Prijzengeld Ronde van Vlaanderen voor vrouwen gelijkgetrokken aan mannenkoers
Ter illustratie - foto: Cor Vos
maandag 21 februari 2022 om 12:39

Prijzengeld Ronde van Vlaanderen voor vrouwen gelijkgetrokken aan mannenkoers

Flanders Classics, organisator van de Vlaamse voorjaarsklassiekers, trekt dit jaar het prijzengeld in de vrouweneditie van de Ronde van Vlaanderen op naar 50.000 euro, hetzelfde bedrag dat in de mannenkoers wordt verdeeld. Dat onthult CEO Tomas Van den Spiegel in gesprek met De Tijd.

Vanaf 2023 is het dan de bedoeling dat Flanders Classics het prijzengeld voor al haar wedstrijden in het voorjaar gelijktrekt: naast de Ronde van Vlaanderen ook in Omloop Het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, de Scheldeprijs en de Brabantse Pijl. Het nieuws over deze verhoging van het prijzengeld in het vrouwenwielrennen raakte bekend op een persmoment van Flanders Classic en de consultant KPMG, waar een tussenbalans werd opgemaakt van ‘Closing the Gap’ – een project om het vrouwenwielrennen in Vlaanderen naar een hoger plan te trekken.

Ondanks alle investeringen en inspanningen in het vrouwenwielrennen moeten nog een hoop hindernissen worden genomen om de kloof met het mannenfietsen te dichten, stelt Van den Spiegel vast. “Voor de tv-rechten van vrouwenkoersen wordt nog geen geld betaald. Ook voor inkomsten uit sponsoring en vip-pakketten zijn we nog te afhankelijk van de mannenkoers die op dezelfde dag wordt gereden. We moeten tot een product komen dat zo veel mogelijk op zichzelf kan bestaan.”

Hij vergelijkt het wielrennen met het tennissen, waar de vrouwenbond onafhankelijk van de bond van de mannen opereert. “Met het wielrennen moeten we daar ook naartoe. Wij geloven in dat commerciële potentieel. Als je ziet waar de sport tien jaar geleden stond, dan hebben we enorme stappen gezet. Het is zaak om met een nieuw meerjarenplan die groei te bestendigen.”

Jeugdwedstrijden voor vrouwen
In 2022 zet Flanders Classics ook extra in op de jeugd. Zo is er op 22 mei de allereerste Ronde van Vlaanderen jeugddag in Oudenaarde. Daar staat voor de eerste keer ooit een wedstrijd voor U17- en U19-vrouwen op het programma. Een ontwikkeling die ook partner KPMG graag ziet gebeuren. “Het doet me deugd om te zien dat er meer jongerendagen en jeugdraces worden georganiseerd voor vrouwen”, klinkt het.

“En dat is, naast de investeringen in het prijzengeld, minstens even belangrijk voor de verdere professionalisering van het vrouwenwielrennen. Het geeft de duidelijke boodschap aan jong, vrouwelijk wielertalent: er is een toekomst voor jullie.”

RIDE Magazine
40 Reacties
21-02-2022 12:54
Dat is makkelijk verdiend
    21-02-2022 13:08
    €50,000,- makkelijk verdiend ?? In het vrouwentennis rapen ze daar nog geen bal voor op. Compliment voor Flanders Classic./
21-02-2022 13:10
De wereld slaat door. Het genderfatsoen duldt geen weerklank. Een twintigtal vrouwelijke renners gaat evenveel prijzengeld optrekken als tweehonderd mannelijke toprenners waarvoor het publiek in feite naar de koers trekt of voor de buis hangt. Uiteindelijk zijn de sponsors hiervoor ook verantwoordelijk en als zij bijvoorbeeld heel veel vrouwen bereiken langs deze weg om hun producten te slijten, dan is dat hun goed recht. De kwestie is wel in hoeverre zij ook onder druk staan, en vooral hoe zij hieraan kunnen weerstaan.
    21-02-2022 13:50
    Dat partijen het nuttig vinden om mee te gaan in wat jij "genderfatsoen" noemt, betekent niet dat weerklank niet wordt geduld. Het staat sponsors vrij contracten niet te verlengen als ze vinden dat hun geld niet wordt besteed zoals ze willen. Al verwacht ik dat dat wel los loopt. Sowieso lijkt me dat het grote geld van deze koers niet in het prijzengeld zitten, gezien het lage totaalbedrag aan prijzengeld.
    21-02-2022 14:16
    Vind het terecht dat de dames net zoveel gaan verdienen dan de mannen.
    In de mannenvoetbal en tennis is de wereld door geslagen met de absurde bedragen die ze kunnen verdienen, darten idem dito.
    21-02-2022 15:53
    @AnderJ: inderdaad, €50.000 in totaal is niet bijster veel. Ik weet niet hoe dit verdeeld wordt, maar stel over de eerste 10 renners dan blijft er na belastingen niet veel over. En dan wordt het in de regel ook nog met de ploeg gedeeld. Voor een aantal dames daarentegen toch een leuk zakcentje, de mannen halen er hun neus voor op.
    22-02-2022 12:40
    Ook die vrouwen zijn toprensters en verdienen dit zeker er rijden nog teveel vrouwen rond zonder vergoeding die gewoon naar school gaan of ouders hebben die financieel bijspringen om alles te bekostigen
21-02-2022 13:23
Mooi. Vrouwen en mannen horen evenveel te verdienen.
Jammer genoeg is er nog steeds een enorme loonkloof.
    21-02-2022 16:42
    Ja, hoogopgeleide jonge vrouwen verdienen inmiddels meer dan hun mannelijke leeftijdsgenoten. Een schande is het
    21-02-2022 23:04
    Tja, het is altijd andersom geweest...
21-02-2022 13:42
Ik snap Flanders Classic wel, maar ik twijfel of dit de goede volgorde is. Volgens mij willen (en verdienen) de dames vooral veel meer zendtijd. Het geld en kwaliteit in de breedte komt dan vanzelf hun kant op. De afgelopen olympische spelen toonden weer hoe weinig sporten zo conservatief zijn ten opzichte van vrouwen als het wielrennen. Ook mbt kijkervaring kan ik van hen evenveel genieten als van de mannen, maar dan moet het wel uitgezonden worden. Je kan niet van de kijker verwachten dat ze 3 uur naar een peloton kijken dat ze amper herkennen.
    21-02-2022 17:11
    Daar heb je gelijk in. Meer zendtijd betekent automatisch meer inkomsten. Maar daar wringt het schoentje. Meer zendtijd kan je enkele verrechtvaardigen door meer kijkers. Als je dan ziet dat bijvoorbeeld een veel populairdere sport als triatlon (veel meer beoefenaars) tienduizenden Euro's moeten ophoesten aan de openbare omroep om hun wedstrijd op TV te krijgen, dan is het toch wel te gek om los te lopen dat men andere sporten gaat promoten omdat het de speeltuin is van een journalistenkorps. Het is al langer duidelijk dat Nederland niet geïnteresseerd is in het wielrennen bij de vrouwen, met name dan vooral in het veld. 'Strontlopen' noemde Mart Smeets het minachtend zelfs tegenover zijn bazen. Moet de openbare omroep dan wel hiervoor gratis middelen ter beschikking stellen terwijl anderen moeten betalen ? Je kan er niet naast kijken dat deze discipline niet bepaald gedomineerd meer wordt door Vlaanderen. En moeten Vlaamse organisatoren dan ook nog eens een hoop prijzengeld op tafel leggen, terwijl hun publiek eigenlijk niet komt voor die niche ? Ik gun de vrouwen echt wel hun succes, maar de verhoudingen worden nu volledig scheef getrokken. De organisator van de Ronde van Vlaanderen pleit vandaag zelfs om de vrouwenronde op een aparte dag te organiseren om hun volledig de volle aandacht te schenken. Ik vrees echter dat dit wel eens een heel vergiftigd geschenk zou kunnen worden. Of verwacht je dan dezelfde mensenzee en omkadering ? Dat zou pas zeer naïef zijn om dat te geloven.
21-02-2022 14:09
Weet niet waarom hij met het tennis aan komt zetten. Een veel beter voorbeeld om te volgen is het veldrijden, waar het in de uitzending integreren van de vrouwenrace er de afgelopen jaren voor heeft gezorgd dat de tijd dat sponsornamen in beeld zijn bijna verdubbeld is.

Dat is bij het wegwielrennen iets moeilijker te doen, omdat de tijden waarop het interessante deel van de races losbarsten niet vaststaan, maar daar iets op vinden is de uitdaging.
    21-02-2022 14:33
    Tennis is een gigantische uitzondering, en dan voornamelijk nog de Grandslams. De toernooien waarbij mannen en vrouwen niet tegelijkertijd worden gehouden kennen wel verschillen. Volgens mij verdient een grandslamwinnares meer dan de 5 best verdienende voetbalsters aan salaris.

    Het damesveldrijden heeft ook als voordeel dat het een onderdeel is van een middagvullend programma: mensen die ver weg wonen komen wellicht niet voor een enkel uurtje, maar met de dames erbij wel. Daar wordt uiteraard ook (extra) bij gedronken, waardoor de dames ook echt hun eigen broek ophouden.

    Dat lijkt me bij koers minder het geval. De vips komen om te netwerken en dan lijkt het me minder belangrijk dat nadien nog een dameskoers is. Vips bij een dameskoers op een aparte dag lijkt me alleen iets voor de echt grote koersen. Daarnaast is de algehele animo gewoon minder, waardoor er minder sponsorinkomsten zijn.
    Ik ben een groot voorstander van 45-60 minuten dameskoers na de finish van de heren. De koersliefhebbers zitten al in de zetel en blijven lekker hangen, waardoor de ploegsponsors veel in beeld zijn. En uiteindelijk betalen die de salarissen. Je hoeft daarnaast niet op een andere dag een organisatie op te tuigen.
    21-02-2022 14:51
    Mja, het veldrijden is bij de mannen al een kleine nichesport en bij de vrouwen is het al helemaal 'een drama' met enkel Nederlandse vrouwen. Het vrouwentennis daartegen heeft op internationaal vlak een volwaardige organisatie en de nodige eigen circuits. Met op het hoogste niveau al een hele tijd gelijk prijzengeld, terwijl ze wel minder sets moeten spelen, dus goed geregeld van hen denk ik dan.

    Dus als het vrouwenwielrennen ook wil groeien hebben ze evengoed een eigen ding nodig, dat voor hen opkomt en zaken regelt. Alleen hebben ze wel eerder meer omkadering nodig dan meer prijzengeld, dat laatste is leuk voor de winnares maar daarmee krijg je niet meer instroom van beneden uit vrees ik.
    21-02-2022 15:37
    @bart, ik zou niet zomaar durven te beweren dat dames veldrijden nog minder divers is qua nationaliteiten dan bij de heren, qua uitslagen een beetje maar dat is dan ook alleen door Pidcock en een paar Hollanders. Het deelnemers veld bij de dames is echter ook best internationaal.
    21-02-2022 15:44
    @Bart: er zitten toch wel een aantal goede niet-Nederlandse veldrijdsters aan te komen die om het podium mee gaan doen (of al doen). Denk aan o.a. Burquier (F), Persico (I), Backstedt (E), Vas (H). Goed voor de sport.
    21-02-2022 20:15
    @KnightBiker, dat is ook waar dat het bij de mannen al jaren een Belgisch onderonsje is. In mijn hoofd is dat wat minder aanwezig door de tweestrijd tussen Van Aert vs Van Der Poel.

    @Franco Ballerini, hopelijk zet zich dat inderdaad wat door naar het veld en misschien deels naar de weg. Vrouwenwielrennen heeft een diverser deelnemersveld dan nu nodig om te groeien. Er zijn ook wat nieuwere ploegen dus misschien als die wat groeien dat het ook gaat helpen :-)
21-02-2022 14:21
Wordt de afstand dan ook opgetrokken naar die van de mannen? Gelijk loon naar gelijk werk?
    21-02-2022 14:51
    Je kan ook het prijzengeld van de mannen naar beneden aanpassen, dan komen een boel begrotingen opeens wel uit !!
21-02-2022 14:26
Waarom zijn zoveel mannen hier op hun *** getrapt dat vrouwen net zoveel prijzengeld krijgen als mannen? Ik vraag me dat toch echt af eerlijk gezegd, want als man ga je er hier nou niet echt op achteruit.

Als vooruitgang voor vrouwen voor jou zo'n probleem is, mag je jezelf echt even achter de oren krabben.
    21-02-2022 14:28
    Omdat ze een kortere wedstrijd rijden waar veel minder interesse voor is (en dus minder geld opbrengt). In de echte wereld wordt loon gekoppeld aan de toegevoegde waarde van de werknemer.
    Behalve in de politiek natuurlijk.
    21-02-2022 15:44
    Omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat de vrouwtjes mee mogen doen. Het blijft het zwakke geslacht, natuurlijk.
    21-02-2022 15:54
    +1 tpinotfan
    En als de Nederlandse dames massaal olympisch kampioen worden staat iedereen ineens wel op de banken, de dames doen het overall beter dan de heren.

    Voor iedereen die tegen deze ontwikkelingen zijn: vrouwen dienen dezelfde kansen en mogelijkheden te krijgen, salaris en prijzengelden horen daar bij, anders moeten teveel rensters erbij werken of stoppen. Het is onderdeel van het complete plaatje aan randvoorwaarden.
    En voor diegene die beweren dat het dames wielrennen te traag is: bij cyclocross zijn de dames overduidelijk langzamer, maar de kijkcijfers bewijzen dat deze races wel degelijk goed bekeken worden. Absolute snelheid is niet de maatstaaf, wel kunde, tactisch inzicht en fysiek talent. Al deze eigenschappen krijgen steeds meer kans om gezien te worden, en hoe meer gezien, hoe meer waardering.
    Ga zelf maar eens proberen te doen wat de dames doen, reken dat af tegen watts per kg.
    21-02-2022 16:45
    Wat Gunther zegt

    Als je trouwens naar damesvoetbal kijkt, de Oranje leeuwinnen. Die winnen nog niet van de jongens onder 16 van Ajax
    21-02-2022 17:23
    Laten we vooral de vrouwen sport blijven downplayen als mannen....
    21-02-2022 17:55
    Alsof in de echte wereld het loon gekoppeld is aan de toegevoegde waarde, sjonge jonge jonge. Dat soort sprookjes hoor je meestal van liberalen op (soms makkelijk) bemachtigde bevoorrechte posities.
    21-02-2022 17:57
    Op een paar sporten na kijk ik gewoon niet graag naar vrouwensporten. Al kunnen de rokjesdragende hockeyvrouwen me wel bekoren
    21-02-2022 18:03
    Dat gelijk trekken van het prijzengeld is een goede zaak, de sporters blij, organisatie en sponsoren ook dus dan zie ik echt het probleem niet. De sport kan weer verder groeien en hoe klein deze zet in wezen ook is, een stap verder naar boven is het in elk geval. De grotere stap is de betrokkenheid van steeds meer World Tour ploegen die naast een mannen tak ook een vrouwenploeg beginnen of uitbouwen. Dat levert in de komende jaren alleen maar winst op in beschikbare plekken, trainingsmethodes en materiaal. Dus verder vooruit met de geit ook al zal dat de Nederlandse dominantie ondergraven.
    21-02-2022 18:09
    @Michiel: met name hockey is een sport waar ik de dames liever zie dan de heren, aangezien ik geen niveauverschil waarneem: het is bij beide geslachten geklungel. Minimaal de helft van de passes komt niet aan. Of klopt dat statistisch niet?
    21-02-2022 18:20
    Vrouwenvoetbal is lachen joh, heb je die hattrick niet gezien?
    21-02-2022 18:29
    Franco. Geen idee. Dat kamikaze uit lopen bij strafcorners vind ik wel kicke

    Wheely. Die in eigen doel bedoel je?
    21-02-2022 18:31
    @Wheely: haha, ik heb me kapot gelachen. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ze er niet heel veel aan kon doen. Je hebt soms van die dagen dat het balletje raar rolt.
    21-02-2022 18:37
    Ja, ik had ook met r te doen.
21-02-2022 14:26
Ik bedank er vriendelijk voor.
Als ik een kortere en langzamere race wil zien, kijk ik wel naar de junioren bij de mannen. Daar komen tenminste de latere toppers uit.
21-02-2022 15:04
Hoppa goede zaak. Deze acties zijn nodig om het vrouwen wielrennen te professionaliseren en daardoor steeds aantrekkelijker te maken voor sponsoren. Ik heb inmiddels al mooie wedstrijden gezien bij de dames. Mooi hoe de toppers uit het dames wielrennen inmiddels een inspiratiebron zijn voor jonge meiden.
21-02-2022 15:58
Overigens mooi om te lezen dat Lucinda Brand het afgelopen crossseizoen €153.700 aan prijzengeld bij elkaar heeft gefietst. Dik verdiend!
21-02-2022 16:02
Ik ben voor vrije markt-economie. Dus laat eerst de omroepen maar meer aandacht besteden aan de dames. Slaat dit aan bij het publiek, dan zijn de dames meer waard en moeten ze ook meer verdienen/prijzengeld krijgen.
Misschien moet de rvv organisatie ook meer aandacht geven aan de vrouwen zodat er meer publiek op af komt.
Een revolutie heeft alleen kans van slagen als deze vanaf onderaf begint.
    21-02-2022 16:07
    De kijkcijfers voor de Ronde van de dames zijn zowel in België als Nederland prima. Ik meen dat er zelfs een editie is geweest waar de kijkcijfers voor de dames in Nederland hoger lag dan bij de heren.
    21-02-2022 17:32
    Vrije markt economie. Ik ben daar mee akkoord. Geef alle sporten zendtijd in functie van het aantal beoefenaars in hun sport. Pas dan jaarlijks deze zendtijd aan naargelang de kijkcijfers. Nu beslissen de omroepen wat er een hype wordt. Dat lijkt me niet direct de taak van een openbare omroep.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine