Prijzengeld Ronde van Vlaanderen voor vrouwen gelijkgetrokken aan mannenkoers
Flanders Classics, organisator van de Vlaamse voorjaarsklassiekers, trekt dit jaar het prijzengeld in de vrouweneditie van de Ronde van Vlaanderen op naar 50.000 euro, hetzelfde bedrag dat in de mannenkoers wordt verdeeld. Dat onthult CEO Tomas Van den Spiegel in gesprek met De Tijd.
Vanaf 2023 is het dan de bedoeling dat Flanders Classics het prijzengeld voor al haar wedstrijden in het voorjaar gelijktrekt: naast de Ronde van Vlaanderen ook in Omloop Het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen, de Scheldeprijs en de Brabantse Pijl. Het nieuws over deze verhoging van het prijzengeld in het vrouwenwielrennen raakte bekend op een persmoment van Flanders Classic en de consultant KPMG, waar een tussenbalans werd opgemaakt van ‘Closing the Gap’ – een project om het vrouwenwielrennen in Vlaanderen naar een hoger plan te trekken.
Ondanks alle investeringen en inspanningen in het vrouwenwielrennen moeten nog een hoop hindernissen worden genomen om de kloof met het mannenfietsen te dichten, stelt Van den Spiegel vast. “Voor de tv-rechten van vrouwenkoersen wordt nog geen geld betaald. Ook voor inkomsten uit sponsoring en vip-pakketten zijn we nog te afhankelijk van de mannenkoers die op dezelfde dag wordt gereden. We moeten tot een product komen dat zo veel mogelijk op zichzelf kan bestaan.”
Hij vergelijkt het wielrennen met het tennissen, waar de vrouwenbond onafhankelijk van de bond van de mannen opereert. “Met het wielrennen moeten we daar ook naartoe. Wij geloven in dat commerciële potentieel. Als je ziet waar de sport tien jaar geleden stond, dan hebben we enorme stappen gezet. Het is zaak om met een nieuw meerjarenplan die groei te bestendigen.”
Jeugdwedstrijden voor vrouwen
In 2022 zet Flanders Classics ook extra in op de jeugd. Zo is er op 22 mei de allereerste Ronde van Vlaanderen jeugddag in Oudenaarde. Daar staat voor de eerste keer ooit een wedstrijd voor U17- en U19-vrouwen op het programma. Een ontwikkeling die ook partner KPMG graag ziet gebeuren. “Het doet me deugd om te zien dat er meer jongerendagen en jeugdraces worden georganiseerd voor vrouwen”, klinkt het.
“En dat is, naast de investeringen in het prijzengeld, minstens even belangrijk voor de verdere professionalisering van het vrouwenwielrennen. Het geeft de duidelijke boodschap aan jong, vrouwelijk wielertalent: er is een toekomst voor jullie.”
In de mannenvoetbal en tennis is de wereld door geslagen met de absurde bedragen die ze kunnen verdienen, darten idem dito.
Jammer genoeg is er nog steeds een enorme loonkloof.
Dat is bij het wegwielrennen iets moeilijker te doen, omdat de tijden waarop het interessante deel van de races losbarsten niet vaststaan, maar daar iets op vinden is de uitdaging.
Het damesveldrijden heeft ook als voordeel dat het een onderdeel is van een middagvullend programma: mensen die ver weg wonen komen wellicht niet voor een enkel uurtje, maar met de dames erbij wel. Daar wordt uiteraard ook (extra) bij gedronken, waardoor de dames ook echt hun eigen broek ophouden.
Dat lijkt me bij koers minder het geval. De vips komen om te netwerken en dan lijkt het me minder belangrijk dat nadien nog een dameskoers is. Vips bij een dameskoers op een aparte dag lijkt me alleen iets voor de echt grote koersen. Daarnaast is de algehele animo gewoon minder, waardoor er minder sponsorinkomsten zijn.
Ik ben een groot voorstander van 45-60 minuten dameskoers na de finish van de heren. De koersliefhebbers zitten al in de zetel en blijven lekker hangen, waardoor de ploegsponsors veel in beeld zijn. En uiteindelijk betalen die de salarissen. Je hoeft daarnaast niet op een andere dag een organisatie op te tuigen.
Dus als het vrouwenwielrennen ook wil groeien hebben ze evengoed een eigen ding nodig, dat voor hen opkomt en zaken regelt. Alleen hebben ze wel eerder meer omkadering nodig dan meer prijzengeld, dat laatste is leuk voor de winnares maar daarmee krijg je niet meer instroom van beneden uit vrees ik.
@Franco Ballerini, hopelijk zet zich dat inderdaad wat door naar het veld en misschien deels naar de weg. Vrouwenwielrennen heeft een diverser deelnemersveld dan nu nodig om te groeien. Er zijn ook wat nieuwere ploegen dus misschien als die wat groeien dat het ook gaat helpen :-)
Als vooruitgang voor vrouwen voor jou zo'n probleem is, mag je jezelf echt even achter de oren krabben.
Behalve in de politiek natuurlijk.
En als de Nederlandse dames massaal olympisch kampioen worden staat iedereen ineens wel op de banken, de dames doen het overall beter dan de heren.
Voor iedereen die tegen deze ontwikkelingen zijn: vrouwen dienen dezelfde kansen en mogelijkheden te krijgen, salaris en prijzengelden horen daar bij, anders moeten teveel rensters erbij werken of stoppen. Het is onderdeel van het complete plaatje aan randvoorwaarden.
En voor diegene die beweren dat het dames wielrennen te traag is: bij cyclocross zijn de dames overduidelijk langzamer, maar de kijkcijfers bewijzen dat deze races wel degelijk goed bekeken worden. Absolute snelheid is niet de maatstaaf, wel kunde, tactisch inzicht en fysiek talent. Al deze eigenschappen krijgen steeds meer kans om gezien te worden, en hoe meer gezien, hoe meer waardering.
Ga zelf maar eens proberen te doen wat de dames doen, reken dat af tegen watts per kg.
Als je trouwens naar damesvoetbal kijkt, de Oranje leeuwinnen. Die winnen nog niet van de jongens onder 16 van Ajax
Wheely. Die in eigen doel bedoel je?
Als ik een kortere en langzamere race wil zien, kijk ik wel naar de junioren bij de mannen. Daar komen tenminste de latere toppers uit.
Misschien moet de rvv organisatie ook meer aandacht geven aan de vrouwen zodat er meer publiek op af komt.
Een revolutie heeft alleen kans van slagen als deze vanaf onderaf begint.