Pogacar: “De omstandigheden waren perfect”
Drie dagen na zijn tweede plaats op de Mûr-de-Bretagne heeft Tadej Pogačar zijn eerste dagzege van de Tour de France 2021 te pakken. De Sloveen won de individuele tijdrit en deelde een flinke tik uit aan de concurrentie. “Vandaag was een heel goede dag.”
“Ik heb geen fouten gemaakt en het was het perfecte weer voor mij”, vertelde Pogačar na afloop van de vijfde etappe. “Sommige jongens moesten in de regen rijden, maar gelukkig waren de omstandigheden voor mij perfect, net als de temperatuur. Dus het was een heel goede dag.”
Voor de titelverdediger in de Tour was het zijn eerste tijdrit dit hij dit seizoen wist te winnen. “De afgelopen paar tijdritten maakte ik steeds de fout door te snel te beginnen. Met de korte klim kon ik hier meteen een goed tempo vinden en daarna tot het eind het perfecte ritme aanhouden.”
“Het doel was om geen tijd te verliezen en ik heb juist tijd gepakt. Ik ben superblij en ik kijk uit naar de rest van de Tour. Of ik blij ben dat ik nog niet de verantwoordelijkheid van de gele trui draag? Misschien is het beter, ik weet het niet. Ik hou ervan om het geel te hebben, maar de trui staat Mathieu ook heel goed. Dus het is oké zo.”

Zeker sterke prestatie, wel minder indrukwekkend dan tijdrit van vorig jaar.
Ik vind het totaal niet ongeloofwaardig. Op de klimmetjes is hij nu eenmaal in het voordeel t.o.v. Kung. Hij pakt 27 seconden op Vingegaard... Nou nou... Die is nog 5 kilo lichter. Wat vinden de jumboboys daarvan dan? Hij pakt 30 seconden op van Aert die geen topvorm heeft en nog geen maand geleden de slechtste was op het trainingskamp... Hij pakt 31 seconden op van der Poel die het tijdrijden nog vrijwel nooit serieus genomen heeft. Hij pakt 44 seconden op Roglic die 2x keihard is gevallen en als een levende mummie door het leven gaat.
Haha. Of niet.
Argument dat Pogacar licht is en daardoor wel aan de dope moet zitten is gewoon ridicuul.
Om watts te kunnen trappen heb je spieren nodig. Meer spier = meer gewicht. Als renner zul je dus altijd een tussenweg moeten zoeken, afhankelijk van wat je specialisme is. Maar kennelijk geldt dat niet voor iedereen, en dat is op zijn minst opmerkelijk.
Hoewel in je sentiment heel goed begrijp is er wel één maar: de tijdrit was een stuk minder vlak dat je zou zeggen o.b.v. de routekaart. Het was niet dat tijdritje wat altijd op het eind van de Tireno zit.[/quote]
Waar heb je het over? Die [url=https://www.strava.com/activities/5552549333]300 hoogtemeters[/url]?
Vlak was het niet, maar daar bedoelen ze dan mee dat het op en af ging en er geen vlakke stukken inzitten. Maar met echt klimmen had het weinig te maken.
Dit zeg jij letterlijk...
Kracht per kilo' is alleen interessant als het flink bergop gaat. Voor de rest, en zeker als je in je eentje rijdt, gaat het puur om watts dat je kunt trappen. Iemand die 350 watt gemiddeld kan trappen wint op het vlakke van iemand die 300 watt haalt.
Dat lijkt mij niet helemaal waar. Iemand die zwaarder is, is steviger gebouwd en zal hoe dan ook meer luchtweerstand hebben i.v.m. groter rij oppervlak. Tevens zal iemand die zwaarder is ook meer kg naar voren moeten drukken. Dus stel je hebt twee renners en de ene weegt 75kg en de ander 65kg maar beiden trappen ze 350watt dan zal de renner van 65kg altijd winnen. Daar is geen twijfel over mogelijk. Met 65KG heb je nu eenmaal minder luchtweerstand (kleiner gebouwd) vs iemand van 75kg. Dus kun je alsnog watt/kg als maatstaaf gebruiken.
Toch vreemd dat zo'n Bert Grabsch met zijn 80 kilo dan wereldkampioen tijdrijden kan worden en pocketklimmers nooit vlakke tijdritten winnen.
En natuurlijk wint een renner van 65 kilo van een renner van 75 kilo als ze hetzelfde wattage trappen. Dat is het punt ook niet. Het punt is dat het niet gebruikelijk is voor een lichtere renner die in de bergen moet presteren om óók die hoge wattages te kunnen trappen omdat meer spieren kweken niet bevorderlijk is voor het klimmen. Tijdrijspecialisten hebben die spieren juist daarvoor wél gekweekt, dat is hun doel. Die zitten dus logischerwijs wat hoger qua gewicht en dat kan omdat ze niet als eerste bovenaan die berg hoeven te zijn. Dan is het raar dat een tijdritspecialist als Küng die puur heeft getraind om in deze tijdrit te presteren als een amateur wordt weggeblazen door iemand die het zich helemaal niet kan permitteren om spieren te kweken specifiek voor het tijdrijden.
Is ook niet echt nodig als je met je benen spreekt natuurlijk.
Maar wordt het nu niet eens tijd een artikeltje te besteden aan de man die écht een absurd goede prestatie leverde.
Wat Roglic vandaag deed was misschien nog wel gedenkwaardiger dan een ongeschonden Pogacar die de winst pakt.
Voor de persoon Pogacar kan ik steeds meer sympathie opbrengen.
Die reden op ne moto volgens mij. Wat kost een UCI comissaris? Effe met z'n speelgoed op over die fiets gaan... ja ja... Renners die zo snel bergop rijden, kijk nog eens goed ;)
Wie gelooft dat nu? Dat ging echt maat écht nergens over.
En dan dat gezichtje van die knul? Zou die pijn gevoeld hebben? Dat ging nergens meer over. Hij krispeerde meer op de hotseat. Dat was wel erg slecht toneel.