Porte na tijdstraf: “Frustrerend, maar wil nog steeds winnen”
woensdag 20 mei 2015 om 11:09

Porte na tijdstraf: “Frustrerend, maar wil nog steeds winnen”

Richie Porte laat zich ondanks de tijdstraf van twee minuten voor het aannemen van een wiel van een renner uit een andere ploeg niet uit het veld slaan. “Ik kan er niets meer aan doen, dus moeten we nu vooruit kijken als team. Niemand hoeft eraan te twijfelen hoe graag ik deze wedstrijd nog steeds wil winnen”, zegt hij woensdag op de website van zijn ploeg Sky.

Porte baalt enorm van de straf, die hem in het klassement van de Giro d’Italia liet duikelen van de derde naar de twaalfde plaats. Hij voelt er echter niets voor om stevig van zich af te bijten. “Ik moet uitkijken wat ik zeg, al had ik dat misschien niet gedaan als je me gisterenavond had gesproken”, geeft hij als reactie op de sanctie. “Het is frustrerend, maar ik heb er nu niets meer aan om te zeuren en te klagen.”

Tijdens het bewuste moment in de slotfase van de tiende etappe schoot het geen moment door zijn hoofd dat hij handelde in strijd met de regels. “Ik reed lek en voordat mijn ploegmaten me hadden kunnen bereiken, was Simon (Clarke, van Orica-GreenEDGE) gestopt om zijn wiel te geven. Het gebeurde in een fractie van een seconde. Je denkt alleen maar: hoe kan ik zo min mogelijk tijd verliezen.”

Ondanks de vervelende uitkomst is Porte zijn landgenoot Clarke nog steeds dankbaar. “Het was een enorm sportief gebaar. Om een sporter uit een ander team zo te helpen, dat is in mijn ogen wielrennen op zijn best. De sport is de afgelopen jaren vaak negatief in het nieuws geweest, maar dit was een heel speciaal moment. Simon is een vriend en dat heeft hij gisteren nog eens laten zien.”

Vanuit de hele wielerwereld was er veel bijval voor Porte en Clarke en verontwaardiging over de straf. “Het is geweldig om zoveel steun te krijgen. Dat betekent erg veel voor me.” Porte is dan ook enorm gemotiveerd om zich terug te knokken. “Er komen nog wat zware etappes aan. Het hele team is er enorm op gebrand om tijd terug te pakken.”

RIDE Magazine
61 Reacties
20-05-2015 11:57
@NairoQ
natuurlijk beseft niet iedereen dat, en dat is nou juist het probleem wat er gecreëerd wordt.

Net als dat mensen vraagtekens zullen blijven stellen bij de Giro winst van Quintana vorig jaar.
20-05-2015 11:59
@nasibal, Kopgroep van 3, Kiryienka, Rogers en Henderson, vanuit het peloton een aanval van Aru, Contador en Porte. Ze halen de koplopers in en laten ze achter. 5 meter verder gooit een dronken dropje punaises voor hun wielen. Porte krijgt een wiel van Kiryienka, Contador van Rogers en Aru en Henderson staan wat beleefdheden uit te wisselen. Wat nu? Ik zou het dan sportief vinden als Henderson zijn wiel afstaat aan Aru zodat de strijd door kan gaan, en juist geen koersvervalsing.
20-05-2015 12:01
Goeie reactie van Porte.
Ben het er volledig mee eens dat hij gestraft wordt, maar heb bedenkingen over de strafmaat.
Als dit Greipel was overkomen en hij probeerde op deze manier nog op tijd in het peloton te geraken om de massaspurt te kunnen betwisten zal die er eens goed mee lachen als hij achteraf twee minuten extra aangesmeerd krijgt..
20-05-2015 12:01
Ik zit nu deze giro wel te wachten op de eerste grupetto die buiten tijd binnenkomt in een zware bergrit.

@spaakje
Klok en klepel. In jouw voorbeeld geeft Henderson Aru een wiel vanwege de situatie en zou dat waarschijnlijk in elk vergelijkbaar geval bij elke renner hebben gedaan. Bijvoorbeeld als ipv Rogers, Rosa van de partij geweest was. Het uitganspunt is daarmee al anders en de situatie niet vergelijkbaar.
20-05-2015 12:02
@nasibal
Vergelijk het met een voetbalwedstrijd. Een scheidsrechter trekt een kaart voor een tackle op de benen daar waar hij een vergelijkbare overtreding eerder onbestraft liet. Dan kun je hem verwijten dat hij niet consequent fluit en dat hij voor de eerste overtreding geen kaart trok maar niet dat hij deze tackle bestraft.
20-05-2015 12:03
Plaggie

Misschien dat je het niet gezien hebt maar uran en zijn ploeg trokken nog eventjes vol door aan kop van het peloton toen porte in de achtervolging was....
20-05-2015 12:03
Dat was natuurlijk een geweldige blunder van sky. Er was geen ploeggenoot van Porte in de buurt om een wiel af te geven. De straf is volkomen terecht.
20-05-2015 12:04
@Spaakje
In jouw voorbeeld hebben Porte en Contador het voordeel dat ze een ploegmaat in de ontsnapping hebben. Al zou het in dat geval de jury sieren indien ze de koers neutraliseren doordat het publiek de wedstrijd beïnvloedt.
20-05-2015 12:07
Ik snap de UCI niet. De UCI maakt deze regels om competitievervalsing tegen te gaan
dat is terecht. Maar in dit geval schieten de regels het doel voorbij en veroorzaakt het juist competitievervalsing is daar nu niet juist de jury voor om de geest van de regels te handhaven en niet de letter!
20-05-2015 12:12
@Tutu

Ik snap waar je heen wilt en ik kan me er wel in vinden. Echter, je kan ook zeggen dat juist omdat hij eerder besloot niet te fluiten, moet hij het nu ook niet doen, ondanks de regel. Het is denk ik maar net hoe je het benaderd en hoe je staat tegenover het door de vingers "mogen" zien van regels. Verwijt je de scheids het niet geven van de eerste kaart of vind je dat juist goed (in de geest van de wedstrijd) en verwijt je dus het wel geven van de 2e (ondanks de regels).

Voor mezelf ben ik hier iig nog niet helemaal uit.
20-05-2015 12:13
@Wheely, daar stel ik me anders ook geen vragen bij ;)
20-05-2015 12:15
Als professional hoor je de regels te kennen of je het er nu mee eens bent of niet.
20-05-2015 12:16
@nasibal om 11.51.
Spijker, kop, raak. Veel duidelijker en efficiënter kan het niet uitgelegd worden, hulde.
20-05-2015 12:18
Als men dit doet bij Contador of Aru is het kot te klein. Het heeft veel weg van willekeur van de toepassing van de regels. Zoals vorig jaar bij Quintana . Toen wisten ze niet eens wat te doen. Maar nu voor een wiel....? Het heeft veel te maken met UCI leden die eens in de belangstelling willen komen. Ze maken veel kapot en kosten veel geld . Vraag het eens aan de renners, die voelen zich altijd in de steek gelaten bij ¨belangrijke¨ beslissingen. Zoals het toekennen van een licentie aan een of andere ploeg. Zouden die Bobo's daar niet wat meer tijd in steken?
20-05-2015 12:27
@spaakje
Dit is juist het voorbeeld waarom de regel bedacht is.
Contador en Porte hebben een ploegmaat in de kopgroep zodat de kans is dat die hun kan helpen.
Aru heeft niemand in de kopgroep dus fout van Astana.
De straf is met 2 minuten erg veel maar een straf is meer dan terecht. Orica heeft een goede lead out dus Matthews had voor plaats 5-15 kunnen sprinten. I.p.v. Sprinten gaat hij Porte helpen en zijn meesterknecht geeft het wiel aan Porte. Dit is competitievervalsing.
Competitievervalsing = straf = niet zeuren.
20-05-2015 12:29
@ Tutu888
Een overtreding in het voetbal vind ik juist niet vergelijkbaar. Elke overtreding is anders en dus afhankelijk van hoe de scheidsrechter het ziet en interpreteert. Wat Porte en Clarke hebben gedaan is 100 % buiten het boekje. Deze regel staat huisvast en kan maar op één manier geïnterpreteerd worden (hoe spijtig ook).
20-05-2015 12:29
Mijn gevoel zegt dat het onterecht is, en dat de straf disproportioneel is in verhouding tot het gebeurde. Maar dat komt natuurlijk wel absoluut doordat ik als wielerliefhebber het liefst een Giro had gezien die zo lang mogelijk tussen de 3 toppers ging.

Realistisch bekeken kan ik begrijpen dat de UCI een regel heeft opgesteld die moet voorkomen dat renners van andere ploegen elkaar gaan helpen. Het is gewoon niet eerlijk als zo iets af gaat hangen van het aantal vrienden dat je hebt in het peloton.

Om beide ideeen toch een beetje voorrang te geven heb ik besloten me in kamp Cataldo te scharen. Een straf is terecht, maar hij had minder hoog moeten zijn. Zeg dat Porte hier maximaal 30 seconden door gewonnen heeft, dan moet dat ook de straf zijn.
20-05-2015 12:33
@Noud, ik zocht ook al naar een omschrijving van mijn gevoel. Voor beide kanten valt iets te zeggen. Ik ben het alleen niet eens met de uitersten 'dit slaat helemaal nergens op' en 'regels zijn regels dus de straf is terecht'. Voor de rest zitten er aan beide kanten een aantal goede punten. Mag ik bij jou en Cataldo in het kamp?
20-05-2015 12:36
Als kopman van twee ploegen moet Porte toch wat kunnen rechtzetten, wat?
20-05-2015 12:36
Alles hangt af van de tijdrit van zaterdag....daar wordt de giro beslist en nergens anders ....zeker niet in de bergen want daar kun je hooguit 30 sec ofso op een concurrent goed maken. In de tijdrit wordt echt met minuten gesmeten. Of de giro wordt beslist door een zoiets als gisteren wat Porte over kwam of een valpartij.........
20-05-2015 12:46
@nasibal, ik denk dat het veilig is om te stellen dat als Henderson zijn wiel aan Aru geeft, hij dit waarschijnlijk aan andere renners ook zou doen. Het blijft echter een aanname. Volgens de regel krijgen zowel Henderson als Aru 2 minuten tijdstraf. Dat het uitgangspunt anders is doet daar niks aan af.
20-05-2015 12:52
Gewoon niet starten zolang straf niet wordt teruggedraaid, lekker terrasje met zn allen en de collegialiteit neemt weer toe.
20-05-2015 12:53
Porte een straf, dan ook bij Contador en Aru op alle slakken zout leggen.
Ik vind trouwens een tijdstraf van 2 minuten erg zwaar. Dertig seconden lijkt me meer op zijn plaats.
20-05-2015 12:59
Geweldig effect, Sky gaat aanvallen ! Het wielrennen wint ! Wij winnen !
20-05-2015 13:03
De jury had duidelijk moeten maken dat zij de feiten kennen en dat bij een volgende keer waarbij duidelijk sprake is van combine-vorming tussen deze ploegen ten nadele van andere ploegen, er alsnog een straf zal worden opgelegd. Was er nu geen schade geweest en toch een duidelijk signaal.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine