Remco Evenepoel barst van het vertrouwen: “Denk niet dat ik dit jaar deze vorm al gehad heb”
foto: Cor Vos
zondag 21 september 2025 om 11:24

Remco Evenepoel barst van het vertrouwen: “Denk niet dat ik dit jaar deze vorm al gehad heb”

Remco Evenepoel staat voor een zeer belangrijke week. De Belgische topper rijdt vandaag het WK tijdrijden en een week later het WK op de weg. Evenepoel barst op dit moment van het vertrouwen, zo bleek uit de persconferentie met de kopman van team België. “Het is de eerste keer dat ik alles super goed heb kunnen afwerken op training”, vertelde hij aan onder meer HLN.

Als uittredend wereldkampioen komt er wat extra bij kijken voor Evenepoel. “Eens je zo’n trui hebt, wil je die niet meer afgeven, zeker als je weet dat het parcours je ligt. Hoeveel renners hebben drie keer op rij gewonnen? Twee (Michael Rogers en Tony Martin, red.). Dat is een mooie challenge: ik wil mijn naam aan dat lijstje toevoegen en me er nog boven zetten. Het is ‘en’ en ‘en’ en ‘en’. Het zou mooi zijn om op deze plek een historische prestatie neer te zetten – dat zou speciaal zijn.”

Het parcours is in ieder geval in zijn voordeel, zo gaf Evenepoel aan. “Het is een parcours zoals ik het graag heb: breed, veel rechtdoor, niet technisch, veel positiewerk. Er zullen ook veel tempowissels zijn doordat het constant op en af gaat – wat het niet gemakkelijker maakt – maar op zich heb ik zoiets wel graag. Je moet zeker niet over de limiet gaan in het eerste deel. De lastigste klimmetjes liggen op het einde, daar moet je nog twee keer ‘all out’ kunnen gaan. De laatste tien minuten worden heel intensief.”

Vorm van het seizoen
“Als we klimmen is het in tijdrithouding, en de stukken bergaf zijn vooral rechtdoor, dus daar houd je ook je positie: daar zou ik voordeel uit moeten halen.” Dat voordeel zal Evenepoel moeten uitbuiten, want met Tadej Pogacar staat er op dit parcours een grote concurrent aan de start.

En toch is er veel vertrouwen bij Evenepoel: “Ik wil het niet te luid van de daken roepen, maar ik denk dat ik dit jaar nog niet de vorm gepakt heb die ik nu heb. Dat is ook logisch: ik heb een deftige voorbereiding gehad, een lange maand stage, en ik heb nu ook vijf maanden competitie in de benen, zoals iedereen die heeft voor de Tour. Dus is het niet onlogisch dat ik me nu het beste voel van heel het seizoen. Dat is ook wat we hadden verwacht na de winter. Het is de eerste keer dat ik alles super goed heb kunnen afwerken op training.”

Extra kleur? 
“Of ik nu mijn seizoen nog kleur kan geven met titels? Niet per se. Het is sowieso een moeilijk seizoen geweest. Eigenlijk moet ik het aan jullie vragen: gaan jullie tevreden zijn als ik de wereldtitel en de Europese titel pak? Sowieso wel, hé? Als ik nog twee van de vier titels pak, wordt mijn seizoen nog een stuk mooier. En dan is er ook nog Lombardije. Nog vijf mooie kansen.”

RIDE Magazine
57 Reacties
20-09-2025 09:04
“Ik wil het niet te luid van de daken roepen, maar…”
    20-09-2025 10:32
    Langs de ene kant snap ik je punt, langs de andere kant, moeten we niet blij zijn dat er toch nog renners de handschoen tegen de buitenaardse Sloveen durven opnemen? Want de onzin van zowat alle renners/ploegen dat als hij een versnelling plaatst ze hem gewoon laten gaan, omdat ze liever verliezen en voor top tien gaan dan misschien te winnen of totaal te verliezen is stillaan ook een doodsteek om het wielrennen te volgen.
    20-09-2025 11:27
    Kennie, kun je een voorbeeld geven wanneer dat bij Evenepoel is geweest?
    Evenepoel heeft natuurlijk wel vaker dit soort teksten gehad en kwam hij er uiteindelijk tegen Pogacar niet aan te pas. Net als de rest die realistisch waren voor de wedstrijd.
    20-09-2025 11:35
    Amstel
    20-09-2025 14:46
    Attentie, hij gaat zonder meer wel de strijd aan, als hij bijvoorbeeld in Lombardije niet won is dat niet omdat hij niet probeerde zoals anderen die Pogacar zelfs niet proberen terug te halen. En hij haalt het af toe wel, tijdritten in grote rondes, het WK was Pogacar ook bij toen hij wereldkampioen werd en LBL heeft hij zelfs gewonnen in een rechtstreeks duel. Natuurlijk wint Pogacar met bijna zekerheid altijd maar hij probeert nog wel. En voor je selectief doet, als ze niet strijden tijdens lbl dan is Pogacar ook niet moe en valt hij vrijwel zeker niet, dus hij heeft daar niet gewonnen door pech van iemand anders maar gewoon omdat hij die dag geen fouten heeft gemaakt...
    21-09-2025 13:33
    Kennie, ik wil niets afdoen aan de zege van Evenepoel in LBL 2023 maar een rechtstreeks duel was t natuurlijk niet. Pogacar viel al na 85 km uit..
20-09-2025 09:15
Doe het nou niet, Remco..
20-09-2025 09:18
Hij stopt zich niet weg in elk geval :)...
    20-09-2025 10:45
    Inderdaad, in tegenstellingstelling tot verschillende anderen die vooral niet gaan om niet te verliezen
    20-09-2025 11:36
    Ik snap dat het tot nu toe een teleurstellend seizoen is geweest Sus, maar zullen we ' dat hij mee doet, in tegenstelling tot anderen' niet als overwinning zien? Dan leggen we de lat wel erg laag.
20-09-2025 09:26
Toch weer ff laten weten dat “anderen” een voordeel op “Remco op zijn best” hadden in de Tour.
Hij gaat in 2026 dus voor een hernieuwde reality check in de Tour.
    20-09-2025 13:07
    Tja, dat was wel duidelijk.
20-09-2025 09:28
De tijdrit zie ik hem ook echt wel winnen morgen, maar de wegrace is veels te zwaar voor hem ten opzichte van Pogacar en enkele klimgeiten.
    21-09-2025 17:31
    Zeker van Richard?
20-09-2025 09:50
"Op deze historische plek ..." ik zie het stripalbum al verschijnen: "Remco en de cobaltdieven"
    20-09-2025 11:03
    Tja Wout, Jonas of Mathieu en de cobalt dieven zullen we niet zien verschijnen
    21-09-2025 13:00
    Posterix let op wat je zegt. Sus reageert op iedere opmerking die over zijn idool gaat.
    21-09-2025 15:30
    @ monsieur 61
    Wat dan ook mijn goed recht is of mogen enkel minimaliserende en krenkende reacties hier gegeven worden als het over Evenepoel gaat?
20-09-2025 10:47
Dat zei hij voor de tour ook. De meeste renners doen dit. Zijn allemaal open deuren. Altijd beste waardes ooit enz enz.
    20-09-2025 13:44
    Precies. Geen waarde aan hechten dus.
    21-09-2025 17:17
    OK, we hechten er geen waarde aan.
20-09-2025 11:03
Zelfvertrouwen lijkt me een groot goed om te hebben. Of hij nou wint of niet, mag daaraan niets afdoen.
20-09-2025 11:15
we gaan het zien, afwachten maar, zien doet geloven
    20-09-2025 11:37
    Hij kan ook erg goed presteren, en toch verliezen van veruit de beste renner van zijn generatie, toch?
    Akkoord dat je niet als vijfde moet eindigen op 3 minuten na dergelijke uitspraken, maar tweede worden op 15 seconden is toch perfect mogelijk en geen schande, zelfs als je net hebt gezegd dat je op je beste niveau van 2025 zit?
    21-09-2025 17:32
    En Dynamo, heb je het gezien ?
20-09-2025 11:40
We zullen het volgende week zondag wel zien zeker, morgen zal nog wel lukken dat is zijn echte specialiteit al betwijfel ik of Pogacar kloppen in deze tijdrit wel mogelijk is.
20-09-2025 11:46
Hopelijk staat er morgen weer iemand op a la Foss.
    20-09-2025 11:52
    Ik zie niet meteen de meerwaarde als een renner als Sheffield, Armirail of Plapp een jaar lang in de regenboogtrui mag rijden.
    20-09-2025 12:19
    Over hoeveel tijdritten hebben we het in dat 'hele jaar'?
    20-09-2025 12:40
    Het gaat erom dat de titel meer uitstraling krijgt als een echte topper zich wereldkampioen mag noemen—ook al rijdt hij maar vijf tijdritten per jaar.
    20-09-2025 13:45
    @Melkzuur wat een saai gedoe. Er is niets leukers als een grote verrassing.
    20-09-2025 13:48
    Wie foss?? Eerlijk nu wie was er toen niet verbaasd. Heeft nadien nooit nog wat gewonnen op de tijdritfiets.
    20-09-2025 13:59
    @Lalsacien

    Mja, er zijn 2 soorten verrassingen. Degene waarop je nostalgisch terugkijkt en degene die je eigenlijk alweer was vergeten en waarvan je je elke keer opnieuw afvraagt wat die op een erelijst staat te doen.

    Die van Foss hoort toch bij de 2e groep. Was leuker geweest als 't daar gewoon Kung was geworden.
    20-09-2025 14:01
    "Het gaat erom dat de titel meer uitstraling krijgt als een echte topper zich wereldkampioen mag noemen"

    Draai het om: door wereldkampioen te worden wordt je een absolute topper. Dat geldt voor Vine, dat geldt voor Arensman, dat geldt voor Plapp. Ook Foss werd door zijn wereldkampioenschap een absolute topper, ook al was het zijn enige internationale tijdritoverwinning in zijn hele carrière.
20-09-2025 12:04
Bescheidenheid siert de mens...

Maar hij heeft nog steeds niet geleerd dat je van opgeklopte verwachtingen niet harder gaat fietsen. Hooguit dat ze naderhand terug komen in je gezicht als blijkt dat het toch weer niet lukt.

En dan gaat het smoezenboek open!

EDIT: En voor de schilder is er nooit gebrek aan betaalbare huizen. Hij woont gratis in het hoofd van Checco en Sus.
    20-09-2025 12:44
    Huisschilder zit in ieder geval weer klaar voor als het tegenvalt!
    20-09-2025 13:55
    Die valse bescheidenheid van sommige andere toppers vind ik veel erger
    20-09-2025 16:33
    @ maksiem
    En wat als het wel lukt zoals zo vaak al?
    Dan gaan we van jouw weer niks meer te zien krijgen natuurlijk.
    21-09-2025 17:33
    Hoe zou het nog zijn met Maksiem ?
20-09-2025 13:01
Remco mag dit soort uitspraken echt eens afleren ... zou beter keer in studie gaan bij Gilbert bv . Die zei altijd de waarheid en stoefte nooit
    20-09-2025 13:58
    Maar die heeft ook nooit een tijdrit gewonnen natuurlijk
    20-09-2025 14:09
    Je vindt je constatering zo belangrijk dat je m herhaalt? Wel jammer dat je ongelijk hebt. Onze Philippe was in 2011 zelfs Belgisch kampioen...
    20-09-2025 14:10
    Gilbert heeft wel degelijk tijdritten gewonnen in zijn loopbaan: https://www.procyclingstats.com/rider/philippe-gilbert/results/career-points-time-trial
    20-09-2025 14:12
    De adoratie van sus voor Evenepoel is echt zorgelijk.
    20-09-2025 14:16
    Wast dat voor, na of tijdens zijn corticosteroïdenperiode
    20-09-2025 14:40
    "Philippe was in 2011 zelfs Belgisch kampioen..."
    Tja, Gilbert in 2011
    20-09-2025 16:27
    @ handige Harry
    Adoratie zou ik het niet noemen maar ben wel fan .
    Hoe sommigen hier bij elk artikel over hem er steeds een genoegen in scheppen om hem af te kraken, belachelijk te maken zelfs naar zijn familie toe vind ik veel erger en zolang dat gebeurt verdedig ik hem ook omdat de meeste van die haat berichten op niks gebaseerd zijn .
    Natuurlijk is wielerflits hier ook schuldig aan door steeds maar enkele woorden of zinnen uit het artikel als titel gebruiken. Maar alles voor de klicks zeker want als de naam Evenepoel erin staat is succes verzekerd voor hun
    20-09-2025 16:31
    Welke haatberichten, Sus? Ik zie ze niet. Volgens mij stikt het van de nette bijdrages hier. En schiet je beter niet iedere keer in een kramp als iemand niet klapt voor Remco.
    20-09-2025 16:45
    @sus

    Als ik jouw reacties vaak lees dan krijg ik een flashback naar die jongen van die "leave Britney alone" meme.

    Ik denk niet dat je het express doet maar ze zijn altijd een beetje te dramatisch.
    21-09-2025 17:36
    @Maksiem, zélfs jij mag nu wel even in de handen klappen....
20-09-2025 14:50
Gelukkig doet REV af en toe dit soort 'oh jongens wat vind ik mijzelf toch goed en ik haal alweer mijn beste waarden ooit' uitspraken. Koren op de molen voor alle fans, de haters en natuurlijk WF als lachende 3e...
20-09-2025 15:30
Hahahah… komediant.
20-09-2025 17:12
renner die 7 van zijn 10 laatste tijdritten won (waaronder os en wk) heeft er vertrouwen in dat hij de volgende tijdrit ook gaat winnen

stuitend voorbeeld van misplaatst vertrouwen en excessieve arrogantie zou ik zeggen
    20-09-2025 18:16
    Precies dat....maar nog hebben alle experten annex haters hier niet door hoe zielig hun commentaren zijn...Zalig de armen van geest zijn mijn grootvader zaliger altijd...
21-09-2025 12:15
Remco is een nare kerel, maar als hij verliest is hij wel grappig. Ik vind hem op zijn best als hij verliest, als karikatuur dan.
21-09-2025 14:29
Ik gun het hem van harte. Want of je je nu als renner uitspreekt zoals hij doet, of je steekt je weg, hier gaat je kop toch wel op het hakblok. Zeker als je Remco Evenepoel heet.
21-09-2025 16:56
Nou vent, dit was wel opperindrukwekkend!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.