Remco Evenepoel blij met tijdwinst: “Ik had de benen om volle bak te gaan”
Remco Evenepoel kan met een goed gevoel de tweede rustdag van de Vuelta a España ingaan. In de rit naar Les Praeres pakte de Belg van Quick-Step Alpha Vinyl opnieuw tijd op de concurrentie en gaat dinsdag de individuele tijdrit in met een voorsprong van 1:12 minuut op Enric Mas. Primož Roglič volgt ondertussen op bijna twee minuten.
“Dit was wel het plan”, vertelde Evenepoel na afloop van de negende rit in gesprek met Eurosport. “We wilden de kopgroep voor de zege laten rijden, want het is altijd beter dat de bonificaties weg zijn. Het was perfect dat de vluchters de ritzege pakten. Het was aan mij om tijd te pakken. Ik had de benen om volle bak te gaan en ik ben heel blij met wat we als ploeg hebben laten zien.”
Dat met het oog op de tijdrit vooral naar het tijdsverschil met Roglič wordt gekeken, vindt de Belg niet terecht. “Mijn voorsprong is belangrijk op iederéén, ongeacht de renner of de naam. De Vuelta is nog lang niet voorbij en we moeten steeds gefocust en voorzichtig zijn. Deze situatie is wel veel beter dan wanneer ik achter zou staan. A big thumps up voor de ploeg, die het geweldig deed.”
Na de rustdag op maandag, gaat de Vuelta dinsdag dus verder met de 30,9 kilometer lange tijdrit tussen Elche en Alicante. “Ik wil proberen te genieten van de tijdrit in mijn rode trui”, zei hij verder. “Om die te rijden in de rode trui, is een droom die uitkomt. Ik ken het parcours en weet wat ik kan verwachten. Mijn familie is er ook dinsdag; ik ga alles geven.”
De Evenepoel met de dikkere billen, die in staat is om klassiekers te winnen, maar op de hele steile / lange klimmen misschien wat tekort gaat komen.
Of de Evenepoel van nu, die iets meer heeft getraind op langere klimmen maar in het korte explosieve werk tekort gaat komen.
Of ze moeten hem kunnen combineren natuurlijk.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe lang je op deze manier kunt blijven presteren, met 2 gedaantes in 1 seizoen. Zeker als je hoofddoel straks midden in het jaar komt te liggen (de TdF)...
DikbilRemco in het voorjaar, dunbilRemco in de tour en als het even nog kan/gaat weer dikbilRemco in het najaar. Niet heel enorm veel anders dan hoe van Aert door het jaar geloodst wordt.
Dan probeer je hem toch eerder te isoleren,nee dan laat je de hele ploeg terugkomen en ga je er lekker achter rijden,ook bergop.
Als ze dat vandaag hadden gedaan dan hadden allaphilippe en wilder ook een halve rustdag gehad.
Hij heeft niet eens de sterkste ploeg,maar we blijven met z'n alle netjes achter ze rijden.
Ik heb door omstandigheden elke dag van alle 3 de rondes gezien en het is altijd hetzelfde gewoon achter de leider aansluiten en alles gokken op de laatste klim,het liefst nog de laatste 2km.help ze maar uit de droom zo ga je remco het niet moeilijk maken.
Wat ze nu doen is hopen op een slechte dag ofzo,of misschien kan ik wel 2de worden.
Ik heb in die 2en halve grote rondes misschien 3 etappes gezie die de moeite waard waren om naar te kijken
Tis niet dat Remco op een diefje wegrijdt en dat daarachter de concurrentie verzameld binnefietst.
Roglic ging over de rooie, Mas heeft zo lang mogelijk proberen aanklampen en onze juvenes reden weer een dijk van een klim op home turf.
En Lopez, Yates, Hart, Nibali, Kelderman, Carapaz, Hindley, Higuita, Sivakov? Toch wel wat rondepodia onder hen...
=> Volledig weggereden!
Contador deed het op onschuldiger parkoersen, en dat deed hij om renners te verslaan die beter waren en hoger in het klassement stonden dan hij. Hetzelfde geldt in mindere mate voor Nibali, om het bij de recente geschiedenis te houden. De Cauwer vertelt ook vaak over zulke memorabele ploegsuccessen en dramatische peripetieën. Je kan het je niet voorstellen, tot het gebeurt. Maar de tegenstand mist volgens mij de inventiviteit om het te laten gebeuren. Dan lijkt het inderdaad zo dat er niet meer in zit.
Je kan je afvragen of Evenepoel wel nood heeft aan zijn ploegmaats in rit 15 als hij dan nog rijdt zoals vandaag. Omhoog, naar beneden en dan weer omhoog. Lijkt me vrij 'straight forward'. Ik weet wel niet hoe het zit met de precieze percentages bergop en bergaf.
Hup Remco