Pogacar lovend over Van Aert na bergrit: “Geloof mij, tegen Wout is niks te beginnen op zo’n dag”
foto: Cor Vos
vrijdag 7 juli 2023 om 09:46

Pogacar lovend over Van Aert na bergrit: “Geloof mij, tegen Wout is niks te beginnen op zo’n dag”

Tadej Pogačar heeft donderdag op de persconferentie na de bergetappe van de Tour de France lovende woorden gesproken over Wout van Aert. Eerder deelde de kopman van UAE Emirates nog wat steekjes uit aan Van Aert, maar nu was hij erg enthousiast. “Geloof mij, tegen Wout is niks te beginnen op een dag als deze”, tekende Het Nieuwsblad op uit de mond van Pogačar.

De vraag die Pogačar gesteld werd, ging over de tactiek van Jumbo-Visma op de Col du Tourmalet. De ploeg zette daar namelijk Wilco Kelderman en Sepp Kuss volledig in voor kopman Jonas Vingegaard, terwijl Van Aert in de kopgroep zat. Een aanval werd daar voorbereid. “Wie zou niet bezorgd zijn?”, dacht Pogačar op dat moment.

Al vanaf kilometer nul wist de Sloveen hoe laat het was. “Als de geneutraliseerde start wordt opgeheven rijdt Wout zo snel als de rode wagen”, doelt hij op de auto van Tourbaas Christian Prudhomme. “Ongelooflijk. Zodra ik merkte dat hij in de ontsnapping zat, wist ik dat het snoeihard zou gaan op de Tourmalet gaan en we hem op de laatste klim weer zouden tegenkomen.”

“Daarom heb ik mij gewoon de hele tijd op het wiel van Vingegaard gefocust. Op de finale col zou het dan tussen mij, Jonas en Wout gaan. Had ik een meter moeten laten op de Tourmalet, had ik een groot probleem gehad”, weet hij. “Gelukkig had ik goede benen op de Tourmalet en kon ik het dan zelf afmaken op de laatste klim.”

RIDE Magazine
46 Reacties
07-07-2023 10:34
Hoe vaak valt Pogi wel niet aan zonder dat Vingegaard overneemt? Hem een wieltjesplakket noemen is wel erg kort door de bocht
07-07-2023 11:46
Na etappes als de afgelopen dagen leg ik mijn oor graag te luister bij Johan Bruyneel. Vriend en vijand - ik was destijds meer vriend van het kamp der Jan - zullen toch wel moeten erkennen dat hij situaties als deze als geen ander kent en kan lezen.

Zijn analyse; tot boven de Tourmalet een perfecte koers gereden door Jumbo. Natuurlijk moesten ze proberen Pogacar kalt te stellen.

Toen echter bleek dat Pogacar probleemloos kon volgen, hadden ze resoluut moeten stoppen met onnodig krachten verspelen.

Het op kop rijden van WvA viel op zich nog te verantwoorden, om Hindley op achterstand te houden. Maar Vingegaard had nooit moeten rijden met Pogacar in het zog.

Volledig eens met Bruyneel in deze.
    07-07-2023 12:00
    Haha, captain hindsight aan het woord.. De overwinningen van US Postal waren toch niet aan de briljante opmerkingsgave van Johan te danken..
    07-07-2023 12:30
    Ik ben vooral benieuwd naar de mening van JB als het gaat om (al dan niet wonderbaarlijke) wederopstandingen.

    En dan vooral met zijn kennis als voormalig ploegleider van de grootste dopeurs in het peloton... want het meeste wat ik van hem hoor is toch veel hindsight analyse.
    07-07-2023 15:02
    LOL, de blinde haat tegen een JB door een paar die er niets van weten.
    Ten eerste gebruikte in die tijd de meesten en vaak niet minder dan bij US postal.
    Ten tweede zoals veel ex renners bekennen, compleet clean peleton en Armstrong had evengoed gewonnen omdat gewoon maniakaal de beste was.
    Opmerkingen zoals hier zeggen meer over de personen die ze maken dan over de ander.
    07-07-2023 16:22
    @davbam
    er zitten nu nog grote doping zondaars als ploegleider in de koers,dus maak je maar geen illusies dat het nu allemaal 100%zuiver is
07-07-2023 10:25
2020 all over again.
Pogacar gaat zijn wagonnetje koppelen aan de zwartgele trein. Daarbij gaat UAE zich als team downplayen (oftewel krachten sparen) en als JV tegen week 3 is opgerookt komt de uppercut.
    07-07-2023 10:32
    Juist helemaal niet en een typische achteraf opmerking. Toen waren ze passief en hebben ze niets ondernomen. Als je dit ziet als passief en niets ondernemen, denk ik dat je even beter moet kijken. Hadden ze gisteren niets geprobeerd en was Pogacar in de derde week verbeterd, Hunnen we nog weer een paar jaar horen “hadden ze hem in die eerste week maar op meer achterstand gezet”.
    07-07-2023 10:44
    @Yogibear

    Snap je punt maar helaas zit JV nu toch weer met het dilemma dat Pogacar de komende tijd als Pattex op het achterwiel van Vingegaard zit.
    07-07-2023 11:10
    Erg kort door de bocht! De eerste paar dagen heeft Pogi aangevallen en zat Vin zijn wiel. En nu is het andersom. Ze vallen aan op 'hun' terrein en volgen op als het terrein hen minder ligt.
    07-07-2023 11:28
    Heb juist al 20 jaar niet meer zo’n koers gezien als gisteren.
    07-07-2023 11:50
    Dat doet JV toch zelf, zij rijden iedereen eraf
    07-07-2023 11:55
    Je hebt wel enigszins gelijk, zowel in 2020 als gisteren onderschatte TJV de sterkte van Pogi. Maar de komende 2 weken zullen ze hem niks cadeau geven..
07-07-2023 11:00
Wat ook kan, nog niet vaak genoemd, is dat de heren zich zodanig hebben voorbereid op elkaars specialisme (om dichter te komen) dat ze elkaar kruislings voorbij gestreefd zijn. Straks op Puy de Dome, die laatste paar K zou je zeggen bakkiekat voor Pogi. Nu, even goed lost Vingegaard hem juist daar weer: ik acht het verre, verre van uitgesloten.
    07-07-2023 11:08
    Eens. Ik denk zelf dat Vingegaard minstens zo sterk is als Pogacar als het op één flinke berg aankomt. Hij had gisteren al veel kopwerk verricht en leek verrast door de aanval van Pogacar waardoor hij niet meteen kon aanpikken en ook het gat niet meer dicht kreeg. Zondag op de Puy de Dome zie ik eerder Vinnegaard Pogacar nog een keer lossen dan andersom. Ook goed kans dat ze bij elkaar blijven omdat ze even sterk zijn en dat is voor ons Tourvolgers alleen maar mooi meegenomen.
07-07-2023 12:40
Ik denk dat Vingegaard eergister met 4 man in zijn wiel zoveel energie verbruikt heeft dat hij dat gister bekocht heeft. Pogacar heeft eergister een wiel opgezocht nadat ie samen met Kuss ingelopen was en daardoor kunnen "sparen".
07-07-2023 09:51
'He had the legs!'
08-07-2023 15:13
Mooi gezegd
07-07-2023 10:10
Je kunt je ook afvragen wat heeft het opgeleverd door de hele dag op kop te sleuren, juist niks. Het gaat tenslotte erom wie het eerste over de meet komt.
    07-07-2023 10:13
    En je alternatief? Van Aert niet vooruit sturen en niets proberen? Van Aert was vooruit voor het geval dat Pogacar een gaatje moest laten op de Tourmalet. Nu dat niet gebeurde leverde achteraf de inspanning weinig op (anders dan het op achterstand rijden van de rest van het soepie)
    07-07-2023 10:18
    Dat is altijd zo simpel. Een manier van redeneren die tot totale passiviteit leidt aangezioen het altijd 'mis kan gaan'.

    Sowieso heeft van Aert het prima gedaan met zichzelf in die positie krijgen, en denk ik dat vooral het mandaat bij Vingegaard lag die na de Tourmalet wat sneakier had moeten rijden
    07-07-2023 10:18
    Denk dat ze (terecht) probeerden voor te sorteren op de genadeslag omdat Pogacar "verzwakt" zou zijn. Wanneer dit plan wel goed had uitgepakt had Vingegaard nu op twee minuten gestaan. Gegokt en verloren, maar dat is koers.
    07-07-2023 10:21
    Beter iets doen en tweede worden. Dan afwachten of de ander wat gaat doet. Nu weten ze iig dat ze niks hebben laten liggen en dat ze een team hebben dat langer meegaat dan de ander.
    07-07-2023 10:23
    Ze hebben tegelijkertijd wel mooi van Hindley een minder gevaarlijke klant gemaakt. Was voor de rit van gisteren toch even onduidelijk of ze hem niet teveel voorsprong hadden gegeven, we weten nu dat ze echt vooral op Pogi moeten focussen.
    07-07-2023 10:24
    Inderdaad. van die Aert heeft nutteloze arbeid verricht.
    07-07-2023 10:31
    Het is nu wel duidelijk dat het enkel tussen Pogacar en Vingegaard zal gaan en door deze actie is ook gebleken dat Pogacar zijn ploeg wellicht te pakken valt. Dus tijd verloren maar wel wat dingen geleerd. Als je niets doet weet je ook niets en niets doen speelt sowieso in de kaart van een Pogacar die explosiever is, altijd wachten tot de laatste km is naar de slachtbank rijden. Op zich is de wva tactiek een goede maar al vrij voorspelbaar, Pogacar zijn grootste obstakel was over de tourmalet geraken met Vingegaard, als hij daar op 10 seconden boven komt dan is dat 1,5 minuut tegen de voet van de volgende klim want dan trekt wva zich volledig uit de haak tot de voet van de slotklim.
    07-07-2023 11:20
    Ik had voor de etappe van gisteren een meer behouden tactiek verwacht. Gecontroleerd tot aan het eind, en dan proberen nog wat extra tijd te pakken in de laatste 5 km.

    Maar het siert TJV dat ze all-in zijn gegaan gisteren, met het plan Van Aert en het compleet kapot proberen te krijgen van Pogacar. Het had meer verdiend, maar uiteindelijk heeft het misschien wel meer gekost dan opgebracht. Gegokt en verloren, maar het heeft ons weer een boeiende koersmiddag opgeleverd.
    07-07-2023 11:27
    Nee, daar gaat het helemaal niet om bij AK renners. Wie in de kortste tijd Parijs haalt gaat het om. En daarvoor was de tactiek briljant. Dat het niet lukt weet je van te voren niet en is een zege voor ons als fans.
    07-07-2023 11:29
    Dat weet je toch nooit van te voren.Als Pogi gekraakt was had JV het perfect gedaan. Daarom is wielrennen zo mooi,je weet niets van te voren. Maar het mooie is dat de strijd terug is.
    07-07-2023 11:58
    Ach man wat vermoeiend die 3weekse bezoekers hier. Dag ervoor kraakt Pogi, logisch om m vandaag proberen de genadeklap te geven.
    07-07-2023 12:24
    @garconextra,
    Niet alleen 3weekse bezoekers kunnen vermoeiend zijn ;-)

    Maar ik ben van mening dat TJV gisteren ook had kunnen kiezen voor een behoudender strategie. Koesteren wat je hebt, ipv proberen het gat nog verder uit te breiden. Had ik niet gek gevonden.

    Maar dit was natuurlijk wel top-entertainment, ook al pakt het slecht uit voor de initiatiefnemers.
07-07-2023 10:44
Je zou bijna denken dat die wat goed te maken heeft....
    07-07-2023 11:16
    Je zou bijna denken dat je opmerking suggestief is....
    07-07-2023 11:29
    Zolang we maar blijven denken
    07-07-2023 11:53
    Elke opmerking is hier suggestief, dus dat ik zeg dat elke opmerking suggestief is ook weer suggestief. Wat wel erg vind dat vooral Nederlandse journalisten suggestief blijven
    07-07-2023 11:56
    je zou bijna denken dat we denken! (no offense)
    07-07-2023 13:57
    Aha, de suggestie dat is suggestief is zo suggestief als de suggestie zelf.
07-07-2023 10:24
Precies ! Gegokt en verloren! Overigens: helemaal niet gegokt! Gewoon er vol in en pogacar was uiteindelijk de sterkste! Grappig dat roglic wieltjesplakker genoemd is en pogacar die exact t zelfde doet een tactisch meesterbrein
    07-07-2023 10:34
    Precies dat. En reken maar dat Pogacar nog wel even aan de JV wieltjes blijft plakken. Waarschijnlijk via de boni’s telkens een paar seconden dichter bij Vingegaard komt. Hier en daar zelfs in de remmen knijpend om het geel nog niet over te nemen. Eerst de JV diesel compleet oproken en dan toeslaan.
    07-07-2023 10:35
    Ik denk dat de meeste volgers echt wel inzien dat wieltjesplakken afhangt van de situatie in de koers. Iedere huidige topper is er van beschuldigd en heeft het tegendeel bewezen. Daar kunnen de liefhebbers dan weer hun zegje over doen op sites als deze. Heerlijk toch?!
    07-07-2023 11:49
    Pogi is eigenlijk niet echt wieltjedplakker, zeker niet in 2 daagse wedstrijden. Aanval 50 km van finiy. Maar hij had hier toch geen keuze JV wilde toch graag op kop rijden
    07-07-2023 12:13
    Hoe is Pogacar deze Tour een wieltjesplakker. Eerste etappes valt die aan en wil die doorrijden. Eerste bergetappe wordt die gelost. En dan over de 2e bergetappe. Tourmalet aanvallen is zelfmoord met WvA die het dicht rijdt in de afdaling en op de laatste klim valt die aan. Tot zover wieltjesplakken… Dat je gewend bent dat Pogi op 50 Km aangaat omdat hij als een kind koerst is wat anders…
    07-07-2023 13:12
    Dat gedoe over meesterzetten en geniale plannen ... wat TJV doet is gewoon een mannetje vooruit sturen en hopen dat je goeie benen hebt. En Pogacar klampt aan en heeft op het laatst nog wat in de tank. Koersen is vaak simpel.
    We zijn wel blij dat Vingegaard met een minuut voorsprong kiest (of: moet kiezen) voor de aanval ipv in het wiel van Pogacar gaan zitten.
07-07-2023 10:33
Zou de Sjeik/Emir nu staan zwaaien met oliedollars richting WVA?
    07-07-2023 11:35
    En meneer Frits met met zwart geld..? Oh nee, die stopt.
    07-07-2023 11:52
    @Anton: in de wielerploeg zal niet veel zwart geld omgaan, en bij de F1 ook niet. Bij die andere auto- en motorprojecten daarentegen...

Reacties zijn gesloten.