Plugge op zoek naar versterkingen voor LottoNL-Jumbo: “Geen grote namen”
Teammanager Richard Plugge gaat zich op de transfermarkt begeven om LottoNL-Jumbo op een gerichte manier te versterken. “We hebben een extra afmaker nodig die voor successen zorgt”, vertelt hij in een interview met De Telegraaf. “Daarnaast moet onze tweede lijn sterker worden gemaakt. Wanneer je naar Team Sky kijkt dan is niet alleen Chris Froome van sublieme kwaliteit. Al zijn knechten zouden bij andere teams het kopmanschap dragen.”
Salarissen zoals die bij Sky worden betaald, hoeven renners bij LottoNL-Jumbo echter niet te verwachten. “Wij hebben niet het budget om meer dure jongens aan te trekken. Je hoeft dus geen
grote naam als versterking te verwachten. We moeten heel handig en slim zijn. Met een innovatief en creatief beleid hopen we jonge renners aan ons te koppelen.”
Contracten met sponsors
Hoewel er naar buiten toe geen zekerheid is of De Lotto en Jumbo het sponsorcontract na 2016 verlengen, maakt Plugge zich geen zorgen over de toekomst. “Onder dit project ligt een plan tot en met de Winterspelen van 2018. Daarvoor hebben we al toezeggingen binnen. Wij kunnen dus zonder problemen tweejarige contracten aanbieden, zoals we met Tom Leezer hebben gedaan.”
“Resultaten aan de magere kant”
In het eerste seizoen van de ploeg werden de verwachtingen qua prestaties nog niet ingelost. “Dit jaar valt het tegen. Slechts drie zeges is aan de magere kant”, beaamt Plugge, die wel blij is met de verbetering die sinds de grote rondes is opgetreden. “De sterke Giro d’Italia van Steven Kruijswijk en de tot dusver knappe revival van Robert Gesink tonen aan dat we weer op de goede weg zijn.”
Dat denk ik natuurlijk ook in Gesink zijn geval. Maar je kunt je wel degelijk afvragen of die cultuur zijn vruchten heeft afgeworpen, buiten Gesink om. Ik zou heel graag in ieder geval in de staf meer afwisseling willen zien qua persoonlijkheden.
Het zou dus zeker mooi mee genomen zijn als er wat goede klimknechten worden gehaald. Ten Dam is een geweldige knecht maar verder heeft Lotto-Jumbo alleen Bennett en Goos (als die zijn oude niveau nog gaat halen) die beide aardige klimmers zijn maar meer ook niet.
Voor een groot deel eens met Klootje. En het beste argument om dat te onderstrepen is de keuze van menig talent om voor buitenlandse ploegen te kiezen en niet voor TLJ. Wippert, Van Baarle, Slagter etc….. Die jongens kiezen niet alleen maar voor het geld.[/quote]
Niet zo'n sterk punt, aangezien Van Baarle al een voorcontract bij Rabo had getekend, en bij Garmin tekende toen Rabo zich had teruggetrokken en het voorbestaan van die ploeg allerminst zeker was. Slagter had net de TDU gewonnen, dus die zal ook wel wat meer geld hebben gewild.
Met name als Nederlandse klimmer zit je gewoon nog altijd het best bij LottoNL. Gesink, Mollema, Kelderman, Kruijswijk, Ten Dam, allemaal top-10 in een grote ronde gereden. Dat is eigenlijk ongekend, ook in het buitenland.
Precies jij slaat de spijker op zijn kop! Er is voldoende kwaliteit echter alleen Hofland wordt telkens uitgespeeld en uiteindelijk heeft ie ook maar 2 wedstrijdjes gewonnen toch?Kijk bijvoorbeeld naar David Tanner die in Oostenrijk top 3 plekken bij elkaar fietst!Er zijn bij LJ nog meer renners die dat ook in hun mars hebben!
Het probleem ligt echter ook op een heel ander vlak en dat is de begeleiding van de ploegleiders.
Persoonlijk adviseer ik de jeugd naar andere ploegen uit te kijken want zolang die slappe begeleiding daar de dienst uitmaakt dan wordt het volgend jaar weer niets!
Ik zou zelf vooral kijken naar een type Cornelissen voor de koersen waarin niet meer met een kopman gereden kan worden door het verlies aan kwaliteit. Voor dat deel van de renners lijkt het me niet verkeerd om wat vaker buiten de lijntjes te kleuren. Wat betreft de speerpunten van de ploeg (Gesink, Kelderman, Kruijswijk, Vanmarcke en Hofland) denk ik niet dat er echt een noodzaak is voor een andere aanpak. Ik zie hem in ieder geval niet direct.
Wat versterking betreft lijken mannen als mannen als een Van Baarle, Langeveld, Wippert en de broeders Van Poppel me wel een aanwinst. Zeker de Van Poppeltjes en Wippert sprokkelen wat puntjes voor je team. Ook zou ik eens met de familie Van der Poel om de tafel gaan zitten om de wegambities van Matthieu en broer David te bespreken. Vooral Matthieu lijkt me een grote aanwinst voor de toekomst. En Adri kan mooi plaats nemen in de ploegleiderswagen, over bezieling gesporken ;-)
Stond in een interview met hem in Procycling. Ik heb geen zin om zijn uitspraak te verdedigen, het is namelijk niet mijn uitspraak. Echter wil ik er wel het volgende over zeggen:
Iemand die zelf geen sfeermaker is maakt niet automatisch verkeerde observaties. Dat stel jij namelijk. Dat raakt echter kant noch wal. Mollema is zes jaar onderdeel geweest van de ploeg, die kan echt wel een gefundeerd oordeel geven over de situatie. Zeker als het in een interview is dat bijna een jaar na zijn overstap wordt afgenomen, de grootste ergernissen over zijn verblijf bij TLJ zullen na zo'n tijd wel zijn bedaard.
De Spanjaarden, meervoud(!), hadden het naar hun zin, maar spraken nauwelijks Engels. Zij hadden het gezellig met elkaar, niet met- of door het team. Mollema doelde geloof ik vooral op iemand als Nordhaug, iemand die TLJ dit jaar overigens heel goed had kunnen gebruiken. Hij zei o.a. dat de teambesprekingen uitsluitend in het Nederlands waren en dat de buitenlanders zich daardoor buitengesloten voelden. Je kan je ook wel voorstellen, neem ik aan, dat dat voor mensen die geen Nederlands spreken nogal demotiverend werkt. Martens, Vanmarcke en eerder Niermann etc spreken allemaal Nederlands, voor hen is het natuurlijk geen probleem en zal het nooit een probleem zijn geweest.
De ploeg is dan ook Nederlands georienteerd de laatste jaren. Dat Nederlands spreken van Nordhaug had betrekking op de laatste jaren. Nordhaug heeft dan ook een cursus nederlands gevolgd (evenals Bennet nu). In de tijd van de Spanjaarden werd er gewoon Engels gesproken, daar zijn genoeg filmpjes over terug te vinden. En ook tegen Nordhaug werd tijdens de koers ooit Engels gesproken, ook ergens terug te bekijken. Ook kreeg Nordhaug individueel ook in het Engels teaminstructies, ook dit is ergens terug te vinden want werd ooit naar gevraagd.
Martens en Niermann hebben ook ooit Nederlands geleerd.
Het was niet allemaal zo zwart/wit..
Die dikke rechts lijkt mij niet echt een versterking ;)
- Marcus Burghardt: heeft met zijn 32 jaar ervaring en kan lang mee op de kasseien, getuige onder andere zijn 12e plek in de RVV van vorig
- Rick Zabel: sprinttalent, heeft bij de opleidingsploeg van de voorloper van TLJ gereden en zal daardoor nog mensen kennen van de ploeg. Goed alternatief voor als Van Poppel niet wil/kan komen.
- Roger Kluge: versterking voor Hofland in de sprint en heeft al eens bij een Nederlandse ploeg gereden
Verder zou ik het wel mooi vinden als de ploegleiding versterkt wordt met Servais Knaven of Steven de Jongh. Zij werken nu in de top van het wielrennen en hebben daardoor de know-how om net dat laatste zetje te kunnen geven. Maar ik denk niet dat zij weg willen bij hun ploegen.
Het is nu eenmaal met een beperkt budget, zoals bij LTJ niet eenvoudig om kwaliteitsrenners binnen te halen. Ze ontberen afmakers in de ploeg. Bij LTJ zijn ze realistisch en onderkennen dat.
Dat gaat bij de belgen toch anders met topsport vlaanderen leveren die de hoogste kwaliteit aan klassieker renner af. Daarom kan een team als Roompot een zegen zijn, en wellicht zijn er na een paar seizoenen een aantal van die jongens geschikt voor LTJ. (dat effect moeten we nog even afwachten) Ik vraag me altijd af waarom nederland geen sprinters als Hushovd kon afleveren, jongens die meer krachthonken zijn dan het ideale type wielrenner. Ik kom vaak zat hele goeie roeiers en schaatsers tegen die op klassieke en wind parcoursen prima zouden moeten kunnen functioneren wellicht kan er daar wat meer uit gerecruteerd worden.
(men zei altijd dat Kramer een goede wielrenner zou zijn, dat soort type is ook het type vanmarcke) (voor kramer is het natuurlijk te laat, die blijft schaatsen)
Voor komend seizoen zie ik niet zo veel garanties voor renners die puntjes kunnen halen. De van Poppeltjes lijken de enige kans als Cavendish naar trek zou gaan. (en zelfs dan is het nog afwachten of trek deze diamantjes niet liever vasthoud) (de van poppels zijn erkende talenten en zullen ook weer niet heel goedkoop zijn)
De Kredertjes willen ook niet bepaalt doorbreken, anders zou dat nog een alternatief kunnen zijn.
Verder kan je natuurlijk bij ieder pro continentaal team de talenten weg vissen, want als Protour team kan je die contracten overrulen.
Verder kan je nog denken aan het aantrekken van de derde sprinter van Aplecin-giant, misschien wil die wel voor eigen kansen gaan. en welke B sprinter zit er nu nog meer opgesloten achter zijn top sprinter zoals Greipel ooit tweede viool speelde achter Cavendish?