Remco Evenepoel herinnert “van de eerste tot de laatste seconde” van de valpartij in Lombardije

maandag 14 september 2020 om 12:33
Remco Evenepoel herinnert “van de eerste tot de laatste seconde” van de valpartij in Lombardije

Dinsdag (morgen) is het alweer een maand geleden dat Remco Evenepoel zwaar ten val kwam in de finale van de Ronde van Lombardije. De 20-jarige renner herinnert nog iedere seconde van zijn val, waarbij hij zijn heup brak. “Van de eerste tot de laatste seconde. Van het moment dat ik in het ravijn duik tot ze me in de ambulance leggen”, zegt hij in Het Laatste Nieuws.

De plek des onheils was door Evenepoel uitgebreid verkend, legt hij uit in een reconstructie. De dag voor de wedstrijd bestudeerde hij samen met zijn ploegleiders alle bochten in de afdaling. “Om ze mooi te kunnen uittekenen. Ik heb ze zeker twee, drie keer opnieuw gereden zodat ik de ideale lijn kon bepalen. We maakten ze zelfs even ‘verkeersvrij’, zodat ik ze op koerssnelheid kon nemen.”

Toch ging het mis tijdens de wedstrijd. “In koers kreeg ik het advies van ‘Brama’ (ploegleider Bramati, red.) om me achteraan het groepje te zetten. ‘Laat je vijf à tien meter uitzakken, Remco’, zei hij. ‘Neem geen risico, want je wéét hoe gevaarlijk die bochten zijn.’ Dat heb ik ook gedaan. De verkeerde beslissing, dus. De twee jongens voor mij maakten een foutje in de eerste bocht. Ze gingen naar de buitenkant. Ik schrok. ‘Oei, ’t is prijs voor hen’, vreesde ik.”

“Omdat ik zelf een betere lijn had genomen en met iets meer snelheid uit de bocht kwam, reed ik eigenlijk los op de twee af. Dat deed me, in paniek, wat afremmen. Mijn achterwiel schoof weg, ik moest bijsturen in de eerste bocht. Vijf centimeter scheelde het of ik was dat muurtje voorbij en dan was er van een crash nooit sprake geweest. Nu raakte ik het met de buitenkant van mijn been. Ik viel recht naar beneden.”

Zwart gat
“Vraag me niet waarom. Ik zag een zwart gat, wellicht door alle schaduwen. Op dat moment besefte ik niet hoe diep ik zou vallen en hoe ik precies zou neerkomen: hard of zacht. Uiteindelijk belandde ik eerst op de tip en vervolgens op de zool van mijn rechtervoet. De eerste tien seconden na de val kreeg ik geen lucht meer. Dat kwam door mijn gekneusde long. Ik wilde rechtkrabbelen, maar door die bekkenbreuk kon ik geen kracht zetten.”

“Heel even, een paar minuten, voelde ik me echt ‘verlaten’. Toen begon alles, hé. Het op de brancard leggen. De helse weg naar boven. Moeilijk, zo tussen de bomen en supersteil omhoog. Pas in de ambulance op weg naar het ziekenhuis is alles een beetje beginnen bezinken.”

Herstel
In het ziekenhuis werd uiteindelijk een gebroken heup geconstateerd. Hoewel hij zware kwetsuren heeft opgelopen en streep over de rest van het seizoen moest trekken, is hij vooral dankbaar dat hij er nog is. “Ik besef ik dat ik heel veel geluk heb gehad”, zegt hij.

Inmiddels mag hij van de doktoren zijn heup weer een klein beetje belasten. Het blijft vooralsnog bij stappen in de tuin met krukken. “Op 25 september, over exact elf dagen dus, volgt een nieuwe scan. Dan krijg ik wellicht opnieuw positief nieuws. En kan ik weer verder vooruitblikken. Al zal ik in 2021 wellicht opnieuw opbouwen richting Ardennenklassiekers. Het vervolg van mijn programma zal dan afhangen van het al dan niet plaatsvinden van de Olympische Spelen in Tokio.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

vincenzo 14 september 2020 om 12:40

Laat hem dan meteen even vertellen wat er in die flacon in zijn achterzak zat, zou je denken bij zo’n artikel.

zipp404 14 september 2020 om 12:44

Moedermelk.

boehoe 14 september 2020 om 12:44

Leuke reeks, elke dag een gebeurtenis die Remco zich van seconde tot seconde kan herinneren. Morgen de grote boodschap?

Dikke Vrouw 14 september 2020 om 12:58

Jeetje lijkt wel een ‘bijna dood ervaring’, arme jongen

Erik33 14 september 2020 om 13:18

Hij reed een betere lijn, haha wat een grappenmaker.

SnellePelle 14 september 2020 om 13:40

Gisteren in Vive le Velo was hij niet erg grappig. Veel standaard antwoorden en gereserveerde meningen.

Hij is letterlijk behoorlijk klein op het moment. Het nodige spierweefsel kwijt ook. Hoewel hij er prat op ging dat hij nog maar 59kg weegt ondanks zijn stilzitten.

Wuyts schoot direct in de verheerlijking, zich niet realiserend dat dit puur atrofie van spierweefsel is.

Koddig.

klootje kriekeljon 14 september 2020 om 14:44

Nou idd. Oow die anderen maakten een fout?

Pizzi 14 september 2020 om 14:54

Hadden ze een goed spatscherm om de heer Wuyts heengezet?

Panache 14 september 2020 om 13:31

Wat een lulverhaal. Hij reed op een groot gat op het moment van de duik. Bramati gaf verkeerd advies en de renners voor hem maakten een fout. Bah.

Murcia 14 september 2020 om 13:38

Dat klopt inderdaad, het gat was echt wel groter dan de max 10 meter die hij beschrijft.
Waarschijnlijker is het dat hij door Nibali en Co onder druk stond tijdens deze afdaling, een te groot gat liet vallen en juist daardoor niet de ideale lijn reed. Hij zegt immers zelf al dat hij meer snelheid had dan zijn voorgangers. Daardoor zeilt hij meer naar de buitenkant.

Lalsacien 14 september 2020 om 13:58

We kunnen er ook gewoon van uit gaan dat zijn verhaal klopt en dat hij het bij het rechte eind heeft. Om nou al zijn woorden in twijfel te trekken is best vermoeiend.

Panache 14 september 2020 om 14:06

Is gewoon beeldmateriaal van Lalsacien. https://m.youtube.com/watch?v=1SL_X1sTIRk

Lalsacien 14 september 2020 om 15:24

Wat een waardeloos beeldmateriaal! Daar kun je geen mening op baseren. Zijn verhaal begint al ruim voor het bruggetje en dat kunnen we helemaal niet zien. Dus ik ga er vanuit dat hij de waarheid spreekt!

”Omdat ik zelf een betere lijn had genomen en met iets meer snelheid uit de bocht kwam, reed ik eigenlijk los op de twee af. Dat deed me, in paniek, wat afremmen. Mijn achterwiel schoof weg, ik moest bijsturen in de eerste bocht. Vijf centimeter scheelde het of ik was dat muurtje voorbij en dan was er van een crash nooit sprake geweest. Nu raakte ik het met de buitenkant van mijn been. Ik viel recht naar beneden.”

illu 14 september 2020 om 15:40

Waardeloos beeldmateriaal misschien ja… Maar je kunt toch duidelijk zien dat hij op een paar seconden hangt van het groepje?

Dus het feit dat hij is gevallen omdat hij moest remmen omdat hij recht op de anderen af ging slaat natuurlijk nergens op (zelfs als dat eerder zou zijn gebeurd, zou hij dus alleen langzamer op de betreffende bocht moeten zijn afgekomen).
Gewoon een stomme feit, overkomt de beste wel eens.

de_nis_ 14 september 2020 om 16:11

En dat zou de eerste bocht zijn waar hij een betere lijn had genomen.

ddjong67 14 september 2020 om 13:37

Al die criticasters .. Leuke deelname aan Vive le Velo van Remco trouwens. Verstandige / pientere gast. Om ff de steek terug te doen: verstandiger dan veel gasten op dit forum.

Miko1983 14 september 2020 om 13:42

Ik vond hem gisteren in Vive le Velo ook inderdaad vrij relaxed en eerlijk.
Daar was niets mis mee. Al vergeleken ze hem wel een paar keer met Pogacar e.d. als toekomstige rivalen voor tourwinst, misschien had hij zich daarin iets bescheidener mogen opstellen. Zo van;; dat zou mooi zijn en is ook zeker het doel, maar eerst maar eens kijken wat de toekomst me brengt in de grote rondes. Maar ik vond het ook een prima optreden van Remco, was positief verrast!

Verder heb ik me trouwens helemaal de tandjes gelachen om die Wuyts.
Dat kan gewoon echt niet, die man praat zoveel onzin.
"Wout bepaald alles binnen de Jumbo ploeg, door zijn doen is Dumoulin geen kopman meer" En dat was nog maar 1 van de vele momenten dat er diarree uit zn mond kwam….echt ongelofelijk dat deze clown nog een podium krijgt in België.
Tom Coronel is er niets bij!

Michelangelo 14 september 2020 om 15:35

Ook ik sta niet bekend als groot ‘Evenepoel-fan’. Maar ik vond zijn bijdrage aan Vive le Velo best te pruimen. Prima in zijn antwoorden als altijd, maar zonder de overdreven (naar arrogantie neigende) zelfverzekerdheid die hem normaal gesproken kenmerkt.

Ook al werd hij een paar keer in een lastig hoekje geduwd, toen het ging over het verschil tussen voetbal en koers, en over de schuldvraag bij de idiote actie van Jungels. Of als het ging om Pogacar en Van Aert.

Hopelijk zet hij dit zo voort..!

En ook qua Wuyts zit ik 100% op de Miko-lijn. Kunnen ze dat onzin-uitbrakend fossiel niet van de buis halen? Ik heb jarenlang met veel plezier naar hem geluisterd, maar hij is intussen een karikatuur van zichzelf. Volledig de weg kwijt als het gaat om zijn uitspraken, kwijlend en geilend op Van Aert en Evenepoel, alle realiteitszin uit het oog verliezend.
Geef hem een leuk rubriekje in Vive le Velo, en zet een vers iemand in de commentaar cabine naast Jose de Cauwer… want die verdient een betere sidekick.

Bianchista 14 september 2020 om 13:37

Laten we hopen dat hij niet al te veel angst krijgt als hij weer op de fietst zit. Straks daalt hij nog als Zakarin….

Murcia 14 september 2020 om 13:39

Of Reichenbach LOL

Lalsacien 14 september 2020 om 15:26

Latour heeft sinds vorig jaar ook last van vrees tijdens afdalingen.

Murcia 14 september 2020 om 13:50

@Miko1983
Het gesprek met Remco was inderdaad prima, al geeft dat praten tegen een beeldscherm aan tafel wel een rare vibe. Wuyts is compleet aan het doordraaien met die chauvinistische prietpraat. Wat ik vooral grappig vind is dat hij heel vaak met dedain over de fransen en hun chauvinisme spreekt en daarbij de balk in zijn ogen niet ziet.

Martino87 14 september 2020 om 13:58

Wuyts zei ook iets in de trant van: we hadden elkaar nog nooit gesproken, maar het voelde meteen goed. :D

Gelei 14 september 2020 om 14:05

Remco zal wel zo slim zijn om, in tegenstelling tot Boonen, Wuyts niet op zn slaapkamer te laten. Wat een tenenkrullend moment was dat.

Bern Ardello 14 september 2020 om 14:18

In plaats van het overige botte commentaar, sterkte Remco! Laat ze allemaal zien wat je in je mars hebt als je weer op de fiets zit!

zietemgaan 14 september 2020 om 15:45

plus 1! Tegen de verzuring van de wielerfanbase.

K winter 14 september 2020 om 15:29

Het is toch bijzonder dat hij zelfs met; verkennen, een betere lijn, en superieure ploegleiding de enige is die in een ravijn eindigde…en daarbij zelf geen blaam treft..

Merlinappa 14 september 2020 om 16:17

Ah, natuurlijk is het niet zijn eigen schuld. Hoe kan de grote Eddy Evenepoel nou iets fout doen!

Michelangelo 14 september 2020 om 16:28

Zal wel onderdeel zijn van het verwerkingsproces… de schuld bij een ander leggen, om daarmee weg te kijken van eigen falen.

Hij draait aan zijn eigen stuur. Als hij echt overtuigd is van zijn eigen goede lijnen, dan was hij nooit over dat muurtje gekukeld.
Verder vraag ik me af of hij de afdaling echt op wedstrijdtempo geoefend heeft. Of op een tempo wat hij zelf in de wedstrijd aan zou kunnen. En dat het nu gewoon een paar km’s per uur harder ging dan in de vrije training.

vanSpringel 14 september 2020 om 16:32

Kom, kom, hij is ook nog erg jong hè.

Panache 14 september 2020 om 17:17

Een reden dat er soms wat zuur gereageerd wordt is vanwege de pogingen om een ‘aura van onoverwinnelijkheid’ rondom Evenepoel te creëren (waar hij zelf aan meewerkt). Nederlagen en fouten worden daarom aan anderen toegeschreven en als dat met een lach gebeurt dan wordt je als rationele volger met een kritische noot al gauw jaloezie of afgunst verweten. Supermensen bestaan niet. Mits Evenepoel geen mutant is dan zal ook hij zijn zwakke plekken hebben. Die zoeken en uitbuiten is júist de essentie van topsport.

vocsnor 14 september 2020 om 17:46

Het is toch wel iets erger dan “soms wat zuur reageren”.
Ik geloof dat er hier mensen zijn die hem een trap tegen zijn heup hadden willen geven om zeker te zijn dat ie nooit meer terug komt.
Misschien inderdaad een tegenreactie op de fans, maar dergelijke fans zijn er ook voor die andere Poel. En ik denk niet dat die uitgelachen wordt als die ooit met pech te maken krijgt.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik weet zeker dat ik nooit iemand ga uitlachen bij een dergelijke kwetsuur na een stuurfout

de_nis_ 14 september 2020 om 17:58

Volgens mij wordt Remco zeker niet uitgelachen en niemand wil hem blesseren. Maar als er iets ergens misgaat en je vervolgens enkel naar anderen kunt wijzen en jezelf geen enkele fout toedicht, dan zijn kritische berichten daarbij logisch. Iedereen is vooral verantwoordelijk voor zichzelf, in goede en slechte tijden.

Michelangelo 14 september 2020 om 18:27

@vocsnor,
Ik ben geen Evenepoel fan. En enige maanden terug heb ik hem “een tegenslag gewenst” in de vorm van een blessure, materiaalpech op het verkeerde moment of een valpartij.
Niet omdat ik de jongen letsel gun. En ik hoef hem al zeker geen extra trap tegen de heup te geven, want ik vind het mooi als deze jongen zich terug weet te knokken.

Maar wél omdat alles veel te vanzelfsprekend was. Omdat hij aan alle kanten tot een ongezond niveau werd opgehemeld. Door fans, door journalisten en analisten. Omdat hij zich ook op die manier aan het gedragen was. Soms door heel weinig respect te tonen richting andere renners. Klaarstaan met veroordelende tweets, gebaartjes aan de streep, zeggen dat je zou gaan winnen terwijl je met een gebroken heup in het ravijn ligt. Ik denk ook dat juist dit hetgeen is wat Panache aanstipt, en wat maakt dat sommige mensen hem graag zien “vallen”.

Soms heeft iemand gewoon een tegenslag nodig om weer met beide voetjes op de grond te komen. Van mij mag hij laten zien dat hij ook weer boven komt drijven als het tegen zit. En het zou helemaal mooi zijn als hij met deze valpartij iets meer bescheidenheid in zijn donder gekregen heeft…

Want fan of niet: het is hoe dan ook een fenomeen in de wielersport…

JumbowintdeTour 14 september 2020 om 18:07

Hoe zouden ze het verkeersvrij hebben gemaakt? Zou Bramati zijn auto dwars geparkeerd hebben? Was Lefevere het overige verkeer aan het vertellen wat ze wel en niet mochten? Of omleidingsbordjes neergezet en mensen met hesjes?

Headlines

Materiaalzone

Populair