Q36.5 ziet Tom Pidcock als deel van ‘Big 5’: “100 % garantie op meedoen voor winst”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
woensdag 19 februari 2025 om 09:00

Q36.5 ziet Tom Pidcock als deel van ‘Big 5’: “100 % garantie op meedoen voor winst”

Interview Q36.5 Pro Cycling heeft haar seizoensstart niet gemist. Dat mocht ook niet, want het Zwitserse ProTeam pakte afgelopen winter uit op de transfermarkt, in de hoop om de stap naar wildcards voor de grote rondes eindelijk te zetten. Met name de gloednieuwe kopman Tom Pidcock moet het team van Douglas Ryder daarbij helpen: hij zette in de AlUla Tour meteen een voorbeeld en wil dat komende week in de Algarve voortzetten. Sportief manager Alexandre Sans Vega praat ons bij over de eerste koersmaand van de ploeg.

Dit moet voor jullie hét seizoen van de doorbraak worden, Alex?
“Dat is ons hoofddoel van het jaar, ja. Onze partners investeren nu al voor het derde jaar in de ploeg, en dat moet toch gaan opbrengen. We zijn klaar om een extra stap te zetten en competitief te zijn op veel niveaus.”

Dankzij het aantrekken van Tom Pidcock?
“Dat was een gamechanger voor de ploeg. Om te beginnen heb je nu in elke wedstrijd waar Tom start, de 100% garantie dat hij in ieder geval kan winnen. Ik zeg bewust geen 60 of 80 procent, maar honderd, omdat Tom zo veelzijdig is. Dat verandert meteen ook de mindset van de hele ploeg. Het is misschien een cliché, maar ik ben ervan overtuigd dat hij bijna iedereen naar een hoger niveau kan brengen.”

Maak dat eens concreet?
“Ik ben niet nieuw in het wereldje, ik heb al in veel topploegen gezeten (Vega was jarenlang ploegleider bij Dimension Data, waar onder andere Mark Cavendish, Victor Campenaerts, Edvald Boasson Hagen en Gerald Ciolek het hoge woord voerden, red.), en daar zag je telkens een verandering als je met een grote leider naar een koers ging. Sommige renners vinden het gemakkelijker om zich voor honderd procent te kunnen geven voor één renner. Zo iemand verandert de hele dynamiek.”

Pidcock omringd door zijn nieuwe ploeggenoten – foto: Cor Vos

Op welke manier toont Tom dat leiderschap?
“Ik zal het zo zeggen: renners met een grote motor, zo zijn er veel. Niet superveel, maar zo heb je er wel verschillende in het peloton. Maar Tom heeft niet alleen die motor. Hij heeft ook de juiste persoonlijkheid, vertrouwen op de fiets, leiderschap in de meetings vooraf, maar ook op training. En een bepaalde professionaliteit, de wil om de beste te worden.”

“Dat straalt hij uit op de rest tijdens de koersen, maar ook al van in het prille begin op training. Op trainingskamp in december hadden we een dag van zeven uur training. Normaal wordt die onderbroken door een koffiestop, maar Tom wilde het liever doen zoals in de koers – zonder koffiestop, en met plassen vanop de fiets. Dat nemen die andere jongens ook mee, natuurlijk.”

Waarom is Tom de juiste kopman en was het lastig om hem daarvan te overtuigen?
“Ploegeigenaar Ivan Glasenberg heeft enige tijd terug Pinarello overgenomen. Via hen (het Italiaanse fietsenmerk waar Pidcock ook op reed bij INEOS Grenadiers, en waarop hij bij zijn huidige ploeg tevens zal mountainbiken en crossen, red.) zijn we met Tom in contact gekomen. De juiste klik was er meteen, en van daaruit is de interesse van Tom gewekt. Er is nog veel gediscussieerd, we hebben ons project getoond en de mensen die in de ploeg werken. En aan het einde voelde hij dat het de juiste plek was. Hij moet het hier niet tegen andere leiders opnemen. Als je naar Red Bull-BORA-hansgrohe gaat, moet je dat leiderschap delen.”

Toch zullen criticasters zeggen dat hij niet genoeg wint op het hoogste niveau. Pidcock wordt wel gezien als een toptalent, maar qua klassiekers staan alleen de Amstel Gold Race en Strade Bianche op zijn palmares.
“Je hebt toch zoiets als de Big Tech? Google, Amazon, Apple, Meta en Microsoft. Wel, dat bestaat in mijn ogen in het wielrennen ook. De Grote 5 zijn Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Mathieu van der Poel én Tom. Op dat niveau zien we hem.”

Pidcock schonk de ploeg de eerste zeges – foto: Cor Vos

Alleen lijkt hij soms – althans in het wegwielrennen – te worstelen met wat hij nu eigenlijk wil. Hij kan de Vlaamse én Waalse klassiekers aan, maar zijn initiële droom was om de Tour te winnen.
“We gaan hem in eerste instantie inzetten in de heuvelklassiekers, waar hij de grootste winstkans heeft. Maar op de langere termijn wil Tom ook een goed klassement in een grote ronde rijden, ja. En als hij dat zelf wil proberen, is het aan ons om hem daarbij te helpen en investeringen te maken om dat doel op lange termijn te doen slagen. Alleen, dan moeten we wel grote rondes mogen rijden, hé.”

Hoe frustrerend is het, dat daar nog geen duidelijkheid over is?
“We hebben grote bedrijven als partners. Als we hen niet naar een grote ronde brengen, met als hoogst haalbare de Tour, dan is het al het derde jaar op rij dat we hen moeten teleurstellen. Gaandeweg kunnen ze zo de interesse verliezen om nog geld te investeren. Grote rondes hebben nu eenmaal de grootste impact op televisie en zorgen voor de meeste aandacht. Het is dus cruciaal om daar te zijn.”

Maar dan zullen jullie meer te bieden moeten hebben dan Pidcock alleen.
“Dat is ook zo. We hebben op korte tijd aan geloofwaardigheid gewonnen en hebben bewezen dat we goed gestructureerd zijn. Bovendien zijn we een ploeg die je op alle terreinen zal zien. In de AlUla Tour won niet alleen Tom, maar ook Matteo Moschetti een rit. Hij is onze man voor de sprints. En dan zijn er nog veel sterke renners voor de dagen in de ontsnappingen. Ook David De La Cruz heeft al drie keer top 10 in de Vuelta gereden en Damien Howson is een vaste waarde. We zijn echt meer dan Team-Pidcock alleen.”

RIDE Magazine
44 Reacties
18-02-2025 16:12
Evenepoel hier even te kakken gezet als nummer twee van de wereld. Philipsen nummer drie ook niet belangrijk. Gelukkig is Pidcock G5 met 8 zeges in 5 jaar waarvan 3 in Saudi-Arabië.
    18-02-2025 19:47
    Haha ja terecht om het zo in perspectief te zetten. Wel best wat zeges op niveau, zoals een tourrit (elk jaar 20 van) en Brabantse pijl mooi op de erelijst naast vakoc, rosseler, hermans, goede knecht van mede top5 pogi wellens. 2 uitschieters met amstel en strade natuurlijk ook
    18-02-2025 23:19
    En 2 Olympische titels, plaats dat misschien even ook in je perspectief. Tour-rit was op l’Alpe d’Huez, als den Nederlander dat doet is z’n carriere geslaagd. Als Pidcock top-5 noemen achterlijk veel overschat is, dan zit jij net zover aan de andere zijde van het spectrum hoor Mwielerfan.
    19-02-2025 08:10
    Er zit dan ook een wereld van verschil tussen een geslaagde wieler carrière hebben en tot de grote 5 behoren vind je niet?
    19-02-2025 10:57
    Precies, prachtige overwinning op alpe dhuez en voor veel renners maakt dat je carrière. Wellicht kun je daarmee van drie uitschieters spreken. Maar het is wel iets dat alaphilippe in tig tours gedaan heeft, en roglic, van aert, en diverse sprinters die het sprintbal op de champignons elysee winnen, ook legendarisch! Het is een hele mooie overwinning maar om nou te zeggen dat je daarmee boven roglic staat? Absurd natuurlijk. Verder fijn voor hem dat hij met de mtb nog een hobby heeft natuurlijk, maar die wedstrijden worden zelfs door sporza nauwelijks uitgezonden.
    19-02-2025 14:40
    @Steven Pidcock versloeg Louis Meintjes en een afgetakelde Froome op Alpe d'Huez, niet Pogi en Vingegard. Voor de gemiddelde Nederlander zou het idd een prachtige overwinning zijn, voor een top 5 renner stelt het helemaal niks voor. Hij heeft 2 Olympische MTB titels en is dus top 1 in het MtB, maar op de weg heeft hij nog NOOIT met de echte toppers meegedaan om een overwinning in een Monument of relevante ronde. En in veldrijden was hij ook nooit een serieuze bedreiging voor de top 2. Dus totdat hij dat wel doet zit Wielerfan dichter bij de waarheid dan Pidcock, Boogaerts en Q365.
18-02-2025 16:06
Dat is de Big Five met het stokstaartje ipv de olifant.
18-02-2025 16:35
De nummer 2 van de wereld Evenepoel laat hij voor het gemak even buiten beschouwing. Rijdt Pidcock als het moet op elk terrein eraf.
    19-02-2025 08:11
    Roglic is ook maar een mislukte schansspringer
18-02-2025 18:46
Die Pidcock hoort nog niet eens bij de grote 10! Denkt zelf heel wat te zijn en wordt door de pers ook de hemel in geschreven maar op de weg blijven de resultaten ver achter bij wat ze hem toedichten. Laat hij daar eerst maar wat aan doen, daarna praten we verder.
    18-02-2025 19:49
    Eens, grote 5 in mtb, soms 3de in het veld maar na nog na iserbyt en van der haar, op de weg na vele vele andere echte toppers met veel meer overwinningen in grote rondes, weekrondes, sprints, tijdritten, heuvel en kasseien klassiekers.
18-02-2025 16:00
"De Grote 5 zijn Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Mathieu van der Poel én Tom."

Ben benieuwd waar hij Remco dan zou zetten. In mijn ogen is dat iemand die in dit lijstje hoort, en zelfs tussen Pogacar en de rest komt.
    18-02-2025 16:12
    De grote 5:
    Ganna, Tarling, Pollitt, Walscheid en Hoole. Einde discussie!
    18-02-2025 18:11
    Als Pogi ooit tjokvol doping blijkt te zitten (50% kans?) dan zit Pidcock zelfs in de top 4!
    18-02-2025 18:26
    @Puddingbenen
    Excellent gespeeld…
    Maar ik ga de discussie heropenen, want Milan moet hier zeker tussen, ten koste van Politt, en waarschijnlijk komt Rex daar ook nog naast…
    18-02-2025 18:39
    Ik moet ook mezelf corrigeren, Kopinkas:
    https://wielerrevue.nl/artikel/589078/dit-zijn-de-15-langste-renners-van-het-worldtour-peloton-visma-lease-a-bike-gemiddeld-langste-team
    18-02-2025 19:09
    Lang en groot is niet hetzelfde.

    Vroegah had je Stijn Vandenbergh, da was ne grote. Ook die AG2R gast die met een comeback nog in legertenue de Samyn won was geen mini-uitgave.
    18-02-2025 19:19
    @puddingbenen
    Norsgaard! 2 meter 02!
    Goeie quizvraag…
    18-02-2025 19:43
    Remco en roglic en van aert staan mijlenver voor nog. Pidcock zit meer op niveau alaphilippe, pedersen, stuiven kwiatkowski hirschi. Mooie wedstrijden en elk jaar wel ergens goed, paar echte uitschieters, korte momenten wereldtop maar niet jaar na jaar en korte pieken niet structureel hoogste niveau gedurende flink deel van seizoen.
    18-02-2025 19:44
    Pogi doping? Pidcock reed al jaren voor team dat doping op kantoor heeft voor ondersteunend personeel
    19-02-2025 06:45
    @RV

    Van Keirsbulck? Prachtige renner, 1,90 en 90 kilo schoon aan de haak. Had zo judoka kunnen zijn. Of baansprinter.
18-02-2025 17:25
Ik zie Evenepoel hem wel een belletje geven als hij de volgende keer winnend over de streep komt. :-)
18-02-2025 18:57
Grote 2: Pogacar en Evenepoel. Enige 2 die naast Wereldkampioen ook Klassiekers, Monumenten en een Grote Ronde hebben gewonnen... En waarbij 1 ook nog legio etappes + MEERDERE Grote Rondes heeft gewonnen en de ander meermaals goud OS heeft...
    18-02-2025 20:44
    Er is maar 1 grote he. Evenepoel gaat nooit de tour winnen
    18-02-2025 21:51
    @EricV: ja, eens!
18-02-2025 17:16
Pidcock is groter dan Evenepoel en Roglic... interessant. En dat terwijl zijn aantal zeges op twee handen is te tellen.
18-02-2025 17:32
Feiten zijn in dit verband niet zo belangrijk; het gaat om het 'idee' dat hij bij de grote vijf hoort. Nadeel is dat het verwachtingen schept die hij misschien niet kan waarmaken. Als het er vijf zijn hoort Evenepoel daar uiteraard bij en Pidcock niet. Maar het aantal 'groten' is nogal willekeurig gekozen. Bij een groter aantal kun je zeker Roglic en wellicht anderen (onder wie Pidcock) meetellen.
18-02-2025 18:17
De grote 5 en dan wel Pidcock en van Aert maar niet Revket noemen. Lachwekkend.
18-02-2025 19:05
Ik denk dat er een foutje in de vertaling is geslopen. Het moet zijn: van de 5 grote die de Strade ooit hebben gewonnen, hoort Tom er bij!
    18-02-2025 19:22
    …’ en die nog actief zijn’ moet er dan bij, want Gilbert en Cancellara prijken natuurlijk ook op de erelijst
    18-02-2025 19:44
    Dan zou ik eerder Kwiatkowski boven Pidcock zetten momenteel in die 5, naast Pogacar, Van der Poel, Van Aert en Alaphilippe.

    Wordt die Pool blijkbaar tóch onderschat…
    18-02-2025 19:50
    Kwiatkowski heeft amstel ook tweemaal gewonnen, het andere grote wapenfeit van pidcock. En hij echt tweemaal. Daarnaast ook nog wk san remo top 10 grote ronde etc etc
    18-02-2025 23:21
    Kwia is 10 jaar ouder ook natuurlijk, want verder zijn ze volgens mij best gelijkaardig qua capaciteiten. En ook bij Kwia zag het er soms zo makkelijk uit allemaal dat die erelijst toch te kaal is gebleven
    19-02-2025 10:58
    Denk dat pidcock ook vergelijkbaar is met kwiatkowski ook in de zin van dat het nogal onvoorspelbaar is waar in het seizoen hij de toppers kan verslaan.
18-02-2025 18:14
Zonder het artikel te lezen geloof ik de titel niet.
18-02-2025 19:54
Wellicht gewoon Evenepoel even over het hoofd gezien, en anderzijds een beetje zijn eigen renner oppompen.

Waarschijnlijk zit er ook meer in voor Pidcock mits volle focus op de weg. Van de Grote 5 of 6 zijn er een paar ook een stuk ouder, dus de komende jaren kan Pidcock er zeker deel van gaan uitmaken.

Momenteel zou ik hem misschien ergens rond de top-10 zetten qua klasse, of net er buiten.

Pogacar, Evenepoel, Vingegaard, Van der Poel, Roglic, Van Aert, Philipsen, Pedersen en dan kom je in de categorie met mannen als Jorgenson, Hirschi, Ayuso, Yates, O’Connor, Ganna, Merlier, enz. Daar zit Pidcock wel bij.

Maar het kan zomaar dat in ‘25 er weer verschuivingen komen en enkele youngsters de oudere generatie verdrijven. Bij UAE rijdt bijvoorbeeld ook wel wat rond aan jong supertalent.
    18-02-2025 23:24
    De categorie eronder schuift constant dooreen. Zit je nog met Milan, Nys, Lazkano, Mas … terwijl je er 2 jaar terug bvb Laporte & Asgreen had geset
    19-02-2025 10:59
    Wel aardige opsommingen en toevoeging beiden
    19-02-2025 13:01
    Zo jong is Pidcock niet. Zit qua jaargang precies tussen Pogacar en Evenepoel in (1998, 1999 en 2000). Als er niet iets dramatisch met die twee gebeurt, zal Pidcock grote moeite hebben om echt een indrukwekkend palmares bij elkaar te fietsen.
18-02-2025 20:02
Het verhaal van deze ploeg blijft toch wat raar: "we zijn al drie jaar bezig, dus wordt het nu echt tijd voor wildcards om onze grote sponsors niet teleur te stellen". Als die sponsors echt zo groot zijn en graag wildcards willen, dan hadden ze ervoor moeten zorgen dat niemand om Q36.5 heen kon. In plaats daarvan hebben ze een vrij matige ploeg neergezet, die niets kan afdwingen.

Pas in het derde jaar maken ze echt een stap voorwaarts, waardoor ze in de situatie terechtkomen om mogelijk voor het vierde jaar iets af te dwingen. Op dit moment is de ploeg echter niet sterker dan Israel, Tudor, Lotto, Uno-X en zelfs Total als we naar de rankings op CQ en PCS kijken. Dat betekent dat het in de breedte erg matig blijft en de ploeg niet zomaar wildcards kan gaan opeisen. En die sponsors zijn niet zielig, die hadden er gewoon meer geld in moeten steken.
    19-02-2025 11:00
    Of geld in een andere ploeg
18-02-2025 22:36
Pidcock heeft laten zien dat hij in XCO wereldtop is, getuige zijn Olympische titel. Maar had tijdens ‘t WK dan weer een off day, waar hij ‘slechts’ 3e werd. Haalt soms een heel hoog niveau, maar is gewoon niet constant genoeg. Hoort zeker bij de beste dalers op de weg, misschien zelfs de beste van dit moment. Maar overal op de weg zeker niet bij de beste 5. Misschien top 10? Reed in AlUla Tour wel iedereen op een hoop bergop, dus seizoen wel sterk begonnen.
19-02-2025 10:18
Twee dingen: 1. Niemand die valt over '100% garantie dat hij in ieder geval kan winnen'? (Of leest niemand het artikel?) 2. Degene met grootste aantal overwinningen in het huidige peloton is.... Démare!
19-02-2025 12:41
Als er al discussie zou zijn of wva nog wel bij de groten hoort dan hoort Pidcock hier al zeker niet thuis, ook interessant dat hij Pidcock groter ziet dan Evenepoel. Zeer goede coureur trouwens maar je kan er nergens regelmaat in vinden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine