Red Bull gelooft in groeipotentie Remco Evenepoel: “Hij kan de stap zetten richting Pogacar”
foto: Fotopersburo Cor Vos
dinsdag 7 oktober 2025 om 09:39

Red Bull gelooft in groeipotentie Remco Evenepoel: “Hij kan de stap zetten richting Pogacar”

Remco Evenepoel heeft de ambitie om het gat met Tadej Pogacar te dichten. Bij zijn nieuwe ploeg Red Bull-BORA-hansgrohe geloven ze alvast dat de Belg daar (op bepaalde gebieden) toe in staat is. “De samenwerking met Remco begint officieel pas over een aantal weken, maar achter de schermen zijn we hier al mee bezig”, zegt Sven Vanthourenhout, ploegleider bij de Duitse formatie, in gesprek met Het Laatste Nieuws.

“Er wordt veel gepraat en er worden volop ideeën uitgewisseld”, aldus Vanthourenhout, die stelt dat Pogacar momenteel vooral outstanding is op lange klimmen. Hij zag dat bijvoorbeeld terug tijdens de aanval van de Sloveen op EK, waarbij Evenepoel uit het wiel werd gereden. “Pogacar kan zo’n tempoversnelling langer aanhouden dan gelijk wie. Gedurende een paar minuten duwt hij twintig, dertig of veertig watt meer dan de rest, daarna valt hij terug naar een ‘normaal’ wattage.”

Evenepoel heeft al gezegd dat hijzelf op dit vlak wil verbeteren bij Red Bull-BORA-hansgrohe. Kan de Belg het verschil met Pogacar overbruggen? “Enerzijds heb je Pogacar die een enorm talent is – het is overduidelijk dat hij bepaalde zaken van de natuur heeft meegekregen die niet altijd te trainen zijn. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat Remco nog niet aan het einde van zijn ontwikkeling zit en dat hij de stap kan zetten richting Pogacar. Via performance, via voeding, via training.”

Eendagswerk
Volgens Vanthourenhout is de basisconditie van Evenepoel ‘niet minder’ dan die van Pogacar, maar blinkt laatstgenoemde uit in de zeer intensieve inspanningen. Daar zit bij Evenepoel nog ruimte voor verbetering. “Het is geen geheim dat je met specifieke intervaltraining aan deze dingen kan werken. Daarbij moet je wel rekening houden met de individuele atleet: je moet altijd het evenwicht bewaren tussen de drie motoren. Je kan niet alleen op die superintensieve inspanningen trainen, want voor een wielrenner blijft de basisconditie enorm belangrijk.”

Vanthourenhout heeft er vertrouwen in dat Evenepoel met de juiste balans nog een stap kan zetten. “Remco gaat geen vijftien procent meer verbeteren, maar ik geloof echt dat hij in het eendagswerk – ik spreek dus niet over het rondewerk – de evenknie kan worden van Pogacar.”

RIDE Magazine
36 Reacties
07-10-2025 09:46
Goed streven en wellicht haalbaar. In ieder geval is het een meer realistische benadering om te gaan werken aan iets om op gelijke hoogte te komen dan wat tot deze week het verhaal van Remco was waarbij hij voorhield dat hij al de evenknie van Pogacar was en alleen door externe factoren steeds weer belemmerd werd om dat te tonen,
    07-10-2025 09:55
    Hoe vaak moet Evenepoel eigenlijk nog zeggen in interviews dat Pogacar en Vingegaard een trapje hoger staan dan hijzelf in het rondewerk voordat dit opgepikt wordt door jou en andere criticasters?
    07-10-2025 10:24
    Wat een lange tenen Limal, ik schrijf over een positieve ontwikkeling bij Evenpoel en zijn nieuwe team en daar maak jij iets negatiefs van.

    Remco lijkt een positieve stap te maken in zijn mentale benadering, nu zijn supporters nog.
    07-10-2025 10:39
    Hij stelt gewoon een vraag waar jij om heen draait. En dat snap ik, want ondanks het calimero gedrag van de aero bullet geeft hij toch vaak aan dat Pogi beter is.
    07-10-2025 11:11
    Ach ja, zal allemaal wel, lees er in wat je wil, ik vind het allemaal prima
    07-10-2025 11:15
    Misschien is dat ook een van de hardnekkige problemen die Richard van Hoof aanstipt: de tegenstrijdige berichten die keer op keer worden uitgesproken. En zo gaat het al sinds die val in Lombardije. Gelukkig is het aan de nieuwe trainer om dat gat op Pogacar definitief te dichten (knipoog).
    07-10-2025 12:07
    Een stap richting Pogacar klinkt in ieder geval al een stuk realistischer. Het meest vreemde aan dat continue hoge verwachtingspatroon vind ik dat de statistieken het met blokletters tegenspreken, althans wat betreft de grote ronde ambities..

    Vuelta 1e, Tour 3e. Dan mag je heel bescheiden ambities uitspreken. Verder dan bescheiden moet het echter niet gaan want dat Evenepoel aan het einde van zijn 7e profjaar tot dusver nog geen enkele van de 7 Major Tours heeft gewonnen vind ik zacht gezegd nogal typisch.

    De entourage van Evenepoel is nu al om je vingers bij af te likken en dat gaat bij RB zelfs nog een flink niveau hoger. Feitelijk is deze overstap de allerlaatste kans om zich als allround renner te bewijzen. Bij falen is er geen excuus meer. Dan moet ook het besef van “jongens, dit is het, meer zit er niet in” tot Remco (en België) doordringen.
    07-10-2025 12:11
    Streven om te verbeteren is uiteraard goed. Maar wie zegt dat Pogacar al aan z'n grenzen zit? Hij zal toch ook nog streven naar verbetering? Wellicht heeft Pogi nog wel meer marge tot verbetering...
    'Om op gelijke hoogte te komen', is dus een éénzijdige blik.
07-10-2025 09:59
Wahre Worte von Bakelants.
Bakelants sparte in seiner Analyse nicht mit Kritik an der belgischen Taktik. „Sie haben ihn früh attackiert, aber das war naiv“, sagte er. „Wenn du das Rennen hart machst, ermüdest du dich nur selbst und spielst Pogacar in die Karten. Die harte Wahrheit ist: Gegen Pogacar kannst du nichts tun.“
    07-10-2025 11:20
    Ukweli kama ng’ombe.
07-10-2025 10:09
Bergop absoluut onhaalbaar.
    07-10-2025 10:51
    ja, maar niemand he in de bergen ... en kom nu niet af met al die renners die een bergrit wonnen in de Tour. Dat waren enkel kansjes omdat Pogacar strategisch liet gaan. Ik kan me plots veel meer voorstellen bij de Merckx tijd waarvan mijn opa me vertelde, en ook wel de Indurain tijd, toen een Rominger ook niet anders kon dan tweede worden. het is geen oneer he, en daar moet de Richard trws toch eens stoppen met zijn giftige discourtje, soit.
    Me dunkt dat redbull eerder nadenkt over het totaalplaatje, wat is nodig om pogacar op drie weken te verslaan, en hoe krijgt Evenepoel meer explosiviteit als hij tegen Pogacar moet strijden op een EK bv, of een LBL. Het zal moeilijk worden vrees ik.
    07-10-2025 11:40
    Indurain? Die kreeg 1 of meer monstertjjdritten per grote ronde en kon zich beperken tot aanklampen in de bergen…
    07-10-2025 12:08
    Zeg nooit,nooit.Al besef ik dat het heel moeilijk wordt.Pogacar is sinds 2023 ook van superniveau naar alienniveau gegroeid. En neen ik heb niets tegen Pogacar, want voor 2023 was ik grote fan.Alleen zit ik nu met twijfels.
07-10-2025 10:22
Daar gaan we weer.... nu is het Vanthourenhout die gaat roeptoeteren
dat Evenepoel de evenknie van Pogacar, in het ééndagswerk, kan worden.
Dan ook in een Strade Bianche, San Remo, Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix ?
Of enkel in die in Remco's comfortzone liggen?

Dat Evenepoel een enorme kloof dient te dichten, maar erin geloven dat ze de kloof
zouden kunnen verkleinen, is zomaar mogelijk en mag de ambitie zijn, maar
deze uitspraak is wat naast de schoentjes beginnen lopen.

Vingegaard gaf na zijn nederlaag in de Tour'24 ( ondanks zijn horrorcrash en revalidatie
behaalde hij zijn beste waarden) toe dat Pogacar's niveau véél hoger dan die van hemzelf
ligt en hij er alles aan zou doen om Pogacar's niveau te bereiken.
Nu, de Tour'25 heeft bewezen dat Vingegaard daar niet in geslaagd is en de kans groot
is dat hij hier nooit meer in zal slagen.
    Die opmaak geeft echt heel veel kracht aan je verhaal. Complimenten.
    Maar het zou natuurlijk een beetje raar zijn als ze zouden zeggen dat ze er geen enkel vertrouwen in hebben. Toch?
    07-10-2025 12:57
    Het grote gevaar is daarbij ook dat die focus op Pogacar en het spiegelen van zijn programma Evenepoel al voor zijn 30e kan opbranden.

    Misschien ligt het rondewerk gewoon niet in zijn fysieke natuur. Wat Vanthourenhout zo mooi als “ruimte voor verbetering” omschrijft kan ook gewoon roofbouw zijn.

    De begeleidingsstaf heeft de verantwoordelijkheid een sporter hiervoor te waarschuwen. De sporter zelf moet van zijn kant ook beseffen wat wel/niet realistisch is. Over het realistische zelfbeeld van Remco is al veel gezegd en geschreven. Laat ik het er maar op houden dat hij hier ook wel wat begeleiding in kan gebruiken.
07-10-2025 10:27
Ik denk dat we allemaal die laatste zin nog eens terug moeten lezen. En misschien Remco wel het hardst.

Misschien moet Remco zijn droom om groteronderenner te zijn laten varen. Zijn specialiteit: heel hard rijden op een (tijdrit)fiets, op vlakke en heuvelachtige parcoursen. Waarschijnlijk vanwege zijn aerodynamica. Hij is geen slechte klimmer in het hooggebergte, maar op dat vlak legt ie het gewoon ruimschoots af tegen Vingegaard, Pogacar en ook zelfs nog wat anderen. Wie weet zelfs tegen zijn ploegmaat Lipowitz.

Want de klim op het EK was geen heuveltje, maar zeker ook geen alpenreus.

Misschien moet hij zich dus vooral gaan richten op het eendagswerk en de kleinere rondjes, waarbij een tijdrit een heel groot deel van het klassement bepaalt. En bij het grote rondewerk de stap opzij doen voor Lipowitz. Wie weet wat er dan nog mogelijk is tegen de alleskunner Pogacar...
07-10-2025 10:42
Voor eendagswerk op bepaalde parkoersen geloof ik daar ook in. Als die lange beklimming er zondag niet had gelegen hadden we meer een strijd kunnen zien. Dat hoop ik althans…
Verschil zit hem echt in de langere klim inspanningen, maar daarnaast is Remco bijna even goed. Als hij dan ook nog eens niet als een kip zonder kop gaat rijden, kan het best leuk worden.
07-10-2025 10:48
Hopelijk blijft Pogacar stil staan de komende jaren.
    07-10-2025 12:21
    1 jaar en 3 maanden? Leeftijd verschil.... Dus tja..
07-10-2025 11:24
Laten we Evenepoel geen complex aanpraten, hij is al heel erg goed, een van de allerbeste. De doelstelling om Pogacar te kunnen evenaren op sommige punten is nobel maar wat een palmares heeft Evenepoel al bij elkaar gefietst, ook zonder Pogacar te verslaan is Evenepoel een unieke renner, a once in a lifetime renner.

Daarbij zijn langere stijle klimmen niet direct in zijn voordeel, het aero voordeel valt weg, C.D.A. is geen belangrijke factor, waar het in tijdrijden zijn superwapen is. Het zijn wellicht gewoon de beperkingen van het beestje, je kan niet verwachten dat hij er even nog een superwapen bij maakt, je creëert zoiets niet als het er niet is, terwijl dit ook zijn zwakke punt is tegen tegen andere renners. (Plus inconsistentie over drie weken, maar daar hebben we het nu niet over)
    07-10-2025 12:57
    Mooi verwoord. Laten we die uniciteit omarmen.
    Een nog niet benoemd wapen is dat Evenepoel meester is in het zich finetunen ‘prepareren’ voor zijn grote doelen - maar het is meteen ook zijn achilleshiel want in minder ‘geprepareerde’ periodes kan de meester tijdrijder zomaar buiten de top vijf tuimelen in de GP des Nations.
    Pogacar daarentegen is altijd en overal goed - dat maakt hem zo angstaanjagend en zorgwekkend voor de ‘tegenstand’.
07-10-2025 11:42
Hohe Leistungsfähigkeit: Pogacar besitzt eine außergewöhnlich hohe Kapazität, im anaeroben Stoffwechselbereich Spitzenleistungen zu erbringen, was ihm eine hohe Kurzzeit-Performance ermöglicht.
Hohe V̇O2max: Schätzungen deuten auf eine V̇O2max von bis zu 80-89 ml/min/kg hin, was seine exzellente Ausdauerleistung erklärt.

Starke Schwellenleistung: Seine geschätzte Schwellenleistung von 418 Watt (6,33 Watt/kg) zeigt seine Fähigkeit, über längere Zeit ein hohes Intensitätsniveau zu halten.
07-10-2025 11:50
Mooi dat Remco de ambitie heeft om beter te worden en Pogi als motivator of richtdoel gebruikt. Als het hem lukt zullen alle mensen hier jubelen - want de spanning is weer terug. Alleen … Pogi zal ook niet stil staan.
07-10-2025 12:05
Een vuistregel luidt: 400w kost 5 liter zuurstof per minuut.

20, 30 of 40 Watt meer, is ergens tussen de 4 en 8%. In de topsport een onhaalbare kloof. Pogacar kan in 6 minuten bijna 8w/kg leveren; goed voor een maximaal zuurstofopnamevermogen van een kleine 100ml O2/min/kg. Dat is een waarde waar Greg Lemond van kon dromen (93 was de hoogste VO2max ooit gemeten in het lab bij een profwielrenner). Gaudu kwam als aanstormend talent met 90 ook leuk uit de verf, maar zijn iele gestalte, slechts 60kg, maakt hem door gebrek aan spiermassa volstrekt kansloos tegen het wereldwonder. Voor Evenepoel geldt hetzelfde. Uiteraard zal Bora dit niet naar buiten brengen, en Vanthourenhout weet waarschijnlijk gewoon niet beter.
    07-10-2025 16:28
    Zeer inhoudelijke en correcte bijdrage, al is de conclusie voor de fans pijnlijk.
    08-10-2025 10:14
    Wat een professoren toch hier op wielerflits, snap niet wat ze in die wielerploegen zitten aanmodderen zonder hier hun info te komen halen
07-10-2025 13:50
Uit de laatste zin maak ik op dat Vanthourenhout beseft dat Evenepoel zich moet gaan richten op eendaagse wedstrijden en kleine etappekoersen. In de Tour de France, als hij daar wordt opgesteld, mag Remco knechten voor Lipowitz. Misschien krijgt Evenepoel nog wel de kans om in de Vuelta of Giro als kopman voor het algemeen klassement te starten, maar alleen als Pogacar (en wellicht enkele andere toppers) in het deelnemersveld ontbreken. Waarbij Red Bull natuurlijk nog meer opties heeft voor het kopmanschap in de grote rondes waar Lipowitz niet aan deelneemt.
    07-10-2025 14:01
    Qua eendagskoersen komt ie eigenlijk maar heel beperkt aan de start verschijnen. Hij heeft veruit het merendeel van alle mooie Vlaamse koersen nog nooit gereden.

    Alles heeft bij hem tot toe gedraaid om het uitgroeien tot een Tour winnaar.

    Aan de ene kant heeft hij een paar mooie titels op zak, maar om op gelijke voet met Pogacar te komen zal echt nog heel veel meer moeten laten zien in de voorjaarsklassiekers.
    07-10-2025 15:22
    Dat Evenepoel niet op het niveau zit van Pogacar of Vingegaard, oké. Maar ik zou niet weten waarom Lipowitz nu ineens van een hoger kaliber zou zijn als ronderenner. Allemaal gebaseerd op een Tour die Evenepoel niet uitreed om duidelijke redenen? Welke rondes heeft Lipowitz zoal gewonnen? Evenepoel daarentegen won al 10 eindklassementen in zijn carrière. Ook een Hindley of Roglic zou ik niet meteen onder Lipowitz zetten.

    Lipowitz wordt ineens wel heel erg gehypet. Doet wat denken aan Tarling die hier ineens de betere tijdrijder was omdat hij Evenepoel een keer klopte in de GP des Nations op het einde van het seizoen. Als je de kenners hier mocht geloven, zou Evenepoel niks meer winnen in het tijdrijden.

    Als Evenepoel niet meedoet voor het klassement in de Tour, kan je hem trouwens beter etappes laten najagen dan hem laten knechten voor Lipowitz, die Pogacar en Vingegaard toch ook niet gaat verslaan. De laatste 4 jaar wisten ze bij Bora welgeteld 1 ritje te winnen in de Tour, met Jordi Meeus. Laat Evenepoel dat aantal maar wat opkrikken dan.
    07-10-2025 15:59
    Lipowitz zit pas heel kort op de fiets. Sowieso kan ie qua stuurvaardigheid nog een hoop winnen (dat was goed zichtbaar in de TdF, maar wie weet ook nog wel op fietsconditioneel vlak, aerodynamica, etc.

    En dan denk ik dat ie Remco in het hooggebergte overvleugelt.
07-10-2025 14:18
Renners die vertrekken bij SQS gaan elders zelden harder rijden. En alle dure aanwinsten van Red Bull dit seizoen zijn zo’n beetje allemaal geflopt. Moet het nog maar zien met Evenepoel daar.
07-10-2025 16:55
vermakelijk, die "knechten voor lipowitz" opmerkingen
    07-10-2025 17:16
    Door hun onverwachte karakter springen deze opmerkingen er qua originaliteit echt uit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.