Remco Evenepoel hekelt tactiek Jumbo-Visma: “Ze geloofden niet dat ik klassement uit mijn hoofd heb gezet”
Remco Evenepoel glipte in de vijftiende Vueltarit opnieuw mee in de vroege vlucht, maar gemakkelijk was dat zeker niet. Pas op de steilste stroken van de Puerto de Lizarraga, na zo’n tachtig kilometer koers, kreeg hij samen met dertien anderen ruimte van het peloton. “Ik heb wel tien keer aan Vingegaard moeten uitleggen dat ik niet meer voor het klassement wil gaan”, zegt Evenepoel bij HLN.
Na de inspanningen van gisteren, beschikte Evenepoel op weg naar Lekunberri niet over zijn beste dag. “Het doel was om voor de etappe te gaan en onderweg wat bergpunten mee te pikken, maar ik voelde dat de benen nog vol zaten van gisteren. Ik wist dat, als er tempoversnellingen zouden zijn op de laatste klim, het lastig zou worden voor mij. Er zaten te veel frisse mannen in de vlucht, die het mij lastig konden maken.”
En toch kwam Evenepoel weer dicht bij ritwinst: bergop moest hij Costa, Kämna en Buitrago laten rijden, maar in de dalende slotkilometers kwam hij bijna weer aansluiten, waardoor hij vierde werd. “Ik ben nog best diep gegaan, ook al zat ik er helemaal door. Klaas (Lodewyck, zijn ploegleider, red.) riep in mijn oortje om door te blijven gaan, omdat ze voorin begonnen te gokken. Helaas zaten er een paar slepers bij mij in de groep. Maar je kan niet alles willen, ik heb er het maximale uitgehaald.”
Dubbele rustdag
Moeten we de wereldkampioen tijdrijden vanaf nu elke dag in de vlucht verwachten, of gaat hij na de rustdag eerder zijn ritten uitkiezen? “Dinsdag ga ik me volledig laten wegzakken. Daar wil ik heel wat tijd verliezen en rustig binnenkomen. Om dan in de twee lastige ritten daarna nog eens proberen mee te gaan.”
Dat tijdsverlies is blijkbaar nodig, want de renners van Jumbo-Visma lieten Evenepoel vandaag niet gemakkelijk wegrijden. “Ze waren mij de hele tijd aan het counteren, omdat ze schrik hebben dat ik nog tijd ga terugpakken in het klassement. Ik heb wel tien keer moeten uitleggen aan Vingegaard dat ik niet meer voor klassement wilde gaan. Ze geloofden me niet, maar uiteindelijk gelukkig wel.”
Knap, eerst je conclusie trekken, om die vervolgens te betwijfelen.
Ps : hij startte de rit met het ontvouwen van een Marokkaanse vlag uit steunbetuiging voor de slachtoffers van de aardbeving, maar daar lees je dan niets over.
Als Remco slim is gaat hij inderdaad nog even een kwartier extra verliezen in de eerstvolgende etappe. En wie weet ook nog zorgen dat hij geen punten pakt in de tussensprints. En dan heeft ie alle handjes vrij om nog voor ritzeges te gaan. Waarbij hij misschien ook eens wat vaker de ploeg uit zou mogen spelen; niet Remco moet winnen, de ploeg moet winnen. Zorg dat je pakweg Cattaneo of Hirt mee hebt, en laat die het spel spelen met Remco als waakhond erachter. Maar vanaf dat Remco mee is worden deze mannen meteen bidonnenhalers; helaas alle ballen op Remco bij SQS, de wolfpack wordt een leeuwentroep, met allemaal leeuwinnen en 1 leeuw die als eerste mag vreten.
Er dwalen hier ook heel wat Nederlandse Evenepoel of Pogacar-fans rond. Jaren geleden waren er ook veel Sagan-fans.
Vind je dat ook verwonderlijk?
Iets wat we wel kunnen constateren hij maakt wel koers en spreekt een rol van betekenis in deze vuelta wat overigens meerdere belgen doen .
Voor de Nederlanders is het tot nu toe een verschrikkelijke Vuelta geen rol van betekenis ja knechten .
Denk dat wij echt stik jaloers mogen zijn op de belgen die continu talenten laten doorstromen en wij blijven wel echt enorm achter. Het lijkt wel alsof het wielrennen in nederland stervende is . Logische ook weinig nederlandse opleidingsploegen , Jumbo is een nederlandse sponser maar met over het algemeen buitenlandse renners/kopmannen zonde.