‘ProTeams zetten druk om extra ploeg toe te laten tot grote rondes’
Turgis won in 2024 een Touretappe voor ProTeam TotalEnergies - foto: Cor Vos
zaterdag 11 januari 2025 om 18:07

‘ProTeams zetten druk om extra ploeg toe te laten tot grote rondes’

Achter de schermen sturen enkele ProTeams bij de UCI aan op een wijziging van het reglement voor grote rondes. Vanwege het grote belang van de Giro, Tour en Vuelta voor sponsoren, willen ze dat niet 22, maar 23 ploegen worden toegelaten tot deze rittenkoersen. Dat meldt de Spaanse krant Marca.

Alle achttien WorldTeams staan standaard aan de start van de Giro, Tour en Vuelta. Daarnaast ontvangen de twee beste ProTeams van het vorige jaar – in dit geval Lotto en Israel-Premier Tech – een automatische uitnodiging. De organisatie deelt vervolgens aan nog twee teams een wildcard uit. Maar enkele ProTeams vinden dus dat dit aantal verhoogd moet worden naar drie wildcards. (Overigens geldt dat voor de Giro al wel, want Lotto geeft verstek, waardoor er een extra plekje vrijkwam.)

Indien er 23 ploegen mogen starten, zou dat enkele organisatoren helpen om moeilijke keuzes weg te nemen. Met onder meer Tudor (Marc Hirschi en Julian Alaphilippe), Q36.5 (Tom Pidcock) en Uno-X (Alexander Kristoff) zijn er meerdere ProTeams met serieuze vedettes, terwijl de Giro, Tour en Vuelta respectievelijk ook graag ploegen uit hun eigen land uitnodigen. Zo is TotalEnergies bijvoorbeeld steevast present in de Tour. Polti Kometa (Giro), Bardiani (Giro), Equipo Kern Pharma (Vuelta) en Euskaltel-Euskadi (Vuelta) namen in 2024 ook deel aan hun thuisronde.

Een toename van het totaal aantal ploegen, betekent voor de organisatie van een grote ronde wel extra kosten. Daarnaast leidt het tot een groter peloton. Waar er nu maximaal 176 renners aan de start van een grote ronde staan, zouden dat er bij een regelwijziging 184 worden. In het verleden startten er overigens vaak 198 renners in een grote ronde, maar de UCI besloot de teams in 2018 van negen naar acht renners in te krimpen.

De wildcards voor de Giro, Tour en Vuelta van komend seizoen zijn nog niet uitgedeeld. Vaak wordt dit in het vroege voorjaar bekendgemaakt.

RIDE Magazine
9 Reacties
11-01-2025 18:28
Wel mee eens. Zeker in Spanje zit je met Euskaltel, Kern Pharma, Burgos en Caja Rural met een overschot en die extra wilcard biedt wel continuïteit want zo'n Vuelta is voor hun extreem belangrijk.
    11-01-2025 18:57
    Eerst eens een regel zodat de Arkea en Cofidis achtigen niet 3x startrecht hebben. 2 rondes voor zulke ploegen is genoeg, en meer wildcards mogelijk.
    11-01-2025 18:58
    En ondertussen moet het wel veiliger en duurzamer zeker …
    11-01-2025 19:03
    Gewoon world tour twee teams minder, alleen bovenste pro team automatisch, geeft meer ruimte. Bovendien, kristof is echt al jaren geleden dat ie topper was, en pidcock is onvoorspelbaar qua vormpiek en zo'n team heeft aan 1 wild card echt wel genoeg, hoeft echt niet 3 grote rondes te rijden. Tevens is 2 Zwitserse pro teams in één ronde voor publiciteit niet handig, eentje is genoeg.
11-01-2025 19:03
Iedere ploeg een renner minder en twee extra ploegen mogen starten. Niet alleen goed voor sponsoren, maar zorgt bovendien voor een attractiever koersverloop, omdat de grootste teams hun dominantie met een renner minder moeten etaleren.

Deze eenvoud moeten de heren van de UCI zelf toch ook kunnen bedenken. Van 8 naar 7 renners dus...
    11-01-2025 19:43
    Nadeel van meer ploegen is meer renners die vooraan willen rijden.
    11-01-2025 22:08
    Nog twee sprinttreinen erbij in rit 1 om het geel is inderdaad wel een goed idee. Spektakel van keiharde valpartijen gegarandeerd. Prachtige beelden van bebloede koppen en gebroken botten.
11-01-2025 19:36
* schorhees *

'Het zou toch zonde zijn als die finishboog van jullie om onverklaarbare reden ineens door zijn hoeven zou zakken niet?'
11-01-2025 19:37
Bijgaande foto is trouwens wat mij betreft van de mooiste koers van 2024, met áf-stand!

Hopelijk brengt 2025 véél meer van dat.

Reacties zijn gesloten.