Primoz Roglic over valpartij in Vuelta: “Veroorzaakt door gedrag van andere renner”
foto: Cor Vos
vrijdag 9 september 2022 om 16:12

Primoz Roglic over valpartij in Vuelta: “Veroorzaakt door gedrag van andere renner”

Primoz Roglic heeft gereageerd op zijn valpartij in de Vuelta a España. De Sloveense coureur van Jumbo-Visma kwam ten val in de laatste honderden meters van de zestiende etappe naar Tomares, waarna hij moest opgeven. “Dit was niet oke. Wright kwam van achter en reed het stuur uit mijn handen voordat ik het wist.”

Roglic vertelt op de ploegsite van Jumbo-Visma dat hij zich vragen stelt bij de valpartij. “Hoe kan dit? Ik concludeer dat het niet acceptabel is. Niet iedereen heeft dat goed gezien. De val werd niet veroorzaakt door een slechte weg of door een gebrekkige veiligheid, maar door het gedrag van een renner”, aldus de drievoudige winnaar van de Ronde van Spanje.

“Ik heb geen ogen in mijn rug, anders had ik me breed gemaakt. Wright kwam van achter en reed het stuur uit mijn handen voordat ik het wist”, gaat Roglic verder. “Dit was niet oke. Er wordt snel weer overheen gestapt en we gaan over tot de orde van de dag. Voor mij geldt dat niet. Dit is niet de manier waarop ik wil dat de sport verder gaat en dat signaal wil ik afgeven.”

Richard Plugge: “Rem en gebruik je verstand”
Ploegleider Richard Plugge is blij dat zijn renners zijn mening deelt. “Ik ben blij dat Primoz zich uitspreekt, in de spiegel kijkt en het gedrag van renners ook benoemt. Uit onderzoek blijkt dat in ongeveer de helft van de gevallen het koersgedrag van de renners debet is aan een valpartij. Niet remmen, maar doorduwen bijvoorbeeld. Het verbaast me niet, want elke renner heeft de wil om te winnen. Ik zou willen zeggen: rem en gebruik je verstand”, aldus Plugge.

Ondertussen voelt Roglic zich naar eigen zeggen iets beter en kan hij een klein beetje lopen. “Daar ben ik al blij mee. Na de val kostte het me tijd om dingen op een rijtje te zetten.” Of Roglic nog zal koersen in 2022, is nog niet zeker.

RIDE Magazine
208 Reacties
09-09-2022 21:35
TJV had deze reactie's beter niet kunnen schrijven. Beter was dat Roglic en Wright dit later eens gaan bespreken.

Wie is de schuldige, of geen van beide schuldig.

Roglic was beter links blijven sprinten maar had dan waarschijnlijk minder seconden voor het AK gepakt.
Wright is een sprinter en die wil zo snel mogelijk naar de finish. Recht is geen plek, links zit Roglic. De hekken rechts geven niet mee, Roglic wel.
Keuze van Wright is om Roglic zachtjes weg te duwen en zo naar voren te rijden. Wright wil dus fietsen op een plek waar al iemand fietst.
Dus boem.
De val wordt dus door Wright veroorzaakt maar Roglic had beter links blijven fietsen.

Zo nu uitgeluld .
09-09-2022 19:12
Blijkbaar al een even grote jankerd als die andere Jumbo vedette die zijn eigen falen vorig jaar op het WK ook aan alles en iedereen, behalve aan zichzelf te wijten vond. Ik moet dat ploegje steeds minder merk ik. Niet dat dat ploegje daar wakker zal van liggen, maar ik nog veel minder...
09-09-2022 16:24
En de haters op Roglic komen gelijk weer tevoorschijn.

Waren jullie erbij? Hebben we alle beelden? Nee dus juist heel weinig zelfs.

Dit is hoe het in de beleving van Roglic is gegaan. Ik begrijp hem wel. Je rijdt 2.5km volle bak op kop. Niemand neemt over, ze denken alleen aan evt winnen in de sprint. Als dan dat moment komt moet degene die al het werk gedaan heeft gauw oprotten en achteraan aansluiten. En als Wright echt achter hem vandaan kwam is hij gewoon fout.
    09-09-2022 16:36
    De beelden zijn inderdaad iets wat onduidelijk, maar je ziet toch wel duidelijk dat Roglic naast de 'sprinters' rijdt en dat Pedersen, Ackermann, Van Poppel en Wright in elkaars wiel zitten.
    Pedersen, Ackermann en Van poppel zijn al langs Roglic gepasseerd en Roglic wijkt van zijn lijn af, richting het wiel van Van Poppel.
    Maar daar zit al een zekere Wright, waardoor er contact ontstaat.
    Zat roglic een half wiel voor Wright? Het kan, maar onduidelijk op de beelden.
    Is dat van belang? Eigenlijk niet, want uiteindelijk zit Wright al in het wiel en is het niet aan Roglic om ervoor te 'vechten'.
    In massasprints is het ook niet altijd toegelaten om kwakjes uit te delen om iemand uit het wiel te duwen (het gebeurt natuurlijk heel veel, maar het wordt ook af en toe bestraft).
    09-09-2022 16:53
    @Massimo

    Echt helemaal niets is duidelijk te zien. Je kan niet eens met zekerheid zeggen dat Wright in het wiel zit door af te gaan op de beelden van voren. Dus het is puur eigen gevoel en daarop een mening baseren.
    09-09-2022 22:05
    Het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat van Poppel naar links ging om Ackerman in te halen
09-09-2022 16:52
Walgelijk, echt
    09-09-2022 17:11
    Vertel....
    09-09-2022 17:56
    Wanhoopspogingen lopen meestal slecht af , maar wel begrijpelijk hij wilde zijn 2 e plaats veilig stellen.
    09-09-2022 18:24
    Helemaal eens een walgelijke actie van wederom een Bahrein-renner.
09-09-2022 16:34
Als je de beelden goed bekijkt zie je dat Roglic gelijk heeft. Wright gaat zodra Roglic langs komt naar links. Sniekkie..
    09-09-2022 16:58
    Als ik jouw bericht goed lees heb jij een nieuwe bril nodig.
    09-09-2022 22:11
    Misschien kan hij de scheve bril van Roglic krijgen?
09-09-2022 16:22
Roglic heeft volkomen gelijk. Eindelijk iemand die zich gewoon uitspreekt. Roglic is een renner die in interviews altijd eerlijk is, goed in staat is tot zelfreflectie. Zijn reactie is ook een paar dagen later en dus niet in het heetst van de strijd.
Op Sporza moeten ze ook eens stoppen met Roglic bashen. Ik vind dat van een Calimero-achtig niveau.
Begonnen omdat Roglic volgens Sporza de sprint niet aantrok voor Van Aert in Parijs na zijn verloren tijdrit in 2020. Forza Primoz!
    09-09-2022 16:27
    Ik ben volledig tegen hoe dat Sporza Roglic heeft behandeld in de laatste drie jaar, maar dit heeft niets met Sporza te maken. Roglic en JV hebben dit zelf uitgesproken. En hem zomaar geloven omdat het Roglic is vind ik ook niet echt een goed argument. Op basis van de beelden die wij kunnen zien, lijkt het niet alsof Wright iets verkeerd had gedaan.
    09-09-2022 16:27
    Mee eens, 2020
    09-09-2022 16:29
    Ik heb al jarenlang bewondering voor de prestaties van Roglic maar soms is het een kamikaze piloot. Zijn verklaring nu valt me tegen.
    09-09-2022 16:35
    Hahahahaha
    09-09-2022 16:47
    Op basis van de beelden is niet heel goed te zien wat er gebeurt. Dat naar (voor ons links/voor roglic rechts) sturen had niets met de valpartij te maken, de valpartij gebeurde namelijjk 2 seconden later. Roglic kan het op een manier hebben ervaren, wright op een andere manier en voor de rest van ons is het niet precies te bepalen wat er gebeurde.
    09-09-2022 17:09
    De fout lag volledig bij Roglic. Dat was zowel op de bewegende beelden, als op foto's te zien. Roglic stuurt als een gek van uiterst links naar uiterst rechts waar de medevluchters in elkaars wiel de spurt inzetten. Roglic had duidelijk nog te weinig snelheid om nog bij het groepje aan te sluiten. Laat staan om zich aan 55 km/u tussen renners te gooien die al aan 60 km/u sprinten. Maar goed, zolang het om Jumbo-Visma gaat, dragen sommigen oogkleppen. Niet voor het eerst door Marik.
    09-09-2022 17:33
    @Marlin de toon van je bericht geeft aan dat je lijnrecht tegenover Marik staat maar die oogkleppen heb jij ook.
    "Stuurt als een gek" dit soort overdrijving is nergens voor nodig.
    En uit de beelden kun je alleen met zekerheid zeggen dat Pedersen wint en Roglic valt.
    09-09-2022 17:33
    Ach beer ik ga in dit geval verder geen woorden aan je verspillen.
    09-09-2022 17:54
    @ Marik
    Opnieuw geen enkel argument in je weerwoord. Zwak, zoals steeds. Verder blijf je volharden in je bewering dat ik een zekere reincarnatie van een "beer" ben. Nochtans is dat gemakkelijk aan te tonen door reacties van mij naast reacties van die "beer te leggen. Als je nog enige geloofwaardigheid hebt, ga je nu op zoek naar die reacties. Om je daarna te excuseren voor je domme beschuldigingen.
    09-09-2022 18:14
    Ach beertje toch....
    09-09-2022 18:40
    Ai ai ai, Marik toch...

    Misschien effe deze gasten bellen :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=m9We2XsVZfc

    Blijkbaar zie je wat spookjes de laatste tijd :-)
    En nu even sorry aan Marlin aub.

    Iets meer on topic:
    iedereen heeft gezien wat er in die sprint is gebeurd en het is hier al meermaals beschreven in deze topic. Vier renners rijden achter elkaar, maken zich op voor de sprint en zetten die ook in. Roglic komt van de zijkant, komt er te bruusk in met te weinig respect voor de positie van Wright. Een fout die enkel aan hemzelf te wijten is en waar hij jammer genoeg een veel te zware prijs voor betaald. Het valt mij ook tegen de Roglic niet écht in de spiegel kijkt, maar de schuld bij een andere renner legt. 'Klein' en 'triest' zijn woorden die hierbij bij mij opkomen. Gelukkig worden zijn woorden enkel gevolgd door de die-hard fanboys die Roglic nooit iets mis zien doen. De iets neutralere liefhebber weet het wel beter te plaatsen. Roglic hier komen neerzetten als 'een renner die in interviews altijd eerlijk is, goed in staat is tot zelfreflectie', is dan ook pure kolder.

    Op Wielerflits moeten sommigen ook eens stoppen met Sporza bashen. Ik vind dat van een Calimero-achtig niveau. Immers, naast vele lovende woorden, uiten ze gewoon terechte kritiek op een aantal punten waar Roglic het minder goed in doet. Zo is de slogan van Jumbo-Visma 'samen winnen'. Een motto dat vooral van Aert, maar ook andere toppers als Vingegaard, Laporte en Benoot heel vaak in de praktijk omzetten. Roglic zie je echter uiterst zelden iets voor een teamgenoot terug doen. Dat mag best benoemd worden. Ook op zijn rijstijl valt best wat aan te merken. De Cauwer deed dit terecht in de rit die Roglic won. Daar leek hij nog meer op een balletje in een flipperkast. Het mag een wonder heten dat hij toen nog niet viel.

    Dit alles doet niets af aan een aantal uitzonderlijke kwaliteiten waar Roglic wel over beschikt. Steengoed renner, been hard, geeft nooit op, komt steeds terug, explosiviteit en duurvermogen in één, een prachtige erelijst en ga zo maar door.
    09-09-2022 18:45
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    09-09-2022 18:50
    Ja, alle oude accounts worden nu uit de kast gehaald omwille van de duimpjes.
    09-09-2022 19:07
    :-)

    "Een account per persoon
    Het is niet toegestaan om meerdere accounts aan te vragen. Een overtreding kan berispt worden met intrekking van het account en een IP-ban."

    Effe melden anders? :-)
    09-09-2022 19:24
    Je hebt een klein schoonheidsfoutje gemaakt beer. Voordat je Marlin werd was jouw account "beer" zonder hoofdletter. Nu heb je in allerijl je naam snel geswitcht om geloofwaardig over te komen zonder na te denken over details. Dus los van je schrijfstijl val je dubbel door de mand. Heel veel plezier in je kinderachtige wereld!
    09-09-2022 19:38
    :-) Duimpje omhoog Marik, dit is echt hilarisch :-)
    09-09-2022 19:39
    @Marik
    Deze Beer met hoofdletter is in elk geval een andere user dan Marlin
    https://www.wielerflits.nl/wielerforum/users/marlin/
    320 reacties
    https://www.wielerflits.nl/wielerforum/users/beer/
    2273 reacties
    09-09-2022 19:43
    Nope Maillot zo werkt het niet. Je kunt je volledige naam aanpassen en dan gaan de reacties opnieuw tellen.
    09-09-2022 19:44
    Moet ik dan nu niet op 4 staan? :-)
    09-09-2022 19:47
    Ik ga niet meer mee in je kinderachtige gedrag beer/Marlin. Heel veel plezier met je dubbele mailaccount. Ik ga wat nuttigs doen met mijn avond.
    09-09-2022 19:50
    Maar als deze Beer ruim 2000 reacties geplaatst heeft moet het toch een andere account zijn dan Marlin die er nog maar 320 heeft hé.
    Kan nog altijd best zijn dat dezelfde persoon erachter zit, maar in elk geval heeft Marlin niet nu snel zijn accountnaam veranderd naar Beer of nu een nieuwe Beer account gemaakt. Het zijn twee verschillende, al even bestaande accounts.
    09-09-2022 19:50
    Er is er maar eentje die zich hier heel kinderachtig gedraagt Marik. Maar ik vind het wel lollig. Naast mijn ghostbusters-tip misschien toch ook die van Marlin opvolgen en wat oude posts zoeken? Kijken of er een b of B staat :-)

    Oh ja, het was Primoz eigen schuld.
    09-09-2022 20:14
    'Roglic is een man die in interviews altijd eerlijk is.' Nou, die is goed.
    Roglic is vooral een man die in interviews het ene tenenkrullende cliché na het andere debiteert, en dus vooral niets zegt.

    Het zou me dan ook erg verwonderen dat Roglic dit communiqué eigenlijk zelf wel wou. Volgens mij handig voor het karretje van TJV gespannen. Wat zij hiermee willen bereiken, dat is me al helemaal een raadsel.
    09-09-2022 22:02
    Beste Marlin, kennelijk weet je niets van natuurkunde, als je iemand het stuur rechts uit de handen rijdt, klapt het voorwiel naar links. Roglic bleef verder netjes naast van Poppel rijden, die vervolgens links om Akkerman heen ging, Wright volgde van Poppel door ook naar links mee te gaan, hij had ook gewoon de rechterkant kunnen kiezen. En Wright is nu niet echt een subtiele wielrenner, meer een rauw dauwer.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine