Positieve signalen rond Tourdeelname Jonas Vingegaard en Wout van Aert
Van Aert, Vingegaard en Laporte vertoeven momenteel in Tignes - foto: Visma | Lease a Bike
donderdag 13 juni 2024 om 10:51

Positieve signalen rond Tourdeelname Jonas Vingegaard en Wout van Aert

Het is misschien wel de meest gestelde vraag van de voorbije weken: raken Wout van Aert en Jonas Vingegaard op tijd klaar voor de Tour de France? Hoewel Visma | Lease a Bike heeft aangegeven pas heel laat te beslissen of titelverdediger Vingegaard dit jaar de Tour (29 juni-21 juli) zal rijden, zijn er positieve signalen. Ook Wout van Aert lijkt zich in Tignes klaar te stomen voor de Ronde van Frankrijk.

Volgens Deense en Italiaanse media heeft Vingegaard op hoogtestage in Tignes zijn tijdrittrainingen inmiddels fors opgevoerd. Dit lijkt een goed teken met oog op de komende Tour de France, die over iets meer dan twee weken van start gaat in het Italiaanse Firenze.

Volgens Het Laatste Nieuws is er nog een reden waarom Vingegaard er alles aan doet om zich klaar te stomen voor de Tour. Zijn deelname aan de Vuelta a España zou namelijk op losse schroeven staan door familiale omstandigheden. “Waardoor hij enkel door de Tour te rijden, dit jaar een grote ronde in de benen zou hebben”, klinkt het.

De trainer van Vingegaard, Tim Heemskerk, hield eerder deze week in gesprek met het Deense BT nog wel een slag om de arm. “Het is 50-50 of Jonas de Tour haalt. Het is spannend hoe zijn lichaam nu zal reageren op de zware trainingsweek die hij achter de rug heeft. Kan hij dit aan? Is er sprake van vermoeidheid?”, werpt Heemskerk enkele belangrijke vragen op.

Volgens de coach zijn de komende twee weken essentieel richting de Ronde van Frankrijk. “Jonas moet ook zelf het wauw-gevoel krijgen. Het gevoel dat het steeds beter gaat. Hij heeft nog een paar goede trainingsweken nodig, want er valt nog wel wat te winnen.”

Monstertraining voor Van Aert
En Wout van Aert? De Belg werkt momenteel ook in Tignes – op hoogte – toe naar zijn volgende doelen. Het is nog onduidelijk of de Tour de France op zijn programma staat, maar de 29-jarige Belg werkte dinsdag alvast een veelbelovende training af in het Franse hooggebergte. Samen met teamgenoot Christophe Laporte – ook onzeker voor de Tour – werkte Van Aert een monstertraining af van bijna 200 kilometer met net geen vijfduizend hoogtemeters.

En alsof dat nog niet genoeg was, kroop hij later op de dag weer op zijn fiets. Dit keer om met Tiesj Benoot nog eens veertig kilometer af te leggen, met onderweg 1.100 hoogtemeters.

RIDE Magazine
25 Reacties
13-06-2024 11:05
Zonder al te dramatisch te willen klinken, maar het duel Pogacar-Vingegaard zou 2024 als wielerjaar kunnen redden. Zonder afbreuk te willen doen aan alle monsterlijke solo's en andere huzarenstukjes, ik wil eindelijk weleens een keer strijd.
    13-06-2024 11:08
    Wat dat betreft vond ik de Dauphiné een verademing.
    13-06-2024 12:21
    Indien je de Dauphiné gemist mocht hebben, dan raad ik jou alvast de Ronde van Zwitserland aan.
    13-06-2024 14:03
    Dauphine was leuk, maar ik heb het over de absolute kleppers in hoogvorm tegen elkaar.
13-06-2024 12:01
Tis wel eentje die onder de duim zit bij zijn vrouw, denk dat zij bepaalt wanneer Jonas wel of niet mag starten, als er een kindje onderweg is kan ie de Vuelta altijd nog verlaten. Nog ff en hij wil ook op verjaardagen thuis zijn en doopfeestjes en eerste woordjes. Hij is wielrenner en wordt daarvoor dik betaald.
    13-06-2024 12:37
    Niks let jou om zelf in de jaren vijftig te gaan leven met een vrouw die voor je kookt, wast en je de slippers aangeeft. Maar laat een ander in zijn of haar waarde.
    13-06-2024 20:12
    Dit heeft niks met de jaren 50 of nu te maken. In sommige relaties heeft de een meer te vertellen dan de ander. Ik zou er niet blij van worden, maar zo is het nu eenmaal. En ik denk net als veel anderen wel te weten wie in huize Vingegaard-Hansen de baas is… helemaal geweldig als ze er allebei blij van worden.
    13-06-2024 23:18
    @thurau klopt
13-06-2024 10:59
Het is toch allang duidelijk dat als er geen terugslag, verkoudheid of nieuwe valpartij komt beide heren gewoon starten.
    13-06-2024 11:03
    Maar Van Aert heeft nooit op de Tour lijst gestaan? Waarom nu opeens wel?
    13-06-2024 11:07
    Goh, een valpartij in april ergens? En vervolgens nog een valpartij in de Dauphine van wat ploegmaats.

    De trainingen die Van Aert doen wijzen 100% richting een Tourstart. Als dit nu al gedaan wordt richting Spelen zou het totaal onlogisch zijn.
    13-06-2024 11:29
    Maar met die wetenschap snap ik nu niet waarom ie dan eerst perse de Giro en vooral niet de Tour wou rijden. Want vol in de Tour betekent niet goed op de Spelen.

    Zeker nu hij uit blessure komt is het niet logisch dan de zwaarste koers ter wereld alsnog aan te vangen.

    Dat zegt mij dan dat TVLAB vol voor etappes gaat en met Vingo mogelijk gokt op GC en hoopt op een 2020 scenario met een dominant UAE en BORA en op het laatste moment (b.v. in de tijdrit naar Nice) toeslaan voor geel.
    13-06-2024 11:33
    Ligt er natuurlijk aan of Van Aert “vol” voor de Tour gaat en ook zich volledig uit elkaar gaat trekken in de Tour. Doet ‘ie ongeveer hetzelfde als Mathieu vorig jaar, dan is dat waarschijnlijk alleen maar positief voor de Tour. Wat betreft de blessure kan je misschien gelijk hebben, maar dan is de Tour misschien ook juist weer een goede trainingswijze om in topvorm bij de Spelen te verschijnen.
    13-06-2024 11:57
    @Boomie maar in dat geval had hij een volledig voorjaar gereden en de Giro gereden. Nu lag hij er al uit voor het voorjaar goed en wel begon. Kortom nu heeft hij de kilometers ook gewoon nodig in een compleet andere situatie.
    13-06-2024 14:13
    Eens. Jonas en Wout peigeren zich al enkele weken op hoogte niet voor niets af, om vervolgens niet te starten in de Tour. Berichtgeving 50-50, goed nieuws, is slechts om hen uit de luwte te houden en hoge tourverwachtingen bij voorbaat al te temperen. Zo doen alle teams dat. Niets nieuws. Mochten Wout en Jonas niet starten is dat kapitaal vernietiging oftewel een verloren seizoen.
    13-06-2024 14:31
    De vraag is natuurlijk: wilde Wout de Giro rijden, of wilde Wout de Tour niet rijden? Ik had het vermoeden dat het tweede speelde (een jaar geen Tour, niet knechten in de zomer).
    13-06-2024 14:52
    Dat is eigenlijk niet zo relevant. Er is een nieuwe situatie en dus moet bekeken worden wat de juiste voorbereiding is op de Spelen. Als dat de wedstrijdprikkel van de Tour is dan zal hij die nemen.
13-06-2024 11:35
Met het niet kunnen rijden van de Vuelta door familiale omstandigheden (kindje onderweg?) lijkt me de Tour wel een zekerheid voor Vingegaard. Of hij dan fit genoeg is om mee te doen om de winst is dan een tweede. Maar ik denk Visma wel hun uithangboard in 1 ronde wilt laten zien. Al zal het misschien alleen gaan om ritwinst(en). Het zou dan wel eens een scenario van een paar jaar geleden kunnen worden, waarbij in een ronde Ineos geen klassementen (meer) had en ze 5 ritten wonnen. Met Van Aert en eventueel Kooij erbij zouden dat er nog meer kunnen zijn.
    13-06-2024 11:54
    Je bedoelt de Giro van INEOS waarin ze lekker ging vrijbuiten, alle renners uit de ploeg een keer bij de eerste 4 in de etappe eindigden en ze ook maar even het AK meensnoepten met Hart?
    13-06-2024 12:02
    Ja, die bedoelde ik. Het was zo verfrissend om te zien toen na de jaren van treintjes.
13-06-2024 12:53
@Thurau: dat heeft natuurlijk niks met de jaren 50 te maken, maar meer met wat traditionelere normen en waarden. Als je vrouw niet voor je wilt (let op: wilt, niet moet) koken, wassen of je je slippers wilt aangeven, heb je sowieso de verkeerde vrouw gekozen.
    13-06-2024 13:01
    Ik reageerde op Adelaar zijn denigrerende en ook onwetende toontje. Kennelijk zit hem daarin wat dwars maar we leven in de 21e eeuw en zijn problemen met het feit dat waarschijnlijk een man bij de bevalling van zijn kind (lijkt me de meest logische verklaring) wil zijn ipv wielerkoers doet mij denken dat hij nogal een frustratie heeft tegen moderne vrouwen of elke gezinsvariant waarin de vrouw niet ondergeschikt is aan de man.
13-06-2024 11:23
Tuurlijk gaan beide van start. Al is het alleen al omdat ze anders wel heen weinig koersen rijden voor hun ploeg. Zij zijn de speerpunten van de ploeg en die moeten getoond worden al helemaal in de Tour.
    13-06-2024 11:41
    Lijkt mij erg sterk dat dit meespeelt. Visma is niet de ploeg die twijfelachtige risico's gaat nemen met hun "speerpunten" met als voornaamste doel "ze te tonen in de Tour".

    Als je zo met je renners omgaat neem je ook nog eens het risico dat ze sneller een andere ploeg op gaan zoeken.
13-06-2024 12:59
Gaan we nu echt iedere dag speculatie stukken plaatsen? We zien het vanzelf wel wie er aan de start komt en wie niet!
Van de week gaf de trainer nog aan dat de kans 50-50 is, die zit redelijk dicht bij het vuur. Wat voegt het dan nog toe weer een artikel te gaan schrijven over de speculaties van enkele media bedrijven?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine