Remco Evenepoel: “Goed voor het vertrouwen, maar dit zegt nog niets over eindwinst”
Foto: Cor Vos
woensdag 5 juni 2024 om 17:22

Remco Evenepoel: “Goed voor het vertrouwen, maar dit zegt nog niets over eindwinst”

Remco Evenepoel zakte naar eigen zeggen met beperkte ambities af naar het Critérium du Dauphiné, maar de wereldkampioen tijdrijden werkte wel een indrukwekkende rit tegen de klok af. “Het ging beter dan verwacht”, legt hij uit in het flashinterview.

“Ik had goede benen en een goed gevoel”, aldus Evenepoel. “Ik begon goed, maar kreeg het lastiger in het glooiende middelste deel van de tijdrit. Maar ik win wel, en dat is het belangrijkste. Deze zege is goed voor het vertrouwen en het laat me met een zeer positief gevoel naar de toekomst kijken. We bekijken het nog steeds dag per dag, maar ik ben wel blij met deze prestatie.”

Onderweg volgde Evenepoel de tussentijden nauwkeurig. “Ik wist dat ik twee seconden sneller dan Tarling was bij het eerste tussenpunt. Daarom was ik verbaasd dat ik bij punt twee weer een seconde trager was. ‘Hij rijdt wel héél snel’, dacht ik. Het was krap en ik had niet veel reserve meer. Maar ik had wel het voordeel dat het nog bergop ging op het einde. Ik ben goed gestart en ben ook terug goed kunnen eindigen, dat was de sleutel tot succes. Op de grote versnelling vond ik een goed tempo.”

Denkt Evenepoel nu toch aan eindwinst? “Dat gaat van de benen afhangen in de drie ritten die nog moeten komen. Het zijn drie ritten die meer voor de klimmers zijn, en ook drie dagen vlak na elkaar. Ik denk niet dat de tijdrit al veel over het slotweekend zegt. Maar niettemin moet ik al blij zijn met mijn niveau. Ik heb hard gewerkt en het is gek dat ik hier al terug sta. We zijn op de goede weg, maar hebben ook nog een lange tocht af te leggen. Het is een goed teken richting de Tour.”

RIDE Magazine
28 Reacties
05-06-2024 20:12
Hij lijkt erg voorzichtig, maar ook wel weer logisch als je na het herstellen niet goed weet waar je staat. Tijdrit ging vermoedelijk boven verwachting goed en nu ervaren hoe het gaat berg op. Verstandig om het per dag te bekijken, realistisch.
05-06-2024 17:37
Mee eens. NIet beginnen zweven nu.
Als hij in de bergetappes gewoon kan volgen of zelfs schade beperken, dan ziet het er goed uit voor andere doelen (eventueel Tour podium, WK).
05-06-2024 18:16
Remco in beste doen zou Roglic op een parcours als deze dat Remco juist ligt en Roglic juist niet, op minimaal anderhalve minuut moeten kunnen zetten.

Komende dagen maar eens afwachten, ik vond ‘m in op 2 aankomsten gisteren en eergisteren helemaal nog niet indrukwekkend, wat dat betreft begrijp ik zijn reactie wel. Hij is best realistisch over het verdere verloop denk ik.
    05-06-2024 18:17
    Waarom ligt dit parcours Roglic niet? Lekker golvend op en neer, zo heeft hij al veel tijdritten podium gereden.
    05-06-2024 18:38
    Los daarvan: 3e worden in een toptijdrit tegen de wereldtop maar ‘ligt hem niet’?
    05-06-2024 19:41
    Een povere poging om het tijdsverlies van Roglic op Remco wat proberen
    in te dekken want het parcours dat met de stukken bergop, slopend zou
    zijn, was uiteraard ook op het lijf van Primoz geschreven.

    Trouwens, er tekent zich een patroon af om eerst 2 etappe's die hij niet won
    als 'niet steil genoeg' voor Primoz te bestempelen en nu weer hetzelfde deuntje
    boven te halen, nu hij ook deze tijdrit verliest.

    Een tijdsverschil van maar liefst 39 seconden, tussen specialisten van
    hun kaliber en op hun ideale parcours......is dan zelfs enorm.
    05-06-2024 19:57
    Richard wakker worden. Evenepoel komt net terug uit blessure. Is niet meer dan logisch dat hij hier de rest niet op grote achterstand zet.
    06-06-2024 10:08
    Ik denk dat je het moet omdraaien. Roglic is heel erg goed. Als je ziet hoe dicht hij bij Tarling zat op dit parcours is hij echt héél erg goed. Ik snap Remco's houding wel hierin. Eerst maar eens zien wat Primoz dit weekend doet.
05-06-2024 18:57
Mooie reële reactie!
05-06-2024 23:11
Hij blijft met voetjes op de grond, dat is goed. Als supporter en Remco-fanboy mogen we daar zeer tevreden over zijn en dromen van tourpodium en wie weet, tourwinst.
    06-06-2024 06:57
    Dromen mag altijd. Er moet echter, als we gewoon realistisch zijn, wel heel veel gebeuren wil hij het niveau van Pogacar en Vingegaard aantikken in het AK-werk. Podium en winnen ligt echter wel binnen zijn mogelijkheden.
    06-06-2024 07:48
    Mwoah, voetjes op de grond. Ik lees vooral iedere dag een enorme hoop twijfel. Deze tijdrit was op zijn lijfje geschreven, dan valt die tijdwinst nog aardig tegen, maar goed winst is winst. Mooie is: we gaan het snel zien, wat ie waard is, en, wat zijn ploeg waard is.
    06-06-2024 08:00
    Verrast te zien dat je hem zo hoog inschat kraamhol!
05-06-2024 19:49
Met een dergelijke tijdrit gaat hij geen GC pakken bij aanwezigheid van pogacar en vingegaard, dan is het slechts strijden voor een podium
    05-06-2024 20:26
    Het valt nog maar af te wachten wat vingegaard nog kan na die zware val en revalidatie, het kan zomaar over zijn . Kijk maar naar froome en Bernal
    05-06-2024 20:30
    Froome en Bernal hadden echt zwaardere blessures.
    05-06-2024 21:49
    "Met een dergelijke tijdrit", hij wint de tijdrit toch? En Tarling en Roglic zijn bepaald geen doetjes. Volgens jouw redenering tellen alleen Pogacar en Vingegaard mee, de rest van de renners is kennelijk peloton-vulling. Totaal niet mee eens. Je moet kunnen genieten van de prestaties van het moment zelf, en niet steeds neuzelen over dat het maar een voorbereiding is en dat het deelnemersveld matig is etc. etc. Onzin, alle toppers willen dit soort ritten gewoon winnen.
    05-06-2024 22:21
    @poekescherens met een dergelijke tijdrit pakt hij geen (of nauwelijks) noemenswaardige tijd op de genoemde heren. In het hooggebergte gaan deze twee heren evenepoel eraf rijden. Dus op deze manier en met een dergelijke tijdrit gaat hij het gc niet winnen van deze twee mannen…. Duidelijk genoeg over een dergelijke tijdrit….
    06-06-2024 10:26
    @antoin. Hoezo op Pogi en Vinge pakt hij met een dergelijke tijdrit nauwelijks of geen winst? Waarop jij die uitspraak baseert weet ik niet, maar op feiten zal het wel niet zijn. Rev reed reeds 5 tijdritten tegen Pogi en 5 tijdritten tegen Vinge, en in beide gevallen staat er een droge 5-0 tussenstand in het voordeel van Rev op het bord. Soms zelfs met anderhalve minuut boni. Misschien zegt uw glazen bol iets anders, maar ik baseer mij liever op feiten dan op wishful thinking.
05-06-2024 17:46
Waarom altijd dat underdoggedoe. Hij wint deze Dauphiné met twee vingers in de neus. De Tour is een ander paar mouwen, maar podium zie ik hem daar wel rijden.
    05-06-2024 18:02
    Waarom dat overdreven zweef gedoe. Er is enkel nog maar een tijdrit gereden en nog niet deftig geklommen.
    05-06-2024 18:09
    Er was een tijd dat Evenepoel zei dat hij voor winst ging, maar toen werd hij hier en elders als arrogante blaas uitgemaakt.
    Nu zegt hij terecht, in zijn eerste wedstrijd sinds een zware blessure, dat hij niet weet wat te verwachten, en krijgen we dit.
    05-06-2024 18:39
    Remco is toch gewoon iemand die zijn ambities altijd uitspreekt dus vandaar de ‘underdog’ uitspraak vandaan komt is me een raadsel. Maar ja, het is Remco… dan moet er altijd wel iemand zeiken. Ongelofelijk. En als hij in de komende ritten zou moeten passen, sta je waarschijnlijk weer op de eerste rij om daar dan weer over te zeiken.
    06-06-2024 06:33
    @ Alfred Issendorf ik denk niet dat het met 2 vingers in de neus gaat lukken Alfred, integendeel, ik zie hem niet winnen, in die bergritten gaat hij wellicht wat tijd verliezen. Hij zet vandaag wel weer een stap(je) naar een hoger niveau, geen - of niet al te veel tijd verliezen in die bergritten zou een volgende stap zijn. Wat betreft dat underdoggedoe...ik ben content dat hij eens op deze manier spreekt, niks mis met zelfvertrouwen of zelfbewust zijn , maar op dit moment stelt Evenepoel zich beter wat bescheidener op , deze prestatie maar eens bevestigen en dan verder kijken.
05-06-2024 19:12
De ploeg zal getest worden komend weekend. Van wilder vandaag ontgoochelend, slechter dan Landa. Ik vond van wilder gisteren ook al teleurstellen: wou duidelijk mee sprinten maar werd schromelijk voorbij gereden. Een goede Landa zal nodig zijn. Een goede Knox kan zich zomaar in de tour ploeg rijden.
    05-06-2024 20:09
    Ik denk dat je aan de prestaties hier weinig gevolgen moet verbinden. De meeste renners komen namelijk aan de start vanuit zware trainingskampen en de ene reageert dan al beter op de wedstrijdprikkels dan de andere. Behoudens ziekte of een blessure gaat Van Wilder gegarandeerd mee naar de Tour, zelfs al zou hij deze week amper de groep der favorieten kunnen volgen bergop.
    05-06-2024 21:09
    Van Wilder gaat inderdaad sowieso mee en kan zeker nog verbeteren of is misschien beter al in het weekend.
    Knox wierp ik eerder op als achtste naam dan als vervanging van Van Wilder
    05-06-2024 21:28
    Dan zijn we het volledig eens ;-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine