BORA-hansgrohe bevestigt: Primoz Roglic niet in Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik
Update Primoz Roglic zal volgende week niet meedoen aan de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Dat heeft BORA-hansgrohe inmiddels bevestigd op de ploegsite. De Sloveen kwam onlangs hard ten val in de Ronde van het Baskenland.
Roglic lag bij de massale valpartij in etappe vier, de val waarbij ook Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel betrokken waren. In tegenstelling tot hen, brak de Sloveen niets, maar hij was wel zwaargehavend. Nu blijkt hij niet op tijd fit voor de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Daarnaast wil Roglic zijn eerste hoogtestage richting de Tour de France, zijn grote doel dit jaar, niet in gevaar brengen. Bij BORA-hansgrohe zullen ze nu rekenen op Aleksandr Vlasov.
Roglic, die Luik-Bastenaken-Luik won in 2020, is niet de enige favoriet die past voor de Ardennenklassiekers. Remco Evenepoel schrapte de Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik als gevolg van de val in de Ronde van het Baskenland. De Belgisch kampioen liep daarbij onder meer een sleutelbeenbreuk op.
Update 11.21 uur
BORA-hansgrohe heeft inmiddels op de ploegsite bevestigd dat Roglic inderdaad niet zal starten in de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Hij is nog aan het herstellen van de verwondingen die hij opliep in de Ronde van het Baskenland en zal volgende week voor het eerst weer (buiten) gaan fietsen.
“Primoz was de hele week bij ons om zijn vele wonden en knie te behandelen”, licht Dan Lorang, Head of Performance bij BORA-hansgrohe, toe. “We willen zijn lichaam de tijd geven om volledig te herstellen, want ons grote doel is de Tour de France. Dat is waarom we hebben besloten om op zijn trainingen te focussen de komende week.”
We hadden een spetterend gevecht kunnen hebben tussen Pogacar, Evenepoel, Van der Poel en Roglic. Nu is het toch een beetje een laffe bedoening waarbij we voor 90% zeker weten dat Pogacar hem makkelijk pakt. Van der Poel had echt meer baat bij meerdere kanshebbers en nu is het voor Pogacar veel makkelijker winnen.
Maar wie weet verandert het plan nog als blijkt dat het herstel voorspoediger verloopt dan verwacht.
Maar van de topwedstrijden zie ik er geen die 'teveel' is en op het niveau eronder heb je gewoon wedstrijden die allemaal hun plekje hebben. Oké de panne hoeft van mij niet persé, maar als je kijkt wat voor deelnemersveld daar aan de start zijn, zijn de ploegen het daar duidelijk niet over eens.
Daarnaast, er zitten meer etappes in een grote ronde dan er serieuze eendagskoersen in het voorjaar zijn, dus de vraag is, wat is veel?
Deze wedstrijden hebben allemaal historie, en vinden plaats op een plek waar de passie voor het wielrennen diep zit. Ik zie niet waarom je dat zou moeten afbreken om te bereiken dat er geforceerd op andere plekken koersten ontstaan. Kijk hoe dat uitpakt in het veldrijden, met die noord Amerikaanse WB wedstrijden die continue op omvallen staan en waar de toppers niet eens meer komen. Of de poging tot uitbreiding naar China.
Iedereen mag overal een wedstrijd organiseren en als die wedstrijd dan op natuurlijke wijze groeit, heel mooi. Maar tot een wedstrijd zichzelf weet te onderscheiden verdienen de wedstrijden met historie en uitstraling gewoon de plaats die ze veroverd hebben.
Gloedvol betoog dat ik onderschrijf.