RCS wil Milaan-San Remo voor vrouwen op de kalender in 2023
Organisator RCS is bezig met Milaan-San Remo voor vrouwen op de planning te zetten in 2023. Het Italiaanse bedrijf organiseert momenteel ook al de Strade Bianche voor vrouwen. De vrouwenversie van Milaan-San Remo zou op dezelfde dag doorgaan als de koers voor de mannen.
De Ronde van Italië en de Ronde van Lombardije zijn bijvoorbeeld twee koersen die georganiseerd worden door RCS, bij de mannen weliswaar. CEO Paoli Bellini richt zich nu ook al een tijdje op het vrouwenwielrennen. “Voor mij hoort de klassieker Milaan-San Remo ook op de planning bij de vrouwen. Natuurlijk zal de koers wel niet zo lang zijn als bij de mannen (bijna 300 kilometer, red.). We zijn er momenteel mee bezig om het op de kalender van volgend jaar te krijgen”, vertelde hij aan VeloNews.
Bij RCS hebben ze al ervaring met de omgeving van San Remo, van 1999-2005 organiseerde ze namelijk daar al de Primavera Rosa. Deze koers voor vrouwen was een wereldbekerwedstrijd die gereden werd over het laatste deel van het parcours van Milaan-San Remo.
“Het zou op dezelfde dag als de koers bij de mannen gereden worden, vergelijkbaar met het concept van de Strade Bianche dus”, aldus Bellino. De Italiaan wil daarnaast ook betrokken geraken bij de Giro Donne, de Ronde van Italië voor vrouwen. “Ik denk dat de komende maanden ik hier meer nieuws over kan brengen. We zouden de Giro voor vrouwen onder meer graag dichter bij die van de mannen zetten.”
Bellino is bovendien zeer enthousiast over de opmars van het vrouwenwielrennen in de laatste jaren. “Het is allemaal zeer snel aan het groeien. Ook als ik naar andere sporten kijk, zie ik dat er grote stappen worden gemaakt. We hebben momenteel een aantal fantastische rensters in het peloton, die zetten echt indrukwekkende dingen neer”, strooide hij met lof.
Hoop wel dat ze er een flink aantal km´s in knallen, dat is een groot deel van de identiteit van San Remo. 25km bovenop wat nu de langste koers is ofzo. Al moet een groot deel wel mee kunnen natuurlijk.
"We zouden de Giro voor vrouwen onder meer graag dichter bij die van de mannen zetten.” Voorheen wilden ze juist tijdens de tour, ws omdat ze ook meegenomen werden in programma's als Vive le Velo. Heeft iemand een idee of de dames van plan zijn om beide te rijden, of moeten er keuzes gemaakt worden? Beide koersen (ik meen 10 en 8 dagen) zijn in juli. Start op ik meen 1 en 23/24 juli. Zou toch wel jammer zijn dat de Giro na al die jaren ineens weer het kleine zusje wordt, al zat dat er dik in natuurlijk.
Alsof ze erop uit zijn kijkers weg te jagen...
Het streven moet zijn, laatste uur van de vrouwen plus het laatste anderhalf uur van de mannen. Maximale uitzending van drie uur.
Zou wel leuke toevoeging zijn aan het wielrennen, een koers van 200-220km met allesinds dezelfde laatste 60km (capo's - cipressa-poggio).
Laat ze finishen rond 14u30-15u ( mannen finishen rond 16u30-17u). Zo kunnen ze nog op treffelijk uur starten (+- 9u30u)
Maar waarom zou je het willen? Voor de toekomst van het wielrennen is het van levensbelang dat het product minder saai wordt. Twee wedstrijden voor de prijs van één binnen een redelijke uitzendtijd is daarbij het eenvoudigste recept. Lange vrouwenkoersen maken het moeilijker om dat te timen.
Je kunt dan bij de populaire koersen (semi)volledig laten zien bij de heren (pr/rvv/strade is daar echt wel belang bij) en daarna nog 45-90 minuten (afhankelijk van de koers) bij de dames.
Tuurlijk zijn de dames in zo'n geval niet het hoofdgerecht, maar ze kunnen ws op mooie kijkcijfers rekenen met het volk dat blijft hangen. En uiteindelijk verdienen ze ws meer aan een pragmatische houding dan aan een principiële (gelijke) houding.
Voor wat betreft de lengte: msr is nou eenmaal veruit de langste, dat hoort ook bij de dames het geval te zijn. Een pr verrijdt je ook niet over enkel asfalt. Dus die identiteit, hoewel zeker niet aantrekkelijk op dat parcours, hoort er gewoon bij. Afstand, de Poggio én het advies om niet vanaf de start te kijken, dát is de msr.
Maar zelf zie ik het probleem niet om de startstad van de manneneditie in de naam te behouden. Vaak is die het ook slechts op papier.
Zo heeft Parijs-Tours (voor mannen) al decennialang andere startplaatsen dan Parijs zelf, en is er zelfs geen Frans haantje dat daarnaar kraait.
Steden en stedelijke invloedssferen zijn rekbare gegevens.
Dat bewijst ook een onding als 'Brussels South Airport', die zich dan plots in Charleroi blijkt te bevinden. Of Frankfurt-Hahn, de luchthaven die al helemaal de kroon spant qua absurde afstand van de naamgevende stad (iets waar dan weer wel menig onvoorbereid reizend hahntje naar kraait)