Prudhomme pleit opnieuw voor kleinere ploegen in Tour
Foto: Sirotti
zondag 24 juli 2016 om 08:37

Prudhomme pleit opnieuw voor kleinere ploegen in Tour

Tourbaas Christian Prudhomme heeft nog maar eens herhaald graag kleinere ploegen te zien in de Tour de France. Nu mogen de deelnemende formaties nog negen renners opstellen, maar hij wil daar acht van maken. Dit zou de dominantie van een ploeg als Sky moeten verminderen.

“Meer dan ooit is het gewenst dat teams met een renner minder aan de start verschijnen”, stelt Prudhomme tegenover l’Équipe. “De meeste grote teams willen het waarschijnlijk niet horen, maar misschien zullen ze begrijpen dat het in het belang is van de wielersport.”

In december van vorig jaar pleitte Prudhomme ook al voor minder renners per ploeg. Toen was het zorgen voor meer veiligheid in het peloton zijn belangrijkste argument. Met een kleiner peloton zou er minder kans zijn op valpartijen.

RIDE Magazine
50 Reacties
24-07-2016 10:45
Ik denk toch echt dat je de oorzaak moet zoeken bij de tegenstand van Sky. Er valt echt wel door heen te breken maar dan moet de tegenstand zelf al vroeg de hele ploeg opofferen en daar zitten ze niet op te wachten.

Of je dan uiteindelijk ook Froome verslaat is maar de vraag, maar ik mag hopen dat de beste nog wel mag winnen. Want als het er gewoon om gaat dat er iemand anders moet winnen, dan vragen ze maar of Froome thuis wil blijven ipv allerlei kunstgrepen toe te passen.
24-07-2016 10:46
Enige optie is hogere tv-gelden. Betere verdeling tussen de ploegen daaruit. Slechtste ploeg van vorige jaar, krijgt het meeste.

Of wat dachten jullie van hogere prijzengelden. Vooral door bijvoorbeeld entree te vragen op slotklims en bij de finish. Vooral bij de finish is het niet heel moeilijk om tribunes te bouwen toch?
24-07-2016 10:48
Klopt helemaal Guushovd, het mes snijdt aan meerdere kanten. Naast het simpele voordeel dat 1 vs 7 meer kans heeft dan 1 vs 9 moeten er veel meer keuzes gemaakt worden en er is veel minder de luxe van gespecialiseerde waterdragers, mensen periodiek rust geven, etc. En inderdaad zijn er minder plekjes te vergeven dus de spreiding van de goede renners zal ook beter zijn. Er is ook helemaal niks op tegen maar degenen die nu de lakens uitdelen zijn natuurlijk tegen want zij profiteren nu het meest, daarnaast geeft de verandering onzekerheid voor renners omdat ze moeten verkassen. Maar dat nadeel is maar tijdelijk. Gewoon doen, die kleinere teams.

Los van dat er zat mannen zijn die prachtig koersen is de strijd om het eindklassement nu toch een gedrocht van een koers, je zit gedurende 18 van de 21 etappes naar een trein van 6+ zwarte sky truien te loeren met de rest er lamgelegd achteraan. Dat is echt geen reclame voor de sport.
24-07-2016 10:49
Graag naar ploegen van 6 renners voor alle UCI wedstrijden. In ruil kunnen er meer ploegen op het hoogste niveau aantreden en zullen de sterke mannen meer verspreid zitten. Graag meer koersen waarbij de kopmannen het rechtstreeks tegen elkaar opnemen zonder knechten, zoals in de Ronde Van Vlaanderen.
24-07-2016 11:04
Mag er dan een wildcard bij? Dat is ook nog eens een voordeel voor internationalisering.
24-07-2016 11:06
Met zes klimmers zal sky ook blijven overheersen, gewoon omdat ze zo constant rijden, froome had de laatste week genoeg gehad aan poels alleen zoals vd velde joop naar parijs loodste.
Froome maakte zijn verschil in de tijdrit niet in de bergen dus stuur in hemelsnaam geen 3 man naar huis omdat je het risico loopt met nog maar 3 of 4 man in parijs aan te komen.
24-07-2016 11:58
Positief dat de baas van de Tour wil ingrijpen. Keep It Simple. Zoals Guushovd aangeeft, krijg je met kleinere (en meer) ploegen een aantal gunstige neveneffecten.

Ik zou zeggen, the sooner the better.
24-07-2016 12:05
Kansloos. Pas wanneer je een renner per ploeg toelaat gaat het werken.
24-07-2016 12:07
Inderdaad, zoals schiperaar ook zegt, de tijdrit voor de bergen heeft het grote verschil gemaakt. Nu stonden de andere favorieten na het debacle van de Ventoux, plots op 3-4 min alvorens de zware bergritten aan te vangen. Zonder die ene tijdrit (waarom niet verplaatsen naar de voorlaatste dag zoals in het verleden altijd het geval was) stonden de favorieten allemaal binnen de minuut. Mogelijks kregen we dan een opener Tour ?
24-07-2016 12:33
Niks minder renners per ploeg. De coureurs bepalen de koers, niet de UCI of de ASO. Zelfs de supporters niet.

Als er minder renners van een ploeg in koers zijn gaat men nog afwachtender rijden omdat de knechten dan eerder opgerookt zijn.

Kortere, selectieve etappes zijn de toekomst. Maar ook daar zal het peloton bepalen hoe de wedstrijd verloopt. De angst om aan te vallen wordt dan wel minder, simpelweg omdat de tijd waarin men terug kan vallen minder wordt. Uiteraard is hier ook van alles op aan te merken, maar een aantrekkelijkere koers wordt niet bepaald door het aantal poppetje dat er aan meedoet.
24-07-2016 12:37
@guy
Verbazingwekkend ook hoe initiatief verward wordt met dominantie. Preudhomme gaf ook al aan dat het lichte materiaal debet was aan de toegenomen valpartijen en 9 of 8 man aan de tramadol maakt ook het verschil niet.
24-07-2016 12:38
Ik heb me dit gisteren al afgevraagd, maar waarom toch die neiging om Sky te gaan straffen omdat ze beter zijn? Alle maatregelen die mensen zoals Thijs Zonneveld of Karl Vannieuwkerke voorstellen lijken puur anti-Sky te zijn. Minder renners! Oortjes weg! Geen vermogensmeters! Salarisplafond! Mag het nog even? Mag een team en een renner nog beter zijn dan de rest? Het slaat toch nergens op dat onder het mom van evolutie van de wielersport alle vooruitgang moet worden afgeschaft omdat 1 team overal beter in is. Misschien gewoon Sky verbieden nog deel te nemen dan?

Het parcours? Ach, dat is toch onzin... de renners maken de koers. Als de klimmers achter staan na een tijdrit moeten ze net aanvallen. Dit zou het aanvallend rijden net positief moeten beïnvloeden. Dat ze dat niet doen, moet jij bij hen zoeken. Dat een Tourwinnaar een compleet renner is die kan klimmen en tijdrijden, lijkt wat mij betreft toch zeer correct.

Nu het specifiek terugbrengen van 9 naar 8 renners lijkt me nog best redelijk. De meeste teams kunnen nog wel verder met 8 renners, en het maakt inderdaad dit peloton ietwat kleiner. Het zou de veiligheid enkel maar ten goede komen.

Om naar 6 renners te gaan, is natuurlijk absurd. Denk maar eens aan de gevolgen daarvan: dat betekent dus ook dat er plaats is voor minder renners in een team. Bijgevolg zullen er meer renners op straat staan, want dat er dan meer teams zouden komen lijkt me sterk. Het is nu al moeilijk genoeg om een sponsor te vinden. De kopmannen en gevestigde waarden zullen een plaats vinden, maar de jongeren of de niet-toprenners krijgen het moeilijk.
24-07-2016 12:39
@guyremgabdel
Als je het zoals in het verleden wil dan ook altijd beginnen met een proloog en eindigen met een (vrijwel) vlakke tijdrit van meer dan 50 kilometer en daar tussenin nog een individuele tijdrit of ploegentijdrit. Want zo ging het altijd in de tijd van Armstrong en Ullrich die je aanhaalt, het ging om de meest complete renner: bergen én tijdrit.

Er is de laatste jaren al bijna alles aan gedaan om Sky niet te laten winnen (kasseien omdat Froome dat niet zou kunnen, vorig jaar enkel een proloog en verder geen individuele tijdrit, deze keer veel grote bergetappes in de 'zwakke' derde week van Froome) en eigenlijk is dat gewoon te zielig voor woorden.
24-07-2016 12:51
@krypton
Dat dus. Is gewoonweg belachelijk eigenlijk. Zelfs in de Armstrong-jaren wanneer de Fransen toch zo graag een andere winnaar wilden, werden er geen anti-Armstrong parcours gemaakt. Maar gewoon standaard proloog, vlakke ritten, ploegentijdrit, individuele tijdritten en bergritten. Nergens het parcours aangepast of de teams kleiner wilen maken omdat Armstrong toch maar niet zou winnen. Leblanc een betere Tourbaas dan Prudhomme? Of toch alleszins minder zielig... Wat mij betreft wel.
24-07-2016 12:59
@Cap @schipperaar. Dat slaat inderdaad nergens. Sky organiseert prima maar domineert simpel omdat het de middelen heeft om de beste renners voor de "job" te kopen maar ook om die maximaal te begeleiden. Minder renners (7) en een gevarieerder/ander typen parcours kan een 1e stap zijn om de spankracht te vergroten. Ik zie overigens geen verschil tussen de trein van Sky bergop en de trein van b.v. Lotto/Soudal om Greipel te laten winnen.Het principe is m.i. hetzelfde,maar dat is dan kennelijk geen punt.
24-07-2016 13:11
Het is niet anti-Froome, het is pro-koers. Dominantie is slecht voor de sport.

Zonder de regels aan te passen zijn er genoeg mogelijkheden binnen de geest van de wedstrijd (de meest complete renner wint Geel). Maar dan is een massasprint, hooggebergte en tijdrit (3 smaken) onvoldoende om een klimmersteam te breken. Binnen het wielrennen bestaan meer smaken (waaierrijden langs de kust, kasseien, mini Amstel gold race, bergrit van 40 km HC col, etc). Dit parcours zorgde er voor dat Sky 5 bergknechten kon selecteren voor Froome en dat is te veel. Je kan afdwingen om daar selectiever in te zijn door een gevarieerder parcours te maken.
24-07-2016 13:20
Van 9 naar 8 renners daar kan ik mee leven. Iets overzichtelijker. Ongeveer 20 man minder peloton vulling. In kleinere rondes rijden ze toch ook met 8 man . Maar als dit is om Sky te benadelen vind ik dat heel vreemd.
Een Salary cap ? Dan ben ik bang voor zwarte koffertjes onder de tafel door. Helemaal als er teams uit Dubai en Doha gaan komen.
Is er dit jaar eigenlijk iemand buiten tijd binnen gekomen? Misschien die tijdslimiet wat aanscherpen zodat er niet teveel gespaard kan worden door sommige...
24-07-2016 13:25
Misschien sky een kwartier later laten starten omdat ze te sterk zijn. Ziet niemand dat deze jongens afgetraind zijn itgst de ltj mannen. Ziet niemand dat poels nooit voluit hoefde omdat ze gewoon veel effectiever trainen zonder een haai performance trainer. Of ze dan met 8 of 9 voorop rijden scheelt enkel 350/400 watt, zeg maar 3000 tezamen. Bij sky is iedereen inzetbaar omdat ze zo gelijk zijn aan elkaar itgst de wisselvalligheid bij ltj , astana en noem maar op.
24-07-2016 13:29
Nee Orakel, het is anti-Froome en anti-Sky. Anders heb je wel kritiek op de tegenstand ipv met zulke ideeën te komen, want daar viel namelijk nog véél meer te ondernemen. Een etappe hooguit eens aanvallen op 5 kilometer van de streep en dan klagen dat de ploeg van Froome zo sterk is, tsja...
24-07-2016 14:06
Wat ik niet hoor van de voorstanders van 9 renners is wat daar nu zo fantastisch aan is. Alleen maar kreten als 'het verandert toch niks', maar waarom is 9 zo goed? Waarom is het beter als 6, 7 of 8. Kom nou eens met positieve argumenten voor 9 renners, ik heb ze nog niet gehoord.
24-07-2016 14:11
Daar ben ik ook benieuwd naar, Guushovd. Kingstown had het over "ongelooflijke domheid", ik ben nog steeds benieuwd naar zijn uitleg waarom de posting van Cap op 24 juli 2016 om 10:35 de plank zou misslaan.
24-07-2016 16:30
Nou vooruit dan nog een keer, als er bij een valpartij 2 klimmers noodgedwongen moeten afstappen heb je in principe nog maar twee knechten over voor in de bergen,, voor sky(suprematie) geen enkel probleem, voor zwakkere ploegen juist wel natuurlijk.
24-07-2016 17:57
Dit onderwerp/probleem is wat mij betreft deel van het grotere plaatje dat wielrennen wat betreft opzet aan verandering van model toe is. Misschien heb ik niet goed gekeken maar dit onderwerp verdient zeker een plaats in het forum.
24-07-2016 18:47
@schipperaar
Dat is nu ook al zo, welke ploeg kan 2 belangrijke klimmers missen? Maar waarom dan 9 renners? Als je 20 renners hebt kan je 20 klimmers opstellen. Waarom is 7 dan erger dan 9 voor een ploeg? 7 renners is niet weinig hè. Ik snap gewoon dat heilige geloof in 9 renners niet. Terwijl er wel argumenten zijn voor minder renners.
24-07-2016 20:52
Misschien voor 1 keer een tour zonder tijdritten en zonder zware bergen, met veel kasseien en heuvels. Dan zou Peter Sagan wel eens de grote uitdager kunnen worden van Froome. Zou wel eens leuk zijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine