Pozzovivo slaat dubbelslag in La Punt
foto: Sirotti
donderdag 15 juni 2017 om 17:35

Pozzovivo slaat dubbelslag in La Punt

Domenico Pozzovivo heeft in de stromende regen de bergetappe in de Ronde van Zwitserland naar La Punt gewonnen. De klimmer van AG2R La Mondiale ontsnapte in de laatste kilometers van de Albulapas, waarna hij in de afdaling standhield ten opzichte van de andere favorieten. Rui Costa werd tweede, voor Ion Izagirre.

Damiano Caruso verloor vijftien tellen en staat nu in dezelfde tijd als Pozzovivo. Echter heeft de kleine Italiaan het voordeel van tijd achter de komma (gereden in de proloog) en is hij de nieuwe leider. Steven Kruijswijk is derde in het klassement, met dertien seconden achterstand op Pozzovivo en Caruso.

Kopgroep van tien
Het was wachten tot de eerste flanken van de Passo del San Bernardino alvorens de kopgroep ontstond. Jan Bakelants (best geplaatste op 2.21), Tomasz Marczynski, Simone Petilli, Antonio Pedrero, Michael Woods, Ondrej Cink, Carlos Verona, Philip Deignan, Matvey Mamykin en Bart de Clercq vonden elkaar. BMC controleerde het peloton in dienst van Damiano Caruso. Met de slotklim in zicht verkleinden zij het gat tot een ruime minuut.

Caruso opent het bal, Kruijswijk attent
Woods was de beste klimmer in de kopgroep. Hij liep op het eerste deel van de Albulapas zelfs uit op het peloton, waaruit Jan Hirt en Tao Geoghegan Hart waren ontsnapt. Achttien kilometer voor de meet was het Caruso die zelf de knuppel in het hoenderhok gooide. Soler en Pozzovivo reageerden direct, Kruijswijk moest wat op gang komen maar sloot ook aan. Caruso reageerde op alle aanvallen van de concurrenten, waardoor de favorietengroep bij elkaar bleef.

Demarrage Kruijswijk zonder resultaat, Pozzovivo ontsnapt
Opvallende renners in moeilijkheden waren Simon Spilak en Mathias Frank, maar zij wisten toch terug te keren. Kruijswijk verloor het achterwiel van Caruso niet uit het oog. Op 13 kilometer van het einde demarreerde onze landgenoot. Izagirre, Pozzovivo en Caruso wisten direct weer de aansluiting te maken, daarachter ging het al lastiger. Niet lang daarna wist de kleine Italiaan op kousenvoeten te ontsnappen. Beetje bij beetje reed hij weg bij de favorietengroep.

Pozzovivo houdt vol tot op de streep
Vroege vluchter Woods kwam als eerste boven op de top van de Albulapas, nipt voor Pozzovivo. De groep-Kruijswijk volgde op 28 seconden. Na de top volgden nog negen (kletsnatte) dalende kilometers richting La Punt. Pozzovivo liet een ietwat bange Woods achter zich. Daarachter zette Rui Costa zich op kop om dat gat nog te dichten, maar daarvoor kwam hij vier seconden te kort. Steven Kruijswijk werd daarachter zesde, drie seconden voor Caruso. De

RIDE Magazine
81 Reacties
15-06-2017 22:45
@ Striga, het verschil tussen Dumoulin en Pozzovivo is dat Pozzovivo veel minder weegt en minder diep hoeft te gaan om dit te kunnen. Voor zwaardere renners is dat veel meer een aanslag en een kwestie van topvorm. Ik durf te stellen dat Pozzovivo ongetraind bergop altijd wint van Dumoulin ongetraind.
15-06-2017 22:58
@tvm
Met alle respect, maar dat is echt onzin. Dumoulin is inderdaad zwaarder en zal dus een hoger wattage nodig hebben voor eenzelfde snelheid, maar zijn omslagpunt zal ook veel hoger liggen. Beide renners zullen op hun limiet hebben gereden. Waarom zou Pozzo ingehouden hebben in de Giro?
15-06-2017 23:44
Kan die Kruijswijk eens een keer iets winnen man. Ga nou een keer vol aan!
15-06-2017 23:51
@tykkethor,
Zo had ik het nog niet bekeken. Misschien heb je wel gelijk ja. Ik heb niet heel veel inzicht van de fysieke mogelijkheden blijkt wel weer.

Het valt me overigens op dat niemand het heeft gehad over de zeer efficiënte ploegentactiek van Ag2r vandaag.
16-06-2017 00:30
@ tvm
Nadeel van die tactiek van vandaag is, dat ze morgen de trui moeten verdedigen en dus Frank misschien wel moeten opofferen. Anders hadden ze 2 renners gehad die ze om de beurt konden laten aanvallen.
16-06-2017 09:06
@ti-raleigh
Volgens mij kun je beter de rit winnen en de trui pakken dan niet. En Frank kan nu ook gewoon meespringen en hoeft dan geen kopwerk te doen.....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine