Nairo Quintana oppermachtig op Lagos de Covadonga, Robert Gesink tweede
Nairo Quintana heeft op indrukwekkende wijze de rit met aankomst op de Lagos de Covadonga gewonnen. De Colombiaan was heer en meester op de befaamde slotklim. Robert Gesink leek eventjes op weg naar de ritzege. De kopman van LottoNL-Jumbo overleefde de vroege vlucht, maar had net niet genoeg voorsprong vergaard om Quintana voor te blijven.
De openingsfase van de wedstrijd werd ontsierd door een rits valpartijen. Voor Kevin Reza (FDJ), Markel Irizar (Trek-Segafredo) en Bartosz Huzarski (Bora-Argon18) had dat grote gevolgen, zij moesten de wedstrijd geblesseerd verlaten. Uiteindelijk wisten zestien koplopers weg te rijden uit het peloton, waaronder Robert Gesink. De volledige groep bestond uit Bakelants, Hermans, Campenaerts, Vervaeke, Gesink, Groezdev, Ludvigsson, Silin, Moser, Laengen, Mate, Felline, Dombrowski, Rolland, Fraile en Gonçalves.Gesink op eigen tempo
De voorsprong wist te klauteren tot een kleine vijf minuten. Aan de voet van de Lagos de Covadonga waren daar nog minder dan drie minuten van overgebleven. Gesink begon voortvarend aan de roemruchte slotklim. In de aanloop kon hij op steun rekenen van zijn Vlaamse ploegmaat Campenaerts.
Op de eerste hellende stroken bepaalde de Varssevelder het tempo in de kopgroep, maar dat werd snel overgenomen door Vervaeke, die versnelde. Een kleine kilometer later moest de jonge Belg die inspanning bekopen en loste hij in de spits van de kopgroep op het moment dat Rolland de aansluiting maakte.
Oplawaai voor Froome
In het peloton stond de deur ondertussen wagenwijd open. Al op negen kilometer van de top moest Chris Froome lossen. De kopman van Sky kon het moordende tempo van Movistar niet volgen. Kort daarna plaatste Quintana vooraan in het peloton een krachtige versnelling, die alleen Contador in eerste instantie kon volgen. Bij de zoveelste versnelling van 26-jarige Quintana moest de Spanjaard toch lossen.
Gesink reed ondertussen solo aan de leiding, maar de renner van LottoNL-Jumbo had het ongeluk van een ontketende Quintana hijgend in zijn nek. De Colombiaan maakte in mum van tijd de achterstand op hem goed, om hem vervolgens, met nog ruim twee kilometer te gaan, direct achter zich te laten.
Contador zakt weg, Froome herboren
Achter Quintana en Gesink kon Contador ook het tempo van een groepje teruggekeerde renners niet volgen. De renner van Tinkoff moest op de finish een dikke minuut toegeven op Quintana. Froome klom daarentegen vanuit de achterhoede terug naar de kop van de wedstrijd. In de eindsprint naar de finishstreep verloor de Brit het gevecht om de tweede plek van Gesink. De Nederlander bereikte de top uiteindelijk als tweede op 24 seconden achterstand van Quintana. Laatstgenoemde staat in het algemeen klassement opnieuw aan de leiding.
Toegegeven, ik volg Gesink niet op de voet. Als je echt goed bent wacht je even, en spring je mee. Dit was waarschijnlijk meer het geval -zoals je zelf ook al aangeeft- van je krachten inschatten en uiteindelijk alsnog een mannetje of 5 passeren. Das geen tactiek.. meer een gelukkige samenloop en een Gesink die vecht voor wat ie waard is. De ploeg tactiek was onbegrijpelijk. Neem het feit dat ze toestonden dat anderen konden meeliften. Dat ze allebei op kop reden aan het beging van de klim. Dat doe je alleen als je echt klassen beter bent dan de rest, iedereen dat weet, en dus niemand bereid is te werken.
Gesink reed toch als enige van de kopgroep voor de zege, hoe kun je dan zeggen dat de tactiek niet klopt.
Hij heeft gewoon de pech dat het peloton de kopgroep vandaag niet liet begaan.
Gesink moet het altijd van een eigen tempo hebben, die rijdt volledig z'n eigen klim en trekt zich niks aan van de rest. Dat is z'n hele carriere al zo. Hij lijkt wat dat betreft wel 'n beetje op Froome.
Geen vriendin? ;)
Want? Zelfs als je voorwaarde -dat Gesink de enige was- zou kloppen sluit dit geen domme ploeg tactiek uit. En dat het peleton ze niet zou laten begaan stond volgens mij al in de voorbeschouwing van deze etappe.
Desondanks neem je een Rolland niet zo maar gratis mee. En geloof mij maar dat die mee is voor de overwinning. Dus als Gesink meedraait, moet hij zeker meedraaien. Maar beter is natuurlijk om in deze situatie als Gesink amper mee te draaien, je ploegmaat het werk te laten doen en de anderen aan te sporen om vooral mee te doen. Als ik ze dan allebei op kop zie vraag ik me echt af wat de ploegleiding op dat moment aan het doen is.
Dacht dat ik me gister al ergerde aan het laffe rijden van iedereen rondom Luis Leon.. nou het kan nog veel erger met monsieur Rolland. Die moet je voortaan in een ontsnapping elk gaatje opdringen om dicht te rijden.
Feitelijk was het Cannondale die met 3 man het best vertegenwoordig waren en het werk dus ook hoofdzakelijk zouden mogen doen, maar nee. Alleen Hermans deed af en toe nog een poging om Rolland te betrekken.
TLJ heeft met Campenaerts maar ook Gesink zelf al met kopwerk de verantwoording genomen en eigen plan getrokken, dat helaas net niet tot de verdiende beloning leidde.
Movistar heeft de ritzege zeker niet gestolen. En Etixx heeft de rode trui, dus het volste recht om mee te werken. Tegen beter weten in, wellicht. Maar de kopgroep ontstond bovendien op een moment, dat Etixx achter het peloton verzeild was geraakt. Ja, dan doe je toch net wat meer je best om ze terug te halen.
Iets minder logisch vond ik de matige bijdrage van Cannondale in de kopgroep. Drie man, die ik nauwelijks op kop heb gezien. Wat kom je dan doen in zo'n kopgroep?
Morgen rustdag, de kans lijkt me groot dat Gesink het nog wel een keer gaat proberen volgende week. Hup Gees!
En de reacties hier lezen zorgden voor veel geschater en vermaak. Mooi is dat.
Quintana gaat op de Aubisque alles kapot rijden. Hopen dat Movistar ook daar weer voor de ritzege gaat, hoe zeer Valverde ook een hekel heeft aan de Pyreneeën. Het feit dat de anderen ook vermoeid zijn en Contador naast zijn val eerder deze week ook gewoon zijn topniveau van vroeger nooit meer benadert zorgt ervoor dat hij twee keer podium in een jaar gaat rijden met een zesde plaats ertussen ook nog. Die man is qua klasse ongeëvenaard. Qua imago heeft hij helaas te veel haters. Die haters hebben hun recht daarop.
Zo haat ik de reacties op Cannondale bijvoorbeeld. Dat je je daar om druk kan maken, snap ik echt niet. En de haat op Etixx is helemáál vreemd. Rode trui: 1) geeft je recht om te rijden, 2) misschien is er inderdaad een akkoord met Movistar en het allerbelangrijkste 3) Hermans reed virtueel in het rood. Natuurlijk rij je dan.