Remco Evenepoel: “Het EK winnen zou veel voor mij betekenen”
Remco Evenepoel - foto: Cor Vos
woensdag 11 augustus 2021 om 17:05

Remco Evenepoel: “Het EK winnen zou veel voor mij betekenen”

Ook al is de selectie nog niet officieel naar buiten gebracht, voor de EK-organisatie blikt Remco Evenepoel toch al even vooruit op de Europese Kampioenschappen van volgende maand in Trentino. De 21-jarige Belg heeft laten weten dat hij deelneemt aan zowel de tijdrit als de wegwedstrijd. “Na alles wat ik heb meegemaakt, zou het EK winnen veel voor mij betekenen”, vertelt hij op de site van de organisatie.


Evenepoel bewaart minder goede herinneringen aan zijn laatste wedstrijden op Italiaanse bodem. Na een zware val in de Ronde van Lombardije moest hij lang revalideren, terwijl zijn debuut in de Giro d’Italia na een val vroegtijdig eindigde.

“Ik heb hard gewerkt om terug te komen na de blessure”, blikt Evenepoel terug op zijn revalidatie. “De Giro was heel goed begonnen, maar eindigde niet op de beste manier. De Olympische Spelen verliepen eveneens niet zoals gepland. Nu bouw ik geleidelijk mijn vorm weer op richting de Europese kampioenschappen. Ik wil mij voorbereiden door wedstrijden te rijden en aan mijn explosiviteit te werken.”

Op 9 september staat hij in de start van de tijdrit, die hij op het EK van 2019 nog wist te winnen. “Ik heb het parcours nog niet in detail bekeken, maar het is een korte rit. In een tijdrit van twintig kilometer moet je alles geven en zo snel mogelijk gaan van start tot finish.”

De wegwedstrijd op 12 september kent een lastig parcours. “Het is geen gemakkelijk parcours omdat je halverwege de koers de Monte Bondone moet bedwingen. Je moet daar voorin zitten om mee te kunnen spelen voor de medailles. Daarna volgt een lange afdaling”, analyseert hij. “Het wordt een zware koers. Maar als ik een goede dag heb, kan ik hier meerijden voor de overwinning.”

De Belgische selectie wordt op een later moment bekendgemaakt. Eerder lieten teambaas Patrick Lefevere en bondscoach Sven Vanthourenhout nog weten niet te veel te verwachten van Evenepoel dit najaar. Momenteel is hij actief in de Ronde van Denemarken. In aanloop naar het EK rijdt hij in eigen land de Druivenkoers en Brussels Cycling Classic. Daarna volgt als laatste test de Benelux Tour. In het najaar hoopt hij het WK te rijden, al is zijn selectie voor de wegrit nog allerminst zeker.

Voorlopig wedstrijdprogramma Remco Evenepoel 2021
26 augustus: Druivenkoers Overijse
28 augustus: Brussels Cycling Classic
30 augustus-5 september: Benelux Tour
9 september: EK Wielrennen (tijdrit)
12 september: EK Wielrennen (wegwedstrijd)
26 september: WK Wielrennen
9 oktober: Ronde van Lombardije

RIDE Magazine
52 Reacties
11-08-2021 17:31
Na ‘lange afdaling’ ben ik gestopt met lezen. Ik wens hem het beste.
Ik heb helemaal niks met het EK. Is wat mij betreft een koers teveel.
    11-08-2021 17:37
    Kan ik inkomen: er staat niet zoveel op het spel (het is maar de Europese trui), en meestal staan er dus ook geen al te grote namen op de startlijst. Is wat mij betreft gelijkwaardig aan bv. een Dwars door het Hageland qua niveau.
    11-08-2021 18:46
    Ja, want daar hebben Sagan, Kristoff en Trentin ook gewonnen. Ik ben het met je eens dat we prima zonder het EK kunnen maar het deelnemersveld is vele malen beter dan pakweg iedere Belgische C-wedstrijd die je hier verder wilt gaan noemen.
    11-08-2021 19:57
    @S'mon

    Inderdaad. Indien voldoende grote jongens verstek laten voor de tijdrit, dan kan Remco zich weer de absolute wereldtop wanen.
11-08-2021 17:34
Ik zie niet in waar Evenepoel op dit parcours de rest kan lossen. Van de Monte Bondone tot de finish is nog te ver, en op dat laatste knikje denk ik niet dat hij voldoende ver kan wegrijden (wat wel nodig is aangezien zijn slechte sprint).

(Is dit trouwens het juisten profiel: https://www.touretappe.nl/ek-wielrennen-2021/ ?)
11-08-2021 17:36
Hmmm de entourage zet de kampioenschaps wedstrijden vast op zn (voorlopige) programma, maar op basis waarvan? Welke resultaten uit het verleden tellen hier dan mee, dat hij die selecties verdient?
11-08-2021 17:36
Ik snap niet waarom hij al sowieso geselecteerd zou zijn, met welke prestaties houden ze dan rekening, die van de junioren?
    11-08-2021 17:47
    Het gaat er niet om hoeveel hij presteert, het gaat erom hoeveel de rest van de Belgen presteren.. Daarom is van Aert geen discussie maar wie neem je nog mee
11-08-2021 17:41
Aim Low, they’re riding Shetlands.
11-08-2021 17:46
Blijkbaar gaat onze kleine vriend uit van zowel een selectie alsook het kopmanschap. Knechten voor Dylan Theuns of Mauri Vansevenant is misschien een betere opdracht (als die geselecteerd zijn voor dit koerske). En voor het WK zijn er zeker genoeg klassieke types te vinden die minstens net zo veel recht hebben op een selectie als Evenepoel.

De laatste keren dat Evenepoel ergens naartoe gewerkt heeft was het geen succes. Zowel de Giro als de OS waren een sof. Maar blijkbaar is ie dat alweer vergeten. "Het is een lastig parcours, dus ik denk dat ik kans maak". Die past in het rijtje van "wanneer gaan we een keer echt koersen hier in de Giro" of "het ligt mij beter als er vanaf de voet gekoerst wordt op de Zoncolan". Of de legendarische woorden "ik zou 'm gewonnen hebben" toen ze hem uit de rivierbedding omhoog tilden.

Hij zou beter zijn snoeter even houden over "winnen" en eerst maar eens praten over "de wedstrijd fatsoenlijk uitfietsen". Ik lach me in ieder geval kapot als hij er ook hier halverwege de klim afgepierd wordt...
    11-08-2021 18:11
    Pilleke pakken, Michel. En niet te lang wachten.
    11-08-2021 18:13
    +1, lijkt me ook wel een idee dat er iemand in zijn entourage opstaat en hem even met twee pootjes op deze wereld terugzet.
    11-08-2021 18:25
    +1, ik vraag mij inderdaad af wat er eerst nog moet gebeuren, voordat hij een toontje lager toetert.

    Wel dapper trouwens dat hij Lombardije weer op t programma heeft staan. Rijdt Nibali ook mee?
    11-08-2021 19:26
    Wat mij betreft heeft hij 100% gelijk Melkzuur. Pas op de plaats in plaats van zichzelf al naar de titel praten zou een stuk beter zijn. Zonder verwachtingen starten, en dan kijken wat er in de koers mogelijk is. Jij en TdK reageren enkel zo omdat het Michelangelo is die dit zegt.
    11-08-2021 21:59
    +1 voor Michelangelo: eerst daden dan maar eens de woorden.
    12-08-2021 17:32
    Zegt hij dan dat hij zonder meer gaat winnen, of dat hij als hij een goede dag heeft kan meedoen voor de overwinning? Nu zie ik hem die goede dag dit jaar ook niet meer direct hebben maar goed, het is toch een groot verschil met wat jullie als anti-supporter er van maken.

    Moet hij dan in een interview zeggen dat hij voor een bijrol gaat en gewoon wil uitrijden, dan is het weer niet goed want dan verstopt hij zich en blahblah. Herinner ik toch van de Giro toen ze niet expliciet zeiden dat ze er voor gingen. Een sporter die al op voorhand niet een beetje geloofd in een goed resultaat kan beter ineens niet starten, maar goed jullie zijn de kenners.

    En op voorhand al hopen op tegenslag van iemand is wel erg, sorry dat is in mijn beleving zelfs een beetje kleinzielig. Zeker als de persoon waar het over gaat je nooit iets persoonlijks heeft aangedaan. En dat denigrerende afzeikende taalgebruik naar zijn persoon, anoniem achter een computer lukt wel wat meer zeker.Waarschijnlijk kan je nu al je lol niet op met zijn stuurfout Michelangelo? Ben je een mooi betweterig verhaal aan het voorbereiden om ons mee te verblijden.

    Straks doe ik zelfs wielerflits niet meer open met die vuilspuiterij altijd en ik vraag me af of niet veel lezers afhaken op ‘fans’ als u en ze niet beter de commentaarsectie schrappen.
11-08-2021 18:25
Dat hij zal winnen, dat denk ik niet. Maar dat Vanthourenhout hem selecteert, lijkt me logisch. En oké, het is maar Denemarken, en ze zijn hier met een B-team, maar je moet voor de grap eens vragen aan de mannen van Jumbo Visma of het snel ging de laatste 15 kilometer.
    11-08-2021 18:26
    Ja waarom eigenlijk? Voor Jannik of voor de show off, in casu zn selectie?
    11-08-2021 18:28
    Bewust de sprinters (proberen) kapot rijden nadat Cavendish liet weten niet goed te zijn.
    11-08-2021 18:31
    En dan? Lijkt mij nergens toe bij te dragen...

    Edit: @Tom +10 :-))
    11-08-2021 18:36
    Misschien wou hij niet dat Groenewegen won. Wie zal het zeggen. Hoe dan ook doet hij zo wedstrijdhardheid op, en dat is wat hij hier komt doen.
    11-08-2021 18:42
    Oja voor zichzelf rijden natuurlijk #soloperation
    11-08-2021 18:50
    Van de Giro willen winnen tot aan blijdschap over Timo Roosen even pijn kunnen doen. Het carrièrepad van een RE- fan.
    11-08-2021 18:54
    Jij supportert enkel voor jouw favoriete renners als ze winnen, Willem?
    11-08-2021 19:01
    Nou ik vind het in dot geval vrij bizar hoe zijn fans eerst min of meer overtuigd waren van een Giro winst en we nu ineens diep onder de indruk moeten zijn dat hij even hard voor Timo Roosen uit gaat rijden. Dat zijn toch redelijk onvergelijkbare grootheden wat mij betreft.
    11-08-2021 19:11
    Dat is dan jouw aanname, dat de (meeste) fans dachten dat hij zo maar even de Giro zou winnen. Fans die ook maar iets van koers kennen, gingen daar in ieder geval niet van uit.
    Wat vandaag betreft, ben ik als "fan" al blij dat hij laat zien dat hij er wil voor gaan, en dat hij sterk genoeg is om degelijke renners pijn te doen op een vlak parcours - waar hij met zijn 62 kg zeker niet in het voordeel is. Als je vindt dat ik dan wel erg snel content ben, dan mag dat. Ik besef dat de Evenepoel van 2021, veel minder is dan die van 2020 en kan maar hopen dat hij ooit nog in de buurt komt.
    Dat jij hoopt van niet, dat mag ook. :-)
    11-08-2021 19:17
    Het zal mij redelijk jeuken hoe het met RE verder gaat. Als hij een veelvuldig GT-winnaar wordt heb ik daar geen enkel probleem mee. Met het historische revisionisme van zijn fans heb ik eigenlijk ook geen probleem. Maar wijzen op de nogal abrupt bijgestelde verwachtingen vind ik wel lollig.
    11-08-2021 19:39
    Indien hij zonder de val in Lombardije dergelijke prestaties zou leveren in 2021, zou ik een milde vorm van leedvermaak zeker begrijpen. Maar nu kunnen noch zijn fans, noch zijn tegenstanders iets zinnigs zeggen over zijn huidige prestaties. Misschien haalt hij er wel het maximale uit wat er momenteel inzit?
    11-08-2021 19:54
    Daar ga ik wel van uit ja!

    Het zou nog veel vreemder worden als ie steeds verstoppertje heeft gespeeld toch? Almeida terugfluiten van een podiumplek, Van Aert niet helpen etc...
    11-08-2021 20:22
    Het was ook heel lastig om iets te zeggen over hoe hij zou presteren. Maar mijn "laten we het even afwachten" commentaar werd regelmatig weggehoond door een deel van zijn fans. En dat wordt nu weer even vaak net zo hard ontkend. Wees dan een grote jongen en zeg dat je het fout hebt gezien, maar stel niet je mening met terugwerkende kracht bij.
    11-08-2021 21:42
    @Melkzuur,
    Ik kan me de Sporza polls bij aanvang van de Giro nog herinneren. Over met hoeveel minuten Evenepoel de Giro ging winnen, hoeveel etappes hij ging winnen, of het goed was dat hij net naast het roze had gegrepen, wie zijn belangrijkste uitdager zou zijn voor eindwinst, etc.
    Bekijk ze voor de fun nog maar eens, inclusief de antwoorden van de gemiddelde sporza-reaguurder. En dan zul je zien dat er al heel huiden verkocht werden voordat de beren geschoten waren. Wat dat betreft heeft Willem dus gewoon een punt.

    En ik ben wel benieuwd als er nu een poll zou komen op sporza over de kansen van Evenepoel op het EK. Ik denk dan dat het Evenepoel-juichvee ook gewoon weer tipt op Remco als Europees kampioen. Alsof er nooit een mislukte Giro en een afgang op de OS zijn geweest.
    11-08-2021 22:19
    @Melkzuur er waren hier meerdere leden die Evenepoel bij voorbaat al meerdere overwinningen toedichten. Bij herhaling. Die zijn met de staart tussen de benen vertrokken of hebben een andere nickname aangenomen.
    @Michelangelo De Sporza polls zijn net zo vertekend als de Wielerflits polls. Dat is geen goede graadmeter.
    11-08-2021 22:58
    @mich, ach man. Jij met je feiten. Is het zover al dat je polls als waarheid moet aanzien? Dan wint Mathieu ook elke wedstrijd als we dat moeten geloven. En zeker goud op de spelen. Is ook maar een populariteit poll van de Sporza of Wielerflits websites, leuk maar ook niet meer dan dat.
    11-08-2021 23:18
    @rendo, de polls zijn de polls. Ik verwijs enkel naar de polls en de uitslagen als indicatie voor het ongebreidelde optimisme van de fans. Terwijl er in veel gevallen ook gewoon andere namen in te vullen zijn.

    En ook hier was een tijd dat "kenners" bij voorbaat iedere wedstrijd al toebedeelden aan evenepoel, waarbij de discussie ging over met hoeveel minuten hij zou winnen. Dat weet jij waarschijnlijk ook donders goed...
11-08-2021 18:44
Het is gewoon wachten tot er een Belgisch talent opstaat wat de verwachtingen omtrent Evenepoel doet verdampen, in België natuurlijk.
    11-08-2021 18:47
    Die is er al in potentie en rijdt volgend jaar World Tour in Duitse dienst maar is een jongen die door Ralph Denk wat rustiger wordt gebracht. Zag hem bij Karl in het OS programma en hij is een keurig formulerend maar wat ingetogener type.
    11-08-2021 18:59
    Als junior al een volledig profwaardig bestaan leiden vind ik niet "rustig brengen".
    11-08-2021 19:10
    @Murcia
    Ralph Denk, de vriend van Lefevre!
    11-08-2021 19:12
    @Cochise
    Voor mij zit dat rustig brengen vooral in de hele heisa om de renner heen, Cian traint nu inderdaad al als een prof maar er wordt bij Bora geen enorm circus opgetuigd. Je traint dus als prof terwijl je 18 bent maar geen overdaad aan media optredens en hype vanuit de ploeg. Bij Remco leek het wel een samenspel tussen ploegleiding, renner zelf en de media om hem meteen als de allergrootste te lanceren.
11-08-2021 18:47
En ik maar denken dat vanaf nu alles om 2022 zou draaien. Silly me.
11-08-2021 18:58
Sommigen vinden het wel heel bevredigend om hem maar af te schrijven. Onthoud over een aantal jaren maar de profetische woorden van Franco Ballerini: dit (bij tijd en wijle inderdaad irritante) rennertje gaat qua rondenwerk meer winnen dan welke Nederlander dan ook de afgelopen 40 jaar heeft gedaan.
    11-08-2021 19:02
    Dan moet hij echt naar een andere ploeg.
    11-08-2021 19:08
    Ha ja, bij DSM zijn er nog wel wat plekjes vrij #cooperation :-))
    11-08-2021 19:11
    Zelfs DSM zou een minder giftige omgeving voor hem zijn dan DQS nu is.
    11-08-2021 19:17
    Ja je zou zo maar gelijk kunnen hebben. Hup kreng, trappen en met niks anders bezig zijn!
    12-08-2021 00:48
    @Franco Volgens mij wordt REV hier niet afgeschreven.Hij wordt wel bekritiseerd, een beetje belachelijk gemaakt en vooral realistisch beschreven. Het mannetje is zo dol op publiciteit, dat hij wss ook écht denkt dat hij iets te melden heeft, dat hij écht op iedere uitnodiging van welke journalist dan ook moet ingaan. Maar REV is, samen met het overgrote deel van alle topsporters, nu juist hét voorbeeld van een renner die alleen maar keihard moet fietsen en voor de rest niet heel veel moet praten. Want er komt bijna altijd onzin uit of peptalk richting zichzelf. Niet om aan te horen! En dat jij in de veronderstelling bent dat de Nederlandse WF’ers hier uit afgunst reageren is een beetje een zielige reactie. Voor mijn part wint hij 6 keer de Tour (verwacht ik overigens niet zolang Pogaçar aan de start staat) maar dan nog blijf ik hier benoemen dat ik zijn gedrag en zijn uitlatingen niet pruim wanneer ik dat opmerk terwijl ik dan ook vind dat het een steengoeie renner is. Maar tot die tijd heeft hij alles nog te bewijzen. Zeker in een grote ronde.
11-08-2021 20:03
Iedereen die meedoet wil toch graag winnen. Ik zou gewoon gaan fietsen en mijn mond houden.
11-08-2021 21:26
Waarom steeds doen alsof je al een toprenner bent en voor elke grote koers gaan vertellen dat je hem kunt winnen? Welke renner doet dit op deze manier? Hij mag wel wat realistischer worden vind ik. Hij is een groot talent, hij is al redelijk goed, maar hij is in mijn ogen een subtopper. Er zijn zo 10 of 15 betere te noemen. Hij zit ook nog in een generatie die vol zit met talenten. Dus: hard werken, rustiger opereren in de media, en dan zien hoe ver je komt, Remco.
    12-08-2021 00:26
    Akkoord. Zijn huidige niveau rechtvaardigt dit soort uitspraken helaas niet. Eerst terug opbouwen naar je topniveau en dan je ontwikkeling naar de eventuele wereldtop verderzetten. Dit soort uitspraken op dit moment is niet echt opportuun. Al weet je natuurlijk ook niet wat hij effectief gezegd heeft en in welke omstandigheden.
12-08-2021 09:51
Wat is er mis met te zeggen dat EK winnen veel zal betekenen. Ik denk dat iedere renner graag die koers wint.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine