Plugge over afplakken merknamen in talkshow Op1: “Niet uit te leggen”
Primož Roglič was dinsdag te gast in de talkshow Op1 om te praten over zijn eindzege in de Giro d’Italia. De Sloveen van Jumbo-Visma werd aan tafel vergezeld door sportief manager Merijn Zeeman en teambaas Richard Plugge. De namen van supermarktketen Jumbo en softwarebedrijf Visma waren echter zorgvuldig afgeplakt, tot ongenoegen van Plugge.
Programma’s van de publieke omroep moeten zich aan strikte reclameregels houden. Zo is het niet toegestaan zomaar logo’s van merken in beeld te brengen. In de Mediawet staan bepalingen over het maken van reclame en sponsoring: de publieke omroep mag niet meewerken aan winst door derden.
Plugge kan het echter niet plaatsen. “Het is niet uit te leggen en blijft treurig inderdaad. Het klopt dat naam en logo van Jumbo-Visma – net als de EO en NPO – merken zijn. We zagen talloze beelden waarin de namen van Jumbo Supermarkten, Visma en Cervélo en de rest goed zichtbaar waren. Dus…”, reageert hij op een tweet van presentator Maarten Bouwhuis.
Het is niet uit te leggen en blijft treurig inderdaad. Klopt dat naam en logo van @JumboVismaRoad net als eo en npo merken zijn.
We zagen talloze beelden waarin de namen van @JumboSupermarkt, @visma, @cervelo en de rest goed zichtbaar waren. Dus 🤷♂️ https://t.co/MCQkizQ4wp— Richard Plugge (@RichardPlugge) May 31, 2023
Roglič werd dinsdag in Nederland in het zonnetje gezet vanwege zijn eindzege in de Ronde van Italië. De Sloveen werd gehuldigd in Amsterdam, voor mensen van de ploeg en voor sponsoren. Later op de dag stonden nog meer festiviteiten op de planning en de dag werd afgesloten aan de talkshowtafel van Op1.
Zijn segmentje was als laatste, dus eerst zat hij drie kwartier een beetje glazig naar de grond te staren terwijl het ging over de Eerste kamer en de nieuwe pensioenwet. Vervolgens mocht hij even 2 minuten de meest nikszeggende standaardvragen van Tijs beantwoorden en toen zat zijn spreektijd er al weer op.
Maar qua volgorde snap ik het wel; eerstekamerverkiezingen of een giro winnen... het eerste lijkt me toch een stuk belangrijker voor het land.
Naast brandweer en politie de enige mensen die in werkoutfit aan tafel gaan zitten
Bekijk het van de positieve kant Richard. Ab Osterhaus krijgt meer airtime op NPO1 dan je wielerploeg, die wil je toch niet als concurrent voor sponsering?
Je bent bovendien best in de gelegenheid om afspraken te maken over welke fragmenten worden uitgezonden. Daarin zijn sponsornamen gewoon zichtbaar en worden misschien zelfs genoemd.
trek dan gewoon wat moois aan.
Je laatste zin is zo sneu, ik weet voldoende over je
Daarbij ga ik mijn mening over Vandaag Inside niet nuanceren, TV voor populisten en de aanhang.
Je kent de karakters van de JV fans en je weet wie er naar Vandaag Inside kijken. Mss is er werk voor je op de kermis. Ik heb nog wel een kapotte lamp voor je over.
Waar was die opmerking voor nodig dan?
Dat de journalistieke waarde voor ons als volgers beperkt is, tja. Wij zijn niet de doelgroep.