‘Poolse gerecht opent onderzoek naar dood Lambrecht’
Het Poolse gerecht opent volgens diverse media een onderzoek naar de dood van Bjorg Lambrecht. De 22-jarige renner van Lotto Soudal kwam maandag tijdens de derde etappe van de Ronde van Polen om het leven nadat hij botste op een duiker, een betonnen buis.
De renners waren bijna vijftig kilometer onderweg in de etappe naar Zabrze, toen Lambrecht van de weg raakte. De jonge Belg kwam terecht in een gracht, maar botste vol op een duiker. “De snelheid lag niet ontzettend hoog. Hoe Lambrecht van de weg geraakt is, is onduidelijk”, zo verklaarde organisator Czesław Lang.
Het Poolse gerecht zal nu proberen te achterhalen hoe het ongeval precies heeft kunnen plaatsvinden. De betreffende instantie is van plan om omstaanders en renners te ondervragen. Er zijn geen beelden van de crash van Lambrecht.
Er zal deze week ook nog een autopsie plaatsvinden op het stoffelijk overschot van de betreurde Belg. Het lichaam zal hierna worden gerepatrieerd naar België.
En diezelfde Sergeant doet de suggestie dat hij wellicht een achterwiel getoucheerd heeft en zo van de weg af geraakt is.
Daaruit kun je al enige conclusies trekken. Alle verdere speculaties lijken me onzinnig.
Edit: voor de volledigheid, Marc Sergeant die vertelt wat hij van Mario Aerts gehoord heeft.
Lijkt me een aannemelijke verklaring, dat is de manier waarop de meeste valpartijen met eenlingen gebeuren.
In welk kader is het zeer belangrijk om te onderzoeken wat de doodsoorzaak is?
Voor de verwerking van de nabestaanden?
Om het in het vervolg te kunnen voorkomen? Bij een touche van een andere renner: dit is niet te voorkomen, bij een hartstilstand o.i.d. lijkt me dat renners in het moderne wielerpeloton sowieso al regelmatig gescreend worden?
De gehele maatschappij is opgebouwd uit lering trekken uit het verleden. Die medische controles zijn gekomen NADAT duidelijk werd dat er sporters met aangeboren afwijkingen een risicovol beroep uitoefenden. Uiteraard kan het zo zijn dat dit onderzoek niets oplevert. 99 van de 100 keer is het achteraf een zinloos onderzoek. Maar onderzoek je nooit, of was je daar in 1978 al mee gestopt, dan fietste men nu met grotere kans op tragedies.
Dat is toch wel heel onfortuinlijk.
Het gevaar is altijd overal. Juist op de momenten wanneer je het niet verwacht.