Primoz Roglic wist voor de zestiende Giro-rit al hoe laat het was: “Hij is uit respect nog gestart”
Primoz Roglic begon met hooggespannen verwachtingen aan de Giro d’Italia, maar na twee moeilijke weken – met meerdere valpartijen – gaf de Sloveen er dinsdag de brui aan. Voor zijn trainer Marc Lamberts kwam dit allerminst als een verrassing.
Afgelopen zondag werd al duidelijk dat Roglic – na eerdere valpartijen – niet meer met de beste benen aan het rondrijden was. Niet alleen verloor de Red Bull-BORA-hansgrohe-kopman veel tijd en zakte hij naar de tiende plaats in het algemeen klassement, ook zou er medisch iets aan de hand zijn met de 35-jarige renner.
Tijdens de derde en laatste rustdag kon Roglic niet met zijn ploeggenoten mee voor een reguliere trainingsrit, maar reed hij wel even op de rollen. Dit liep echter niet van een leien dakje. “Primoz had al last toen hij op de rollen amper zestig watt trapte”, schetst Lamberts in gesprek met Het Nieuwsblad. “Hij is nog gestart uit respect voor zijn ploegmaats, die zoveel voor hem hebben gedaan de voorbije ritten.”
De Giro-winnaar van 2023 ondervindt echter te veel hinder van zijn valpartijen. “Vooral zijn crash in de graveletappe naar Siena heeft veel impact gehad. Hij viel op dezelfde schouder als vorig jaar in de Dauphiné. Hij had een paar grote wonden ook, met veel vuil in, waardoor het veel energie kostte om te herstellen. Ook zijn quadriceps is geraakt, waardoor hij pijn heeft bij elke opwaartse trapbeweging.”

Primo Roglic reed eerder in de Giro nog in de roze trui – foto: Cor Vos
Strijdbaar
Het is een zoveelste tegenvaller in de carrière van Roglic, maar de ervaren renner is niet van plan om bij de pakken neer te zitten. “Mentaal lijkt Primoz oké”, aldus Lamberts. “We hebben natuurlijk al wat meegemaakt. Vorig jaar – na zijn opgave in de Tour – zat hij echt diep. Nu is de situatie anders.”
“Uiteraard gaan we onderzoeken of er geen breuken of echte spierblessures zijn, maar voorlopig gaan we daar niet van uit. Na een weekje rust met de familie moet hij zijn voorbereiding op de Tour, met een hoogtestage in Tignes, normaal kunnen afwerken. In dat opzicht heeft hij nu zelfs een weekje extra rust.”
- 5x opgave
- 3x eindwinst
- 1x 3de
Vraag me af of zijn vorige en huidige werkgever zich ooit wetenschappelijk hebben verdiept in deze merkwaardige afwijking.
Toeval of pech was bij veel valpartijen de reden maar telkens wanneer het toch echt aan Roglic zelf ligt begint iedereen weer hetzelfde mantra te herhalen. “Hij is te laat begonnen met fietsen”.
Positionering op de fiets, positionering in het peloton, hand-oog coördinatie, reflex, concentratievermogen. Allemaal makkelijk te analyseren en vervolgens te verbeteren. Nu lijkt het er meer op dat ze het uitsluitend willen oplossen met een paar potige knechten rondom Roglic.
De valpartijen in de grote ronden zijn vaak ook wel echt pech. In 2021, de tour die hij denk ik gewonnen had, rijdt Colbrelli hem gewoon van de weg, in 2022 in de tour komt er een hooibaal vlak voor zijn neus terecht die hij onmogelijk nog kan ontwijken en dit jaar in de giro zit hij gewoon in goede positie achter Pidcock en toch wordt hij weer meegenomen.