Primeur voor Ronde van Zwitserland: GPS-tracking in koers na tragische dood Muriel Furrer
foto: Cor Vos
woensdag 4 juni 2025 om 17:58

Primeur voor Ronde van Zwitserland: GPS-tracking in koers na tragische dood Muriel Furrer

De Ronde van Zwitserland, zowel de mannen- als de vrouwenkoers, heeft dit jaar een primeur. De WorldTour-wedstrijd is de eerste wielerwedstrijd die gaat werken met GPS-tracking. Dat het de Ronde van Zwitserland is die met deze primeur komt, is niet toevallig: de afgelopen jaren vonden de twee tragische ongevallen van Gino Mäder en Muriel Furrer plaats in Zwitserland.

Koerdirecteur Oliver Senn gaf enkele maanden geleden al aan dat de Zwitserse wielerronde in 2025 koste wat het kost met GPS-tracking wilde rijden: “We kunnen wel naar de maan vliegen, maar weten niet waar een wielrenner zich in een koers begeeft”, zei hij destijds.

“Het mag gewoon echt niet meer gebeuren. We gaan het sowieso doen en niet eens aan de UCI vragen of het wel mag. Op een gegeven moment zullen we het ze wel vertellen. Het is onze taak als koersdirecteuren om de veiligheid van de renners te waarborgen.”

Senn voegt nu daad bij het woord. Elke fiets krijgt een GPS-tracker die alarm slaat bij dertig seconden stilstand, onnatuurlijke snelheidsveranderingen of afwijkingen van het parcours.  Een mobiele veiligheidscentrale verzamelt alle data en maakt realtime monitoring en snelle interventie mogelijk.

Naast de renners wordt ook het wedstrijdkonvooi gevolgd. Met VeloViewer zijn routes en risicoplekken vooraf in kaart gebracht, informatie die teams zowel voor als tijdens de race kunnen gebruiken. Dit maakt het parcours overzichtelijker en veiliger.

De centrale heeft toegang tot live tv-beelden en een eigen weerradar, met snelle communicatie via radio. Tijdens de Tour de Suisse 2025 worden deze systemen voor het eerst getest, met als doel verdere verbetering voor toekomstig gebruik.

De Ronde van Zwitserland begint volgende week donderdag al met de vrouwenwedstrijd. Drie dagen later starten ook de mannen.

RIDE Magazine
6 Reacties
04-06-2025 18:54
Chapeau!
04-06-2025 19:02
Mijn hemel, mijn hemel.

Als mijn geheugen goed is, en dat is ie meestal wel, werd er
toendertijd gezegd dat er gps-tracking was bij dat wk. Er zal vast wel
iemand zijn geweest die gezien heeft dat ze volgens de gps-tracking daar
"stilstond".
Haar ouders zullen wel bezorgd gevraagd hebben "we hebben haar niet
langs zien komen" en er zal wel iemand geantwoord hebben "jullie
zullen haar wel gemist hebben of er is wellicht wat gebeurd".

Ik heb er, o.a., jaren lang m'n brood mee verdiend met dit soort technologische oplossingen
(idem vooor in de zorg) maar uiteindelijk moet de beslissing bij een mens blijven;
die tracking zit op de fiets, kan wellicht op pak, maar dat kan allemaal
losraken van de renner. Ik bedoel, uiteindelijk track je een stuk
onbelangrijk materiaal.

Het dodelijk probleem voor wijlen Muriel Furrer (nogmaals : rust zacht
meisje) is dat er in rondjes werd gereden met weinig tot geen
menselijk zicht (ogen) achter elke renner". Niemand van hen die op
'het systeem' zagen dat ze "stilstond" heeft op tijd beseft dat er
iets héel ernstigs aan de hand was voor dat het te laat was.

Ik plijt daarom ook voor ogen achter elke renner in de koers (van de
koersdirecte, materiaalwagens en *alle* motoren exclusief politie in
eerste instante; anders gezegd "er moet altijd iemand zijn die de
rijder(s) in de smiezen heeft".

Met SOPs (Standard Operating Procedures) voor wanneer je een renner
"kwijt" bent (b.v. in een bochtige afdaling) om die renner weer snel
"terug te vinden" (99 van de 100 keer gewoon op de fiets). Idem voor
dat kopgroepje van drie waar er opeen nog maat twee zijn (het geval
van Muriel Furrer).
En verplicht stoppen in het geval van niet terugvinden, ook voor
materiaal- motor/wagen, fotograaf-of radiomotor, etc..
Met het door mij bepleitte weghalen van de ploegauto's achter de koers
zou dit evt. zelfs kunnen leiden tot een paar meer motoren in de koers.

Muriel, ik blijf hopen dat je niet helemaal voor niets bent gestorven.
04-06-2025 19:24
"Elke fiets krijgt een GPS-tracker die alarm slaat bij dertig seconden stilstand, onnatuurlijke snelheidsveranderingen of afwijkingen van het parcours."
Lijkt me stug. Ik vermoed toch echt dat die GPS-tracker alleen maar GPS-coördinaten meet en doorgeeft. In de centrale worden die vervolgens beoordeeld en waar nodig opgevolgd. Hopelijk bouwen ze niet al te veel automatische signalen in, want iedereen die wel eens navigatie gebruikt weet hoe instabiel GPS kan zijn.
    04-06-2025 21:54
    Zal wel meer zij als GPS tracker maar voor het gemak noemen ze dit zo.
04-06-2025 20:52
Goede zaak. Als is het alleen maar om recht te doen aan wat er mis ging rond de dood van Muriel Furrer
04-06-2025 19:02
Wat als iemandeen nieuwe fiets krijgt? Zijn deze al voorzien ?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine