat vind ik uiteraard prima.

Samlambeej 28 juli 2020 om 21:18

@Panache
Zwetst niet zo. Ik zie amper 2 positieve comments maar niet meteen superlatieven. Telkens met "je idool" erbij zetten… komt erg zuur over. Het is een optelsom. En zo jong zijn en vaak dingen doen die je andere renners niet gauw ziet proberen. Da's al geestig op zich. Zonder dat er resultaat moet uit voortvloeien.

Melkzuur 28 juli 2020 om 21:20

Het klopt dat hij geen tientallen kilometer in de aanval heeft gereden (als dat jouw maatstaf is voor een straffe solo), maar het is vooral de manier waarop hij wegreed die indruk maakt, ook op niet-fans. Er reden letterlijk geen 2 renners naast elkaar, iedereen zat op z’n limiet toen hij nog eens 3 km/u kon versnellen.

Limal 28 juli 2020 om 22:06

+1

Ook nog: de ploegmaat die in zijn wiel zat en er glad uit moest was Lampaert, toch geen dweil. En op hetzelfde moment dat Evenepoel wegreed werd een half-dode Pedersen, de wereldkampioen, voorbijgereden en achtergelaten door het aanstormende peloton. Alles samengeteld zijn dat beelden die een niet-gelukte aanval toch iets extras geven.

Silent Hill 28 juli 2020 om 22:07

Wereldkampioen (!) Mads Pedersen zat mee in die eerste waaier met Evenepoel. Hij poogde 1x over te nemen, resultaat: zichzelf opgeblazen en als één van de laatsten binnen gekomen. Remco daarentegen rijdt nog eventjes als 10de over de meet. Sterk staaltje.

Edit: wat Limal dus zei, zij het 1 minuutje eerder

Limal 28 juli 2020 om 22:53

Haha, great minds think alike :-)

boenk 29 juli 2020 om 02:10

Misschien moet je eens nagaan waar de renners vooraan het peloton die hem in de greep hielden, zijn geëindigd. Ik zal je een kleine hint geven: niet in de top 10.

Dirty Derrick 29 juli 2020 om 08:02

@Panache
Wanneer ga jij eindelijk toegeven dat die kerel iets speciaals kan? Wanneer hij ook bij de profs 10 minuten voor de rest binnen komt? Iedere keer als hij koerst, laat hij spektakel zien… Stop met janken man!

Panache 29 juli 2020 om 09:20

@ Derrick
Gisteren schreef ik: “Normaal laten ze zo’n renner zwemmen tot de laatste kilometer lastig omhoog richting de finish. Maar bij Evenepoel moet je eerder maatregelen nemen want die rijdt op wattage richting de streep.”
En: “Evenepoel heeft al veel moois laten zien en dat zal in de toekomst wel vaker gebeuren.”
Misschien lastig te begrijpen voor jou dat ik niet voor of tegen een renner bent, maar iedere afzonderlijke prestatie (en reacties daar op) beoordeel.
Doe Harry de groeten.

Marik 29 juli 2020 om 09:26

@Panache laat lekker gaan joh. Van kritiekloze aanbidders is bekend dat ze alleen datgene willen lezen dat ze in staat stelt om "haters" aan te pakken. Er is dus geen ruimte voor nuance en dat maakt elke discussie onmogelijk.
Ikzelf word ook regelmatig aangepakt als ik kritisch durf te zijn op de nieuwe Vlaamse God. Maar niemand reageert als ik beweer dat hij in staat is om alle grote eendagskoersen te winnen en dat meerdere jaren achter elkaar. Of dat er maar een handvol renners in het peloton is dat hem kan volgen als hij zijn duivels ontbindt…

Panache 29 juli 2020 om 09:34

Een goed advies op de vroege morgen.

Mystery Rider 29 juli 2020 om 10:24

@Limal … and fools never differ…! :)

Cochise 29 juli 2020 om 10:42

Klopt panache. Op sporza was de kop letterlijk: Evenepoel kleurt eerste rit maar Grosschartner wint. Beetje belachelijk om een rit waarin hij maar een bijrolletje speelt toch onterecht naar hem te draaien. Daar help je de Evenepoel-mania niet mee.
Benieuwd wat ze zullen zeggen als hij dan wel eens deftig uitpakt deze week.

Verder is het natuurlijk begrijpelijk van de concurrentie dat ze niet in zijn kaart willen spelen. Los van die demarrage in Algarve is zo’n explosief einde zeker niet zijn grootste troef. Aangezien er ook geen tijdrit is waar hij nog op kan rekenen moet hij het wel van het werk van langere adem hebben als hij dit rondje naar zich toe wil trekken.

Dirty Derrick 29 juli 2020 om 12:40

Heeft hij dan de etappe niet gekruid? Er valt iets te beleven als hij mee rijdt. Hij probeert ten minste iets, rijdt in de kijker. Was het leuker geweest om met 1 peloton naar de laatste klim te rijden en dan het eindschot van Grobschartner te zien? Dan heeft Sporza volgens mij toch een terechte conclusie getrokken. En wie is trouwens Harry?

Samlambeej 29 juli 2020 om 22:25

@Panache
beetje flauw dat je je minachtende "ga maar los op je idool" ervantussenlaat
@Marik
Mooie woorden maar oneens. Alle grote eendagskoersen? Dat gaat toch bitter lastig worden. Vooral Roubaix en Sanremo.
@Cochise
De manie voor mij is: volwassen mannen met R.EV petjes en R.EV t-shirts. Dat vind ik ook raar. Maar daar hebben wij hier op het forum toch geen last van?

Fred Postma 28 juli 2020 om 20:37

Ik denk dat alle Belgische coureurs terug naar hun kot moeten. Wielrennen is toch veel te gevaarlijk nu voor hen.

Limal 28 juli 2020 om 20:49

Grumpy Cat zaliger zou beste maatjes geweest zijn met Fred.

Fred Postma 28 juli 2020 om 20:57

Ik ben wel een kattenmens dat klopt.

yo-eddy 28 juli 2020 om 21:26

“Met mezelf en Valverde waren er ook maar twee grote favorieten voor het eindklassement mee.” ….. basis beleefdheden blijken ook moeilijk…

skylimit 28 juli 2020 om 21:34

Alle aandacht voor Evenepoel, toch ook maar oog houden deze ronde voor Almeida.
Of moet hij straks bergop zoals in de Algarve het werk doen voor “baasje” Evenepoel.
Misschien is Almeida bergop wel sterker en gaat hij voor de verrassing zorgen.

AdZ 28 juli 2020 om 22:01

+1

En hij is maar liefst 1,5 jaar ouder dan Der Remco

Limal 28 juli 2020 om 22:09

Zoals iemand van DQS voor de start zei over Joao Almeida (21) en de Italiaan Andrea Bagioli (21): “Die twee jongens zijn heel sterk. Ik ben benieuwd welke schade ze bergop kunnen aanrichten."

Oja, diegene die dat zei was Evenepoel ;-) Die mannen weten heus van elkaar wat ze waard zijn.

boenk 29 juli 2020 om 02:20

Almeida is een beest, maar weet zelf goed genoeg waarom hij voor “baasje” Evenepoel rijdt en niet andersom. Maar dat past natuurlijk niet in je kraam.

chasse patat 28 juli 2020 om 22:56

Dit is dus duidelijk kritiek van Remco op het niveau van de rest van het peloton.

Samlambeej 28 juli 2020 om 23:41

huh? echt?

user5697 29 juli 2020 om 00:21

In het licht van een eventuele ritzege of een goede eindrangschikking, was dit geen verstandige move. Maar goed. Hij is nog zeer jong, mag nog fouten maken. Ondertussen verzorgt hij het spektakel. Hij zal later tijdens zijn loopbaan nog genoeg moeten rekenen en doseren.
Maar zijn nutteloze inspanningen, zullen hem wel enkele seconden gekost hebben op het eindklimmetje. Verder zie ik eerlijk gezegd niet in hoe hij Grosschartner zou kunnen losrijden tijdens de twee lastige slotbeklimmingen die er nog aankomen. Als Evenepoel al zal meespelen met de besten. Maar ik zie momenteel ook niemand anders Grosschartner bedreigen, tenzij een Zuid-Amerikaanse klimgeit.
Bora baadt momenteel in de weelde, met maar liefst een vijftal heel sterke klimmers. Daarenboven lijken ze collectief vroeg in vorm (na de herneming). Als Bora het zou aandurven al dat talent samen te brengen in de Tour, lijkt me dat een niet te ontwrichten blok. Maar dat zal allicht niet gebeuren.

boenk 29 juli 2020 om 02:16

Zijn “move” heeft er anders wel voor gezorgd dat er grote slachtoffers zijn gevallen in het peloton, voor het algemene klassement, dus doe gerust wat neerbuigend, ik denk dat Evenepoel zo’n solo van 15km of wat wel verteert op een weekje tijd.

En sinds wanneer is Grossschartner zo’n wereldwonder, dat het onmogelijk zou zijn, buiten voor een Colombiaanse klimgeit, om hem op twee slotklimmen die er nog aan komen op 11 seconden te rijden?

Marik 29 juli 2020 om 07:48

@boenk, het is inmiddels een dagtaak geworden voor je hè? Alle “haters” van repliek blijven dienen. ;)

Lalsacien 29 juli 2020 om 09:18

As is verbrande turf….

boenk 29 juli 2020 om 11:19

@marik, het feit dat je elders hebt toegegeven dat het een groot talent is, wil niet zeggen dat je comments doorgaans niet ergerlijk zijn als het over Evenepoel gaat. Maak jezelf dat alsjeblieft niet wijs. Je bent niet de witte ridder die de blinde adoratie van anderen bekampt, die je pretendeert te zijn hoor. Daarvoor is je alibi iets te doorzichtig.

Marik 29 juli 2020 om 11:37

Ach boenk, ik ging er ook niet vanuit dat ik je hiermee zou overtuigen, daarvoor is jouw Kruistocht te krampachtig. Ik wens je heel veel succes met het stelselmatig aanpakken van iedereen die jouw grote held durft aan te pakken. Ik kan er regelmatig om grinniken. En we hebben het ook “maar” over wielrennen hè.

Fietsman 29 juli 2020 om 05:34

Uiteindelijk was het best een leuk plan maar solo de finish halen was onmogelijk. Na een paar kilometer was het peleton georganiseerd en toen zag je de tijd langzaam teruglopen. Goed dat hij dan besluit te stoppen. Anders had hij zichzelf helemaal kapot gereden en tijd verloren. Met de wind zo tegen en met een georganiseerd peleton achter je is wegblijven gewoon onmogelijk. Zelfs als je Remco, Mathieu of Rohan Dennis heet.

skylimit 29 juli 2020 om 09:35

@boenk Ik stel alleen maar dat Evenepoel misschien de bliksemafleider is en dat Almeida daar van mag profiteren als hij kan, een soort wederdienst voor wat Almeida in de Algarve voor Evenepoel heeft gedaan. Temeer ook dat Evenepoel zijn doel(en) later dit jaar heeft liggen.

Je mag het negatief interpreteren, geen probleem. Stiekum hoop ik dan wel dat ik gelijk krijg en dat Evenepoel nog niet met de beste klimmers omhoog kan op deze komende aankomsten. Er is nu geen tijdrit om een verschil te maken of recht te zetten.
Anderzijds mocht hij wel met de beste meekunnen of zelfs de beste zijn, chapeau!

Inderdaad zie ik Grossschartner normaal gesproken niet met de allerbeste mee omhoog kunnen, maar ja het kan zijn dat hij in bloedvorm is en bij Bora weer een stap gemaakt heeft.

boenk 29 juli 2020 om 11:10

Wel, dit is al een heel stuk helderder en komt minder hatelijk over dan je eerste bericht. Misschien moet je de twee eens naast elkaar leggen en zien waar het verschil ligt.

Van mij mag Almeida gerust als troef worden uitgespeeld, alleen hoop ik dan dat hij niet te vroeg in vorm is als hij zou worden opgenomen in de selectie van de Giro.

Chris Van Uden 29 juli 2020 om 10:06

Wat je ook van Evenepoel vindt, je kunt niet ontkennen dat hij durft aan te vallen en attractief te koersen. En ook nog eens een fenomenaal tijdrijder! Op deze leeftijd is dat al helemaal bijzonder. Ik heb er wel respect en waardering voor in elk geval.

Marik 29 juli 2020 om 10:44

En zo is het

user5697 29 juli 2020 om 10:10

@boenk
Ik ben net een genuanceerde Evenepoelfan. Dat je dat niet doorhebt, zegt genoeg over je inschattingsvermogen. Neerbuigend ? Ik dacht het niet. Nooit, bij geen enkele renner. Tenzij het iemand is die de boel belazert of heeft belazerd. Ik erger me juist enorm aan diegenen op WF die neerbuigend doen over renners en ploegleiders. Maar ik baseer me steeds op feiten en kwaliteiten, doe zeker niet aan blinde idolatrie. Sinds zijn laatste juniorjaar volg ik het doen en laten van Evenepoel, verheug ik mij over zijn sterke punten, maar blijf niet blind voor zijn mindere punten. Zou jij ook moeten doen.
Wat Grosschartner betreft. Uiteraard zijn er (nog) betere klimmers. Maar ik vermoed dat de combinatie klimvermogen en vroege Boravorm voor de concurrentie te zwaar zal zijn. Al hoop ik op iets anders, en zeker niet op een scenario zoals in Roemenië waar Bora de koers domineerde. Dus liefst explosief fietswerk, de komende twee bergaankomsten. Met onvoorspelbare plots, renners die durven aanvallen en telkens een andere winnaar.
En Evenepoel. Ik denk dat de twee slotklimmen iets te zwaar zullen zijn, of dat hij op het einde het gebrek aan explosiviteit zal betalen. Eigenlijk hoop ik dat Evenepoel nu nog iets tekort komt en de volgende jaren nog progressie kan maken. Nu reeds op 20-jarige leeftijd zowat op alle parcoursen meekunnen met de besten zou niet goed zijn. Dan kan het later alleen maar tegenvallen. En dan moet je een heel sterke kop hebben om daarmee om te gaan. Dus ja, misschien moeten ze op de verrassing spelen en Almeida de vuurlijn injagen.

boenk 29 juli 2020 om 11:05

Het was je opmerking over Grossschartner die ervoor zorgde dat het me overkwam als een trollerige comment. Des te beter dat ik me vergist heb.

Marik 29 juli 2020 om 11:54

Het is toch ongelofelijk hahaha. Boenk je gedraagt je als een soort gevangenisbewaker op het forum hier. Mensen krijgen gewoon een verkapte waarschuwing als ze zich verkeerd gedragen t.o.v. Zijne Heiligheid Evenepoel. Het is toch hilarisch!

Panache 29 juli 2020 om 12:55

Haha, misschien mogen we op de betaalversie van WF straks wel een soort van keurmerk als avatar zetten: approved by boenk.

Rob_in_de_hekken 29 juli 2020 om 12:30

Gezellig hier.

On topic: het grootste wielertalent van onze zuiderburen moet een beetje in toom worden gehouden. Wind tegen en met zo een finale moet je niet alleen gaan. Dat is meer een actie die ik zie bij kleinere teams die in beeld willen rijden.
Misschien toch wat gebrek aan ervaring. Het is ook nog geen Sagan die halverwege de koers -als ie van zijn zadel afkomt- gelijk een groepje in zijn wiel heeft zitten.
Blijven genieten vooral van dit megatalent!

oar.hahn 29 juli 2020 om 12:31

Ik had het idee dat Evenepoel een stukje solo ging om z’n nieuwe Specialized Tarmac te promoten… het zal de sponsor in ieder geval niet slecht uitgekomen zijn, mooie reclame op de dag van de bike launch.

Headlines

Materiaalzone

Populair