Remco Evenepoel gaat niet voor tweede plek strijden: “Niet risico lopen om podium te verspelen”
foto: Cor Vos
dinsdag 16 juli 2024 om 07:03

Remco Evenepoel gaat niet voor tweede plek strijden: “Niet risico lopen om podium te verspelen”

Interview Derde op Plateau de Beille en derde in het algemeen klassement. Remco Evenepoel weet momenteel waar hij staat in de Tour de France. Met nog een week te gaan, hoopt hij vooral zijn derde plek vast te houden.

Een week geleden was Evenepoel nog voorzichtig tijdens de persconferentie op de eerste rustdag. Top-5 bleef het doel. Denken aan een podiumplek wilde hij, ondanks dat hij toen ook al derde in het klassement stond, nog niet doen.

Een week later, op de tweede rustdag, heeft die gereserveerde houding plaatsgemaakt voor vertrouwen. “Met ongeveer vijfenhalve minuut voorsprong op de nummer vier sta ik er goed voor. Vorige week was ik nog wat voorzichtig omdat de Pyreneeën nog moesten komen. Bij iedereen was er wel wat twijfel over hoe het klassement eruit zou zien. Zo’n eerste bergweekend is toch altijd bepalend.”

Het verschil met de nummer twee (Jonas Vingegaard) in het klassement bedraagt 2’10”. Met nog een aantal zware bergetappes en de afsluitende tijdrit in Nice ziet Evenepoel nog mogelijkheden. “Als zich de kans voordoet, ga ik zeker proberen om voor de tweede plek te gaan. Maar ik wil zeker niet het risico lopen om door dat gevecht mijn podiumplek te verspelen. Dat zou zonde zijn. Met een podiumplek in Nice zou ik heel tevreden zijn, zeker gezien het feit dat top-5 het doel was.”

Louis Vervaeke had corona
Terug van weggeweest is ook het coronaspook. Evenepoel was een van de eerste renners die zich de voorbije dagen uitsprak voor maatregelen. Inmiddels zijn mondmaskers verplicht in alle zones waar je in contact staat met renners en werknemers van de ploegen.

Remco Evenepoel, met mondmasker – foto: Cor Vos

Vorig jaar moest Evenepoel de Giro vanwege een coronabesmetting verlaten. Om hetzelfde in deze Tour te voorkomen, probeert hij zoveel mogelijk maatregelen te treffen. “Ik denk dat het algemeen geweten is dat bij ons Louis Vervaeke het coronavirus te pakken had. Hij voelde zich eerst niet heel ziek. Maar het is er toch een beetje doorgekomen. Eigenlijk een beetje zoals bij mij het geval was in de Giro van vorig jaar. Een beetje wat minder gevoel, maar dan uiteindelijk toch goed ziek geworden. En zo zijn er nog meerdere renners die uit de wedstrijd zijn gestapt.”

“Alle ploegmedewerkers doen dagelijks een covidtest. Momenteel blijft iedereen negatief. Dus laat ons hopen dat dat zo zal blijven. En ja, we hebben Louis zo snel mogelijk geïsoleerd. En voor de rest, de mannen aan de finish dragen een masker. Omdat daar toch de grootste mensenmassa staat.”

Klimtijden
Tot slot sprak Evenepoel ook nog over de klimtijden op Plateau de Beille. Pogacar verpulverde de beste tijd met liefst vier minuten, maar ook Vingegaard en Evenepoel reden aanzienlijk sneller omhoog dan Marco Pantani in 1998. “Ik denk dat Pogacar ergens een stukje route heeft afgesneden”, grapt de jonge Belg.

Remco Evenepoel op de klim naar Plateau de Beille – foto: Cor Vos

“Zoiets als gisteren heb ik nog nooit meegemaakt. Zeker niet na een etappe van tweehonderd kilometer en vijfduizend hoogtemeters. Het was behoorlijk zwaar, maar de slotklim reed ik goed omhoog. Ik denk dat ik ook boven de zes watt per kilo zat. De prestatie van Tadej was echt enorm.”

“Waarschijnlijk is dit de beste veertig minuten inspanning die we ooit in het wielrennen gezien hebben. Als je ziet dat hij de tijd van Pantani met vier minuten verbeterd, dan ben je van een andere planeet. Ja, we gaan snel! Maar ik ben er ook trots op dat ik sneller was dan Pantani.”

RIDE Magazine
58 Reacties
15-07-2024 16:39
Kom op Remco!! Iets met ballen???
    16-07-2024 10:21
    Ik denk dat Remco aangetoond voldoende cojones te hebben. En inmiddels ook wijs genoeg om te realiseren, dat hij op zijn toppen van zijn kunnen, tekort komt op twee andere renners. Er zijn maar weinig renners die bij hun debuut in de Tour op het podium eindigen.
15-07-2024 22:50
Evenepoel: "Als zich de kans voordoet, ga ik zeker proberen om voor de tweede plek te gaan. Maar ik wil zeker niet het risico lopen om door dat gevecht mijn podiumplek te verspelen."

Wielerflits: "Evenepoel gaat niet voor tweede plek strijden"
15-07-2024 16:30
3e plek is netjes voor je eerste tour
15-07-2024 16:48
Renner van caliber Evenepoel moet voor dood of gladiolen gaan. Podium betekent niets op een palmares als het zijne. Podia zijn voor renners als Kruiswijk.
    15-07-2024 16:52
    Wat een onzin. Derde in de tour is een topprestatie. Remco is een van de beste eendagscoureurs en tijdrijders van de laatste decennia maar zeker niet de beste ronderenner. Waarom vereist iedereen dat maar van hem.. van de Belgen en Nederlanders moest van Aert zelfs voor een tourzege gaan. Kom op! Laat Remco Remco zijn. Dit is een topprestatie en het vasthouden is al moeilijk genoeg met het aankomende hooggebergte.

    Ik geniet deze tour meer van Evenepoel dan van Pogacar en Vingegaard.
    15-07-2024 16:52
    Zeker ook voor een renner met zo'n grote mond!
    15-07-2024 19:02
    @Arno: Alleen een 3e plek? Dan misschien OK... Dan snap ik je. Maar een 3e plek (achter Pogacaren Vingegaard) + etappe overwinning + Witte Trui? Dat is straf. OOK voor Evenepoel.
    15-07-2024 19:05
    @Makkelijk: ik ga behoorlijk met je mee en ik geniet van Evenepoel... Maar om te zeggen dat je dan minder van Pogacar... Ongekend wat onze Sloveen laat zien hoor; laten we blij zijn, dat we dit "live" mogen aanschouwen.
    15-07-2024 22:47
    Remco heeft buiten die ene vuelta toch nog nooit een grote ronde uitgereden?
    16-07-2024 10:12
    Vorig jaar heeft hij toch ook gewoon de Vuelta uitgereden?
15-07-2024 16:39
Slim van Evenepoel... Het wordt nog lastig zat, de 3e week.
15-07-2024 17:34
Titel dekt de lading weer niet volledig.

Toch erg knap. Het is wat relatief omdat hij op 3 minuten van Pogacar wordt gereden, maar los daarvan rijdt hij een prachtig weekend in de Pyreneeen op een terrein waarover toch nog vraagtekens bestonden.
#kennie-over-meerdere-hoge-cols mag ook naar de vuilbak na de rit die door Van Aert als zwaarste bergrit ooit in de Tour wordt bestempeld.
15-07-2024 17:48
Enerzijds zou je idd denken dat een renner als Evenepoel strijdend ten onder moet gaan (dan heeft ie het tenminste geprobeerd) maar mocht ie daardoor een ongelooflijke klap krijgen en pakweg 15 minuten verliezen dan kost hem dat een pak vertrouwen en dan staan zijn criticasters klaar om 'm te begraven, dat laatste is niet zo heel erg maar leuk is het ook niet. Laat hem nu maar verstandig bezig blijven , geen gekke dingen doen , die 3de plek proberen consolideren en wanneer zich een kans(je) aandient dat grijpen. Leren,vertrouwen opdoen en volgend jaar terugkomen , beter , meer ervaren en hopelijk met een op en top - voorbereiding.
    15-07-2024 20:52
    Inderdaad. Als hij volgend jaar weer derde staat na 2 weken, kan hij eens iets geks proberen, want dan heeft hij dat podium toch al eens gehaald, maar met een leeg Tour-palmares ga je niet alles riskeren als je kans op succes zo klein.
15-07-2024 20:46
[quote]Een week geleden was Evenepoel nog voorzichtig tijdens de persconferentie op de eerste rustdag. Top-5 bleef het doel. Denken aan een podiumplek wilde hij, ondanks dat hij toen ook al derde in het klassement stond, nog niet doen.[/quote]
Dit klopt niet. Een week geleden stond Evenepoel 2de.
15-07-2024 18:09
Voor de eerste Tour is alles of niets spelen bijlange nog niet aan de orde. Als de situatie bij start van rit 20 ong. hetzelfde is als nu zou ik wel eens iets wagen. Meer dan 5 minuten verliezen op Almeida, Rodriguez zal hij dan ook niet meer doen en er komt nog een tijdrit aan.
    15-07-2024 18:22
    @Wielerlover SQS heeft toch nog Landa om mee te 'spelen'?
    15-07-2024 21:33
    Landa staat te ver van Vingegaard om hem te bedreigen, dat is al meer dan 8 minuten he. Almeida of Rodriguez moeten ze niet aanvallen, gewoon voorblijven.
    15-07-2024 22:04
    Oftewel laf koersen waar de Evenepoel fans Roglic altijd van betichten als hij zijn leiderstrui verdedigde. Ik hoor hier hele andere geluiden van Evenepoel/SQS fans, welke Vingegaard, Roglic en Kuss van verdedigend rijden betichten terwijl ze ronde na ronde wonnen. Het kan verkeren als je eigen favoriet verdedigend moet rijden om plek 3 veilig te stellen. Als er wat te verliezen valt, gaan ploegen/renners anders koersen. Nu zit SQS met Evenepoel in deze situatie
    15-07-2024 22:43
    Inderdaad. Niet overnemen omdat je niet beter kan en dan ook gewoon gelost worden is hetzelfde als freewheelend niet overnemen, in de laatste kilometer wegspringen en nog 10 seconden pakken. Zéér vergelijkbare situatie en mentaliteit.
    15-07-2024 23:08
    Volgens mij was het bij Roglic ook vaak van niet beter kunnen. Zeker in de laatste Giro welke hij gewonnen heeft. Roglic was daar zeker niet de sterkste bergop. Maar ook in de ronde van Catalunya waar Evenepoel de sterkste bergop was, maar Roglic won door verdedigend koersen. Het is niet allemaal zo zwart wit als hier gesteld wordt. Ook de Vuelta heeft Roglic gewonnen toen hij niet de sterkste was, maar door gebruik te maken van zijn kwaliteiten. Net zoals alle toppers doen. Kijk maar op welke manier Pogacar Vingegaard bestrijdt. De zwaktes van je tegenstander benutten. Daarom vind ik het ook altijd onzin dat alle toppers hetzelfde moeten koersen, omdat alle toppers andere kwaliteiten hebben
    15-07-2024 23:19
    Tuurlijk niet zou ik ook niet doen. Hij rijdt een hartstikke mooie en verstandige Tour. Maar laat hem dan voortaan wel even zijn mond houden over een tweevoudig tourwinnaar over koersen met ballen!
15-07-2024 17:00
Hij pakte wel snoepjes uit de Haribo-bak van Matt Stephens. Heeft 'ie die vervolgens dan maar weggemieterd? :)
15-07-2024 18:00
Nou, maak mij maar weer uit voor wappie: het zal mij een zorg zijn, dat is een loze beschuldiging van domme figuren die niet onder ogen willen zien dat ze voor de gek gehouden zijn c.q. worden.
Maar Vervaeke had dus "corona". Toch apart, was ons immers niet voorgehouden dat je geen corona zou krijgen als je die injecties en de upgrades daar van zou halen? Zeker weer niet waar? Bovendien: Soudal kondigde toch voor de Tour al aan dat ze weer maskers gingen gebruiken? Hoe kan hij dat toch "besmet" raken? Blijkbaar zijn die dingen dan toch nutteloos zoals al jaren bekend is. Ook weer niet waar zeker?
    15-07-2024 18:40
    Wow, dat heb je echt goed "uitgelegd"!
    15-07-2024 19:31
    Ok dan: je bent een wappie.
    15-07-2024 19:58
    Zucht misschien moet de @redactie hier ook maar eens een policy gaan invoeren en bepaalde reacties kenmerken als desinformatie. Newsflash corona bestaat en het bestaat nog steeds, nee, het is geen griep, nee vaccinaties zorgen er niet voor dat je geen corona krijgt, ze zorgen er voor dat het risico op (zware) corona verminderd. Vaccinaties zijn er nu alleen nog voor mensen met hoog risico want newsflash mensen met een hoog risico kunnen er aan dood gaan, net als aan dat andere virus griep. En ja ook mondkapjes sluiten niets uit maar verminderen het risico. En al deze informatie kent en begrijpt zowat elk klein kind, behalve de mensen die in dromenland verkeren of hun hoofd in het zand steken. Dus Evenepoel is heel verstandig dat hij het risico vermindert. Hopend dat het voldoende is om dit keer niet naar huis te moeten tijdens een ronde. Evenepoel is in ieder geval een heel stuk slimmer dan Corona ontkenners. Zo, dat ben ik kwijt………………
    15-07-2024 20:21
    Al een kaartje gehad van jouw grote dansende leider?
    15-07-2024 20:38
    Is wappie dat wat wij in Vlaanderen gewoon een zeur of weenpoes noemen?
    15-07-2024 20:49
    Wappie = complotdenker
    15-07-2024 21:53
    Je bent een wappie. En net als al die andere dommies denk je dat je zelfstandig kan denken, maar je bent maar een schaap. De rest van Nederland lacht je uit en zal dat tot je sterfbed doen. En nooit zal je gelijk bewezen worden, je uitspraken worden met elk voorbijgaand jaar enkel beschamender. En jij blijft je verder ingraven in die complotonzin, omdat je al veel te diep in het konijnenhol bent om nog terug te gaan. Tragisch. Je bent een wappie.
    16-07-2024 04:03
    ik vraag mij altijd af worden die soort (wappies) zo gebeuren, of stonden een zielige jeugd of druggebruik aan de basis van deze ontwikkeling (zijnde niet ontwikkeld).
    16-07-2024 08:18
    Omdat je het zo lief vraagt: je bent een wappie :)
    Daarnaast ook nog eens onmetelijk dom, maar dat zal vaker samen gaan.
    Helemaal niemand met enige kennis van zaken heeft beweerd dat je na een vaccinatie niet meer besmet kan worden met covid. Volgens mij is dat gelijk door een of andere opperwappie geroepen, zodat wanneer onvermijdelijk zou blijken dat dat natuurlijk helemaal niet zo is, alle wappies in opstand kunnen komen omdat onze reptilian overlords hebben lopen liegen tegen de sheeple blablabla etc.
    Ook het begrip 'risico' is lastig te bevatten voor je lees ik. Met mondmaskers wordt de kans op het overdragen van het virus VERLAAGD. Dus niet geëlimineerd. Dit zijn toch gewoon zaken die iedere 8-jarige met gezond verstand kan begrijpen?
    Maargoed, ik zal wel onderdeel van het complot zijn of niet zelf kunnen nadenken, of geen eigen onderzoek gedaan hebben. Waardoor dan toch weer jouw eigen gelijk kan prevaleren. Succes met het leven verder :)
    16-07-2024 09:25
    @Jim,
    Nee het is nooit gezegd dat als je de vaccinaties haalt dat je geen covid kan krijgen. Je verminderd wel de kans dat je covid krijgt. Dus ja je kan het gewoon krijgen ook al ben je gevaccineerd en heb je de booster gehad,
    16-07-2024 10:07
    Net zoals je nog steeds gewond kunt raken, of zelfs dood kunt gaan als je een autogordel draagt, kun je ook nog ziek worden of zelfs dood gaan als je gevaccineerd bent.

    Alleen de kans daarop en de gevolgen daarvan zijn aanzienlijk minder.

    Maar dat zal al weer teveel nuance zijn.
    16-07-2024 13:49
    Dat klopt Jim, mensen die de mrna injecties hebben ontvangen kunnen niet ziek worden door CoVSARS2 en kunnen dat virus ook niet overdragen.
    Een interessante vraag is hoe het komt dat een hele rij reageerders denkt dat het anders is. Toen die injecties nieuw waren is ons toch heel duilijk uitgelegd dat ze besmetting en overdracht van het virus stoppen ? Hoe komt het dat zoveel reageerdes dat niet meer weten ? Voer voor psychologen, denk ik.
    Wat Louis Vervaeke betreft kunnen we trouwens concluderen, dat als hij inderdaad corona heeft, dan heeft hij ofwel de anti-CoVSARS2 injectie niet genomen, of hij hoort bij degenen die een placebo injectie hebben gekregen. (Of die injecties werken niet, maar ja dat zou toch onvoorstelbaar zijn ?)
15-07-2024 20:02
Evenepoel rijdt een goed en slim. Uitgaan van zijn eigen kracht, niet gaan rondrijden alsof het een eendaagse is. Hopelijk gaat hij de derde week ook goed verteren en komt hij op het podium. Uiteraard blijven focussen want ook degenen die boven hem staan kunnen verzwakken, ook al lijkt dat nu van niet
16-07-2024 07:15
Corona. Ziekelijk aanwezig in de tour.
Volgens mij zijn er geen mensen ter aarde die meer staafjes diep hun neus en hun hersens ingepropt hebben gekregen dan de gemiddelde wielrenner.
Over prikken en boosters maar te zwijgen.
Volledig angstig en gelovend in dit spook zijn de renners geindoctrineerd.
Mondkapjes dan maar, het lichaam zal zelf niet veel meer oplossen?
Gestoorde wereld waar iedereen ziek is mid zomer, ja die prikken hebben ons goed gedaan.
    16-07-2024 09:29
    Ja een lichaam kan zelf veel oplossen. Maar niet waneer het lichaam een topprestatie moet moet leveren, waarbij elke ziekte (ook een gewone verkoudheid) je vermogen met x% doet afnemen. Of gevaar met zich meebrengt van onherstelbare schade, of in uiterstgeval de dood.
    16-07-2024 10:50
    Volgens mij worden er te weinig mondkapjes gedragen. Waarom zou je jezelf als renner blootstellen aan bijvoorbeeld griep die rondwaardt in het peloton? Ook dat lost je lichaam (meestal) zelf op, maar je valt er wel door uit...
15-07-2024 16:28
6 watt per kilo*
    15-07-2024 20:56
    Hij trapte overigens 6.53 W/kg over 42 minuten.
    Met zulke waarden had hij enkele jaren geleden de Tour gewonnen tegen Pogacar.
    15-07-2024 21:07
    Nee, Pogacar is in 2-3 jaar tijd niet 10% sneller gaan rijden, dat zou absurd zijn. We hebben het immers over 3 minuten achterstand op een inspanning van circa 30 minuten (vanaf moment dat Jorgenson van kop af ging).
    15-07-2024 21:28
    Jammer dat je dat stelt alsof je het werkelijk weet als vaststaand feit, Panache. Want je weet het blijkbaar niet. Evenepoel's klimprestatie is de 23 beste klimprestatie allertijden, en de 3de beste uit de 21ste eeuw. Na... Pogacar en Vingegaard op dezelfde dag. Ze was zelfs beter dan Pogacar de dag voordien op Pla d'Adet.

    Dus ja, met zulke waarden had hij enkele jaren geleden tegen Pogacar (en Vingegaard) de Tour gewonnen.
    15-07-2024 23:09
    11 na 11

    Dat klinkt eerlijk gezegd vrij belachelijk
    16-07-2024 00:25
    Dat mag jij vinden, Bigshow. Het zijn gewoon de feiten. Het was Vingegaard zijn beste prestatie ooit. Bron: Vingegaard.

    - Er det her det højeste niveau, vi har set ved et Tour de France?
    - Ja, det vil jeg faktisk næsten gå så langt at sige. De andre på holdet fortalte, at der er nogle, der har estimeret, hvor mange watt per kilo, vi har trådt, og det er – for at sige det ligeud – meget præcist, siger Jonas Vingegaard.
    - Selvfølgelig ved jeg ikke, hvad de har kørt i gamle dage, men det er i hvert fald det bedste, jeg nogensinde har kørt. Når det er sådan, kan jeg ikke tillade mig at være skuffet over at blive slået af en, der var bedre, siger den dobbelte Tour-vinder.
    16-07-2024 08:16
    Dus als hij de waarden van zondag op zaterdag had gereden had hij de rit gewonnen?
15-07-2024 16:42
*verbetert
15-07-2024 16:59
Eens dat hij niet direct alles of niets wil spelen, maar Jonas gaat dat wel doen en Evenepoel moet kijken of hij daar wellicht van kan profiteren, van alleen volgen en eigen tempo rijden zal hij niet veel bijleren. ik ben blij met een volwassener Evenepoel, maar die ballen zijn zo wel heel erg klein geworden.
Met Landa heeft hij bovendien een leuke troef in handen, er kan nog iets uit de kerstboom vallen al moet hij daar niet teveel op rekenen.
15-07-2024 17:39
Die 2de plaats komt wel vanzelf. Zonder enige moeite.
15-07-2024 21:00
Heel benieuwd wat deze Tour zal betekenen voor z'n plannen in de komende jaren. Waar denkt hij nog die percenten te gaan zoeken om Pogacar te challengen? Duidelijk is dat de huidige voorbereiding onvoldoende is. Of wil hij met de huidige kennis eerst de Giro afvinken?
    15-07-2024 21:56
    Ik denk eerder dat deze tour hem tot het inzicht zal brengen dat hij, noch welke andere renner dan ook, de komende jaren van een fitte Pogacar kan winnen. Ik denk eerder dat hij andere doelen zal stellen. Monumenten en dergelijke genoeg die hij aan zijn erelijst kan rijgen.
    16-07-2024 07:09
    Hangslot,
    Als het klopt wat je zegt, kunnen ze beter ineens alle grote ronden van de komende jaren van de kalender schrappen. Toch niets meer aan.
    16-07-2024 09:39
    We hebben natuurlijk al erg vaak gehoord dat de concurrentie geen kans maakt in de Tour omdat X of Y de komende jaren onklopbaar zal zijn. Bij Bernal maar ook bij Pogi zelf en de afgelopen 2 jaar won Vingegaard, die na de vorige Tour ook onklopbaar werd genoemd.

    Pogacar is nu misschien wel op de piek van zijn carrière, wie weet hoe lang hij dat volhoudt? Niet enkel op fysiek vlak maar ook de mentale honger. En wat met zijn ploeg, gaan Almeida en Ayuso nu elk jaar in de knechtenrol of hebben die hun eigen ambities? De situatie van dit jaar is geen vaststaand gegeven, zowel de renner als de ploeg evolueert. Kijk maar naar Visma-LAB.

    En bijvoorbeeld de combi Giro/Tour met dan nog een gevuld voorjaar en najaar zoals nu kan ook gewoon een beetje roofbouw zijn op Pogacar zijn lichaam. Het is echt niet gezegd dat die tot aan zijn 30 elk jaar op dit niveau van start gaat in de Tour.

    Stel dat Evenepoel het podium en zijn niveau kan behouden (wat voor alle duidelijkheid nog zeker niet vaststaat), zou ik volgend jaar weer vol voor de Tour gaan.

    Publicitair is het zo belangrijk, en de Tour kan je combineren met enkele klassiekers in het voorjaar (Luik natuurlijk, maar ook de Amstel en Waalse Pijl en misschien eens MSR) en een najaar met het WK en Lombardije.

    Zowel hijzelf als de ploeg zijn nog volop aan het leren en ervaring aan het opdoen (eerste Tour!), dus waarom zou er geen marge meer op zitten? Zelfs Pogi is in zijn 5de Tour sterker dan ooit.

    Puur zich richten op monumenten geeft ook geen zekerheid op succes, want Pogacar staat meestal ook aan de start in die koersen en is daar zeker niet minder in dan als groteronderenner.
16-07-2024 09:08
“Als je ziet dat hij de tijd van Pantani met 4 minuten verbeterD” -> moet een T zijn. Foei! En verder : “6 watt per kilo” -> kilo-wat? Kilometer, kiloseconde …
16-07-2024 12:32
Pogacar en Vingegaard zijn de beste klimmers dat weet Evenepoel ondertussen ook wel. Zonder inzinking van Vingegaard zal het dus plekje 3 worden, wat op zich al extreem knap is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine