Primoz Roglic: “Gezond blijven en heel blijven zijn nu het belangrijkst”

woensdag 29 mei 2019 om 20:17

Gezond blijven de komende dagen: dat is het allerbelangrijkste, zei Primož Roglič na afloop van de bergrit naar Anterselva. De Sloveen van Jumbo-Visma kwam over de finish samen met Bauke Mollema en Vincenzo Nibali, maar zag roze trui Richard Carapaz verder uitlopen.


“Er is nog een lange weg te gaan. Het belangrijkste is dat ik gezond blijf en ik blijf strijden tot aan het einde”, zei Roglič na de zeventiende Giro-etappe. De Sloveen gaf aan dat hij nog niet helemaal hersteld is van de fysieke ongemakken waarmee hij kampte. “Ik heb nog altijd pijn bij mijn borst, maar met mijn maag gaat het beter: ik ben er optimistisch over. Het helpt allemaal niet natuurlijk, maar het is voor niemand makkelijk. Het is voor iedereen een gevecht.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

38 Reacties

Romāns Vainšteins 29 mei 2019 om 20:32

Tour overslaan !

Heb zojuist in vogelvlucht het Vueltaparcours even doorgenomen en lijkt het me een stuk gezonder voor zijn ontwikkeling als ronderenner om die ronde zonder te veel verwachtingen an te vliegen ipv op hangen en wurgen de tour nog te rijden.

Als ze willen verlengen en (een) ronde(s) winnen in de toekomst is dat beter.

Jacco van Stierop 29 mei 2019 om 20:46

Nu nog te veel Wiggins-stijl dus wat meer durven te koersen zou prettig zijn. In Lombardije vorig jaar liet hij al een glimp zien, nu nog doorzetten. Italiaanse najaarsklassiekers zijn uitermate geschikt om dat gevoel verder bij te schaven.

Jack2811 29 mei 2019 om 20:46

Eens, vond dat er de laatste week zoizo wel te makkelijk over werd gedacht dat eoglic dit goed verteerde.

Samlambeej 29 mei 2019 om 21:06

@Jacco van Stierop
Nu je het zegt, sta vaak verbaasd van zijn veelzijdigheid maar het werk van lange adem lijkt hij te schuwen. Kunnen we ons van Wiggins ook niet herinneren. Misschien inderdaad eens goed te mikken op het Italiaanse najaar. Rondemodus eens op de uitknop zetten. In de GP Bruno Beghelli bijv. kwamen ze de laaste 2 jaar alleen binnen.(Sanchez, Mollema)

ti-raleigh 29 mei 2019 om 20:35

Ze moeten hem niet ‘dwingen’ in ieder geval. Maar helemaal geen grote ronde kan ook. Pplen en Canada bijv en daar wat omheen bouwen.

guyremgabdel 29 mei 2019 om 20:41

Roglic zal deze Giro niet winnen. Normaal zal hij nooit een van de 3 grote rondes winnen. Daarvoor is hij net iets te beperkt in het echte hooggebergte. Hij is nu nochtans op zijn sterkst qua leeftijd. Zie ook zijn vroegere rondes met onder meer de TDF vorig jaar waar hij het ook moest laten gaan de laatste ritten.
Blijft uiteraard wel een hele goeie coureur.
Carapaz is niet zomaar de eerste de beste. Hij is pas 26 en werd vorig jaar al 4de in de Giro. Dat zegt genoeg.

jerteg 29 mei 2019 om 20:49

Hij won de laatste bergrit. Wat een onzin. Hij werd vierde in de Tour de France voor onder andere Landa.

marcinho11 29 mei 2019 om 20:53

De afgelopen tijd wordt er op dit forum zo vaak gesproken over de slechte derde tourweek van primoz afgelopen jaar. Maar zoals Jerteg hierboven al zegt won hij de laatste bergrit en ook de bergrit daarvoor was hij erg goed. Dat de tijdrit tegenviel kwam door een val in de verkenning van de tijdrit.

guyremgabdel 29 mei 2019 om 21:04

Jerteg : waar beweer ik dat Landa gaat winnen ? Ik had het wel over Carapaz.

Random wielerliefhebber. 29 mei 2019 om 21:11

Roglic zijn piek in de grote rondes zal nog komen, vergeet niet dat dit zijn eerste grote ronde is vol voor het klassement(met verwachtingen zegmaar)

Samlambeej 29 mei 2019 om 21:22

@guyremgabdel
Hej kenner, Roglic won etappe 19 in die Tour waar jij het over hebt. Das de laatste bergetappe.

Als we die etappe waar Roglic en Nibali, Carapaz laten gaan er vantussen halen dan staat Roglic nog altijd virtueel in het roze. Na al die zogenaamde "slechte momenten" en "te vroeg gepiekt-bla-bla"!

mus van de maasstad 29 mei 2019 om 21:41

O ja joh? Moest hij laten gaan de laatste ritten in de tour vorig jaar?

Etappe 16: 31e, in groep der favorieten
Etappe 17: 4e, achter quintana (52sec), martin(24sec), thomas (5sec), samen met tom, voorsprong op de rest
Etappe 18: sprintetappe, in peloton
Etappe 19: 1e plaats, 19sec voor op rest
Etappe 20: itt, 8e, steentje in elleboog werkte ook niet mee

guyremgabdel 29 mei 2019 om 21:45

Ik blijf erbij. Roglic gaat geen grote ronde winnen en al zeker niet bij Jumbo-Visma. Die kunnen in het gebergte niet wat Movistar en Ineos doen.

Romāns Vainšteins 29 mei 2019 om 21:51

Oei,.. Hij blijft er bij.

marcinho11 29 mei 2019 om 21:57

Meester guyremgabdel doet uitspraak en daarmee zal u het moeten doen.

Samlambeej 29 mei 2019 om 22:00

Ik zou er mijn huis op inzetten.

mus van de maasstad 30 mei 2019 om 07:03

Lol

Ipv toegeven dat je iets niet goed hebt kom je met de volgende onzin

Kijk nog even de tour van vorig jaar terug. Zaten ze elke keer met 3/4 renners bij de laatste 15 bergop

Dus hoezo kan TJV niet hetzelfde als movistar (en in mindere mate ineos?)

Scibby 29 mei 2019 om 20:54

Mooi die fans aan het eind

Pizzi 29 mei 2019 om 23:50

Dit :)

Scott Sunderland 29 mei 2019 om 21:26

Deze Giro lijkt uit zijn handen te glippen wat betreft de eindoverwinning. Dat zie ik niet meer gebeuren. Carapaz rijdt super plus Nibali en Landa worden steeds sterker en groeien in deze ronde. Roglic is niet meer topfit en lijkt over zijn vormpiek heen. Bovendien is hij de minste klimmer van deze vier namen.

Tour slecht idee. Rust pakken. Misschien de Vuelta. Of andere mooie wedstrijden later in het seizoen.

mus van de maasstad 30 mei 2019 om 07:06

Nibali moest toch echt passen en kon pozzovivo niet eens volgen, die dus moest inhouden

Eljorro 29 mei 2019 om 21:44

Zou jammer zijn als Roglic van podium verdwijnt. Landa gaat nog een ultieme poging doen.

Wheely 29 mei 2019 om 21:46

Volgend jaar lekker de Tour met best mogelijke ploeg en wat heuvelklasssiekers erbij lijkt me ook het best. Dit jaar Vuelta inderdaad mooie kans met een ploegentijdrit, begin je wel weer met voorsprong.

Sajarano 29 mei 2019 om 22:08

@guyremgabdel Geen onzin over Roglic verkondigen s.v.p. Hij is niet de beste klimmer maar kan heel aardig een berg over hoor. Lees even het wedstrijdverslag na van etappe 17, Tour 2017. Roglic rijdt weg uit de groep met Contador op de Galibier, rondt de top als eerste, blijft in de afdaling een jagend stel klassmentsmannen voor, houdt zijn voorsprong en wint de etappe. Samengevat alles waar Roglic in uitblinkt als hij in topvorm is. Vanaf dat moment was ik fan.

Hij blijkt dus gewoon nog teveel last te hebben van zijn val en zijn maag, waardoor hij niet meer voluit kon of kan gaan. Gelukkig dat hij dit nu toegeeft. Dat verklaart misschien niet geheel zijn mindere rijden vanaf zaterdag maar zal zeker van invloed zijn. Hopen dat hij er nog doorheen komt en een podiumplek weet te behouden.

Samlambeej 29 mei 2019 om 22:19

Ik was fan vanaf zijn solo binnekomst van een tot sprint gedoemde finale in Bilbao.

Sajarano 29 mei 2019 om 22:25

Welke ronde was dat? Baskenland neem ik aan. Maar we kunnen nog veel meer sterke staaltjes opnoemen als dat moet natuurlijk :-)

Samlambeej 29 mei 2019 om 22:29

Jup, er was wat vertwijfeling vooraan na de oprit van de ringweg daaro en hij reed weg. Nog een paar grote brede straten tot aan de finish maar meneertje hield het peloton af. Handjes plat op stuur.

Sajarano 29 mei 2019 om 22:49

Ja, Baskenland 2017 :-) Deze ronde rijdt hij inderdaad defensief, maar dat is een bewuste keuze na het wegvallen van Gesink en DePlus. Jammer want ik zie hem liever aanvallend koersen, maar dat hij dat nooit zou doen is je reinste kul.

André Hilgersom 29 mei 2019 om 22:45

Heel veel reacties verraden heel veel (wieler)kennis. Maar….. zijn deze kenners wel eens met een vaartje van 50-60 km tegen een vangrail geklapt? Wij hebben er niets van kunnen zien, maar wat wij zagen is een renner die met zijn borst over de vangrail hing. Dus met een beetje fantasie met zijn borst daartegenaan was geklapt. Dat kan niet zonder gevolgen! Dan breekt of buigt er wat, daar heb je nog dagen last van! Zou daar het minder presteren aan kunnen liggen? De gevolgen van een valpartij worden sowieso onderkend!

Sajarano 29 mei 2019 om 22:51

Helemaal mee eens. Hij geeft het nu zelf ook toe!

Bollentrui 30 mei 2019 om 03:16

Roglic nam teveel risico in die afdaling omdat hij daarvoor al gelost was. Het verval (maagklachten etc) was dus al ingezet. Die val voel je zeker maar is eerder een gevolg daarvan.

Pascal De Kooning 30 mei 2019 om 08:56

Zoals ik al eerder aangaf lijkt hij nu op z’n tandvlees te rijden. Misschien net te veel hooi op z’n vork genomen in ’t voorjaar. De ronde van Romandie rijden was misschien net te veel van het goede. 2de of 3de worden met een matige ploeg is volgens mij een prima prestatie. Nu rust pakken, de Tour overslaan en klaarstomen voor het najaar met evt de Vuelta en het WK tijdrijden als hoofddoel is mijn advies.

Sebas 30 mei 2019 om 09:29

Roglic staat er al vanaf het rondje Midden-Oosten, pakte er daarna nog twee, stormde de Giro binnen en lijkt nu een week (inderdaad) op zn tandvlees te rijden: misselijk, vallen en tegenvallende ondersteuning. Toch breekt hij voorlopig niet. Primoz is hier eerlijk: gezond en heel blijven. Hij oogt gesloopt, maar Ik vind het écht bewonderenswaardig wat hij hier presteert. Wat een taaie!

defietser 30 mei 2019 om 10:01

Roglic is gewoon een topper. Als je bij de eerste vijf in een grote ronde rijdt dan doe je het uitstekend. Hij is tevens een groot coureur omdat hij zijn ploeggenoten totaal niet afvalt. Niet iedereen kan eerste worden. En kijk eens op de ranking. Daar staat hij bijzonder hoog. En dat na slechts 3 jaar fietsen op topniveau!!

Jean Dumas 30 mei 2019 om 10:15

Hoop dat ie het podium haalt. Landa heeft alleen maar vanuit de luwte gekoerst. Zelfde geldt voor de stek van Mollema tegenover Lopez.

Jungle Man 30 mei 2019 om 11:31

roglic is idd een topper, en rijdt een sterk seizoen tot nu toe. TJV is in deze giro iets te zwak om de koers te dragen. Door het moeten knechten voor roglic hebben we weinig van de mogelijkheden van Nederlandse renners kunnen zien. Bouwman uitgezonderd.

Ultras100 30 mei 2019 om 15:39

Als Carapaz valt of een slechte dag heeft zoals Yates vorig jaar in Etappe 19 is de kans zeer groot dat Roglic deze Giro gewoon wint…
De meeste van bovenstaande visies mbt te vroeg pieken, slechte ploeg etc. kunnen dan de prullebak in…

Hollandstrots 30 mei 2019 om 16:23

Helemaal mee eens Ultras100. Yates zou de Giro winnen dat was wel zeker vorig jaar na driekwart van de race.. ;-)