Remco Evenepoel: “Aanval was geen slimme zet, eerder een beetje dom”
foto: Cor Vos
zaterdag 28 januari 2023 om 00:13

Remco Evenepoel: “Aanval was geen slimme zet, eerder een beetje dom”

Remco Evenepoel was de eerste topper die in de koninginnenrit van de Vuelta a San Juan de knuppel in het hoenderhok gooide, maar de Belgische wereldkampioen kwam zichzelf al snel tegen en moest niet veel later passen onder het klimgeweld van de Colombianen. Na afloop was Evenepoel kritisch over zijn eigen optreden.

Evenepoel trok op tien kilometer van de streep ten aanval, sloeg al snel een mooie kloof en leek op weg naar de dubbelslag. INEOS Grenadiers weigerde zich echter zomaar neer te leggen bij de suprematie van de renner van Soudal-Quick-Step en zette zijn beste mannen in om Evenepoel opnieuw bij te halen. Dit lukte verrassend genoeg ook en na een eerste aanval van López moest Evenepoel zelfs passen.

“Die aanval was eerder om de koers te doen openbreken”, vertelde de Belg na afloop aan Het Laatste Nieuws. “Ik hoopte dat er enkele goede mannen zouden meespringen, maar niemand had daar zin in. Achteraf gezien moet ik eerlijk zijn met mezelf. Het was geen slimme zet. Eerder een beetje dom.”

Evenepoel, die uiteindelijk als zevende over de streep kwam, beschouwde de bergrit naar de Alto del Colorado vooraf al als een test en maakt zich dan ook geen zorgen, zo vroeg op het seizoen. “Ik ben hier om te spelen en op te bouwen. Hierna zal ik mij thuis in Calpe via intensieve trainingen voorbereiden op de UAE Tour”, gaf hij eerder al aan.

RIDE Magazine
27 Reacties
28-01-2023 00:46
Eerder een beetje overmoedig?
28-01-2023 09:21
Zelfreflectie level up. Begin 'm stiekem toch wel een beetje te waarderen, met dank aan Average Rob.
    28-01-2023 16:57
    Ik had precies dit ook. Best een leuke gozer eigenlijk. Slechte muzieksmaak. Dat wel...
28-01-2023 10:33
Tijdperk Evenepoel definitief voorbij.
    28-01-2023 14:52
    En als dat zo moest zijn, dan is het toch heel mooi geweest. Een palmares dat weinige gegeven is. Maar blijf maar dromen Lars.
    28-01-2023 16:00
    Weinige? ‘Weinig mensen’ of ‘weinigen onder ons’. Je vergeet nog een dubbele punt en een komma in je laatste zin. Los daarvan open jij je antwoord met ‘En’. Tijdperk wimvl definitief voorbij. Lang leve Lars Maden!
28-01-2023 09:33
Bij vrijwel iedere topper zou je gewoon denken: het is maar San Juan en de opbouw richting het Europese seizoen is nog aan de gang. Het valt slechts op doordat Evenepoel in het verleden een drive had om altijd en overal te willen winnen. De tweede plek voor Ganna zegt toch genoeg? Ganna pakt al enkele jaren wat overwinningen voor half maart en is dus een coureur die een bepaalde basis behoudt. Dat hij op plek twee finisht geeft aan dat 90% van het peloton nog ver af is van gewenste vorm.
    28-01-2023 09:46
    Over anderhalve week begint het EK baanwielrennen, vandaar dat Ganna nu al in een betere vorm verkeert dan de meeste renners. Wat niet wegneemt dat het indrukwekkend blijft om zo'n kolos een (onsteile maar hoge) berg te zien 'platwalsen'.
    28-01-2023 10:19
    Tegelijkertijd, als Evenepoel en Ganna in een vlakke tijdrit al aan elkaar gewaagd zijn dan is het verschil bergop nu wel heel groot. Normaal zou Remco op zo'n aankomst niet te houden zijn natuurlijk.
    28-01-2023 13:03
    lol, Ganna is in januari bezig zich voor te bereiden op doelen die iets eerder vallen. Dat is geen renner die een hogere basisvorm heeft dan een Evenepoel, of langer zijn vorm kan vasthouden dan Evenepoel. In tegendeel. Die is eenvoudigweg net als in 2020 zich aan het voor bereiden op de piste, en daarom dat die nu al verder staat dan de meeste anderen in het peloton.

    Bij Evenepoel zijn ze gewoon weer dezelfde weg aan het volgen als vorig jaar. Beginnen als klein patsertje aan het seizoen, en dan gaandeweg gaan bijschafen tot als ie een berg op geraakt. Ik hoop enkel dat hun planning klopt en ze beseffen dat de Giro iets vroeger valt dan de Vuelta, en ze dus op tijd klaar zijn.
28-01-2023 11:08
Ach de benen eens testen in een voorbereidingskoers. Ben absoluut geen fan van Evenepoel, maar dit zegt helemaal niets. Heeft z'n werk keurig gedaan in de sprinttrein, probeert hier aan te vallen. Jammer van de poging en door.
28-01-2023 06:17
Wie niet waagt wie niet wint. Moet durven verliezen om te winnen.

Ach ja t menneke wordt er alleen maar beter van.
    28-01-2023 07:04
    Inderdaad. Of zoals een befaamd Nederlands voetbalanalist ooit zei: "Een klein beetje dom kan ook lekker zijn..."

    Dat ging toen wel over de huidige koningin van België :-D
    28-01-2023 07:45
    Dat was nog van voordat je een loden bal om je poot en een tweede in je muil kreeg na zoiets seksistisch en publique uitbraken?
28-01-2023 10:59
Ach deze periode is er toch om wat dingen uit te proberen, niemand ligt wakker van zo’n rondje.
28-01-2023 12:28
Mooi, lekker koersen. Durven verliezen is ook een kwaliteit.
28-01-2023 06:26
Geeft niets heer Remco. Liever teveel als te weinig in de aanval. Goed gedaan om al een paar jaar een voorbeeld te nemen aan vd Poel.
28-01-2023 12:03
Geen zaak, 6 Colombianen en een goed geprepareerde hulk voor 'm (in San Juan).

Denk dat ze blij zullen zijn als ze weer thuis zijn.
28-01-2023 09:45
Eindelijk is mijn spiegel voor Wilco aangekomen. Hulde voor Bpost!
28-01-2023 07:30
Dat is wat er gebeurt als je jezelf God waant.
    28-01-2023 08:59
    Michelangelo? LaDoyenne? Of is het iemand nieuw?
    28-01-2023 09:08
    @Lemmens lees de teksten even terug van de forummers die je net noemde en dan zie je geen overeenkomsten.
    28-01-2023 12:21
    God is een fanatsie. Ik ken veel mensen die zich God wanen. Was het maar waar dat die allemaal worden voorbijgereden door de "mindere goden"!
    28-01-2023 13:16
    Godslastering is een prima uitlaatklep. Geef me een God om te vervloeken. Vanwege alles.
28-01-2023 07:42
REVKET die in San Juan te vroeg aanvalt, Máxima die bij een moordtheedoek op schoot zit, aardappel, aardappel.
    28-01-2023 10:28
    Kunnen we de racistische taal even achterwege laten?
    28-01-2023 13:17
    Welke racistische taal?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine