Plugge over afplakken merknamen in talkshow Op1: “Niet uit te leggen”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 31 mei 2023 om 10:41

Plugge over afplakken merknamen in talkshow Op1: “Niet uit te leggen”

Primož Roglič was dinsdag te gast in de talkshow Op1 om te praten over zijn eindzege in de Giro d’Italia. De Sloveen van Jumbo-Visma werd aan tafel vergezeld door sportief manager Merijn Zeeman en teambaas Richard Plugge. De namen van supermarktketen Jumbo en softwarebedrijf Visma waren echter zorgvuldig afgeplakt, tot ongenoegen van Plugge.

Programma’s van de publieke omroep moeten zich aan strikte reclameregels houden. Zo is het niet toegestaan zomaar logo’s van merken in beeld te brengen. In de Mediawet staan bepalingen over het maken van reclame en sponsoring: de publieke omroep mag niet meewerken aan winst door derden.

Plugge kan het echter niet plaatsen. “Het is niet uit te leggen en blijft treurig inderdaad. Het klopt dat naam en logo van Jumbo-Visma – net als de EO en NPO – merken zijn. We zagen talloze beelden waarin de namen van Jumbo Supermarkten, Visma en Cervélo en de rest goed zichtbaar waren. Dus…”, reageert hij op een tweet van presentator Maarten Bouwhuis.

Roglič werd dinsdag in Nederland in het zonnetje gezet vanwege zijn eindzege in de Ronde van Italië. De Sloveen werd gehuldigd in Amsterdam, voor mensen van de ploeg en voor sponsoren. Later op de dag stonden nog meer festiviteiten op de planning en de dag werd afgesloten aan de talkshowtafel van Op1.

RIDE Magazine
54 Reacties
31-05-2023 19:22
Blijft me verbazen dat zo’n gozer aan het hoofd staat van zo’n succesvolle organisatie. Komt geen zinnig woord uit.
31-05-2023 21:03
Plugge zit daar puur voor de PR. Laten we niet vergeten dat het niet direct een zekerheid is dat Jumbo blijft of zinnens is meer te investeren waardoor ze nieuwe sponsoren zoeken. Dus proberen ze hun zichtbaarheid doelbewust te vergroten en daarmee hun sponsorwaarde op te drijven. Helaas wel door het succes meteen uit te melken en met een groot kampioen rond te zeulen die beter verdient dan dat.

Voor mij is de hoe NPO de zaken ten uitvoer brengt niet relevant, de intentie van JV is waar het begint. Dat vergeet Plugge even in zijn relaas, maar goed wat kun je verwachten van het aalgladde marketing team dat hij vormt met Zeeman.
31-05-2023 11:28
Talkshows zijn 1 en al propaganda, waar iedereen de grootste onzin mag verkondigen. Daar is beetje reclame echt peanuts bij
31-05-2023 13:01
Dat de gemiddelde Jumbo-Visma supporter over het algemeen weinig liefhebberij voor de sport kent maar meer meelift op het succes, iets wat je ook bij een Max Verstappen ziet. Bij de winst van Tom Dumoulin was dat ook kortstondig zo. Het is gewoon gemakkelijk laagdrempelig meelullen.
31-05-2023 13:34
Fijne dag!
31-05-2023 13:40
Sjongejonge zeg laat je niet zo kennen. We zijn het niet met elkaar eens en je "weet genoeg over me". Dan heeft het voor mij weinig zin om nog met elkaar in discussie te gaan.
31-05-2023 14:50
Haha. Wat een grap. Er hebben twee jaar lang allerlei idioten vaccins van Pfizer en andere shady bedrijven mogen aanprijzen en dan vallen ze over dit. NPO 2023 ten voeten uit.
    31-05-2023 16:43
    Als Jumbo in het nieuws is (gebeurt regelmatig), dan komen ze met logo en al op de TV. Net als wanneer Pfizer in het nieuws is. Dit keer was niet Jumbo zelf het nieuws, dus afplakken. Wat snap je niet?
31-05-2023 12:13
Moest er nog eens bijkomen, denk overigens wel dat de Jumbo-Visma fanclan zich beter kan meten aan het niveau van Vandaag Inside dan aan dat van Op1.
31-05-2023 13:18
Nee, jij?

Gekkigheid daar gelaten, succes is natuurlijk een belangrijke factor in de grootte van een fanbase en het is logisch te verklaren dat Blanco minder fans had dan Jumbo-Visma, dit in combinatie met een bekende merknaam in de vorm van de grootste supermarkt en je hebt marketing uitgespeeld. Dat verandert voor mij echter niet dat de gemiddelde fans van Nederlandse sporters/sportploegen veelal meeliften op succes en niet op basis van liefhebberij, daar kan ik mij enorm aan storen.

Daarbij ga ik mijn mening over Vandaag Inside niet nuanceren, TV voor populisten en de aanhang.
31-05-2023 13:46
Nee, dankje. Ik ben voorzien.
31-05-2023 15:49
Gaap, succesrukker Plugge weer een negatieve sneer uitdelend naar een ander.... Had wielerliefhebber Thijs nou even bijdehand Plugge confronteert met z'n uitspraken tijdens klassiekerseizoen over wie nou de beste man in koers was en dat we dat nooit zullen weten omdat Hart en Evenepoel uitvielen, had dat nog even prettige downsizetv op kunnen leveren...maar ach beetje sneu dan natuurlijk voor topatleet Primoz die alle lof verdiend.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine