Red Bull gelooft in groeipotentie Remco Evenepoel: “Hij kan de stap zetten richting Pogacar”
Remco Evenepoel heeft de ambitie om het gat met Tadej Pogacar te dichten. Bij zijn nieuwe ploeg Red Bull-BORA-hansgrohe geloven ze alvast dat de Belg daar (op bepaalde gebieden) toe in staat is. “De samenwerking met Remco begint officieel pas over een aantal weken, maar achter de schermen zijn we hier al mee bezig”, zegt Sven Vanthourenhout, ploegleider bij de Duitse formatie, in gesprek met Het Laatste Nieuws.
“Er wordt veel gepraat en er worden volop ideeën uitgewisseld”, aldus Vanthourenhout, die stelt dat Pogacar momenteel vooral outstanding is op lange klimmen. Hij zag dat bijvoorbeeld terug tijdens de aanval van de Sloveen op EK, waarbij Evenepoel uit het wiel werd gereden. “Pogacar kan zo’n tempoversnelling langer aanhouden dan gelijk wie. Gedurende een paar minuten duwt hij twintig, dertig of veertig watt meer dan de rest, daarna valt hij terug naar een ‘normaal’ wattage.”
Evenepoel heeft al gezegd dat hijzelf op dit vlak wil verbeteren bij Red Bull-BORA-hansgrohe. Kan de Belg het verschil met Pogacar overbruggen? “Enerzijds heb je Pogacar die een enorm talent is – het is overduidelijk dat hij bepaalde zaken van de natuur heeft meegekregen die niet altijd te trainen zijn. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat Remco nog niet aan het einde van zijn ontwikkeling zit en dat hij de stap kan zetten richting Pogacar. Via performance, via voeding, via training.”
Eendagswerk
Volgens Vanthourenhout is de basisconditie van Evenepoel ‘niet minder’ dan die van Pogacar, maar blinkt laatstgenoemde uit in de zeer intensieve inspanningen. Daar zit bij Evenepoel nog ruimte voor verbetering. “Het is geen geheim dat je met specifieke intervaltraining aan deze dingen kan werken. Daarbij moet je wel rekening houden met de individuele atleet: je moet altijd het evenwicht bewaren tussen de drie motoren. Je kan niet alleen op die superintensieve inspanningen trainen, want voor een wielrenner blijft de basisconditie enorm belangrijk.”
Vanthourenhout heeft er vertrouwen in dat Evenepoel met de juiste balans nog een stap kan zetten. “Remco gaat geen vijftien procent meer verbeteren, maar ik geloof echt dat hij in het eendagswerk – ik spreek dus niet over het rondewerk – de evenknie kan worden van Pogacar.”
Remco lijkt een positieve stap te maken in zijn mentale benadering, nu zijn supporters nog.
Vuelta 1e, Tour 3e. Dan mag je heel bescheiden ambities uitspreken. Verder dan bescheiden moet het echter niet gaan want dat Evenepoel aan het einde van zijn 7e profjaar tot dusver nog geen enkele van de 7 Major Tours heeft gewonnen vind ik zacht gezegd nogal typisch.
De entourage van Evenepoel is nu al om je vingers bij af te likken en dat gaat bij RB zelfs nog een flink niveau hoger. Feitelijk is deze overstap de allerlaatste kans om zich als allround renner te bewijzen. Bij falen is er geen excuus meer. Dan moet ook het besef van “jongens, dit is het, meer zit er niet in” tot Remco (en België) doordringen.
'Om op gelijke hoogte te komen', is dus een éénzijdige blik.
Bakelants sparte in seiner Analyse nicht mit Kritik an der belgischen Taktik. „Sie haben ihn früh attackiert, aber das war naiv“, sagte er. „Wenn du das Rennen hart machst, ermüdest du dich nur selbst und spielst Pogacar in die Karten. Die harte Wahrheit ist: Gegen Pogacar kannst du nichts tun.“
Me dunkt dat redbull eerder nadenkt over het totaalplaatje, wat is nodig om pogacar op drie weken te verslaan, en hoe krijgt Evenepoel meer explosiviteit als hij tegen Pogacar moet strijden op een EK bv, of een LBL. Het zal moeilijk worden vrees ik.
dat Evenepoel de evenknie van Pogacar, in het ééndagswerk, kan worden.
Dan ook in een Strade Bianche, San Remo, Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix ?
Of enkel in die in Remco's comfortzone liggen?
Dat Evenepoel een enorme kloof dient te dichten, maar erin geloven dat ze de kloof
zouden kunnen verkleinen, is zomaar mogelijk en mag de ambitie zijn, maar
deze uitspraak is wat naast de schoentjes beginnen lopen.
Vingegaard gaf na zijn nederlaag in de Tour'24 ( ondanks zijn horrorcrash en revalidatie
behaalde hij zijn beste waarden) toe dat Pogacar's niveau véél hoger dan die van hemzelf
ligt en hij er alles aan zou doen om Pogacar's niveau te bereiken.
Nu, de Tour'25 heeft bewezen dat Vingegaard daar niet in geslaagd is en de kans groot
is dat hij hier nooit meer in zal slagen.
Maar het zou natuurlijk een beetje raar zijn als ze zouden zeggen dat ze er geen enkel vertrouwen in hebben. Toch?
Misschien ligt het rondewerk gewoon niet in zijn fysieke natuur. Wat Vanthourenhout zo mooi als “ruimte voor verbetering” omschrijft kan ook gewoon roofbouw zijn.
De begeleidingsstaf heeft de verantwoordelijkheid een sporter hiervoor te waarschuwen. De sporter zelf moet van zijn kant ook beseffen wat wel/niet realistisch is. Over het realistische zelfbeeld van Remco is al veel gezegd en geschreven. Laat ik het er maar op houden dat hij hier ook wel wat begeleiding in kan gebruiken.
Misschien moet Remco zijn droom om groteronderenner te zijn laten varen. Zijn specialiteit: heel hard rijden op een (tijdrit)fiets, op vlakke en heuvelachtige parcoursen. Waarschijnlijk vanwege zijn aerodynamica. Hij is geen slechte klimmer in het hooggebergte, maar op dat vlak legt ie het gewoon ruimschoots af tegen Vingegaard, Pogacar en ook zelfs nog wat anderen. Wie weet zelfs tegen zijn ploegmaat Lipowitz.
Want de klim op het EK was geen heuveltje, maar zeker ook geen alpenreus.
Misschien moet hij zich dus vooral gaan richten op het eendagswerk en de kleinere rondjes, waarbij een tijdrit een heel groot deel van het klassement bepaalt. En bij het grote rondewerk de stap opzij doen voor Lipowitz. Wie weet wat er dan nog mogelijk is tegen de alleskunner Pogacar...
Verschil zit hem echt in de langere klim inspanningen, maar daarnaast is Remco bijna even goed. Als hij dan ook nog eens niet als een kip zonder kop gaat rijden, kan het best leuk worden.
Daarbij zijn langere stijle klimmen niet direct in zijn voordeel, het aero voordeel valt weg, C.D.A. is geen belangrijke factor, waar het in tijdrijden zijn superwapen is. Het zijn wellicht gewoon de beperkingen van het beestje, je kan niet verwachten dat hij er even nog een superwapen bij maakt, je creëert zoiets niet als het er niet is, terwijl dit ook zijn zwakke punt is tegen tegen andere renners. (Plus inconsistentie over drie weken, maar daar hebben we het nu niet over)
Een nog niet benoemd wapen is dat Evenepoel meester is in het zich finetunen ‘prepareren’ voor zijn grote doelen - maar het is meteen ook zijn achilleshiel want in minder ‘geprepareerde’ periodes kan de meester tijdrijder zomaar buiten de top vijf tuimelen in de GP des Nations.
Pogacar daarentegen is altijd en overal goed - dat maakt hem zo angstaanjagend en zorgwekkend voor de ‘tegenstand’.
Hohe V̇O2max: Schätzungen deuten auf eine V̇O2max von bis zu 80-89 ml/min/kg hin, was seine exzellente Ausdauerleistung erklärt.
Starke Schwellenleistung: Seine geschätzte Schwellenleistung von 418 Watt (6,33 Watt/kg) zeigt seine Fähigkeit, über längere Zeit ein hohes Intensitätsniveau zu halten.
20, 30 of 40 Watt meer, is ergens tussen de 4 en 8%. In de topsport een onhaalbare kloof. Pogacar kan in 6 minuten bijna 8w/kg leveren; goed voor een maximaal zuurstofopnamevermogen van een kleine 100ml O2/min/kg. Dat is een waarde waar Greg Lemond van kon dromen (93 was de hoogste VO2max ooit gemeten in het lab bij een profwielrenner). Gaudu kwam als aanstormend talent met 90 ook leuk uit de verf, maar zijn iele gestalte, slechts 60kg, maakt hem door gebrek aan spiermassa volstrekt kansloos tegen het wereldwonder. Voor Evenepoel geldt hetzelfde. Uiteraard zal Bora dit niet naar buiten brengen, en Vanthourenhout weet waarschijnlijk gewoon niet beter.
Alles heeft bij hem tot toe gedraaid om het uitgroeien tot een Tour winnaar.
Aan de ene kant heeft hij een paar mooie titels op zak, maar om op gelijke voet met Pogacar te komen zal echt nog heel veel meer moeten laten zien in de voorjaarsklassiekers.
Lipowitz wordt ineens wel heel erg gehypet. Doet wat denken aan Tarling die hier ineens de betere tijdrijder was omdat hij Evenepoel een keer klopte in de GP des Nations op het einde van het seizoen. Als je de kenners hier mocht geloven, zou Evenepoel niks meer winnen in het tijdrijden.
Als Evenepoel niet meedoet voor het klassement in de Tour, kan je hem trouwens beter etappes laten najagen dan hem laten knechten voor Lipowitz, die Pogacar en Vingegaard toch ook niet gaat verslaan. De laatste 4 jaar wisten ze bij Bora welgeteld 1 ritje te winnen in de Tour, met Jordi Meeus. Laat Evenepoel dat aantal maar wat opkrikken dan.
En dan denk ik dat ie Remco in het hooggebergte overvleugelt.