Remco Evenepoel en Wout van Aert: “Zondag zagen we een Vliegende Hollander, hopelijk zien we vrijdag een Vliegende Belg”
foto: Cor Vos
donderdag 10 augustus 2023 om 08:24

Remco Evenepoel en Wout van Aert: “Zondag zagen we een Vliegende Hollander, hopelijk zien we vrijdag een Vliegende Belg”

Remco Evenepoel en Wout van Aert leven op een ontspannen manier toe naar het WK tijdrijden van vrijdag. Na de parcoursverkenning spraken de twee tenoren andermaal met de pers. “Het podium met twee lijkt me leuk. Als het maar een van ons beiden is die op het hoogste schavotje staat”, vertelde Evenepoel aan onder meer Sporza.

“Ik had natuurlijk al een lokaal rondje om los te rijden”, grapte Evenepoel met de glimlach over de wegrit van afgelopen zondag. De oud-wereldkampioen krijgt vrijdag een parcours op maat, weet hij na de verkenning. “Het is een mooie omloop waar ik in het eerste deel, dat lang rechtdoor gaat, mijn aerodynamica kan gebruiken.”

De klimmetjes in de finale op kasseien zijn zwaar, dus daar zullen we ook wat energie voor moeten opsparen”, ging de 23-jarige renner verder. Na de wegrit – zonder medaille voor hem – is Evenepoel duidelijk gebrand op meer: “Afgelopen zondag zagen we een Vliegende Hollander, hopelijk zien we vrijdag een Vliegende Belg.”

Evenepoel wijst echter niet naar zichzelf als topfavoriet, maar naar Van Aert. Laatstgenoemde ziet vier grote kanshebbers. “Het is moeilijk om te zeggen. Remco uiteraard, maar ook Ganna en Küng zijn kanshebbers die er klaar voor zijn.” En wat vindt Van Aert zelf van het parcours? “De aankomst aan het kasteel is erg mooi, ook van de kasseien in het slot hou ik wel. Alleen mochten er wat meer bochten in zitten, omdat ik die tempoverschillen beter verteer.”

 

RIDE Magazine
10 Reacties
10-08-2023 09:10
Lijkt me inderdaad meer een parcours voor Ganna en Evenepoel. Het deel wat de beloften reden is vooral vlak en rechtdoor, ik vraag me af of er veel verschil op het klimmetje aan het eind gemaakt kan worden daarvoor is het te kort.
    10-08-2023 12:38
    Als iemand nog iets overheeft op die laatste kassei pukkel dan kan die misschien wel 5-10 seconden pakken, maar meer ook zeker niet denk ik. Omdat het er op het einde in ligt en het vrij kort is zou een wva type hier wel voordeel uit kunnen halen met zijn explosiviteit en absolute power op die kasseien tegenover die andere topfavorieten maar als die hier helemaal verzuurd aankomt is dat voordeel ook weg.
10-08-2023 09:48
Ze kunnen gelukkig lekker ontspannen met elkaar omgaan in de wetenschap dat ze volledig andere programma's rijden. Dat scheelt denk ik wel in de manier waarop ze met elkaar omgaan. Zelden echte concurrenten.
    10-08-2023 10:36
    Er is op kampioenschappen wel een overlapping natuurlijk, maar ik denk dat ze ook alletwee weten dat met een goede verstandhouding en elkaar gunnen ze ook wel meer kunnen winnen. Maar je hebt sowieso wel een punt dat ze doorheen het jaar ze elkaar voorlopig weinig tegen komen, volgend jaar de tdf?
    10-08-2023 16:53
    het is ook niet zo moeilijk om elkaar veel te gunnen in een tijdrit. je hoeft niet voor elkaar te werken, je zit elkaar niet in de weg, de sterkste wint.
10-08-2023 09:41
Leuk geprobeerd, niemand die het gelooft.
    10-08-2023 09:59
    Ze zijn tenminste on speaking terms, iets wat je van Harrie en Jeffrey niet kan zeggen.
    10-08-2023 10:01
    Ik snap deze uitspraak van Evenepoel ook niet. Tuurlijk heeft Evenepoel liever dat Asgreen, Cattaneo of Cavagna dan Van Aert de tijdrit wint!!!! Als dit niet het geval is, is er iets goeds mis bij SQS. Tijdrit is ieder voor zich en daar hoef je heus niet te juichen voor een landgenoot als die een teamgenoot van SQS verslaat
    10-08-2023 10:22
    In plaats van een duimpje omlaag te geven, zie ik graag argumentatie waarom Evenepoel liever een landgenoot ziet winnen ipv renners waar die al jaren mee samen fietst/op pad is en voor hem knechten. We hebben het over de tijdrit niet over de wegrit
    11-08-2023 07:29
    Daar is maar 1 argument voor nodig: het is een persbabbel met de Belgische ploeg.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine