Q36.5 ziet Tom Pidcock als deel van ‘Big 5’: “100 % garantie op meedoen voor winst”
Interview Q36.5 Pro Cycling heeft haar seizoensstart niet gemist. Dat mocht ook niet, want het Zwitserse ProTeam pakte afgelopen winter uit op de transfermarkt, in de hoop om de stap naar wildcards voor de grote rondes eindelijk te zetten. Met name de gloednieuwe kopman Tom Pidcock moet het team van Douglas Ryder daarbij helpen: hij zette in de AlUla Tour meteen een voorbeeld en wil dat komende week in de Algarve voortzetten. Sportief manager Alexandre Sans Vega praat ons bij over de eerste koersmaand van de ploeg.
Dit moet voor jullie hét seizoen van de doorbraak worden, Alex?
“Dat is ons hoofddoel van het jaar, ja. Onze partners investeren nu al voor het derde jaar in de ploeg, en dat moet toch gaan opbrengen. We zijn klaar om een extra stap te zetten en competitief te zijn op veel niveaus.”
Dankzij het aantrekken van Tom Pidcock?
“Dat was een gamechanger voor de ploeg. Om te beginnen heb je nu in elke wedstrijd waar Tom start, de 100% garantie dat hij in ieder geval kan winnen. Ik zeg bewust geen 60 of 80 procent, maar honderd, omdat Tom zo veelzijdig is. Dat verandert meteen ook de mindset van de hele ploeg. Het is misschien een cliché, maar ik ben ervan overtuigd dat hij bijna iedereen naar een hoger niveau kan brengen.”
Maak dat eens concreet?
“Ik ben niet nieuw in het wereldje, ik heb al in veel topploegen gezeten (Vega was jarenlang ploegleider bij Dimension Data, waar onder andere Mark Cavendish, Victor Campenaerts, Edvald Boasson Hagen en Gerald Ciolek het hoge woord voerden, red.), en daar zag je telkens een verandering als je met een grote leider naar een koers ging. Sommige renners vinden het gemakkelijker om zich voor honderd procent te kunnen geven voor één renner. Zo iemand verandert de hele dynamiek.”

Pidcock omringd door zijn nieuwe ploeggenoten – foto: Cor Vos
Op welke manier toont Tom dat leiderschap?
“Ik zal het zo zeggen: renners met een grote motor, zo zijn er veel. Niet superveel, maar zo heb je er wel verschillende in het peloton. Maar Tom heeft niet alleen die motor. Hij heeft ook de juiste persoonlijkheid, vertrouwen op de fiets, leiderschap in de meetings vooraf, maar ook op training. En een bepaalde professionaliteit, de wil om de beste te worden.”
“Dat straalt hij uit op de rest tijdens de koersen, maar ook al van in het prille begin op training. Op trainingskamp in december hadden we een dag van zeven uur training. Normaal wordt die onderbroken door een koffiestop, maar Tom wilde het liever doen zoals in de koers – zonder koffiestop, en met plassen vanop de fiets. Dat nemen die andere jongens ook mee, natuurlijk.”
Waarom is Tom de juiste kopman en was het lastig om hem daarvan te overtuigen?
“Ploegeigenaar Ivan Glasenberg heeft enige tijd terug Pinarello overgenomen. Via hen (het Italiaanse fietsenmerk waar Pidcock ook op reed bij INEOS Grenadiers, en waarop hij bij zijn huidige ploeg tevens zal mountainbiken en crossen, red.) zijn we met Tom in contact gekomen. De juiste klik was er meteen, en van daaruit is de interesse van Tom gewekt. Er is nog veel gediscussieerd, we hebben ons project getoond en de mensen die in de ploeg werken. En aan het einde voelde hij dat het de juiste plek was. Hij moet het hier niet tegen andere leiders opnemen. Als je naar Red Bull-BORA-hansgrohe gaat, moet je dat leiderschap delen.”
Toch zullen criticasters zeggen dat hij niet genoeg wint op het hoogste niveau. Pidcock wordt wel gezien als een toptalent, maar qua klassiekers staan alleen de Amstel Gold Race en Strade Bianche op zijn palmares.
“Je hebt toch zoiets als de Big Tech? Google, Amazon, Apple, Meta en Microsoft. Wel, dat bestaat in mijn ogen in het wielrennen ook. De Grote 5 zijn Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Mathieu van der Poel én Tom. Op dat niveau zien we hem.”

Pidcock schonk de ploeg de eerste zeges – foto: Cor Vos
Alleen lijkt hij soms – althans in het wegwielrennen – te worstelen met wat hij nu eigenlijk wil. Hij kan de Vlaamse én Waalse klassiekers aan, maar zijn initiële droom was om de Tour te winnen.
“We gaan hem in eerste instantie inzetten in de heuvelklassiekers, waar hij de grootste winstkans heeft. Maar op de langere termijn wil Tom ook een goed klassement in een grote ronde rijden, ja. En als hij dat zelf wil proberen, is het aan ons om hem daarbij te helpen en investeringen te maken om dat doel op lange termijn te doen slagen. Alleen, dan moeten we wel grote rondes mogen rijden, hé.”
Hoe frustrerend is het, dat daar nog geen duidelijkheid over is?
“We hebben grote bedrijven als partners. Als we hen niet naar een grote ronde brengen, met als hoogst haalbare de Tour, dan is het al het derde jaar op rij dat we hen moeten teleurstellen. Gaandeweg kunnen ze zo de interesse verliezen om nog geld te investeren. Grote rondes hebben nu eenmaal de grootste impact op televisie en zorgen voor de meeste aandacht. Het is dus cruciaal om daar te zijn.”
Maar dan zullen jullie meer te bieden moeten hebben dan Pidcock alleen.
“Dat is ook zo. We hebben op korte tijd aan geloofwaardigheid gewonnen en hebben bewezen dat we goed gestructureerd zijn. Bovendien zijn we een ploeg die je op alle terreinen zal zien. In de AlUla Tour won niet alleen Tom, maar ook Matteo Moschetti een rit. Hij is onze man voor de sprints. En dan zijn er nog veel sterke renners voor de dagen in de ontsnappingen. Ook David De La Cruz heeft al drie keer top 10 in de Vuelta gereden en Damien Howson is een vaste waarde. We zijn echt meer dan Team-Pidcock alleen.”
Ben benieuwd waar hij Remco dan zou zetten. In mijn ogen is dat iemand die in dit lijstje hoort, en zelfs tussen Pogacar en de rest komt.
Ganna, Tarling, Pollitt, Walscheid en Hoole. Einde discussie!
Excellent gespeeld…
Maar ik ga de discussie heropenen, want Milan moet hier zeker tussen, ten koste van Politt, en waarschijnlijk komt Rex daar ook nog naast…
https://wielerrevue.nl/artikel/589078/dit-zijn-de-15-langste-renners-van-het-worldtour-peloton-visma-lease-a-bike-gemiddeld-langste-team
Vroegah had je Stijn Vandenbergh, da was ne grote. Ook die AG2R gast die met een comeback nog in legertenue de Samyn won was geen mini-uitgave.
Norsgaard! 2 meter 02!
Goeie quizvraag…
Van Keirsbulck? Prachtige renner, 1,90 en 90 kilo schoon aan de haak. Had zo judoka kunnen zijn. Of baansprinter.
Wordt die Pool blijkbaar tóch onderschat…
Waarschijnlijk zit er ook meer in voor Pidcock mits volle focus op de weg. Van de Grote 5 of 6 zijn er een paar ook een stuk ouder, dus de komende jaren kan Pidcock er zeker deel van gaan uitmaken.
Momenteel zou ik hem misschien ergens rond de top-10 zetten qua klasse, of net er buiten.
Pogacar, Evenepoel, Vingegaard, Van der Poel, Roglic, Van Aert, Philipsen, Pedersen en dan kom je in de categorie met mannen als Jorgenson, Hirschi, Ayuso, Yates, O’Connor, Ganna, Merlier, enz. Daar zit Pidcock wel bij.
Maar het kan zomaar dat in ‘25 er weer verschuivingen komen en enkele youngsters de oudere generatie verdrijven. Bij UAE rijdt bijvoorbeeld ook wel wat rond aan jong supertalent.
Pas in het derde jaar maken ze echt een stap voorwaarts, waardoor ze in de situatie terechtkomen om mogelijk voor het vierde jaar iets af te dwingen. Op dit moment is de ploeg echter niet sterker dan Israel, Tudor, Lotto, Uno-X en zelfs Total als we naar de rankings op CQ en PCS kijken. Dat betekent dat het in de breedte erg matig blijft en de ploeg niet zomaar wildcards kan gaan opeisen. En die sponsors zijn niet zielig, die hadden er gewoon meer geld in moeten steken.