Rasklassieker Diegem grijpt als enige naast Grote Twee: “We begrijpen het niet goed”
Foto: Cor Vos
vrijdag 13 december 2024 om 14:22

Rasklassieker Diegem grijpt als enige naast Grote Twee: “We begrijpen het niet goed”

Interview Nu de programma’s van zowel Wout van Aert als Mathieu van der Poel bekend zijn, is het tijd om een eerste balans op te maken. We krijgen tussen 22 december in Zonhoven en het WK van 2 februari in Liévin in dertien crossen één van de Grote Twee aan het werk te zien, en drie keer een duel. Opvallend is dat er in die periode maar één cross naast hen allebei grijpt, en dat is Diegem Cross. Organisator Francis Bosschaerts is er het hart van in.

“Wat kunnen we daarop zeggen? We dachten dat Mathieu ging komen. Hij rijdt hier al twaalf jaar achter elkaar, hij heeft hier elf keer gewonnen. We wisten zeker dat hij er weer bij zou zijn”, reageert Bosschaerts wanneer we hem opbellen. “Het is dus wel als een verrassing gekomen. Wij dachten ook dat hij een speciale band met onze wedstrijd had, omdat hij hier al zo vaak heeft gereden. We zijn er zwaar door ontgoocheld.”

Geen financiële kwestie
Volgens Bosschaerts is de keuze geen financiële kwestie. “Iemand als Mathieu bepaalt gewoon zelf waar hij wil rijden en waar niet. Dan sturen ze hun contract door, waarna ik dat moet tekenen en de gevraagde som moet betalen. Daar worden nooit onderhandelingen over gevoerd. Er is deze keer geen enkel contact geweest. Bij de meeste andere renners kan je zelf kiezen of je op hun aanbod ingaat of niet, en desnoods onderhandelen over hoeveel je wil geven. Maar bij Mathieu, Wout en Tom Pidcock is het te nemen of te laten, als ze bij jou willen komen rijden.”

En dus heeft Bosschaerts er het gissen naar waarom zijn wedstrijd deze keer wordt gepasseerd. “Wat dan wél de reden is, dat weten wij ook niet. Dat weten alleen Christoph Roodhooft en Mathieu van der Poel zelf wellicht. Het is wel heel ontgoochelend, zeker omdat we één van de vier organisaties zijn – naast Ruddervoorde, Merksplas en Gullegem – die alles op zichzelf doen. We begrijpen het niet goed.”

“Al de rest is van Golazo en Flanders Classics. Daar speelt meer het financiële. Wij zijn zo onnozel om al 30 jaar gratis te werken, maar niet iedereen kan dat doen. Maar ik durf dat niet de reden noemen dat Mathieu en Wout hier nu niet rijden. We hebben ze altijd gehad, er waren van in het begin nooit problemen. Hier zijn altijd de beste renners. Deze keer niet, maar daar kunnen we verder weinig aan doen.”

Puck Pieterse rijdt wél opnieuw in Diegem – foto: Cor Vos

Bosschaerts verwacht ook niet dat de toeschouwersaantallen onder de afwezigheid van de twee gaan lijden. “Vorig jaar was Wout er ook niet, en toen hadden we 26.000 toeschouwers. Dat waren er 6.000 meer dan het jaar voordien toen ze er wel allebei bij waren. De voorverkoop loopt gelukkig nog altijd goed, dus we maken ons nog geen zorgen. Het is zelfs iets meer dan de afgelopen jaren. Meestal draaien we tussen de 18.000 en 20.000 mensen. Vorig jaar was uitzonderlijk, maar als we kunnen afklokken rond de 20.000 is dat meer dan goed voor Diegem.”

Turbo Cross als redding?
Ze hebben bij de organisatie ook nog een andere troef achter de hand. Zo organiseerde influencer Average Rob er vorig jaar zijn allereerste ‘Turbo Cross’, een funwedstrijd voor niet-profs waaronder de mannen van Tour de Tietema-Unibet. De cross werd live uitgezonden op VRT 1 en werd een gigantisch succes. “De meeste mensen komen vooral voor de Turbo Cross, waar dit jaar Jonathan Borlée en Luca Brecel komen rijden. En ze gaan nog mooie namen bekendmaken. We gaan ons daar dit jaar op moeten concentreren.”

“Het is een bijkomende ambiance. En vooral, daar komen veel jongeren op af. We hadden vorig jaar opvallend meer mensen tussen 16 en 20 jaar. Dat is een nieuw publiek dat je aanspreekt. Die ontdekken dan intussen ook de ambiancetent en de optredens van de DJ’s, en zij hebben ook al terug kaarten gekocht.”

Daarop steunen vindt Bosschaerts geen zwaktebod. “We zijn altijd al een ambiancecross geweest, en dat gaat alleen maar beter worden. Trouwens, met Europees kampioen Thibau Nys en Puck Pieterse komt ook de pure crossliefhebber nog aan zijn trekken. Misschien gaat het wel de meest spannende cross van de kerstperiode zijn zonder de dominantie van Van der Poel en Van Aert.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
12 Reacties
13-12-2024 14:36
Ik vermoed wel te weten waarom de grote 2 deze laten schieten. Avondcross dus de toeschouwers zitten al wat verder in de olie (bier), ramdruk en een publiek dat nog minder voor de echte cross komt door de turbocross influencer gebeuren en een gigantische biertent.

Biergooikans het hoogst van alle crossen
13-12-2024 14:50
Ik denk ook dat de bier gooiende middelvinger motherfuckers hier een heel grote factor zijn.
    13-12-2024 16:26
    Loenhout is op dat vlak toch geen haar beter. Wva rijdt Diegem volgens mij niet puur omdat die cross hem sowieso niet echt ligt en hij dan liever 4 uur in de kou en wellicht regen gaat trainen overdag dan savonds in Diegem te vertoeven (jammer wel). Mvdp start volgens mij niet omdat die op het WK op de eerste rij wil staan, en daarom rijdt die eerder dat frans WB crossje in plaats van Diegem. Meer moeten we er niet achter zoeken denk ik.
    13-12-2024 21:18
    Loenhout is al jaren veel erger met dromkaards
13-12-2024 15:17
Wel een beetje respectloos naar al die andere crossers door, nu WvA en MvdP niet komen, te zeggen je te concentreren op die turbo cross…
    14-12-2024 08:41
    Dat wou ik ook komen zeggen - alsof er de laatste weken geen spannende wedstrijden met goede toeschouwersaantallen zijn geweest. Verder een beetje verrast dat naast Wout en Mathieu ook Pidcock's financiële eisen te nemen of te laten zijn. Op welke basis zou hij die status bereikt hebben dan? Eén keer best of the rest op een WK? Drie gewonnen wereldbekers? Ik kan me moeilijk voorstellen dat zijn schaarse topprestaties op de weg en sterke optredens op de mountainbike veel extra toeschouwers naar de cross lokken. Leuk om lezen ook voor Iserbyt, Vanthourenhout, Van Der Haar, Aerts, Van Empel, Brand, Alvarado en co dat de échte crossliefhebbers toch vooral komen voor het tweetal Nys Jr. en Pieterse :-)

    Hij bedoelde het allemaal wel goed denk ik, maar dit was niet bepaald het meest gelukkige interview van de beste man. Ik voel wel met hem mee over het wegblijven van De Twee - best toch maar eens navragen bij hen of er een achterliggende reden is dat ze wegblijven. (Avondcross met zatlappen, combi-deals met Golazo/Flanders Classics?)
13-12-2024 14:53
Misschien hebben beide gewoon geen zin in zo'n kermis.

Beetje langer wachten op turbo Rob en zijn gezever.
13-12-2024 17:55
Ze hebben daar Average Rob, Enzoknol en al die andere beroepsaanstellers toch al als publiekstrekkers..
Hebben Jake Paul en Jutta zich al ingeschreven..?
13-12-2024 15:57
Alle ballen op de turbo cross dan maar . Is die ook live op de tv ?
    13-12-2024 21:26
    Hopeljk rechtstreeks op TV. In geval van krapte in de uitzendtijd mogen ze van mij het optreden van de wereldtopsporters Luca Brecel en Jonathon Borlée oitzenden van de vrouwencross
    14-12-2024 08:07
    "In geval van krapte in de uitzendtijd mogen ze van mij het optreden van de wereldtopsporters Luca Brecel en Jonathon Borlée oitzenden van de vrouwencross"

    Het zo ver gaan zoeken om er toch maar weer je karakteristieke vrouwonvriendelijke opmerking in te krijgen en dan falen door onzorgvuldigheid. Ik kan niet anders dan er - nóg meer dan anders - 'in plaats'vervangende schaamte bij te voelen, Arie.
13-12-2024 17:59
Ik vind het wel jammer. Het format van de avondcross vind ik erg mooi zo in de kerstvakantie. In het verleden ook mooie spannende crossen daar gezien met febomenale uithalen van mvdp. Ondanks dat het parcours niet zo bijzonder is.

Reacties zijn gesloten.