Pogacar: “De omstandigheden waren perfect”
foto: Cor Vos
woensdag 30 juni 2021 om 18:16

Pogacar: “De omstandigheden waren perfect”

Drie dagen na zijn tweede plaats op de Mûr-de-Bretagne heeft Tadej Pogačar zijn eerste dagzege van de Tour de France 2021 te pakken. De Sloveen won de individuele tijdrit en deelde een flinke tik uit aan de concurrentie. “Vandaag was een heel goede dag.”

“Ik heb geen fouten gemaakt en het was het perfecte weer voor mij”, vertelde Pogačar na afloop van de vijfde etappe. “Sommige jongens moesten in de regen rijden, maar gelukkig waren de omstandigheden voor mij perfect, net als de temperatuur. Dus het was een heel goede dag.”

Voor de titelverdediger in de Tour was het zijn eerste tijdrit dit hij dit seizoen wist te winnen. “De afgelopen paar tijdritten maakte ik steeds de fout door te snel te beginnen. Met de korte klim kon ik hier meteen een goed tempo vinden en daarna tot het eind het perfecte ritme aanhouden.”

“Het doel was om geen tijd te verliezen en ik heb juist tijd gepakt. Ik ben superblij en ik kijk uit naar de rest van de Tour. Of ik blij ben dat ik nog niet de verantwoordelijkheid van de gele trui draag? Misschien is het beter, ik weet het niet. Ik hou ervan om het geel te hebben, maar de trui staat Mathieu ook heel goed. Dus het is oké zo.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
39 Reacties
30-06-2021 18:24
[i]edit wf: lees svp [url=https://www.wielerflits.nl/huisregels/]onze huisregels[/url] nog een keer door[/i]
30-06-2021 18:26
Kan zijn prestatie moeilijk op waarde schatten, doordat aantal favorieten niet op 100% aan de start stonden. Küng en Asgreen had ik wel dichter verwacht. Deel van renners in top 10 daarnaast niet helemaal topfit.

Zeker sterke prestatie, wel minder indrukwekkend dan tijdrit van vorig jaar.
    30-06-2021 18:35
    Gezien de verwondingen van Roglic en zijn tijd dan had je een fitte Roglic op hetzelfde niveau kunnen verwachten en dan hadden we nog steeds gezegd dst het een hele sterke tijdrit was van Pogacar. Het zijn de mannen vam de tweede lijn doe wat tegenvallen zoals Kelderman
30-06-2021 18:42
Grappig ook hoe dat gaat. Vorig jaar was zijn tijdritprestatie geloofwaardig omdat er een berg in zat op het einde, dit jaar is zijn tijdritprestatie geloofwaardig omdat hij vorig jaar ook iedereen eraf knalde. Ik vind het persoonlijk erg merkwaardig, dat moet gewoon door iedereen benoemd worden, dat deze man schijnbaar zonder moeite iedereen naar huis rijdt in een vlakke tijdrit als lichtgewicht. Jongens als MvdP, WvA, Kung, Asgreen en dergelijke zouden hier allemaal een groot voordeel moeten hebben op Pogacar. Hoe dominant hij hier is, dat is ongeloofwaardig zeker ook door de sport.
    30-06-2021 18:45
    Hoewel in je sentiment heel goed begrijp is er wel één maar: de tijdrit was een stuk minder vlak dat je zou zeggen o.b.v. de routekaart. Het was niet dat tijdritje wat altijd op het eind van de Tireno zit.
    30-06-2021 18:55
    Lees wat commentaren van de renners als je mij niet wilt geloven dat dit een geaccidenteerd parcours was.

    Ik vind het totaal niet ongeloofwaardig. Op de klimmetjes is hij nu eenmaal in het voordeel t.o.v. Kung. Hij pakt 27 seconden op Vingegaard... Nou nou... Die is nog 5 kilo lichter. Wat vinden de jumboboys daarvan dan? Hij pakt 30 seconden op van Aert die geen topvorm heeft en nog geen maand geleden de slechtste was op het trainingskamp... Hij pakt 31 seconden op van der Poel die het tijdrijden nog vrijwel nooit serieus genomen heeft. Hij pakt 44 seconden op Roglic die 2x keihard is gevallen en als een levende mummie door het leven gaat.
    30-06-2021 19:08
    "dat moet gewoon door iedereen benoemd worden"

    Haha. Of niet.
    30-06-2021 19:28
    Waarom zouden tijdrijders groot en zwaar moeten zijn? Gaat om kracht per kg icm aërodynamica. Hoe lichter hoe minder je mee hoeft te dragen en des te minder luchtweerstand.

    Argument dat Pogacar licht is en daardoor wel aan de dope moet zitten is gewoon ridicuul.
    30-06-2021 20:37
    'Kracht per kilo' is alleen interessant als het flink bergop gaat. Voor de rest, en zeker als je in je eentje rijdt, gaat het puur om watts dat je kunt trappen. Iemand die 350 watt gemiddeld kan trappen wint op het vlakke van iemand die 300 watt haalt.

    Om watts te kunnen trappen heb je spieren nodig. Meer spier = meer gewicht. Als renner zul je dus altijd een tussenweg moeten zoeken, afhankelijk van wat je specialisme is. Maar kennelijk geldt dat niet voor iedereen, en dat is op zijn minst opmerkelijk.
    30-06-2021 20:43
    [quote]CechRepublic 30 JUNI 2021 OM 18:45
    Hoewel in je sentiment heel goed begrijp is er wel één maar: de tijdrit was een stuk minder vlak dat je zou zeggen o.b.v. de routekaart. Het was niet dat tijdritje wat altijd op het eind van de Tireno zit.[/quote]

    Waar heb je het over? Die [url=https://www.strava.com/activities/5552549333]300 hoogtemeters[/url]?

    Vlak was het niet, maar daar bedoelen ze dan mee dat het op en af ging en er geen vlakke stukken inzitten. Maar met echt klimmen had het weinig te maken.
    30-06-2021 21:00
    In ander nieuws: "SolitaryShell ontkent het bestaan van aerodynamica".
    30-06-2021 21:32
    Ja, tuurlijk, dat zal het zijn. Pogacar rijdt de grote wattagetrappers aan gort omdat hij zo aerodynamisch is (waar blijkt dat dan uit?). En een grote wattagetrapper als Küng met als specialisme tijdrijden let daar natuurlijk niet op, die weet niet wat aerodynamica is. Wat dom van mij dat ik daar niet aan gedacht heb!
    30-06-2021 21:52
    "Iemand die 350 watt gemiddeld kan trappen wint op het vlakke van iemand die 300 watt haalt."

    Dit zeg jij letterlijk...
    30-06-2021 22:30
    @SolitaryShell

    Kracht per kilo' is alleen interessant als het flink bergop gaat. Voor de rest, en zeker als je in je eentje rijdt, gaat het puur om watts dat je kunt trappen. Iemand die 350 watt gemiddeld kan trappen wint op het vlakke van iemand die 300 watt haalt.

    Dat lijkt mij niet helemaal waar. Iemand die zwaarder is, is steviger gebouwd en zal hoe dan ook meer luchtweerstand hebben i.v.m. groter rij oppervlak. Tevens zal iemand die zwaarder is ook meer kg naar voren moeten drukken. Dus stel je hebt twee renners en de ene weegt 75kg en de ander 65kg maar beiden trappen ze 350watt dan zal de renner van 65kg altijd winnen. Daar is geen twijfel over mogelijk. Met 65KG heb je nu eenmaal minder luchtweerstand (kleiner gebouwd) vs iemand van 75kg. Dus kun je alsnog watt/kg als maatstaaf gebruiken.
    30-06-2021 23:56
    Wat jullie willen joh. Lichte renners zijn de beste tijdrijders, want die hoeven minder gewicht mee te zeulen, prima.

    Toch vreemd dat zo'n Bert Grabsch met zijn 80 kilo dan wereldkampioen tijdrijden kan worden en pocketklimmers nooit vlakke tijdritten winnen.

    En natuurlijk wint een renner van 65 kilo van een renner van 75 kilo als ze hetzelfde wattage trappen. Dat is het punt ook niet. Het punt is dat het niet gebruikelijk is voor een lichtere renner die in de bergen moet presteren om óók die hoge wattages te kunnen trappen omdat meer spieren kweken niet bevorderlijk is voor het klimmen. Tijdrijspecialisten hebben die spieren juist daarvoor wél gekweekt, dat is hun doel. Die zitten dus logischerwijs wat hoger qua gewicht en dat kan omdat ze niet als eerste bovenaan die berg hoeven te zijn. Dan is het raar dat een tijdritspecialist als Küng die puur heeft getraind om in deze tijdrit te presteren als een amateur wordt weggeblazen door iemand die het zich helemaal niet kan permitteren om spieren te kweken specifiek voor het tijdrijden.
    01-07-2021 08:40
    Jonas Vingegaard weegt naar verluidt 60kg.
30-06-2021 18:44
“Er lag een weg, ik had een fiets. Alles perfect.”
30-06-2021 18:48
Klasse prestatie. Alle suggestieve opmerkingen doen de prestatie te kort
30-06-2021 18:54
Formidabele prestatie. Het interview was wel een beetje vreemd. Beetje vreemde open deuren die hij intrapte. Iets over dat het niet regende en dat de temperatuur perfect was. Dat hadden als ik het goed heb gezien iedereen in de top 10. Daarom zegt mij het interview heel weinig. Voer voor psychologen.
    30-06-2021 19:01
    Het is sowieso niet de meest sprankelende/boeiende persoonlijkheid, heeft zelden iets interessants te melden.

    Is ook niet echt nodig als je met je benen spreekt natuurlijk.
30-06-2021 19:03
Droog, zonnetje, lekker tempratuurtje, tijd voor een fietstochtje dacht ie.... komop...
30-06-2021 19:10
Heel mooi om te lezen dat het weer perfect was voor hem. Verklaart heel veel.
30-06-2021 19:21
Hij bevestigd gewoon zijn prestatie in de tijdrit van vorige Tour, is gewoon een supertalent en ondertussen alweer een jaartje ouder en toch altijd slechts 22 jaar
30-06-2021 19:21
Zijn prestatie op zich is niet ongeloofwaardig. Wat het voor mij ongeloofwaardig maakt is hoe fris hij binnenkomt terwijl al de rest volledig naar de vaantjes binnenkomt.
    30-06-2021 20:31
    Beetje met de rem erop gereden en verschil met Matje zo uitgemikt dat ie nog even geen geel hoeft te verdedigen
    01-07-2021 08:50
    Zo'n beetje als Evenepoel in goede doen?
30-06-2021 19:29
De enige renner die op zijn 22e 2x de tour wint.
30-06-2021 19:34
Is dat opzichtige geknuffel tussen Pogacar en MvdP nou een steekje naar TJV de hele tijd?
30-06-2021 19:43
Nu heeft WF Poga de nodige veren in zijn achterste gestopt, wat begrijpelijk is want 1. De prestatie op zich en 2. De (doping)discussie over deze prestatie levert een boel bezoekers op.
Maar wordt het nu niet eens tijd een artikeltje te besteden aan de man die écht een absurd goede prestatie leverde.
Wat Roglic vandaag deed was misschien nog wel gedenkwaardiger dan een ongeschonden Pogacar die de winst pakt.
    30-06-2021 19:45
    Beter laat dan nooit. Dankje WF..
30-06-2021 20:20
[quote] Ik hou ervan om het geel te hebben, maar de trui staat Mathieu ook heel goed. Dus het is oké zo. [/quote]

Voor de persoon Pogacar kan ik steeds meer sympathie opbrengen.
    30-06-2021 21:11
    Hij is vooral ook heel blij dat ie de verantwoordelijkheid van het geel niet hoeft te dragen.
30-06-2021 20:57
Ik moest meteen aan die misplaatste uitspraak van Wuyts denken die na de overwinningen van Alaphilippe en Vdp op de eerste twee dagen vond dat zijn gelijk nu bewezen was en hij met recht en rede over "de grote drie" mocht spreken. Als je deze jongen nog steeds niet groot genoeg acht om minstens op dezelfde hoogte te staan als die andere drie, dan schort er toch wat.
    30-06-2021 21:43
    Zeg nou eerlijk, als Pogacar eens hard gaat trainen op de Vlaamse klassiekers, echt met dedicatie. Ik geloof er wel in eigenlijk.
    30-06-2021 21:50
    Wat als Pogi zou gaan veldrijden? Ik zie hem wel de superprestige pakken!
    30-06-2021 22:01
    Met een beetje pech (voor de concurrentie) heeft Pogi precies een gaatje dit najaar en wint hij als eerste in de geschiedenis LBL -》Tour -》OS en PR in 1 jaar!
01-07-2021 12:07
Jongeren hebben in de grote ronden een dominante rol; dat is vaker anders geweest. Het voert te ver om dat ergens op te steken. Sommigen zeggen minder bloeddoping, anderen dat jongeren sneller op hun maximale kunnen worden gebracht door de beschikbaarheid van big data. Vaststaat dat de grote talenten makkelijk doorbreken en er een waar spektakel van maken.
01-07-2021 14:51
Sorry maar wat ik gisteren gezien heb...
Die reden op ne moto volgens mij. Wat kost een UCI comissaris? Effe met z'n speelgoed op over die fiets gaan... ja ja... Renners die zo snel bergop rijden, kijk nog eens goed ;)
Wie gelooft dat nu? Dat ging echt maat écht nergens over.
En dan dat gezichtje van die knul? Zou die pijn gevoeld hebben? Dat ging nergens meer over. Hij krispeerde meer op de hotseat. Dat was wel erg slecht toneel.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine